Dåliga vägar i Norrlands inland

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Erik Sandblom »

Studio Ett idag:

Vägarna i Norrlands inland är i många fall i uselt skick och i Ammarnäs i Västerbotten protesterar nu befolkningen mot det dåliga skicket på vägen mot Sorsele. Där det är som sämst kan inte ambulansen köra snabbare än 60 kilometer i timmen och lastbilschaufförerna utsätts för stressrelaterade sjukdomar när dom skakar fram. Och ortsbornas ilska har inte blivit mindre av att Vägverket inte har några pengar till större vägsatsningar i inlandet förrän tidigast 2021.
Böter för byxor, dåliga vägar i Norrlands inland och mer pengar till kommunerna

Min kommentar: märkligt men inte förvånande att det saknas pengar att underhålla vägnätet i Norrlands inland, samtidigt som man kan satsa miljarder på att bygga motorväg parallellt med järnvägen Göteborg-Trollhättan och i Stockholm. Nu vill nyspråksminister Carlgren dessutom bygga en klimatvänlig motorvägstunnel parallellt med SLs eldrivna pendeltåg som går i kvartstrafik...

Bild
Ecoprofile: Järnvägar behöver inte motorvägar
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7551
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Kantorn »

Ja du Erik, jag håller med dig. Det är i högsta grad anmärkningsvärt. Det är sådant som sänder fel signaler till omvärlden som det heter.
Att vägarna i Norrlands inland är dåliga är inget nytt. Att man satsar på motorvägar i denna kris i miljön, det är däremot något nytt. Och korkat, om jag får tycka.

Förbifart Stockholm - vem kommer att använda den? Mig veterligen är det jämförelsevis ett fåtal som bor på det avståndet från Tullarna och som ska till andra sidan. De flesta åker ju till innerstaden, eller dess omedelbara närhet. Det enda jag kan se är att fler kommer gå från pendeltåg till bil, de som tyckt att det blivit trångt på Essingeleden och därmed bytt till tåg. Andra resenärer - de som ska förbi Stockholm - kan ju vara långtradare.

Nej, lägg ned förbifarten. Konvertera stombussarna till spårväg i stället. Och reparera vägarna på landsorten. Det blir nog pengar över i alla fall.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Erik Sandblom »

Kantorn skrev:Ja du Erik, jag håller med dig.
Och om du och jag är överens så vet vi att det är riktigt illa, eller hur! :)

Jag håller med dig om att det blir både bättre trafik och mer pengar över med en vettigare politik också.
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av KSE »

Kantorn skrev:Ja du Erik,...
Förbifart Stockholm - vem kommer att använda den? Mig veterligen är det jämförelsevis ett fåtal som bor på det avståndet från Tullarna och som ska till andra sidan. De flesta åker ju till innerstaden, eller dess omedelbara närhet. Det enda jag kan se är att fler kommer gå från pendeltåg till bil, de som tyckt att det blivit trångt på Essingeleden och därmed bytt till tåg. Andra resenärer - de som ska förbi Stockholm - kan ju vara långtradare.

Nej, lägg ned förbifarten. Konvertera stombussarna till spårväg i stället. Och reparera vägarna på landsorten. Det blir nog pengar över i alla fall.
Om du hade varit tvungen att försöka köra från södra till norra delarna av Stockholm eller åter under olika tider av dygnet så borde du veta att Essingeleden är överlastad. Till saken hör att det är en stor mängd fordon som kommer från åkerier norr om Gävle eller söder om Sverige som trängs där. Jag kan ju inte avgöra vart den tyska/danska/m.m. registrerade bilen är på väg men då samma åkerier är vanliga i Gävletrakten och vidare norrut så är jag säker på att de flesta av dom vill komma förbi Stockhom på ett enkelt sätt och väg 55 är inget vettigt alternativ för dom.
Låt oss få en vettig lokaltrafik inne i huvudstaden och en möjlighet att slippa trängas med fjärrtrafik som helst skulle välja en annan väg.
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7551
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Kantorn »

KSE skrev:
Kantorn skrev:Ja du Erik,...
Förbifart Stockholm - vem kommer att använda den? Mig veterligen är det jämförelsevis ett fåtal som bor på det avståndet från Tullarna och som ska till andra sidan. De flesta åker ju till innerstaden, eller dess omedelbara närhet. Det enda jag kan se är att fler kommer gå från pendeltåg till bil, de som tyckt att det blivit trångt på Essingeleden och därmed bytt till tåg. Andra resenärer - de som ska förbi Stockholm - kan ju vara långtradare.

