SJ bryter mot nordiska passunionen

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av LÅ1 »

Om jag förstått artikeln på svd.se rätt så måste ickesvenska nordiska medborgare ha pass för att kunna resa med SJ:s nya personliga biljetter! De saknar ju svenskt ID-kort. Nu skall man se över detta på SJ.

Men övriga EU-medborgare som bor i Sverige, och därför inte reser med internationella biljetter och som inte har pass, hur går det för dem? (Internationella biljetter omfattas inte av leg-kravet och EU-medborgare, eller egentligen medborgare i schengenländerna skall det väll vara, behöver ju inte pass om ID-korten är rätt utformade, vilket de normala svenska inte är!)

Sedan säger man att man inte vill försvåra för någon, när man inför leg-kravet. Men visst gör man det. Först och främst för de som gör vinst på andrahandsmarknaden, och det är ju just vad man vill! Men även för de som plötsligt inte kan resa, eller där en annan i familjen eller i företaget får resa i stället för den som först skulle göra det enligt planerna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev:Om jag förstått artikeln på svd.se rätt så måste ickesvenska nordiska medborgare ha pass för att kunna resa med SJ:s nya personliga biljetter! De saknar ju svenskt ID-kort. Nu skall man se över detta på SJ.

Men övriga EU-medborgare som bor i Sverige, och därför inte reser med internationella biljetter och som inte har pass, hur går det för dem? (Internationella biljetter omfattas inte av leg-kravet och EU-medborgare, eller egentligen medborgare i schengenländerna skall det väll vara, behöver ju inte pass om ID-korten är rätt utformade, vilket de normala svenska inte är!)

Sedan säger man att man inte vill försvåra för någon, när man inför leg-kravet. Men visst gör man det. Först och främst för de som gör vinst på andrahandsmarknaden, och det är ju just vad man vill! Men även för de som plötsligt inte kan resa, eller där en annan i familjen eller i företaget får resa i stället för den som först skulle göra det enligt planerna.
Igår utgick ett säljmeddelande internt, från vilket följande cireras:
SJ AB skrev: Utländsk fotolegitimation gäller som godkänd ID-handling vid visering av personliga biljetter ombord på tåget.

Som giltig ID-handling räknas också de som är godkända av Svenska Bankföreningen, LMA-kort med fotografi utfärdat av Migrationsverket samt utländskt pass, enligt ordinarie rutin.

Visering ombord

Vid biljettvisering kontrollerar ombordpersonalen att namnet på biljetten överensstämmer med namnet på ID-handlingen och att det är personen på legitimationen som reser. Denna legitimation kan vara ID-kort, körkort eller pass för svenska eller utländska medborgare.

SJs målsättning är att ID-kontrollen ombord ska gå så snabbt och så enkelt som möjligt för resenären.
Varför skulle man inte försvåra för de som skor sig på att sälja biljetter i andra hand ? Jag ser inget problem med det.
När någon plötsligt inte kan resa, ja då har ju den risk som man tar genom att inte köpa med ombokning eller med återbetalning lösts ut. Varför skulle man bjuda den som tar en sådan risk på något ? Det är väl bara att köpa ny biljett eller gilla läget då.
Är man osäker på om man kan resa, då köper man ombokningsbar biljett.
Min egen arbetsgivare uppmanat oss internt att alltid boka med ombokning eller återköp, då vi reser i tjänsten.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:När någon plötsligt inte kan resa, ja då har ju den risk som man tar genom att inte köpa med ombokning eller med återbetalning lösts ut. Varför skulle man bjuda den som tar en sådan risk på något ?
För att man inte har till uppgift att uppfostra folk vars avsikter man inte kan känna till i detalj? Exempelvis kan det ju vara en familj eller en mindre arbetsgivare som vet att man måste skicka NÅGON till Borlänge den tolfte på något viktigt möte, men inte är säker på vem. Nu vet jag inte hur vanligt detta egentligen är, men visst förekommer det och nu blir det i vilket fall som helst dyrare, genom att man måste köpa avbokningsbar biljett (och när även dessa blir personliga, flera stycken sådana med tillhörande krångel vid avbokningen och tomma platser på tåget som följd).
leifd skrev:Min egen arbetsgivare uppmanat oss internt att alltid boka med ombokning eller återköp, då vi reser i tjänsten.
Din egen arbetsgivare är väl samma företag som det här handlar om, så det vore ju fånigt om de inte levde som de lär!
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av Björn Ehnberg »

LÅ1 skrev:Om jag förstått artikeln på svd.se rätt så måste ickesvenska nordiska medborgare ha pass för att kunna resa med SJ:s nya personliga biljetter! De saknar ju svenskt ID-kort. Nu skall man se över detta på SJ.

