Norrköping M98

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Norrköping M98

Inlägg av alex87 »

Halloj!

Är de nån här som vet nåt om Norrköpings M98, när jag läser information om den fattar jag det som att det finns två modeller av M98, en som var prototyp och sen 3 andra likadana som köptes in från München. Den första heter bara M98 och de andra heter M98B, är det någon skillnad? Finns att läsa här, http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafi ... vagnar.pdf
Undrar mest om det infon som finns det är uppdaterad om allt stämmer...

Ska ha infon till http://www.svenskasparvagnar.se blir så märkligt om man ska skriva om 2 likadana vagnar.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av leifd »

alex87 skrev:Halloj!

Är de nån här som vet nåt om Norrköpings M98, när jag läser information om den fattar jag det som att det finns två modeller av M98, en som var prototyp och sen 3 andra likadana som köptes in från München. Den första heter bara M98 och de andra heter M98B, är det någon skillnad? Finns att läsa här, http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafi ... vagnar.pdf
Undrar mest om det infon som finns det är uppdaterad om allt stämmer...

Ska ha infon till http://www.svenskasparvagnar.se blir så märkligt om man ska skriva om 2 likadana vagnar.

Det finns en del info, ska bara leta fram den så det blir rätt. Lugn så kommer det mer !
Kan allfall säga att infon på länken iofs är rätt, men inte uppdaterad.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Norrköping M98

Inlägg av alex87 »

Är tacksam för all hjälp :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av leifd »

alex87 skrev:Är tacksam för all hjälp :)
Varsågod, material skickat till din mail. /Leif D
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping M98

Inlägg av 20581000184197 »

Undring: Vad är det för skillnader mellan M98 och M98B, förutom de historiska?

Ytterligare ett par frågor uppenbarade sig när jag jämförde M98-bilder:
*Vad är bakgrunden till att vagn 24 har svarta "kofångarpartier" till skillnad från de övriga M98/M98B?
*När fick vagn 22 och vagn 23 elektroniska destinationsskyltdisplayer (eller vad det heter), vilket de inte hade år 2001? Har även vagn 21 sådan idag? Vagn 24 har haft det från början väl?
Senast redigerad av 20581000184197 den tisdag 08 september 2009 2:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Norrköping M98

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

De tre vognene fra München var ikke like, og den siste nr. 24 var umulig å skaffe deler til, så den ble stående i flere år innen den ble bygd opp med teknisk utstyr fra en krock-vagn fra Berlin.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping M98

Inlägg av 20581000184197 »

Då är alltså alla fyra vagnarna en smula olika? Vad är det då som gör att de kan delas in i just två kategorier, förutom skillnaderna i historia? Är det något som syns utanpå, eller inne i vagnarna, eller bara inuti väggar och motorer?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Norrköping M98

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Nå er ikke jeg den rette til å svare, men OK. Vognene er bygd hos MAN i Nürnberg som prototyper. 21 er litt kortere enn de andre tre som er like lange. 21 har el-utstyr fra Kiepe, 22-23 fra Siemens og 24 fra AEG. 24 var helt spesiell og kom ikke i trafikk før Norrköping kunne overta den krockskadede vagnen 2122 fra München. 24 kom i trafik 2004. Bremen valgte å satse på en firedelt serievogn, mens Münchens vogner ble mer lik prototypene.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av leifd »

Nu har jag ju skickat all info om detta till alex87, via mail, men lite kan vi ju utreda.
Först och främst är kanske inte M98 och M98B så aktuellt längre. Alla kallas nog i praktiken M98. Sen finns de olikheter på alla vagnarna, men ändå är de nog mer likriktade än nånsin nu.
Alla fyra har nu den nya gula färgen, alla fyra har xenon-strålkastar och diodbakljus, alla fyra har lysdioddisplayer med gul text del och fullfärgs nummerdel. Alla fyra har ny enhetlig färsättning och klädsel invändigt. Hur statusen är på elsystemen vet jag bara i stort, 21 har Kiepe-system, förgångare til det elsystem som Bremen har i sina serievagnar. 22 och 23 har Siemens-system som är föregångare till det München har i sina serievagnar. 24 har ett Siemens-system av den typ München har i serievagnarna (köpt från Münchenvagn 2122, som skrotats efter krock). Alla vagnarna har sen uppgraderats på komponentnivå i den mån det behövts. Då har om möjligt standardkomponenter används.
Vagn 24 kom i trafik först 17 november 2007, men levererades till Norrköping i ombyggt och upprustat skick 5 september 2005. Diverse orsaker finns till den långa tiden före ibruktagning. Bl.a. att man upptäckte den hårda vägen att mycket mer än man trodde skiljde prototypvagnarna från serievagnarna i München.
Orsaken till de svarta front och bakpartierna, är att vagn 24:s orginaldelar använts som reservdelar till 22 och 23, vid olika skador. Därför köptes dessa svarta från Berlin, som hade såna i lager. Det svarta är gummi och inte så bra att lackera på.
Vagn 24 hade precis som 22 och 23 bandskyltar från Broose då den var ny. Dock fick vagnen flip-matrsiskyltar på prov i München, då man där avsåg byta ut samtliga bandskyltar på serievagnarna. Dessa gamla matsiskyltar har aldrig använts i Norrköping, utan man tog till vagn 24:s ombyggnad fram de nu gällande färg-diodmatsiskyltarna, som nu finns på alla fyra M98 och de 5 hittills levererade m06:orna. Även de 10 nya M06:orna får denna typ av skyltar. 24 fick alltså dessa skyltar 2005, vagn 21 - 2007, vagn 23 - 2008 och vagn 22 - 2009, alla i samband med upprustning av vagnarna, se ovan.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Norrköping M98

