Håller med helt och hållet! Visserliggen kan torr fakta behövas i bland, men för att fånga uppmärksamhet så kan säkert humor vara en bra metod. Och uppskattad.bruse skrev:Humorn är det iaf inget fel på!
Tänk om fler vore såna, exempelvis SL, vad glada folk skulle bli. Jag ler iaf när jag ser sånt.
"Så kan nya Centralen bli"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Apropå Jernhusens humoristiska skyltar på Centralen. Nu har man på en hel vägg i undre planet satt upp små runda fönster, ca en dm i diameter, så att man kan kika in på byggarbetet som sker bakom.
Hela väggen är ett plakat med texten "Tjuvkika inte!" (eller något snarlikt) vilket jag ju inte kunde låta bli! Däremot är det svårare att få en bild eftersom skylten är lång och det är mycket folk i rörelse!
Utanför stationsbyggnaden, vid taxi-hållplatsen, finns texten "Välkommen tillbaka till vår station". Vilket väll kan sägas vara lite humoristiskt, det också, eftersom de flesta knappast söker upp själva stationen för dess egen skull, utan passerar mer eller mindre av tvång.
Hela väggen är ett plakat med texten "Tjuvkika inte!" (eller något snarlikt) vilket jag ju inte kunde låta bli! Däremot är det svårare att få en bild eftersom skylten är lång och det är mycket folk i rörelse!
Utanför stationsbyggnaden, vid taxi-hållplatsen, finns texten "Välkommen tillbaka till vår station". Vilket väll kan sägas vara lite humoristiskt, det också, eftersom de flesta knappast söker upp själva stationen för dess egen skull, utan passerar mer eller mindre av tvång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Man kanske kan gissa att det här förhoppningsvis beror på att Jernhusen på allvar insett att de skaffat sig en hel del badwill genom att mest framstå som ett statligt företag vars uppgift är att mjölka samhället och allmänheten på pengar snarare än ordna samhällsnytta. (Detta genom att kasta ut resenärer som väntar på försenade tåg när det är uselt väder o.s.v.).
Hoppas man verkligen har ändrat riktning!
Hoppas man verkligen har ändrat riktning!
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Såg häromdagen att trappan mellan T-baneplanet och Centralhallen vid spår 10 nu är historia. I Undre planet finns nu en Pocket shop! (Pocket shop har ännu inte uppdaterat hemsidan, utan visar bild på den butik som revs för flera månader sedan!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Så kan nya Centralen bli"
De gröna och orangea markeringarna som skall visa hur man tar sig till spåren när trappan vid spår 10 stängts, de är borta nu!
Däremot har man nu tejpat upp en mittlinje i gångtunneln mellan Centralen och T-centralen, samt pilar så man ser vilken vilken riktning man förväntas gå i. Vänstertrafik anbefalls.
(Själv tycker jag att man närmast väggarna bör tillåta motriktad gångtrafik, för att man i vissa lägen skall slippa passera en stor och strid folkström två gånger. Är där för trångt så var snabb och hård med att köra bort de som står stilla i gången. Oavsett om de säljer tidningar och/eller politiska idéer, tigger pengar eller bara står där)
Däremot har man nu tejpat upp en mittlinje i gångtunneln mellan Centralen och T-centralen, samt pilar så man ser vilken vilken riktning man förväntas gå i. Vänstertrafik anbefalls.
(Själv tycker jag att man närmast väggarna bör tillåta motriktad gångtrafik, för att man i vissa lägen skall slippa passera en stor och strid folkström två gånger. Är där för trångt så var snabb och hård med att köra bort de som står stilla i gången. Oavsett om de säljer tidningar och/eller politiska idéer, tigger pengar eller bara står där)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Oj, vad längesedan det hände nått i den här tråden. (Eller finns det en till om Centralens ombyggnad? Jag hittade ingen i alla fall.)
Det händer en del på Centralen.
Nu har man tagit bort plank mm, men behållit gallerstaket, så att man kan se de nya rulltrapporna mellan T-baneplanet och centralhallen. Har för mig att de skall öppnas före årets slut.
