Johan A skrev:Alla borde få åka gratis för då skule bil trafiken minska mycket .
Naturligtvis skulle allt vara gratis, det hade varit det bästa.
Men, om man skall införa fri kollektivtrafik så är det ett beslut man måste ta politiskt och det måste föregås av en förberedelse och en rejäl utbyggnad eftersom det då innebär en större orättvisa mellan de som kan utnyttja kollektivtrafiken och de som inte kan.
I dag är den orättvisan i Stockholm ca 50%, dvs de som bor/arbetar så till att de inte kan utnyttja kollektivtrafiken får ändå bidra med skattekronor till den, vilket då subventionerar biljett- och skattekostnaden för de som kan utnyttja den.
Å andra sidan så bidrar dessa med skattepengar även till väg- och trafikrelaterade kostnader. Hur man räknar finns det många skolor på eftersom bilisterna till en viss del bidrar med extra skattepengar genom tillägg på bränslet.
Men ponera att man skulle införa fri kollektivtrafik, vad skulle det innebära?
1. Man får bygga ut fler busslinjer på landsbygden, framförallt i rusningstrafiken, vilket innebär fordons- och personalkostnader som bara utnyttjas under en del av trafikdygnet.
2.Fler buss-, tunnelbane- och spårvägslinjer får byggas i innerstaden med omnejd eftersom tunnelbanan idag är fullproppad i rusningen vilket innebär stora investeringskostnader.
3. Samhällsklimatet är tyvärr så idag att en del människor inte kan hålla fingrarna i styr utan måste kluttra, förstöra och sprida allmän otrivsel kring sig på rent djävulstyg. Detta innebär ökade kostnader för personal som måste hålla koll på stationer och i fordon.
Så, om vi förbereder oss och är beredda att höja skatten en hel del så skulle det nog fungera. Tyvärr finns det en del element på fri-kollektivtrafik-sidan (planka.nu m fl) som genom sin blotta existens skapar ett motstånd mot dessa tankar.
Men två saker kan man göra redan nu: följa Göteborgs exempel och låta ålderspensionärer åka gratis samt att man tillåter att arbetsgivare ger bort åkkort till sina anställda utan att man någon behöver skatta för det. Alla skulle tjäna på det, även bilisterna, då trängseln kanske minskar något när en del väljer att åka den då billigare kollektivtrafiken.