Men övriga EU-medborgare som bor i Sverige, och därför inte reser med internationella biljetter och som inte har pass, hur går det för dem? (Internationella biljetter omfattas inte av leg-kravet och EU-medborgare, eller egentligen medborgare i schengenländerna skall det väll vara, behöver ju inte pass om ID-korten är rätt utformade, vilket de normala svenska inte är!)

Sedan säger man att man inte vill försvåra för någon, när man inför leg-kravet. Men visst gör man det. Först och främst för de som gör vinst på andrahandsmarknaden, och det är ju just vad man vill! Men även för de som plötsligt inte kan resa, eller där en annan i familjen eller i företaget får resa i stället för den som först skulle göra det enligt planerna.
Jag tycker att Du ägnar Dig åt onödig alarmism genom ett påstående som "SJ bryter mot nordiska passunionen". Varför skulle man göra det bara för att man inför personliga biljetter och legitimationskrav? Det systemet har man ju, av olika skäl, haft länge på flyget (läs t.ex. SAS information om detta). Något krav på att det, vid resa inom norden, ska vara just ett svensk id-kort har såvitt jag vet aldrig funnits.

Att Schengen-medborgare som vistas i annat Schengen-land än sitt hemland måste ha pass eller annat id-kort som visar deras medborgarskap har också gällt sedan länge. Det är oklart vad Du menar med "vilket de normala svenska inte är". Förmodligen avser Du bankernas ID-kort, som de har blivit till den grad obenägna att utfärda för andra än sin egen kundkrets, att Riksdagen givit Skatteverket i uppdrag att utfärda ett ID-kort som kan sökas av alla i Sverige boende, oavsett nationalitet. Det nationella ID-kortet, som också kan användas som resehandling inom Schengen, kan däremot bara sökas av svenska medborgare. Själv rekommenderar jag alla som behöver id-kort och som är svenska medborgare att gå till polisen och ansöka om ett nationellt ID-kort. Det kostar inte mer än bankernas eller Skatteverkets kort (400 kr.) och gäller lika länge (5 år). Dessutom sköter polisen fotograferingen utan extra kostnad, låt vara att alla som fotograferas hos polisen tenderar att se ut som om de redan var häktade. :D
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Jag tycker att Du ägnar Dig åt onödig alarmism genom ett påstående som "SJ bryter mot nordiska passunionen". Varför skulle man göra det bara för att man inför personliga biljetter och legitimationskrav? Det systemet har man ju, av olika skäl, haft länge på flyget (läs t.ex. SAS information om detta). Något krav på att det, vid resa inom norden, ska vara just ett svensk id-kort har såvitt jag vet aldrig funnits.
Nej just det, men SJ har (enligt sig själva: av misstag) i praktiken infört kravet att ID-kort ska vara svenska. Men lovar nu att rätta till det, enligt senaste nytt. Givetvis ska man inte kräva pass av nordiska medborgare, det är ju det som är poängen med den nordiska "unionen" i detta avseende! Som någon skrev, när man nu får köra bil i Sverige på ett danskt eller norskt körkort vore det ju extremt konstigt om man inte fick legitimera sig med det på tåget.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
leifd skrev:När någon plötsligt inte kan resa, ja då har ju den risk som man tar genom att inte köpa med ombokning eller med återbetalning lösts ut. Varför skulle man bjuda den som tar en sådan risk på något ?
För att man inte har till uppgift att uppfostra folk vars avsikter man inte kan känna till i detalj? Exempelvis kan det ju vara en familj eller en mindre arbetsgivare som vet att man måste skicka NÅGON till Borlänge den tolfte på något viktigt möte, men inte är säker på vem. Nu vet jag inte hur vanligt detta egentligen är, men visst förekommer det och nu blir det i vilket fall som helst dyrare, genom att man måste köpa avbokningsbar biljett (och när även dessa blir personliga, flera stycken sådana med tillhörande krångel vid avbokningen och tomma platser på tåget som följd).
leifd skrev:Min egen arbetsgivare uppmanat oss internt att alltid boka med ombokning eller återköp, då vi reser i tjänsten.
Din egen arbetsgivare är väl samma företag som det här handlar om, så det vore ju fånigt om de inte levde som de lär!
Här är Du dessvärre helt fel ute, Daniel. Syftet med att införa personliga biljetter är inte att uppfostra folk, utan få slut på svartbörshandeln! Flyget har, av olika skäl, kunnat hantera det länge. Personliga biljetter är dessutom redan från början regel hos Din egen arbetsgivare, Veolia Transport. Man kan mycket väl tänka sig en möjlighet att överlåta en personlig biljett, men i så fall knappast gratis - Malmö Aviation tar t.ex. en fast avgift på 650 kr. för detta. Så skulle SJ också kunna göra, men man har - åtminstone än så längre - inte valt den möjligheten. Sedan kan man givetvis diskutera omboknings/överlåtelseavgiftens storlek - sätts den för lågt motverkar den ju syftet med de personliga biljetterna. Veolia Transport har t.ex. just nu en en ombokningsavgift på 50 kr. men det kan ju ändras.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Sedan säger man att man inte vill försvåra för någon, när man inför leg-kravet. Men visst gör man det. Först och främst för de som gör vinst på andrahandsmarknaden, och det är ju just vad man vill! Men även för de som plötsligt inte kan resa, eller där en annan i familjen eller i företaget får resa i stället för den som först skulle göra det enligt planerna.
Det senare går att lösa för en familj om man har samma efternamn. Man får byta ut ett av sina förnamn (eller lägga till ett om man bara har ett). Det finns ju en del förnamn som kan bäras av både kvinnor och män. Alltså skaffar man sig ett gemensamt namn och använder det när man beställer biljetten. 8)
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Här är Du dessvärre helt fel ute, Daniel.
Nej det är jag inte, och det är jag nog aldrig; jag är en skärpt debattör! Dock debatterar jag bara det jag tycker är roligt att debattera, och just nu är det leifd:s lite begränsade uppfattning om hur långt världen egentligen sträcker sig. Det där andra vet jag redan, med undantag för Veolias ombokningsavgift som jag inte kände till, men som verkar rimlig. Jag har egentligen inte så mycket emot att namnet står på biljetten, dock menar jag att det får finnas en gräns för hur mycket detta ska få ställa till det för folk. Det är ju inte som på flyget att det är en massa dokument och befattningshavare som ska hålla fullständig koll på vem som ska åka, så att kräva ombokning av hela biljetten är bara fånigt, liksom att avvisa nordiska id-kort.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Jag tycker att Du ägnar Dig åt onödig alarmism genom ett påstående som "SJ bryter mot nordiska passunionen". Varför skulle man göra det bara för att man inför personliga biljetter och legitimationskrav? Det systemet har man ju, av olika skäl, haft länge på flyget (läs t.ex. SAS information om detta). Något krav på att det, vid resa inom norden, ska vara just ett svensk id-kort har såvitt jag vet aldrig funnits.
Nej just det, men SJ har (enligt sig själva: av misstag) i praktiken infört kravet att ID-kort ska vara svenska. Men lovar nu att rätta till det, enligt senaste nytt. Givetvis ska man inte kräva pass av nordiska medborgare, det är ju det som är poängen med den nordiska "unionen" i detta avseende! Som någon skrev, när man nu får köra bil i Sverige på ett danskt eller norskt körkort vore det ju extremt konstigt om man inte fick legitimera sig med det på tåget.
Har de? Jag kommenterar bara SJ:s egna, officiella uppgifter när de på sin hemsida skriver
SJ skrev:Giltig ID-handling är alla pass, svenska ID-handlingar godkända av Svenska Bankföreningen, Migrationsverkets LMA-kort samt nationella ID-kort inom EU, som har sin motsvarighet i Svenska Bankföreningens broschyr.
Jag kan hålla med om att formuleringen inte är helt glasklar - godkänns t.ex. nordiska ID-handlingar? Bankföreningens broschyr är dessutom tyvärr inte tillgänglig via internet.

Dessutom verkar vi diskutera två olika saker här: Dels SJ:s krav på ID-handlingar (det kravet finns redan nu eftersom man kan åka helt biljettlöst eller med SMS-biljett t.ex.), dels det lämpliga/olämpliga i att SJ inför personliga biljetter överlag.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den lördag 05 september 2009 18:30, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Här är Du dessvärre helt fel ute, Daniel.
Nej det är jag inte, och det är jag nog aldrig; jag är en skärpt debattör! Dock debatterar jag bara det jag tycker är roligt att debattera, och just nu är det leifd:s lite begränsade uppfattning om hur långt världen egentligen sträcker sig. Det där andra vet jag redan, med undantag för Veolias ombokningsavgift som jag inte kände till, men som verkar rimlig. Jag har egentligen inte så mycket emot att namnet står på biljetten, dock menar jag att det får finnas en gräns för hur mycket detta ska få ställa till det för folk. Det är ju inte som på flyget att det är en massa dokument och befattningshavare som ska hålla fullständig koll på vem som ska åka, så att kräva ombokning av hela biljetten är bara fånigt, liksom att avvisa nordiska id-kort.
Jag vet att Du tycker det, och det är väl bra för Dig, då.

I övrigt inga kommentarer, annat än att SJ ju nu rättar till den här lilla oklarheten med nordiska ID-handlingar - så det finns i alla fall ingen anledning att hetsa upp sig över det!
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Dessutom verkar vi diskutera två olika saker här: Dels SJ:s krav på ID-handlingar (det kravet finns redan nu eftersom man kan åka helt biljettlöst eller med SMS-biljett t.ex.), dels det lämpliga/olämpliga i att SJ inför personliga biljetter överlag.
Ja, den tudelningen uppstod ju redan i ursprungsinlägget! :D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av LÅ1 »

leifd skrev:Varför skulle man inte försvåra för de som skor sig på att sälja biljetter i andra hand ? Jag ser inget problem med det.
När någon plötsligt inte kan resa, ja då har ju den risk som man tar genom att inte köpa med ombokning eller med återbetalning lösts ut. Varför skulle man bjuda den som tar en sådan risk på något ? Det är väl bara att köpa ny biljett eller gilla läget då.
Är man osäker på om man kan resa, då köper man ombokningsbar biljett.
Min egen arbetsgivare uppmanat oss internt att alltid boka med ombokning eller återköp, då vi reser i tjänsten.
Jag håller i stort sett med om ovanstående. Men det är ju inte alldeles säkert att man vet VEM som skall resa även om man i god tid vet att NÅGON (i familjen eller företaget) skall göra det.

Och så reagerade jag på att man då skrev att man inte vill försvåra för någon. Det är ju det man vill, nämligen för svartabörshajarna. Vilket ju är välkommet!

EDIT:
Ser nu efter att jag postat detta att daniel_s redan konstaterat ungefär samma sak som jag!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av daniel_s »

Man kan fundera över om det möjligen finns ytterligare ett syfte med det här. Visserligen är det så att "svartabörshajarnas" verksamhet i längden riskerar att försämra SJ:s rykte, eftersom man marknadsför 95-kronorsbiljetter som inte finns. Därför kan SJ med gott samvete påstå att det är därför man gör det här. Men andrahandshandeln med dessa biljetter indikerar å andra sidan att det finns något slags köpkraft, som SJ hellre utnyttjar själv. Jag tänker mig, att om någon nu gärna betalar 200 kr för biljetten så kan de väl lika gärna göra det till SJ. Jag är osäker på hur det kommer att gå med den saken, men jag menar att det kan vara läge att fundera över detta innan man hyllar SJ alltför mycket för detta heroiska tilltag. Om ett år säljer kanske SJ biljetterna för samma genomsnittspris som "hajarna" tar idag...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av LÅ1 »

Björn Ehnberg skrev:Jag tycker att Du ägnar Dig åt onödig alarmism genom ett påstående som "SJ bryter mot nordiska passunionen". Varför skulle man göra det bara för att man inför personliga biljetter och legitimationskrav? Det systemet har man ju, av olika skäl, haft länge på flyget (läs t.ex. SAS information om detta). Något krav på att det, vid resa inom norden, ska vara just ett svensk id-kort har såvitt jag vet aldrig funnits.