Radio Stockholm hade i dag ett inslag om en spricka på Centralstationens fasad. Och när man väl vet att den finns där så är den inte svår att hitta. Undra hur länge den varit så synlig? Orsaken lär vara att när undre planet byggdes så pålades det där, medan resten av byggnaden står på samma pålar sedan 130 år. De sistnämnda börjar nu bli murkna och den delen av byggnaden rör sig, om än mycket långsamt, i riktning mot jordens medelpunkt.
Man har nu också öppnat de provisoriska toaletterna där trappan vid spår 10 förut var. Toaletten i T-baneplanet är stängd. Att så skulle ske framgick av anslag tidigt. Men sedan har man inte kunna läst det någonstans, så jag trodde nästan man ändrat planerna. Men nu är det toalett där. Var den skall bli mer permanent vet jag inget om.
När jag nu ändå håller på att beskriva vad som händer på centralen så kan jag säga att SJ:s stora biljettförsäljningsbutik byggs om. Så nu har man tillfälligt trängt in ca 10 biljettluckor i ett utrymme knappt dubbelt så stort som den tidigare informationslokalen.
Det händer en del på Centralen.
Nu har man tagit bort plank mm, men behållit gallerstaket, så att man kan se de nya rulltrapporna mellan T-baneplanet och centralhallen. Har för mig att de skall öppnas före årets slut.
Radio Stockholm hade i dag ett inslag om en spricka på Centralstationens fasad. Och när man väl vet att den finns där så är den inte svår att hitta. Undra hur länge den varit så synlig? Orsaken lär vara att när undre planet byggdes så pålades det där, medan resten av byggnaden står på samma pålar sedan 130 år. De sistnämnda börjar nu bli murkna och den delen av byggnaden rör sig, om än mycket långsamt, i riktning mot jordens medelpunkt.
Man har nu också öppnat de provisoriska toaletterna där trappan vid spår 10 förut var. Toaletten i T-baneplanet är stängd. Att så skulle ske framgick av anslag tidigt. Men sedan har man inte kunna läst det någonstans, så jag trodde nästan man ändrat planerna. Men nu är det toalett där. Var den skall bli mer permanent vet jag inget om.
När jag nu ändå håller på att beskriva vad som händer på centralen så kan jag säga att SJ:s stora biljettförsäljningsbutik byggs om. Så nu har man tillfälligt trängt in ca 10 biljettluckor i ett utrymme knappt dubbelt så stort som den tidigare informationslokalen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: "Så kan nya Centralen bli"
En sådan här anläggning blir väl egentligen aldrig "färdig". På 20-talet kom den nuvarande stora vänthallen till, på 50-talet byggdes ju hela det undre planet och på 80-talet den övre hallen. Sedan Centralstationen invigdes 1871 är det nog inte så långa perioder som det inte pågått någon form av nybyggnads- eller ombyggnadsarbeten.
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Helt rätt. Även om arbeten sker i intensiva perioder med lugnare perioder däremellan.Anders Hanquist skrev:En sådan här anläggning blir väl egentligen aldrig "färdig". På 20-talet kom den nuvarande stora vänthallen till, på 50-talet byggdes ju hela det undre planet och på 80-talet den övre hallen. Sedan Centralstationen invigdes 1871 är det nog inte så långa perioder som det inte pågått någon form av nybyggnads- eller ombyggnadsarbeten.
Och man skall vara glad så länge förändringarna går mot anpassning till nya tider och fler resande. Den dan man börjar stänga delar för att de inte behövs och verksamhet lämnar anläggningen, då är det dags att börja bli orolig. Om inte hela järnvägstrafiken och allt som rör den flyttas till en helt ny plats inom staden förstås.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Gångtunneln mellan centralhallen och cityterminalen byggs om. man får välja att antingen korsa klarabergsviadukten/klarabergsgatan, eller åka i den här hissen. (filmen tog jag för några månader sedan... man kan se lite bakom väggarna. mellanplanet är avstängd.)
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Man kan också ta rulltrappan utanför Cityterminalen. Och sedan, mot alla skyltar och markeringar, gå in i centralen där resenärer som kommer med Arlanda Express går in.ADDE skrev:Gångtunneln mellan centralhallen och cityterminalen byggs om. man får välja att antingen korsa klarabergsviadukten/klarabergsgatan, eller åka i den här hissen. (filmen tog jag för några månader sedan... man kan se lite bakom väggarna. mellanplanet är avstängd.)
