Tunnelprofil för tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelprofil för tunnelbanan
Vad är normal tunnelprofil i Stockholms tunnelbana? I "Stockholms tunnelbanor 1964 - en teknisk beskrivning" så hittar jag uppgiften att normal tunnelbanebredd (dubbelspår) är 7,6 meter vid ett spåravstånd av 3,2 meter vid raksträcka. Höjden tycks vara 4,1 meter enligt ritning. Frågan är - gäller dessa siffor fortfarande? Finns det andra normer för blå linjen och de nyare delarna av röda linjen, och i så fall, vad gäller där?
Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Stockholms tunnelbanor 1975 (s 47: "Normalsektioner för Järvabanan") har givetvis svaret! Tunnelhöjd 4200 över räls övre kant och bredden 2400 från spårmitt vid skyddsutrymme, annars 1900. Kurvtillägg tillkommer. Spårmittsavstånd 3300.
För en dubbelspårstunnel blir alltså tunnelbredden minst 8100 mm.
För en dubbelspårstunnel blir alltså tunnelbredden minst 8100 mm.
Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Stort tack!
Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Men var jag minns fick man ju göra arbeten med att sänka rälsen på vissa sträckor (t.ex. mellan T-centralen och Gamla stan) på slutet av 90-talet innan C20 kunde trafikera dessa. Kan det vara så att tunnelprofilen ändrats sedan C20s intåg?daniel_s skrev:Stockholms tunnelbanor 1975 (s 47: "Normalsektioner för Järvabanan") har givetvis svaret! Tunnelhöjd 4200 över räls övre kant och bredden 2400 från spårmitt vid skyddsutrymme, annars 1900. Kurvtillägg tillkommer. Spårmittsavstånd 3300.
För en dubbelspårstunnel blir alltså tunnelbredden minst 8100 mm.
Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Ja det har man gjort, jag vågar inte säga hur mycket men en del förändringar gjordes när C20 kom. Man byggde en mall-vagn som man körde genom alla tunnlar för att kontrollera att en C20 skulle gå fri överallt.37368 skrev: Kan det vara så att tunnelprofilen ändrats sedan C20s intåg?
Finns säkert folk här på forumet som åkte runt med mall-vagnen som kan berätta mer om det.
Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Jag tvivlar på att man beställde en vagn som inte höll sig inom konstruktionsprofilen så att man måste ändra den. Däremot kan jag tänka mig att man hade slarvat med att hålla de fastställda måtten på anläggningen och anpassat den till den del av profilen som de äldre vagnarna faktiskt fyllde ut. Detta var åtminstone fallet i Göteborg när M21 kom. Då fick man göra en hel del justeringar av anläggningen, men det var inte M21 det var fel på. Den höll sig inom konstruktionsprofilen, men anläggningen höll inte normalsektionen för fria rummet, eftersom det hade gått bra ändå med de äldre vagnarna.
Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Man har ändrat last- och konstruktionsprofilen för att passa C20, men det är såvitt jag vet bara en mindre ändring med anledning av vagnens något större bredd (2900 mm på bredaste stället). I samband med detta mätte man in hela banan och då uppkom givetvis ett antal anmärkningar. Det var portbalkar, det nämnda tunneltaket och lite såna grejer och jag tror även att man hittade en del bergskärningar som inkräktade på skyddsutrymmet (och rimligen hade gjort det hela tiden). Marginalerna är inte jättestora, exempelvis har ju alltid de utvändiga gula (dörrsignallamporna) på vagnarna överskridit profilen. När tillträdesskydden (ni vet, sträckmetallstaketen i ändarna på plattformen) monterades på T-bana 1 omkring 2000 hände det mer än en gång att första tåget körde av en eller flera utvändiga gula, och det hände för den delen även tidigare lite då och då. C5:orna lär ha tappat sina utvändiga blå varje gång man körde förbi Rådmansgatan...Harald skrev:Jag tvivlar på att man beställde en vagn som inte höll sig inom konstruktionsprofilen så att man måste ändra den. Däremot kan jag tänka mig att man hade slarvat med att hålla de fastställda måtten på anläggningen och anpassat den till den del av profilen som de äldre vagnarna faktiskt fyllde ut. Detta var åtminstone fallet i Göteborg när M21 kom. Då fick man göra en hel del justeringar av anläggningen, men det var inte M21 det var fel på. Den höll sig inom konstruktionsprofilen, men anläggningen höll inte normalsektionen för fria rummet, eftersom det hade gått bra ändå med de äldre vagnarna.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Det hände ibland vid enstaka tillfällen, typ abonnemang och övningståg. Om AGR är på gott humör så visar han kanske sin klassiska C5-bild från Åkeshov och så kanske han berättar om det där jag nyss skrev är santstockholm79 skrev:C5 på bana 1??
När då?

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Den som numera hänger i mässen på Gullmarsplan?daniel_s skrev:Det hände ibland vid enstaka tillfällen, typ abonnemang och övningståg. Om AGR är på gott humör så visar han kanske sin klassiska C5-bild från Åkeshov och så kanske han berättar om det där jag nyss skrev är santstockholm79 skrev:C5 på bana 1??
När då?

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan C5 bild
C5 och blåautvändiga. Dom tappades inte vid Rådmansgatan, dock så körde ett övningståg bort blåa lampor vid ingång till tunneln mot Fridhemsplan söder ut. Men det slås av det övningståg som körde in på spår 2 i Nyboda när portarna gick igen efter att första vagnen passerat och 14 utvändiga gula lampor släts bort.
En annan C5 bild än den som frågades efter. Linje 26 tur 17 vid Johannelund.

En annan C5 bild än den som frågades efter. Linje 26 tur 17 vid Johannelund.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Tunnelprofil för tunnelbanan
Tack för den bilden! Jag har sett en utvändig blå med typ tre hål för varje skruv (eller om det var popnitar), så det verkar ha hänt mer än en gång att de ramlade av...