Sippans kiosk bevaras!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

Klassiska Sippans kiosk på Odenplan i Stockholm har varit rivningshotad. Detta pga bygget av Citybanan och galleria.
Enligt pappersupplagan av dagens SvD skall den nu återuppstå när hela ombyggnaden av Odenplan är klar! Det är stadsbyggnads- och fastighetsborgarådet Kristina Alvendal som ser till att rädda kiosken. Hon säger att när mycket i omgivningen blir nytt så finns det ett egenvärde i att bevara sådant som får gamla vingslag att höras.
Jag håller med Alvendal. Tycker att det borde gälla T-banenedgången också. Vet inte hur det är planerat med den!

Hittar ingen länk till denna nyhet på svd.se, och inte på andra tidningars webbplatser heller!
Men här är ett blogginlägg om Sippans kiosk och här finns några bilder.

Och här är en bild på T-banenedgången vid Odenplan. Finns säkert bättre bilder på nätet, om man letar!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av MalteR »

http://www.dn.se/blogg/epstein/2009/08/ ... 9#comments
Tydligen ska "betongvingen" (uppgången) bort. :evil: F*n också!
Den kommer säkert ersättas med nån ful glaskub.

Namninsamling någon?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

MalteR skrev:http://www.dn.se/blogg/epstein/2009/08/ ... 9#comments
Tydligen ska "betongvingen" (uppgången) bort. :evil: F*n också!
Den kommer säkert ersättas med nån ful glaskub.

Namninsamling någon?
Håller med! :evil: F*n också!
Denna T-baneentré är en av T-banans finaste! Kanske den allra finaste? Vilka konkurrenter finns det?

Betong kan användas till vackra saker, men det sker för sällan!
Ordet betong i olika sammansättningar har i stället blivit ett skällsord!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av august »

MalteR skrev:http://www.dn.se/blogg/epstein/2009/08/ ... 9#comments
Tydligen ska "betongvingen" (uppgången) bort. :evil: F*n också!

Namninsamling någon?
Synd, vingen är verkligen en av Stockholms trevligare arkitektoniska "landmärken"!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av kildor »

Vissa saker kommer och går. Personligen ser jag oerhört litet värde i att bevara en gammal korvkiosk och ett intetsägande betongtak...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:Vissa saker kommer och går. Personligen ser jag oerhört litet värde i att bevara en gammal korvkiosk och ett intetsägande betongtak...
Nej riv och byt allt offta, så hinner man inte fästa sig vid något, och blir inte nostalgisk! :wink:

Dessutom, korvkiosken på Odenplan liknar alla andra moderna korvkiosker! Sippans kiosk var en "vanlig" kiosk som sålde tidningar, godis, glass, dricka etc.
Numera kallas ju butiker för kiosk. Men detta var en "riktig" kiosk. Ordet kiosk betydde väl ursprungligen en liten byggnad.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Silverpilen
Inlägg: 107
Blev medlem: måndag 05 januari 2009 21:02

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av Silverpilen »

Jag går förbi Odenplan minst tre gånger i veckan och det kommer verkligen kännas konstigt när allt är borta...
Hur blir det med träden? Hoppas verkligen dom får vara kvar. Betongvingen är ju främsta symbolen för Odenplan. Och sippan. Vore katastrof om det ersattes med en ful glaskub, som MalteR skrev. :evil:

/Vasastansbon William
Leve Spårvägen!
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av MalteR »

Hörde att träden också ska bort. :cry:
Då får de *** i mig plantera nya. Annars gör jag det själv. :twisted: :P
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

MalteR skrev:Hörde att träden också ska bort. :cry:
Då får de f*n i mig plantera nya. Annars gör jag det själv. :twisted:
Så stora träd blir det sällan mer i Stockholm, i alla fall inte utmed gatorna. Man planterar nya, men så rätt som det är skall gatan byggas om, och då sågas träden ner, kanske 20 år efter att de planteras, och ersätts sedan med nya! Se på Hamngatan! (Utanför NK.) Och hur är det på Klarabergsgatan, vid Sergels torg? Är de träden kvar? (Trotts att man passerar ofta så vet jag faktiskt inte hur det blev med dem när det mesta var uppgrävt där, för en tid sedan!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av MalteR »

Kan man inte "bara" sätta in redan vuxna träd? Kanske blir för dyrt?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av micke b »

Nä, eftersom man precis kommit fram till att de var för dyrt att ha den plantskolan som stan hade, ute i Lövsta ungefär. Så nu rear man ut de träden som fanns där.
Antagligen var det lite billigare att köpa träd från andra källor, men när det kommer till kritan så blir det väl inget av med de heller, och så köper man småträd som aldrig får en ärlig chans.

Har lite svårt att se vad ståhejet om kiosken gäller, på någon av bilderna såg den riktigt skabbig ut, det skulle vara grejerna på taket men att de skulle vara anledning till ett bevarande...