Det var inte så länge sedan man byggde om dörrarna på det där mellanplanet. Från vanliga automatdörrar till en fånig "karuselldörr". (Kommer inte ihåg vad man skall kalla sådana.) Och jag gillar dem inte. Är dörrarna ut från Centralen (mot Vasagatan) ställda i rotationsläge, vilket de vanligtvis är, så brukar jag gå genom den manuellt öppningsbara dörren utanför den stinkande tvålbutiken. (Där kan det behöva komma in frisk luft. )
Bevittnade en liten olycka på Centralen i fredags. Man håller på att flytta alla förvaringsboxar. På en handtruck hade man tre pelare med boxar och skulle in i den vanliga personhissen, för att åka en trappa ner, tror jag. Tänkte att det såg både lite väl stort och tungt ut, så jag stannade för att kolla om det var så de skulle göra. Då svängde de hela ekipaget lite för snävt så allt tippade över och välte. Som väl var fanns ingen människa på den sidan där boxarna slog i golvet. Men det var nog bara tur. Sektionen innehöll inte heller någon lås- och betalningsterminal (eller vad man skall kalla det) med bildskärm. Så det blev bara plåtskador.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Så kan nya Centralen bli"
I går öppnade SJ en ombyggd biljettbutik på Centralen.
I dag invigde Jernhusen den nya rulltrappan mellan T-baneplanet och Centralhallen.
I dag invigde Jernhusen den nya rulltrappan mellan T-baneplanet och Centralhallen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Det händer ett och annat med ombyggnaden av Centralen.
Passagen mellan Centralhallen och Cityterminalen har varit avstängd en tid. Nu är den åter öppnad. Men man får gå i en korridor med byggplank på båda sidor. Mellanplanet under Klarabergsgatan är borta. Nu är där rulltrappor direkt mellan Cityterminalen och golvnivån i Centralhallen. Det verkar som om centralhallen skall förlängas mot norr en gång till.
I gången under Vasagatan river man innertaket. Därför är gången avstängd nattetid.
På Centralplan har man grävt på båda sidor om nämnda gång. Varför vet jag inte. Det har givit mindre plats åt taxiköerna, och dessa går nu i andra körriktningen än normalt, och med temporär utfart.
Runt statyn av Nils Ericson på Centralplan har funnits en liten fontän. Halva denna är nu borttagen. Och statyn står bakom skyddande skivor.
Fick dessutom höra att Pressbyrån på undre planet skall läggas ner inom kort.
Passagen mellan Centralhallen och Cityterminalen har varit avstängd en tid. Nu är den åter öppnad. Men man får gå i en korridor med byggplank på båda sidor. Mellanplanet under Klarabergsgatan är borta. Nu är där rulltrappor direkt mellan Cityterminalen och golvnivån i Centralhallen. Det verkar som om centralhallen skall förlängas mot norr en gång till.
I gången under Vasagatan river man innertaket. Därför är gången avstängd nattetid.
På Centralplan har man grävt på båda sidor om nämnda gång. Varför vet jag inte. Det har givit mindre plats åt taxiköerna, och dessa går nu i andra körriktningen än normalt, och med temporär utfart.
Runt statyn av Nils Ericson på Centralplan har funnits en liten fontän. Halva denna är nu borttagen. Och statyn står bakom skyddande skivor.
Fick dessutom höra att Pressbyrån på undre planet skall läggas ner inom kort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
"Så kan nya Centralen bli"
Norra delen av Centralhallen heter (eller kallas) Norra hallen. Liksom det finns en Övre hallen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re:
OK. Det är då utrymmet norr om rulltrapporna antar jag, där taket är lågt.bruse skrev:Norra delen av Centralhallen heter (eller kallas) Norra hallen. Liksom det finns en Övre hallen.
Hittade denna sida med lite info.
Väljer man Kartor och sedan Stationshus finns bl.a. följande text:
Undra om den utökade undre delen av stationen kommer att få ett eget namn, t.ex. Undre hallen?Sida på nämda webbplats skrev:Stationsbyggnaden har tre olika plan: Nederst, under gatuplanet, ligger Tunnelhallen.
