Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden
Postat: tisdag 28 juli 2009 9:27
Kommer hela tvärbanan trafikeras av linje 22 när Solnautbyggnaden är klar, eller kommer det bli någon annan lösning?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Varför skulle man byta linjenummer mitt i banan? Som om man vid Odenplan skulle skylta om linje 19 i Tunnelbanan till linje 29. Finns ingen anledning till det, så varför byta på Tvärbanan, det är ju samma linje hela vägen! Men å andra sidan vet man ju inte vad SL kan hitta på.Martin skrev:Kommer hela tvärbanan trafikeras av linje 22 när Solnautbyggnaden är klar, eller kommer det bli någon annan lösning?
Det var detta jag hade i bakhuvudet när jag skrev första inlägget, kanske kontakt med SL skingrar dimman, eller är det tlii att vara överoptimistiskdaniel_s skrev:Om jag har förstått saken rätt så kommer det att vara olika turtäthet på olika delar av banan, typ 10-minuterstrafik i ena änden och 7½ i andra. Och i så fall kommer man att ha olika "linjer" som går olika delsträckor, och rimligen olika linjenummer.
Kanske räknar man med en betydande skillnad i trafikunderlaget? Körtiden lär väl ligga uppåt 45 minuter Sickla Udde–Solna, så det finns ju möjlighet att köra tätare/glesare på delsträckor utan att det känns alltför krystat, tycker jag.Patrick skrev:Personligen ser jag ingen vits med att dela upp Tvärbanan i två delar - varför måste man byta vid t ex Alvik för att åka vidare? En lång spårvägslinje ska väl kunna trafikeras "rakt av" utan knöliga byten och vändningar av tåg, så lång blir inte banan.![]()
![]()
![]()
Håller med dig, om man kan köra t ex linje 19 mellan Hagsätra och Hässelby Strand utan konstiga byten eller dyl bör man kunna köra Tvärbanan mellan Solna Station och Sickla Udde. Är sträckan för lång för personalen är det bara att byta personal vid t ex Alvik och inte passagerarna. 45 minuter lång linje är väl inte något problem med.Calipo skrev: Jag tycker lite av poängen faller ifall man inte kan åka exempelvis Liljeholmen - Sundbyberg utan byte. I Göteborg är linje 6 (som väl är den längsta?) drygt en timme lång, då borde Sthlm kunna köra 45 minuter långa linjer.
Nej, men om man inte vill ha samma turtäthet på hela linjen och/eller inte har vagnar så att det räcker, så blir man ju tvungen att vända vissa tåg längs linjen. Det förutsätter i och för sig inte att man har olika linjenummer; linje 19 som du nämner förekommer ju med typ sju olika ändstationer utan att det föranleder några nummerbyten.Patrick skrev:Håller med dig, om man kan köra t ex linje 19 mellan Hagsätra och Hässelby Strand utan konstiga byten eller dyl bör man kunna köra Tvärbanan mellan Solna Station och Sickla Udde. Är sträckan för lång för personalen är det bara att byta personal vid t ex Alvik och inte passagerarna. 45 minuter lång linje är väl inte något problem med.
Jag har för mig att vändspåret (plattformsspår med stoppbock) i Alvik som Björn hänvisar till som fanns med under samrådet avsett för den kommande Kistagrenen har utgått (finns ej med i den av KF den 15 juni antagna detaljplanen) och kommer när behovet uppstår att ersättas av ett vändspår vid Alviks strand.Björn Ehnberg skrev:Oavsett hur den framtida trafikeringen tänks upplagd har såvitt jag minns (utan hänvisning till någon specifik planhandling) SL projekterat för ett vändspår Alvik.
Det jag tänkte på var nog närmast en passage (§ 7 Vändspår vid Alviks Strands hållplats, Gustavslundsvägen) i genomförandeavtalet mellan SL och Stockholms stadRichard Jacobsson skrev:Jag har för mig att vändspåret (plattformsspår med stoppbock) i Alvik som Björn hänvisar till som fanns med under samrådet avsett för den kommande Kistagrenen har utgått (finns ej med i den av KF den 15 juni antagna detaljplanen) och kommer när behovet uppstår att ersättas av ett vändspår vid Alviks strand.Björn Ehnberg skrev:Oavsett hur den framtida trafikeringen tänks upplagd har såvitt jag minns (utan hänvisning till någon specifik planhandling) SL projekterat för ett vändspår Alvik.
Ovanstående formuleringar är ju relativt allmänt hållna och säger inte så mycket om detaljerna eller utformningen. Jag har en del bildmaterial om dagens situation vid Alvik/Alviks Strand, men jag tror att jag avstår från att publicera det eller spekulera ytterligare kring detta just nu. Att lägga märke till är också att vändspåret tydligen tänks bli byggt samtidigt ("vändspår vid Alviks Strands hållplats vid samma tidpunkt som utbyggnaden av Trafikanläggningen i övrigt") med huvudutbyggnaden av TvB nordost (min högst personliga benämning på Solnagrenen).SL, Stockholms stad skrev:SL ansvarar för och bekostar anläggandet av ett vändspår vid Alviks Strands hållplats vid samma tidpunkt som utbyggnaden av Trafikanläggningen i övrigt.
Utbyggnaden av vändspåret förutsätter av kapacitetsskäl att full prioritet erhålls vid korsningen med Gustavslundsvägen. Vägen får därvid inte utgöra ett hinder för säkra, effektiva och snabba vändningar så att såväl Trafikanläggningens kapacitet kan utnyttjas till fullo som att transportbehov och ledtider enligt tidtabell kan innehållas. SL svarar för och bekostar en sådan ombyggnad av Gustavslundsvägen att planskildhet erhålls mellan Trafikanläggningen och vägen så att dagens framkomlighet på Gustavslundsvägen inte försämras.
Utbyggnaden av vändspåret medför också att befintlig bussterminal vid hållplats Alvik kan behöva flyttas väster om Trafikanläggningen. Staden förbinder sig att verka för att en ny bussterminal kan anläggas på den västra sidan om Trafikanläggningen och i omedelbar anslutning till hållplats Alvik. SL svarar för och bekostar samtliga åtgärder med anledning av denna flytt.
Det undrar jag också, Gunnar. Därför avstår jag från vidare spekulationer innan jag sett någon planhandling.gek skrev:Som jag förstår det är vändspåret tänkt att placeras på nuvarande bussterminalen i Alvik. Antagligen ansluts det väl med växlar åt både norr och söder, så att en spårtriangel bildas, och vändning enkelt kan genomföras av spårvägståg både från Gröndal och från Sundbyberg? Men hur kommer Alviks Strand in i sammanhanget?
Västeut? Då får man ju spränga ut kostsamma tunnlar i berget under Runda Vägen! Att ansluta Tvärbanan till Nockebybanan diskuterades redan under projekteringen av den förra, men avvisades klokt nog, eftersom man då hade fått fasa in en besvärlig anslutning någonstans mellan Alléparken och Klövervägen.Inge skrev:Men, varför inte bygga ett (eller två) eventuella vändspår västerut?
-Dels slipper man flytta på bussarna, billigare och fler passagerare får något kortare att gå vid byten, dels så förbereder man automatiskt för en eventuell länk till Nockebybanan. Nu har förvisso Nockebybanan ett mycket bra anslutning till tunnelbanan som det är, men en vacker dag kanske man kommer på att man tex vill köra tågen Nockeby-Solna resp Sickla-Kista eller liknande.