Inlägg av wax »

leifd skrev: tisdag 08 september 2009 21:15 Nu har jag ju skickat all info om detta till alex87, via mail, men lite kan vi ju utreda.
Först och främst är kanske inte M98 och M98B så aktuellt längre. Alla kallas nog i praktiken M98. Sen finns de olikheter på alla vagnarna, men ändå är de nog mer likriktade än nånsin nu.
Alla fyra har nu den nya gula färgen, alla fyra har xenon-strålkastar och diodbakljus, alla fyra har lysdioddisplayer med gul text del och fullfärgs nummerdel. Alla fyra har ny enhetlig färsättning och klädsel invändigt. Hur statusen är på elsystemen vet jag bara i stort, 21 har Kiepe-system, förgångare til det elsystem som Bremen har i sina serievagnar. 22 och 23 har Siemens-system som är föregångare till det München har i sina serievagnar. 24 har ett Siemens-system av den typ München har i serievagnarna (köpt från Münchenvagn 2122, som skrotats efter krock). Alla vagnarna har sen uppgraderats på komponentnivå i den mån det behövts. Då har om möjligt standardkomponenter används.
Vagn 24 kom i trafik först 17 november 2007, men levererades till Norrköping i ombyggt och upprustat skick 5 september 2005. Diverse orsaker finns till den långa tiden före ibruktagning. Bl.a. att man upptäckte den hårda vägen att mycket mer än man trodde skiljde prototypvagnarna från serievagnarna i München.
Orsaken till de svarta front och bakpartierna, är att vagn 24:s orginaldelar använts som reservdelar till 22 och 23, vid olika skador. Därför köptes dessa svarta från Berlin, som hade såna i lager. Det svarta är gummi och inte så bra att lackera på.
Vagn 24 hade precis som 22 och 23 bandskyltar från Broose då den var ny. Dock fick vagnen flip-matrsiskyltar på prov i München, då man där avsåg byta ut samtliga bandskyltar på serievagnarna. Dessa gamla matsiskyltar har aldrig använts i Norrköping, utan man tog till vagn 24:s ombyggnad fram de nu gällande färg-diodmatsiskyltarna, som nu finns på alla fyra M98 och de 5 hittills levererade m06:orna. Även de 10 nya M06:orna får denna typ av skyltar. 24 fick alltså dessa skyltar 2005, vagn 21 - 2007, vagn 23 - 2008 och vagn 22 - 2009, alla i samband med upprustning av vagnarna, se ovan.
Jag vet att tråden är jättegammal men jag minns att vissa av 22, 23 och 24 hade prickar på sätena och vissa kaktusar. Vilka hade vad?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av leifd »

wax skrev: torsdag 30 mars 2023 17:09 Jag vet att tråden är jättegammal men jag minns att vissa av 22, 23 och 24 hade prickar på sätena och vissa kaktusar. Vilka hade vad?
Ja så gamla trådar ska man inte återanvända.

Lämpligen går du till Verksvägen,
Bild
där på utsidan av staketet och kollar själv. 22 och 23 står där, nära staketet, så du ser säkert in i dom. Såg dem senast igår, så de står kvar. Sen saknas ju bara 24 så då får du gissa.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Norrköping M98

Inlägg av wax »

leifd skrev: torsdag 30 mars 2023 17:25
wax skrev: torsdag 30 mars 2023 17:09 Jag vet att tråden är jättegammal men jag minns att vissa av 22, 23 och 24 hade prickar på sätena och vissa kaktusar. Vilka hade vad?
Ja så gamla trådar ska man inte återanvända.

Lämpligen går du till Verksvägen,
Bild
där på utsidan av staketet och kollar själv. 22 och 23 står där, nära staketet, så du ser säkert in i dom. Såg dem senast igår, så de står kvar. Sen saknas ju bara 24 så då får du gissa.
24 vet jag hade prickar!
När fick 67 det nya sätestyget? Och 22 fick väl digitala skyltar 2008? Har sett en bild på den ifrån januari 2009 med dom nya skyltarna.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av leifd »

wax skrev: söndag 03 september 2023 14:39 24 vet jag hade prickar!
När fick 67 det nya sätestyget? Och 22 fick väl digitala skyltar 2008? Har sett en bild på den ifrån januari 2009 med dom nya skyltarna.
Sätestyger får du inget svar av mej om.
Alla fyra M98 hade digitala skyltar och fick det i slutet av 2007 och början av 2008.
Skriv svar