Att Schengen-medborgare som vistas i annat Schengen-land än sitt hemland måste ha pass eller annat id-kort som visar deras medborgarskap har också gällt sedan länge. Det är oklart vad Du menar med "vilket de normala svenska inte är". Förmodligen avser Du bankernas ID-kort, som de har blivit till den grad obenägna att utfärda för andra än sin egen kundkrets, att Riksdagen givit Skatteverket i uppdrag att utfärda ett ID-kort som kan sökas av alla i Sverige boende, oavsett nationalitet. Det nationella ID-kortet, som också kan användas som resehandling inom Schengen, kan däremot bara sökas av svenska medborgare. Själv rekommenderar jag alla som behöver id-kort och som är svenska medborgare att gå till polisen och ansöka om ett nationellt ID-kort. Det kostar inte mer än bankernas eller Skatteverkets kort (400 kr.) och gäller lika länge (5 år). Dessutom sköter polisen fotograferingen utan extra kostnad, låt vara att alla som fotograferas hos polisen tenderar att se ut som om de redan var häktade. :D
Rubriken på den här tråden var direkt citat från SvD-artikeln som jag länkade till! Sedan har artikeln fått ny rubrik. Jag borde kanske satt citat runt rubriken. Så det var inte jag som ängnade mig åt alarmism! Dessutom ändrade ju SJ reglerna, så det var nog befogat att alarmera!
Jag avsåg både bankernas ID-kort och svenska körkort när jag talade om "normala svenska" ID-kort. För om jag har giltigt körkort, som dessutom har fördelen att vara giltigt i 10 år, och pass så finns ingen anledning att skaffa ytterligare en ID-handling. Men detta är ju egentligen ovidkommande för svenskar i detta sammanhang.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:Det är ju inte som på flyget att det är en massa dokument och befattningshavare som ska hålla fullständig koll på vem som ska åka....
Så kan man naturligtvis uttrycka det.

Vi kan ju grotta ned oss ytterligare i detta med personliga biljetter och ID-kontroller inom andra transportslag. Flyget har ju haft personliga biljetter sedan andra världskriget, baserat på ett krav i den sk. Chicago-konventionen om att alltid kunna presentera listor över de passagerare som transporteras med en given förbindelse. För sjöfarten infördes detta krav i Sverige så sent som 1999 (SJÖFS199:15) - med vissa undantag för inre sjötrafik. Identitetskontrollkravet på flyget har sin grund i EU-lagstiftning, där medlemsländerna och transportörerna åläggs att kontrollera att samma person checkar in och sedan stiger ombord. Den nuvararande tillsynsmyndigheten - Transportstyrelsen - uttrycker det såhär:
Transportstyrelsen skrev:Ett sätt för flygföretaget att utföra kontrollen är kontrollera en id-handling vid incheckning och sedan vid ombordstigning. Det finns även möjlighet att använda andra metoder. En metod kan vara biometriska hjälpmedel, t.ex. fingeravtryck. SAS har introducerat metoden på alla flygplatser i Sverige.

Följande identitetshandlingar är godkända:

•SIS-märkt id-kort och tjänstekort
•Körkort
•Pass
•Nationellt id-kort
Här kan man ju fråga sig om transportörerna, vid flygningar till nordiska destinationer tolkar detta så att även nordiska ID-handlingar godtas, vid avresa från Sverige. Låt oss hoppas att man gör det. Nationellt ID-kort existerar t.ex. just nu inte i Norge.