Nej, lägg ned förbifarten. Konvertera stombussarna till spårväg i stället. Och reparera vägarna på landsorten. Det blir nog pengar över i alla fall.
Om du hade varit tvungen att försöka köra från södra till norra delarna av Stockholm eller åter under olika tider av dygnet så borde du veta att Essingeleden är överlastad. Till saken hör att det är en stor mängd fordon som kommer från åkerier norr om Gävle eller söder om Sverige som trängs där. Jag kan ju inte avgöra vart den tyska/danska/m.m. registrerade bilen är på väg men då samma åkerier är vanliga i Gävletrakten och vidare norrut så är jag säker på att de flesta av dom vill komma förbi Stockhom på ett enkelt sätt och väg 55 är inget vettigt alternativ för dom.
Låt oss få en vettig lokaltrafik inne i huvudstaden och en möjlighet att slippa trängas med fjärrtrafik som helst skulle välja en annan väg.
Jag har bott i Stockholm med omnejd i 17 år så jag vet att Essingeleden är överlastad. Jag tror fortfarande att det är en försvinnande liten del av biltrafiken som behöver den. Det är värre med långtradare. Men jag trodde att Gävle hade järnväg? Skicka godset per tåg! Jag vill inte styra om biltrafik till annan biltrafik, det blir bara fler bilar på vägarna då. Jag vill styra om biltrafik (av alla de slag) till spårtrafik.

Ja ja, jag vet. Essingeleden skulle behöva avlastas. Frågan är om förbifarten är det bästa alternativet. Det kanske är bättre att rusta upp bergslagsdiagonalen och rv 55?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7551
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:Ja du Erik, jag håller med dig.
Och om du och jag är överens så vet vi att det är riktigt illa, eller hur! :)
:D :D :D
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Ulrik Berggren »

Så en partsinlaga...
2009-09-03
PRESSMEDDELANDE
NATURSKYDDSFÖRENINGEN I STOCKHOLMS LÄN

Förbifart Stockholm en bilfientlig satsning

- De bilister som tror att Förbifart Stockholm löser i huvudstadens trafikproblem är lurade. Det som i första hand avgör om biltrafiken kommer att flyta är hur vi utvecklar trängselavgiftssystemet och hur mycket vi satsar på kollektivtrafiken, inte vägsatsningarna. Det konstaterar Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län, med anledning av regeringens beslut att ge vägprojektet Förbifart Stockholm tillstånd enligt miljöbalken.
- Förbifart Stockholm kommer inte att betyda mindre bilköer. Tvärtom räknar Vägverket och alla andra trafikplanerare räknar med att bilköerna i Stockholm de närmaste 10-20 åren ska växa 5-8 gånger. De pengar man nu vill satsa på detta megaprojekt skulle göra mycket större nytta för bilisterna om de satsades på att förbättra kollektivtrafiken.
- Förbifart Stockholm är en bilfientlig satsning.
Wallberg välkomnar regeringens besked att Lovön nu ska skyddas som
natur- eller kulturreservat, men anser att regeringen vilseleder när man i beslutet om Förbifarten hävdar att man parallellt tänker storsatsa på kollektivtrafiken i Stockholm.
- Utbyggnaden av Mälarbanan Tomteboda-Barkarby kommer tidigast att vara klar om 15-20 år och finansieringen är mycket oklar. Förseningen betyder att Citybanan inte kommer att kunna utnyttjas fullt ut förrän kring 2030. Wallberg konstaterar också att frågan om Förbifart Stockholm ska byggas långt ifrån är avgjord.
- Ingen vet hur man ska kunna få fram de 25-50 miljarder som krävs för att betala vägbygget. Allianspartierna i regionen har sagt att mer än 80 procent av pengarna ska komma från den trängselskatten i Stockholm, men samtidigt är alla partier överens om att under de närmaste åren göra om skatten och överföra makten från riksdagen till den lokala och regionala nivån.
- Om makten över trängselskatten förs till den lokala nivån, t ex Stockholms läns landsting, blir det ytterst skattebetalarna i Stockholms län som kommer att få betala räntor och amorteringar på Sveriges genom tiderna dyraste vägbygge.
- Det betyder att landstinget kommer att låsa upp en kostnad i sin budget motsvarande en höjning av landstingsskatten på närmare 50 öre. I kärva tider kommer framtida beslutsfattare inte att kunna prioritera bort denna kostnad. För att klara räntor och amorteringar måste man då antingen höja den reguljära landstingsskatten eller dra ned på sjukvården och kollektivtrafiken.


