Sida 1 av 1
Bana 3 nu igen
Postat: fredag 14 augusti 2009 2:55
av Thomas
Lite från ovan
Ut med det gamla
Fuktigt i tunnlarna denna årstid
Rissnehallens egna lilla arbetslok

Re: Bana 3 nu igen
Postat: fredag 14 augusti 2009 11:05
av M224
Trevliga bilder. 9216 är ett lok som jag har aldrig har sett "IRL".
Re: Bana 3 nu igen
Postat: fredag 14 augusti 2009 11:47
av Sparkfot
Trevliga bilder från Rissne.
Re: Bana 3 nu igen
Postat: fredag 14 augusti 2009 13:07
av thbe
Sparkfot skrev:Trevliga bilder från Rissne.
Är det vändskivan man ser i bakgrunden?
Re: Bana 3 nu igen
Postat: fredag 14 augusti 2009 13:17
av Sparkfot
thbe skrev:Sparkfot skrev:Trevliga bilder från Rissne.
Är det vändskivan man ser i bakgrunden?
Ja troligen.
Re: Bana 3 nu igen
Postat: fredag 14 augusti 2009 15:55
av Tramman
Visst är det vändskivan minnsan.
Re: Bana 3 nu igen
Postat: fredag 14 augusti 2009 21:23
av Stefan Widén
9216 va loket som var på Djl 1991. I början hade vi inte kontaktledning på alla spår när vagnarna anände med trailer. Loket gjorde då en bra nytta. När alla spår fått lednignar så vart det mest i vägen. Det kostade ju dessutom pengar att köra. Sen gick det snabbara att rangera med spårvagn. Loket återlämnades till SL och sedan dess inte använts i någon större omfattning.
/Stefan
Re: Bana 3 nu igen
Postat: lördag 15 augusti 2009 4:11
av Thomas
Tack tack...
Jo, det är vändskivan. Här är en bild från i våras på den.

Re: Bana 3 nu igen
Postat: lördag 15 augusti 2009 11:27
av Tramman
Har någon tippat ner en av trallorna?
Re: Bana 3 nu igen
Postat: lördag 15 augusti 2009 12:33
av Sparkfot
Av att döma på bilderna från vändskiveområdet i Rissne så verkar delar av depån vara sliten/ miljön runt omkring verkar vara slitet, kanske dags för en modernisering?
Re: Bana 3 nu igen
Postat: lördag 15 augusti 2009 14:03
av Tramman
Den blev ju moderniserad för inte så länge sedan. 1-2 år sedan.
Re: Bana 3 nu igen
Postat: lördag 15 augusti 2009 17:19
av M224
Används vändskivan överhuvudtaget?
Re: Bana 3 nu igen
Postat: söndag 16 augusti 2009 16:33
av Johan A
Vad har man Vändskivan till ? Såna brukar mest finnas på tågbanor . För ånglok .
Re: Bana 3 nu igen
Postat: söndag 16 augusti 2009 22:52
av Sparkfot
Johan A skrev:Vad har man Vändskivan till ? Såna brukar mest finnas på tågbanor . För ånglok .
Troligen för att vända cx vagnar så att de kom åt "rätt" håll skulle jag tro.
Re: Bana 3 nu igen
Postat: måndag 17 augusti 2009 13:55
av Bandit
Vändskivan användes en gång i sommras för att vända en C14 del som hade levererats åt fel håll efter att den varit i Motala för genomgång. Vagnen var med i brandtåget i Rinkeby maj-05.
Annars används inte vändskivan alls, det var nog över 20 år sedan den användes mera "regelbundet". På spåret som leder till vändskivan stod 1300-01 (den vagn som brann i Rinkeby) uppställd ända till i vintars/våras. Nu är den i Motala för renovering.
Problemet med vändskivan i Rissne är att den bara klarar av singelvagnar, medan alla cx i Rissne varit parkopplade i väldans många år.
Re: Bana 3 nu igen
Postat: tisdag 18 augusti 2009 3:10
av Thomas
Som synes på bilderna så står det lite aggregat till arbetslok uppställda i anslutning till vändskivan.
Så ett lok kör ut på vändskivan, sedan vänds loket så att önskat aggregat kan kopplas på. Fast nu används inte sådant alls.
Re: Bana 3 nu igen
Postat: tisdag 18 augusti 2009 13:25
av Micke Asklander
Vilket inte gjorts på bra länge.
Var ju "Maniken" som hade prylar där i Rissne och det brann ju för så där 15-20 år sedan vid Hässelby gård (hydralolja läckte på turbon).
Sedan dess har dom bara funnits där prylarna, utan att något annat fordon kan använda dom.
Här är en länk till bild på loket
http://www.modellbyggen.se/SLlok/9406-01-h.jpg
Micke
Re: Bana 3 nu igen
Postat: onsdag 19 augusti 2009 14:10
av 37368
Bandit skrev:Problemet med vändskivan i Rissne är att den bara klarar av singelvagnar, medan alla cx i Rissne varit parkopplade i väldans många år.
Det var väl inte så länge sedan (första halvan av 2000-talet) som C6or gick på bana 3?
Re: Bana 3 nu igen
Postat: onsdag 19 augusti 2009 15:08
av daniel_s
37368 skrev:Bandit skrev:Problemet med vändskivan i Rissne är att den bara klarar av singelvagnar, medan alla cx i Rissne varit parkopplade i väldans många år.
Det var väl inte så länge sedan (första halvan av 2000-talet) som C6or gick på bana 3?
ALLA cx i Rissne var inte parkopplade, men nästan alla. Det fanns ett gäng C6 som inte var parkopplade, men som ändå alltid gick ihop, t ex 2771-2785.
Senaste gången som jag vet att det har gått C6 på T-bana 3 annat än som ren vagntransport var i april 2004. Den gången bestod tåget av fem vagnar. Någon som kan/vill komplettera med ytterligare observationer?