Taket är intressantare, men mest formen och inte betongen eller att det varit med sedan tuben öppnade, så i princip tycker jag att man kan göra något liknande i de material man bygger uppgången i, färgat glas eller något.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av daniel_s »

mickeb skrev:Har lite svårt att se vad ståhejet om kiosken gäller, på någon av bilderna såg den riktigt skabbig ut, det skulle vara grejerna på taket men att de skulle vara anledning till ett bevarande...
Det där är ju vinterbilder, då ser allting sjabbigt ut. Men visst, en korvkiosk är en korvkiosk, och det blir inga underverk då...

Jag ser en klar poäng med att korvkiosken bevaras, nämligen att om den revs så skulle det garanterat komma en ÄNNU fulare korvkiosk några år senare. Då är det lika bra att den där står kvar, den är ju ändå lite kultig.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Jag ser en klar poäng med att korvkiosken bevaras, nämligen att om den revs så skulle det garanterat komma en ÄNNU fulare korvkiosk några år senare. Då är det lika bra att den där står kvar, den är ju ändå lite kultig.
Det handlar om en tidnings- och godiskiosk, inte en korvkiosk!
Korvkiosken strax brevid är tämligen modern!


Apropå betongtaket över T-banenedgången. Det har väll samma betydelse för Odenplan som Eifeltonet för Paris eller Brandenburg tor för Berlin! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Det handlar om en tidnings- och godiskiosk, inte en korvkiosk!
Korvkiosken strax brevid är tämligen modern!
Hm... det förklarar ett och annat. Men då tycker jag så här: Bevara Sippans kiosk och riv korvkiosken! Jag hatar korvkiosker. :cheesygrin:
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Apropå betongtaket över T-banenedgången. Det har väll samma betydelse för Odenplan som Eifeltonet för Paris eller Brandenburg tor för Berlin! :)
För Odenplan, ja. Men för Stockholm?
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Apropå betongtaket över T-banenedgången. Det har väll samma betydelse för Odenplan som Eifeltonet för Paris eller Brandenburg tor för Berlin! :)
För Odenplan, ja. Men för Stockholm?
Just det bara för Odenplan!
Vad som motsvarar Eifeltonet eller Brandenburg tor för Stockholm bör nog vara Stadshuset (eller snarare Stadshustornet). Periodvis har väl Globen och Kaknästornet aspirerat på att vara stadens symbol. (Liksom Triumfbågen och TV-tornet gjort för Paris resp. Berlin.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Apropå betongtaket över T-banenedgången. Det har väll samma betydelse för Odenplan som Eifeltonet för Paris eller Brandenburg tor för Berlin! :)
För Odenplan, ja. Men för Stockholm?
Just det bara för Odenplan!
Vad som motsvarar Eifeltonet eller Brandenburg tor för Stockholm bör nog vara Stadshuset (eller snarare Stadshustornet). Periodvis har väl Globen och Kaknästornet aspirerat på att vara stadens symbol. (Liksom Triumfbågen och TV-tornet gjort för Paris resp. Berlin.)
Det jag menar är: är det egentligen fler än diggare och Odenplan-bor som bryr sig om betongtaket? Jag vet inte svaret på den frågan - men bevisligen anses det inte tillräckligt värt att bevara.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Det jag menar är: är det egentligen fler än diggare och Odenplan-bor som bryr sig om betongtaket? Jag vet inte svaret på den frågan - men bevisligen anses det inte tillräckligt värt att bevara.
Av vem då? Nu tror jag att du tänker lite fel...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Det jag menar är: är det egentligen fler än diggare och Odenplan-bor som bryr sig om betongtaket? Jag vet inte svaret på den frågan - men bevisligen anses det inte tillräckligt värt att bevara.
Av vem då? Nu tror jag att du tänker lite fel...
Av dem som vill riva den i samband med bygget av station Odenplan. Banverket. Arkitekten i fråga. Jag vet inte.

Om jag ska vara ärlig så vill jag ge arkitekten en chans. Det kan bli så att folk i framtiden - samma som nu vill bevara betongtaket - säger "så ljust och ändamålsenligt det blev! Tänk att vi ville ha kvar den där betongkolossen". (Även om jag inte tror det...)

Vari består mitt feltänk?
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Det jag menar är: är det egentligen fler än diggare och Odenplan-bor som bryr sig om betongtaket? Jag vet inte svaret på den frågan - men bevisligen anses det inte tillräckligt värt att bevara.
Vet inte heller. Men tycker att det borde vara det! Det vimlar inte av konstnärligt lyckade grå betongkonstruktioner. Åtminstone om man undantar broar!

I Liljeholmens södra biljetthall har man fina mönster gjutna i betong. Dessa har man delvis gömt genom att hänga färgglada (barn?)teckningar framför dem!

Sturekantarellen, som Povel Ramel kallar den i någon text, är också ett bra sätt att använda betong till utsmyckning!
(Nog kallar Povel Svampen på Stureplan för Sturekantarellen i någon text? Googel ger ingen träff för ordet! Inte alltheweb heller!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar