Sippans kiosk bevaras!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev: (Nog kallar Povel Svampen på Stureplan för Sturekantarellen i någon text? Googel ger ingen träff för ordet! Inte alltheweb heller!)
Dunder och skratt!
Si Sturekantarellen
välver sin hatt
kring ännu två små skumma krypin:

ur Torstigste Bröder av Povel Ramel
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av ADDE »

LÅ1 skrev: Sturekantarellen, som Povel Ramel kallar den i någon text, är också ett bra sätt att använda betong till utsmyckning!
(Nog kallar Povel Svampen på Stureplan för Sturekantarellen i någon text? Googel ger ingen träff för ordet! Inte alltheweb heller!)
vi ungdomar kallar dock den bara för "svampen". :)

förutom de två korvkioskerna, och betongtaket fanns det även en liten klocktorn (eller glashus) som är en nedgång till någon parkering (?). vad händer med den då? mer om det hela så minns jag att för några år sedan var det (2000-talet) en modernisering av torget då (glas)tornet byggdes. marken är snyggt. 8)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

(Gammal tråd, jag vet.)

Det var visst inte så mycket av kiosken som var värt / möjligt att bevara, men skyltarna tror man är sparade, men ingen tycks veta var.

"Stadens tabbe – har slarvat bort klassiska kiosken".

Skyltarna är väl inte så svåra att skapa nya, och de var väl de som var speciella. Men platsar en liknande kiosk, med dessa skyltar, på dagens Odenplan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev: Skyltarna är väl inte så svåra att skapa nya, och de var väl de som var speciella.
Vad skulle idén vara med detta? Allt som är tillverkat går att tillverka igen om man vill. Med det finns en anledning till att en original T-Ford från början av 1900-talet anses mer värd än en kopia tillverkad 2017.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev: Skyltarna är väl inte så svåra att skapa nya, och de var väl de som var speciella.
Vad skulle idén vara med detta? Allt som är tillverkat går att tillverka igen om man vill. Med det finns en anledning till att en original T-Ford från början av 1900-talet anses mer värd än en kopia tillverkad 2017.
Just för att de var lite speciella. Eller kanske originella är ett bättre ord. Man kan återskapa synintrycket av dem. Och det tycker jag egentligen är det viktigaste i sammanhanget. Det är ju inte så många som hoppar upp på kiosktaket och granskar dem i detalj. Men originalet är förstås bäst.

På Stadsmuseet är man inte så glada: "Stadsmuseet om Sippans kiosk: 'Trist, är värdefull' "

Det förekommer ju att man gör kopior som sätts upp i stället för gamla föremål, bara för att originalen anses för värdefulla att ha ute obevakade. Rosenbom i Karlskrona är väl ett bra exempel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av Hechtwagen »

Neonen som satt på skyltarna var den tredje varianten på samma stommar och inte särskillt gambla!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

Mer om Sippans kiosk: "Klassisk kiosk kan återuppstå på Odenplan". Artikelrubriken tycker jag är en rejäl överdrift, om man utgår från artikeltexten.

För den som inte minns hur Sippans kiosk såg ut, eller aldrig sett den, så finns det många bilder här!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av Hechtwagen »

Utmärkt! Lite vanskligt dock med en "samtida tolkning" för arkitekter gillar inte att göra saker som redan är gjorda en gång utan att ta ut svängarna så mycket det går.

Man borde försöka hålla sig så nära originalet som möjligt.

Jag passerade över odenplan igår och reagerade över hur totalt steril, själlös och torftig planen blivit trots alla goda intentioner. Trevligt men tveksamt om en pastisch av Sippans kiosk kommer råda bot på detta men det lär inte bli värre i vart fall.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Utmärkt! Lite vanskligt dock med en "samtida tolkning" för arkitekter gillar inte att göra saker som redan är gjorda en gång utan att ta ut svängarna så mycket det går.

Man borde försöka hålla sig så nära originalet som möjligt.

Jag passerade över odenplan igår och reagerade över hur totalt steril, själlös och torftig planen blivit trots alla goda intentioner. Trevligt men tveksamt om en pastisch av Sippans kiosk kommer råda bot på detta men det lär inte bli värre i vart fall.
Jag vill ha tillbaka den fina bersån som fanns bakom kiosken! Perfekt ställe för en förmiddagslur och en möjlighet att prata lite avskilt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av LÅ1 »

Nu har man byggt en ny kiosk på Odenplan. Skylten säger "PREMIUM Fresh Delicas". På taket sitter tre cirkelformade skyltar. Man måste runda hörnet för att se den tredje. De är i alla fall inspirerade av de som satt på Sippans kiosk en gång i tiden. På de nya står bl.a. burger och korv. Kiosken är fortfarande inhägnad bakom gallerstaket.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:Nu har man byggt en ny kiosk på Odenplan. Skylten säger "PREMIUM Fresh Delicas". På taket sitter tre cirkelformade skyltar. Man måste runda hörnet för att se den tredje. De är i alla fall inspirerade av de som satt på Sippans kiosk en gång i tiden. På de nya står bl.a. burger och korv. Kiosken är fortfarande inhägnad bakom gallerstaket.

Inspirerad av....det bidde en tumme av trådstartens bevarande!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev: Jag vill ha tillbaka den fina bersån som fanns bakom kiosken! Perfekt ställe för en förmiddagslur och en möjlighet att prata lite avskilt.
Jaha, du tillhör den "eliten" numera? :shock: Skrämmande...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:
daniel_s skrev: Jag vill ha tillbaka den fina bersån som fanns bakom kiosken! Perfekt ställe för en förmiddagslur och en möjlighet att prata lite avskilt.
Jaha, du tillhör den "eliten" numera? :shock: Skrämmande...
Numera? Det där inlägget skrev jag för två år sedan! Håll lite koll tack!
Skriv svar