Så en personlig reflektion: Visserligen är körkortet bra till mycket men jag har för min del investerat i ett nationellt ID-kort, som jag alltid har i plånboken. Då har jag inga problem med resedokument, då jag under mina fåtaliga utlandsresor mest rör mig inom Schengenområdet.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:Man kan fundera över om det möjligen finns ytterligare ett syfte med det här. Visserligen är det så att "svartabörshajarnas" verksamhet i längden riskerar att försämra SJ:s rykte, eftersom man marknadsför 95-kronorsbiljetter som inte finns. Därför kan SJ med gott samvete påstå att det är därför man gör det här. Men andrahandshandeln med dessa biljetter indikerar å andra sidan att det finns något slags köpkraft, som SJ hellre utnyttjar själv. Jag tänker mig, att om någon nu gärna betalar 200 kr för biljetten så kan de väl lika gärna göra det till SJ. Jag är osäker på hur det kommer att gå med den saken, men jag menar att det kan vara läge att fundera över detta innan man hyllar SJ alltför mycket för detta heroiska tilltag. Om ett år säljer kanske SJ biljetterna för samma genomsnittspris som "hajarna" tar idag...

I så fall kan man ju bara önska Veolia Transport lycka till.............. :o
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:
jag skrev:Om ett år säljer kanske SJ biljetterna för samma genomsnittspris som "hajarna" tar idag...
I så fall kan man ju bara önska Veolia Transport lycka till.............. :o
Jag menar 95-kronorsbiljetterna.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Här är Du dessvärre helt fel ute, Daniel.
Nej det är jag inte, och det är jag nog aldrig; jag är en skärpt debattör! Dock debatterar jag bara det jag tycker är roligt att debattera, och just nu är det leifd:s lite begränsade uppfattning om hur långt världen egentligen sträcker sig. Det där andra vet jag redan, med undantag för Veolias ombokningsavgift som jag inte kände till, men som verkar rimlig. Jag har egentligen inte så mycket emot att namnet står på biljetten, dock menar jag att det får finnas en gräns för hur mycket detta ska få ställa till det för folk. Det är ju inte som på flyget att det är en massa dokument och befattningshavare som ska hålla fullständig koll på vem som ska åka, så att kräva ombokning av hela biljetten är bara fånigt, liksom att avvisa nordiska id-kort.
Eftersom du skriver som du skriver ovan (tror fan knappt de är sant) och tydligen inte ens skäms, samtidigt som du med namn idiotförklarar mej, så kan du ju räkna med att du står längs upp på svarta listan ett bra tag.
Men det skiter väl du i förmodar jag. Ärlig talat tycker jag inte sånt där hör hemma i en seriös debatt och speciellt idet från någon som tror sig vara skärpt.

Tack för mej och God Natt !!
/Leif D
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SJ bryter mot nordiska passunionen

Inlägg av Calipo »

I vissa medier tycker jag att SJ får kritik, vad de än gör. Vilket biljettsystem de än ändrar till så lyfter kvällstidningarna fram hur mycket sämre det blire, men missar ofta hur mycket bättre det blir. Dagens system gör att den fattiga tonåringen som hittat en käresta på Internet har möjlighet att hälsa på denne till ett väldigt bra pris, förutsatt viss planering. En resa som trolgitvis inte hade ägt rum annars. Dagens biljettsystem ger över lag lägre priser och fler resenärer. Positivt!

Att man nu täpper till luckan med svarthandel är också bra. Det ger oss "vanliga" resenärer större chans att få tag på de billigare biljetterna, alltså för de flesta innebär det lägre priser (om inte SJ smyghöjer, mer om det längre ner i inlägget). I de enskilda fall där "någon i familjen ska till Borlänge, vi vet inte vem", så blir det dyrare, men då är det ju någon annan som får den billiga biljetten. Även företag får överlag möjlighet att köpa lite billigare biljetter när "hajarna" är borta, kanske kan det kompensera för de tillfällen som resenären blir sjuk med kort varsel och ombokning krävs?

Det är möjligt, som någon antyder, i inlägget att SJ nu smyghöjer priserna och har färre 95kr resor. Men då tycker jag nog ändå det är bättre att dessa pengar går till SJ, som kan köpa nya vagnar och dylikt för pengarna, än till "hajarna". "Hajens" pengar kommer inte resenärerna till gagn.
Skriv svar