Norrköpings o Linköpings framtidsplaner; nya resecentrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Norrköpings o Linköpings framtidsplaner; nya resecentrum

Inlägg av 20581000184197 »

På biblioteket i Linköping ställer man för närvarande ut en del av Linköpings och Norrköpings framtidsplaner för "fjärde storstadsregionen". I en del som heter Fjärde storstadsegionen 2030 framgår att båda städerna ska få nya resecentrum med, så vitt jag förstått, nya placeringar (samtidigt som det står att resecentumen kommer att ligga centralt). Är det någon av er i Norrköping som har koll på vart man tänkt sig ett nytt resecentrum och vad det kommer att innebära för spårvägens del (ny sträckning? större/mindre nytta/attraktivitet?). Jag tycker att det känns om att dagens resecentrum ligger på bästa tänkbara ställe. Ska det bli mer centralt än så får man väl bygga en underjordisk järnvägsstation vid Hörsalsparken eller nåt?

Nåja, det verkar knäppt i alla fall. Likaså för Linköpings del. Här har resecentrum/jvstn ett utmärkt läge vid innerstadens nordösthörn, men man tänker flytta det vidare österut och menar att det får ett bättre läge. Det handlar delvis om att nya stadsdelar ska växa fram, men det ska väl mycket till innan man med hjälp av en sådan lyckas få det som upplevs som centrum i staden att flytta på sig. Det känns lite som projekt man har bara för att kunna upprätthålla en framåtsatsande och visionär image. (Men sådan strävan KAN ju också vara bra, dvs. om det skulle leda till att även Linköping får spårväg.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Norrköpings o Linköpings framtidsplaner; nya resecentrum

Inlägg av LÅ1 »

Det måste väl ha att göra med planerna på ny höghastighetsbana Stockholm - Jönköping - Helsingborg/Göteborg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Norrköpings o Linköpings framtidsplaner; nya resecentrum

Inlägg av Niklas Karlsson »

20581000184197 skrev:På biblioteket i Linköping ställer man för närvarande ut en del av Linköpings och Norrköpings framtidsplaner för "fjärde storstadsregionen". I en del som heter Fjärde storstadsegionen 2030 framgår att båda städerna ska få nya resecentrum med, så vitt jag förstått, nya placeringar (samtidigt som det står att resecentumen kommer att ligga centralt). Är det någon av er i Norrköping som har koll på vart man tänkt sig ett nytt resecentrum och vad det kommer att innebära för spårvägens del (ny sträckning? större/mindre nytta/attraktivitet?). Jag tycker att det känns om att dagens resecentrum ligger på bästa tänkbara ställe. Ska det bli mer centralt än så får man väl bygga en underjordisk järnvägsstation vid Hörsalsparken eller nåt?

Nåja, det verkar knäppt i alla fall. Likaså för Linköpings del. Här har resecentrum/jvstn ett utmärkt läge vid innerstadens nordösthörn, men man tänker flytta det vidare österut och menar att det får ett bättre läge. Det handlar delvis om att nya stadsdelar ska växa fram, men det ska väl mycket till innan man med hjälp av en sådan lyckas få det som upplevs som centrum i staden att flytta på sig. Det känns lite som projekt man har bara för att kunna upprätthålla en framåtsatsande och visionär image. (Men sådan strävan KAN ju också vara bra, dvs. om det skulle leda till att även Linköping får spårväg.)
Det verkar som du har missuppfattat hela konceptet, vilket i och för sig inte är orimligt med tanke på alla konstigheter som de båda östgötametropolerna hittar på under täcknamnet Fjärde storstadsregionen. I Linköping ska visserligen resecentrum flyttas, men bara till andra sidan Stångån. I Norrköping är tanken att stationen ska ligga kvar i princip där den är nu, kanske med en mindre förskjutning åt öster. I båda städerna tänker man sig en rätt omfattande nybyggnation i områdena kring järnvägen. För Norrköpings del handlar det om det s.k. Nya Butängen (http://www.norrkoping.se/bo-miljo/bygga ... /index.xml). Visionen är att den nuvarande innerstaden, som ju tar slut ungefär vid resecentrum, helt enkelt ska "förlängas" norrut in på Butängen, som idag är ett rätt trist industriområde.

Resonemanget med ett "centralare läge" innebär alltså inte att man flyttar på järnvägsstationen, utan snarare att man flyttar på hela den centrala staden. Det kan ju verka aningen avigt, men är alldeles sant. Så vitt jag förstått det går tankarna på liknande sätt även i Linköping.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Re: Norrköpings o Linköpings framtidsplaner; nya resecentrum

Inlägg av rote »

I Norrköping tänker man sig bygga en tunnel från stationsområdet till ungefär där staden slutar/E4 tar vid. Skulle ge en ganska duktig förkortning i förhållande till dagens "böj" för tågen söderifrån att ta sig till Norrköping C. Dagens station har plankorsning till plattformarna, men om man likt man tänker sig i Varberg får till undergången till tunneln på ett snyggt sätt borde det bara vara att lägga på trappor/hissar när man ändå ska gräva ned järnvägen.


Linköping: För några år sedan talades det om att bygga en planskild anslutning mellan Lkpg C och Stångådalsbanan genom att bygga en bro för Stångådalsbanan över stambanan och Stångån. Men om man ska bygga nytt öster om Stångån, finns det öht någon plats för en sådan bro?
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Norrköpings o Linköpings framtidsplaner; nya resecentrum

Inlägg av august »

rote skrev:I Norrköping tänker man sig bygga en tunnel från stationsområdet till ungefär där staden slutar/E4 tar vid. Skulle ge en ganska duktig förkortning i förhållande till dagens "böj" för tågen söderifrån att ta sig till Norrköping C. Dagens station har plankorsning till plattformarna, men om man likt man tänker sig i Varberg får till undergången till tunneln på ett snyggt sätt borde det bara vara att lägga på trappor/hissar när man ändå ska gräva ned järnvägen.
Enligt inlägg tidigare i grannforumet, ritar kommunen som bäst på en upphöjd järnväg, tro't eller ej. Sådana skisser har även figurerat för både Linköpings och Jönköpings del. Månne har kommunernas stadsbyggnadskontor sneglat åt Shinkansen?

Det stora problemet för Norrköpings del verkar vara att hur man än gör (förutsatt att Ostlänken ska genom stan), blir det rätt små radier, vilket drar ned hastigheten på passerande tåg rejält.
Skriv svar