Sida 1 av 1

Äntligen!

Postat: måndag 14 september 2009 18:59
av Kantorn
Angående den här tråden så verkar Sverige ha tagit ett litet steg mot höghastighetsjärnvägar!
http://www.europakorridoren.se/
http://www.europakorridoren.se/nytt_vis ... Nyttid=138
Och till min stora glädje verkar jag om - säg - 15 – 20 år kunna ta tåget till den stora världen från lilla Ljungby - eller åtminstone åka matartåg till tåg som tar mig dit.

Jag säger ett stilla Jippi för detta!

Re: Äntligen!

Postat: måndag 14 september 2009 19:16
av Martin
Man bör väl undvika "me too"-inlägg, men i detta fall tycker jag att ett undantag är berättigat!

Re: Äntligen!

Postat: måndag 14 september 2009 22:50
av LÅ1
Frågan är vilka orter som HH-tågen kommer att stanna vid! Det verkar som om man är tveksamma till stopp i Jönköping, p.g.a. för lågt resandeunderlag! Och någon annan ort med större resandeunderlag mellan Jönköping och Helsingborg/Malmö finns väl inte? (Det är möjligt att det jag läst tidigare i dag, någonstans, endast handlade om tåg Stockholm - Göteborg?)

Re: Äntligen!

Postat: tisdag 15 september 2009 8:34
av Niklas Karlsson
Den sträcka som är bäst utredd är ju den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping. Utmed den sträckan ska stationer anläggas i Nyköping (möjligen Skavsta istället), Norrköping och Linköping. Vilka tåg som ska stanna vid vilka stationer är en senare fråga. Men det är väl sannolikt att inte alla de genomgående tågen från Göteborg och Malmö stannar på alla stationerna. När det gäller trafiken mellan Östergötland och Stockholm, som jag kan bäst, blir det med största sannolikhet så att vi får "egna" tåg till Stockholm med täta turintervall. Därutöver blir det kanske ett tåg i timmen som stannar till vardera Göteborg och Malmö.

Rent allmänt kan man ju säga att få stopp är bäst för de resenärer som redan är på tåget, medan många stopp är bra för dem som ska på. När allt kommer omkring skulle ju den allra snabbaste resan bli om man inte hade några resenärer alls. För att inte tala om vilka stora belopp man skulle spara in på städning och bemanning av tågen. Man slipper också alla konstiga klagomål som uppstår bara för att tåget blir ett par timmar sent.

Kanske är det bäst att inte stanna tågen över huvud taget ...

/Niklas

Re: Äntligen!

Postat: tisdag 15 september 2009 11:56
av Kantorn
LÅ1 skrev:Frågan är vilka orter som HH-tågen kommer att stanna vid! Det verkar som om man är tveksamma till stopp i Jönköping, p.g.a. för lågt resandeunderlag! Och någon annan ort med större resandeunderlag mellan Jönköping och Helsingborg/Malmö finns väl inte? (Det är möjligt att det jag läst tidigare i dag, någonstans, endast handlade om tåg Stockholm - Göteborg?)
Jag har för mig att jag läst någonstans att det ska vara stopp på Europabanan i Jönköping, Värnamo och Helsingborg/Malmö. Stationer som kan vara aktuella däremellan skulle vara till för matartåg av snabbtågstyp (ej HH-tåg), typ Öresundståg eller liknande. HH-tåg får mig att tänka på Helsingborg-Helsingör - och det är förhoppningsvis inte helt fel tänkt i en framtid! (Ja jag fattar att det är HögHastigetståg som avses...)

Re: Äntligen!

Postat: tisdag 15 september 2009 12:19
av 2763
Kantorn skrev:HH-tåg får mig att tänka på Helsingborg-Helsingör - och det är förhoppningsvis inte helt fel tänkt i en framtid! (Ja jag fattar att det är HögHastigetståg som avses...)
Rätt. HH är en väl inarbetad förkortning för traden Helsingborg-Helsingør. Förkortningar är lurigt, speciellt om man hittar på själv eftersom vissa är inarbetade.

Tycker man att Höghastighetståg är för långt får man nog välja att använda ett annat begrepp. snabbtåg, exempelvis. Det har använts med ökande krav på hastigheten sen 20-talet (HNJ:s snabbvagnar gick väl under begreppet "snabbtåg" i svindlande 105 km/h)

//Tony

Re: Äntligen!

Postat: tisdag 15 september 2009 12:29
av LÅ1
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Frågan är vilka orter som HH-tågen kommer att stanna vid! Det verkar som om man är tveksamma till stopp i Jönköping, p.g.a. för lågt resandeunderlag! Och någon annan ort med större resandeunderlag mellan Jönköping och Helsingborg/Malmö finns väl inte? (Det är möjligt att det jag läst tidigare i dag, någonstans, endast handlade om tåg Stockholm - Göteborg?)
Jag har för mig att jag läst någonstans att det ska vara stopp på Europabanan i Jönköping, Värnamo och Helsingborg/Malmö. Stationer som kan vara aktuella däremellan skulle vara till för matartåg av snabbtågstyp (ej HH-tåg), typ Öresundståg eller liknande. HH-tåg får mig att tänka på Helsingborg-Helsingör - och det är förhoppningsvis inte helt fel tänkt i en framtid! (Ja jag fattar att det är HögHastigetståg som avses...)
Värnamo? Det blir väl då den minsta orten i Sverige som får station för höghastighetståg?
Läste någonstans att Götalandsbanan får stationer i Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping för HHtågen. (Förutom ändstationerna Göteborg och Stockholm.) Men varje tåg skulle bara stanna på två stationer för att hålla ner restiden. Att inga tåg skulle stanna i Jönköping läste jag någonstans i en kommentar på J-nytt, tror jag. Men samtidigt verkar det inte rimligt att bara blåsa förbi denna stad som är en växande knutpunkt ur många synvinklar, och dessutom grenstation (för att inte säga nav) på Sveriges blivande HH-nät.
Tror också att frågan om vilka orter som får stationer för vilka tåg är något som inte slutgiltigt beslutas 10, 15 år före driftstart.

Uppsala lobbar för att H-tågen skall få slutstation där. I värsta fall med "normal" marschfart norr om Stockholm. Man vill ställa upp med mark för depå för att få tågen dit.


HH = Höghastighetståg
HH = Helsingborg - Hälsingör
HH = Hansestadt Hamburg ((FHH = Freie und Hansestadt Hamburg)

Man kan väll säga att alla tre uttolkningarna av HH har bäring på detta projekt! :)

Re: Äntligen!

Postat: tisdag 15 september 2009 12:34
av LÅ1
TonyM skrev:
Kantorn skrev:HH-tåg får mig att tänka på Helsingborg-Helsingör - och det är förhoppningsvis inte helt fel tänkt i en framtid! (Ja jag fattar att det är HögHastigetståg som avses...)
Rätt. HH är en väl inarbetad förkortning för traden Helsingborg-Helsingør. Förkortningar är lurigt, speciellt om man hittar på själv eftersom vissa är inarbetade.

Tycker man att Höghastighetståg är för långt får man nog välja att använda ett annat begrepp. snabbtåg, exempelvis. Det har använts med ökande krav på hastigheten sen 20-talet (HNJ:s snabbvagnar gick väl under begreppet "snabbtåg" i svindlande 105 km/h)

//Tony
Man borde åtminstone inte skiva HH med versaler för höghastighetståg utan hh. (Hh när det inleder en mening.) I sammansättningarna HH-tåg och HH-bana (hh-tåg och hh-bana) är betydelsen svår att misstolka.

Re: Äntligen!

Postat: tisdag 15 september 2009 13:29
av 2763
Värnamo är väl också ett nav där du kan byta från annat tåg till höghastighetståg.

