Kong Oscar 2. gjorde sin første reise med en elektrisk sporvogn der, forlangte å få demonstrert motorbremsen, fikk det, og slo skallen i kupéveggen. Historien vil ha det til at han sa noe slikt som "f.. ochså".
Det var union mellan Norge och Sverige när den elektriska spårvägen invigdes i Kristiania 1894. Alltså långt före Göteborg och Stockholm. Oscar II var kung då.
Det är alltså Rådhusplatsen i Oslo och den suddiga byggnaden i bakgrunden är just Rådhuset.
Det stämmer bra det, jag är i Norge, närmare bestämt i Oslo vid Rådhuset en sommardag i juni i år. Var inte bara vid Rådhuset utan i en stor del av Oslo en hel helg med några kollegor. Mycket trevlig stad!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Åke Nergell skrev:Det var union mellan Norge och Sverige när den elektriska spårvägen invigdes i Kristiania 1894. Alltså långt före Göteborg och Stockholm. Oscar II var kung då.
Det är alltså Rådhusplatsen i Oslo och den suddiga byggnaden i bakgrunden är just Rådhuset.
Åke Nergell
Nää du, icke rådhuset, men politikerne inni som er suddiga