Information:
Mårten Wallberg, 0733-746~714, ordförande Naturskyddsföreningen i Stockholms län Magnus Nilsson, 0708-99 66 88, trafikexpert Naturskyddsföreningen
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av daniel_s »

Tja, vad är i dessa sammanhang inte en partsinlaga? Tycker att det är en etikett, som säger mer om tendenserna hos den som anbringar den på dokumentet än om tendenserna hos dokumentet i sig...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Ulrik Berggren »

daniel_s skrev:Tja, vad är i dessa sammanhang inte en partsinlaga? Tycker att det är en etikett, som säger mer om tendenserna hos den som anbringar den på dokumentet än om tendenserna hos dokumentet i sig...
Precis! I mitt fall var dock etiketten lite ironisk :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av LÅ1 »

Man har problem att få in fler tåg på T-banorna för att man låter flera linjer dela spår genom staden. Trafiken har nått kapacitetstaket, eller är i alla fall mycket nära. Biltrafiken på trafiklederna står nästan stilla i rusningstrafik, för att vägkapaciteten inte räcker. Hur mycket mer plats det finns i rusningstid på pendeltågen vet jag inte, men misstänker att tågen går tämligen fullpackade. Och nu har vi lågkonjunktur och arbetslöshet!

Vi behöver mer transportkapacitet! När det gäller persontransporter så är det naturligtvis kollektivtrafikens kapacitet som måste ökas! Trafiklederna och gaturummet behövs för yrkestrafik i första hand!

Det finns några problem i Stockholm:
  • - "Naturhinder" så som vatten och de s.k. gröna kilarna.
    - Arbetsplatser och bostadsområden är ojämnt fördelade.
    - Många områden med gles bebyggelse, som är svår att försörja med kollektivtrafik som har den turtäthet som behövs för att konkurrera ut bilen.

För en del år sedan ökade man Essingeledens kapacitet genom att måla fler, men smalare, körfält. Vägrenarna försvann samtidigt. Denna "uppgradering" skall, om jag förstått rätt, göras på fler sträckor. Detta betyder att köerna blir kortare, men rymmer fler bilar. Händer det olyckor så har utryckningsfordonen svårare att ta sig fram. Inte minst för att bilisterna inte lämnar de körfält som skyltas med röda kryss!

Jag tvivlar på att trängseln minskar med förbifarten. Men det dröjer länge innan vi får facit!


Inser nu att jag flyttat fokus i en norrlandstråd till Stockholm. :o
Får försöka åtgärda det med att säga att miljarderna kan behövas till andra projekt än denna förbifart. Bättre vägstandard i Norrland är möjligen ett!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Erik Sandblom »

LÅ1 skrev:Inser nu att jag flyttat fokus i en norrlandstråd till Stockholm. :o
Får försöka åtgärda det med att säga att miljarderna kan behövas till andra projekt än denna förbifart. Bättre vägstandard i Norrland är möjligen ett!

Nja fokuset ligger på både Stockholm och Norrland samtidigt :-)

Beträffande Ammarnäs så beklagade sig lokalbefolkningen i reportaget över att transporter och turism försvåras av den dåliga vägen. Det leder antagligen till arbetslöshet och avfolkning... vilket gör att fler söker sig till Stockholms ansträngda trafiksituation.

Som vi vet så har vägar och järnvägar en strukturerande effekt. Jag tror t ex att städerna längs Botniabanan kommer få ett lyft när trafiken sätter igång, särskilt om det byggs lite bostäder och kontor i anslutning till stationerna.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Dåliga vägar i Norrlands inland

Inlägg av Martin »

Apropå Bana-väg projektet i Götaälvdalen tycker jag att det är märkligt att man inte drar den nya järnvägen förbi orterna Lödöse, Göta, Lilla Edet och Sjuntorp istället för genom de tassemarker där den gamla banan går/gick. Lödöse får förvisso ett tågstopp ett par kilometer bort, men med annan sträckning skulle man kunna placerat detta mycket mer centralt i samhället. Med fullgoda kommunikationer via järnväg både norrut (Thn) och söderut (Gbg) skulle E45 aldrig behöva byggas ut. Det finns ett motorvägsalternativ redan idag från tvåstadsområdet mot Göteborg (Rv44/E6).

Vidare är det märkligt att Trollhättans kommun som i sin vision siktar mot 70.000 invånare år 2030 (idag drygt 54.000) inte lyfter ett finger för att få till ett tågstopp i den del av kommunen som ligger närmast Göteborg, nämligen Upphärad. Banverket ska förbereda för tågstopp på orten, men eftersom resandeunderlaget är för litet är ett stopp inte aktuellt i dagsläget. Samtidigt vill inte kommunen satsa (ex förbereda nya tomter) för att det inte blir något tågstopp. - ett moment 22 alltså! Men det är klart, man kallar sig ju för Trollhättans stad, och då borde landsbygdsborna själva förstå att de inte kan räkna med några satsningar utanför 50-skyltarna.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Låst