Där finns linjer från Borås-Göteborg, Alvesta-Kalmar/Karlskrona, Halmstad, Nässjö.

Infrastrukturen för Järnväg i småland har väl i huvudsak knutpunkterna Alvesta, Värnamo och Nässjö - Jönköping är inte ointressant, men det är andra grupper som kommer åt järnvägen där.

Nu är detta inte skrivet i någon form av sten, men det kan finnas tankar med Värnamo.

//Tony

Re: Äntligen!

Postat: måndag 28 september 2009 13:56
av LÅ1

Re: Äntligen!

Postat: onsdag 30 september 2009 19:23
av Johan A
X2000 ska bara stanna på stora staitoner men det måste gå andra tåg som stanar i alla sammhällen också . Typ pendel tågen .

Re: Äntligen!

Postat: torsdag 01 oktober 2009 9:05
av Kantorn
Johan A skrev:X2000 ska bara stanna på stora staitoner men det måste gå andra tåg som stanar i alla sammhällen också . Typ pendel tågen .
Ja det stämmer väl, förutom att det inte blir X2000 - de är alldeles för långsamma. X2000 får väl räknas som pendeltåg i sammanhanget.

Re: Äntligen!

Postat: torsdag 01 oktober 2009 9:26
av 2763
Definiera pendeltåg!

Ett tåg som åker fram och tillbaka.
Är det inte just det X2000 gör fast med lite högre komfort än lokaltågen i stockholm som går under produktnamnet "pendeltåg"

/T

Re: Äntligen!

Postat: torsdag 01 oktober 2009 9:34
av LÅ1
Kantorn skrev:
Johan A skrev:X2000 ska bara stanna på stora staitoner men det måste gå andra tåg som stanar i alla sammhällen också . Typ pendel tågen .
Ja det stämmer väl, förutom att det inte blir X2000 - de är alldeles för långsamma. X2000 får väl räknas som pendeltåg i sammanhanget.
Men en av idéerna med höghastighetsbanorna är att man inte skall ha tåg som kör i olika hastigheter. De långsamma riskerar att bli stoppklossar för de snabba. Det är ju ett av problemen på stambanorna.
Har utredningen kommit fram till någon slutsats om detta? "Höghastighetsmjölktåg"? :) Problemet är säkert inte så stort i ett tidigt skede, men om/när antalet tåg ökar kommer problemen!

Re: Äntligen!

Postat: torsdag 01 oktober 2009 13:56
av Kantorn
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
Johan A skrev:X2000 ska bara stanna på stora staitoner men det måste gå andra tåg som stanar i alla sammhällen också . Typ pendel tågen .
Ja det stämmer väl, förutom att det inte blir X2000 - de är alldeles för långsamma. X2000 får väl räknas som pendeltåg i sammanhanget.
Men en av idéerna med höghastighetsbanorna är att man inte skall ha tåg som kör i olika hastigheter. De långsamma riskerar att bli stoppklossar för de snabba. Det är ju ett av problemen på stambanorna.
Har utredningen kommit fram till någon slutsats om detta? "Höghastighetsmjölktåg"? :) Problemet är säkert inte så stort i ett tidigt skede, men om/när antalet tåg ökar kommer problemen!
Det jag har förstått - men det behöver inte vara riktigt - är att det ska finnas två sorters tåg på höghastighetsbanorna - Höghastighetståg och "matartåg". Jag har m e m för mig själv förutsatt att de sistnämnda ska vara av liknande typ som AEX eller möjligen X40. Det blir inte - som det nu är på stambanorna - Snabbtåg (X2000), regionaltåg (Loktåg, X40 etc), länståg, pendeltåg (de två är väl i princip samma sak iofs) och godståg, utan bara två tåg, det snabba med rejäl sth, det långsamma med sth 200 typ. På nåt sätt borde de två kunna samsas om spåren - förutsatt att alla stopp för det långsammare tåget sker på stationer med fyra spår, två för förbifart och två för stopp.