I gatuplanet ligger Centralhallen och Norra hallen.
På det övre planet ligger Övre hallen.
Sedan får jag ett par anledningar att ifrågasätta informationen på den sidan. Där står "Direktgångförbindelsen mellan Norra Hallen och Cityterminalen, som går mellan spårnivån och Klarabergsviadukten, är stängd för ombyggnad." Den är faktiskt nyligen återöppnad. Men den kanske inte är öppnad helt permanent? Där står också att "från Kungsbron nås Arlanda Express spår 1-2 med trappa och hiss".Men det gäller väl fler spår än 1 och 2?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Så kan nya Centralen bli"
Vi säger alltid nedre hallen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Re:
Bra karta med norr åt höger, utan någon text som påpekar detta, speciellt som man refererar till norr i texten...LÅ1 skrev:Hittade denna sida med lite info.
Re: Re:
Du får väl klaga hos redaktion@samtrafiken.seM_M skrev:Bra karta med norr åt höger, utan någon text som påpekar detta, speciellt som man refererar till norr i texten...LÅ1 skrev:Hittade denna sida med lite info.
Jag upptäckte också att i listan över busshållplatser finns fortfarande 47:an kvar, men 52:an finns inte med. (Och inte spårvagnslinje 7 heller.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Det finns en kompass längst ner till vänster.M_M skrev:Bra karta med norr åt höger, utan någon text som påpekar detta, speciellt som man refererar till norr i texten...LÅ1 skrev:Hittade denna sida med lite info.
Re:
Aha! Nu när jag vet var jag ska leta så ser jag den. HemligtAdrianLangemar skrev:Det finns en kompass längst ner till vänster.M_M skrev:Bra karta med norr åt höger, utan någon text som påpekar detta, speciellt som man refererar till norr i texten...LÅ1 skrev:Hittade denna sida med lite info.
Re: "Så kan nya Centralen bli"
I stora Centralhallens södra del har man spärrat av ett stort område. Där skall byggas nya rulltrappor ner till tunnelplanet. Det är väl bra att det byggs rulltrappor här också, även om jag hellre sett att de placerats längre väster ut, t,ex, i det utrymme som SJ lämnade när man minskade ytan för sitt biljettkontor. Jag tycker om de stora och luftiga ytorna i Centralhallen. Att placera rulltrappor mitt på den stora ytan tycker jag är en försämring av den upplevda miljön.
På mellanplanet fanns det automatdörrar. Men för inte så länge sedan, (ett år eller två?) ersattes dessa med snurrdörrar. (Sådana dörrar är ett av mina hatobjekt, om det inte är två enbladiga i serie, som vid ingången till Cityterminalen från Klarabergsviadukten.
Nu har man rivit hela denna konstruktion och ersatt den med en lång rulltrappa direkt från Centralhallens nivå upp till Cityterminalen. Man får dock ännu passera mellan oranga avstängningsplank eftersom man fortfarande håller på med byggarbete på platsen. Man skall göra en ny entré från norra änden av Centralplan. (Där man förut gick utomhus, men under tak, fram till södra ändarna av säckspåren.)
Förut, före starten av ombyggnaden, fick man ta en rulltrappa upp, gå i en gång under Klarbergsgatan och sedan ta en ny rulltrappa för att komma upp i Cityterminalen.ADDE skrev:Gångtunneln mellan centralhallen och cityterminalen byggs om. man får välja att antingen korsa klarabergsviadukten/klarabergsgatan, eller åka i den här hissen. (filmen tog jag för några månader sedan... man kan se lite bakom väggarna. mellanplanet är avstängd.)
På mellanplanet fanns det automatdörrar. Men för inte så länge sedan, (ett år eller två?) ersattes dessa med snurrdörrar. (Sådana dörrar är ett av mina hatobjekt, om det inte är två enbladiga i serie, som vid ingången till Cityterminalen från Klarabergsviadukten.
Nu har man rivit hela denna konstruktion och ersatt den med en lång rulltrappa direkt från Centralhallens nivå upp till Cityterminalen. Man får dock ännu passera mellan oranga avstängningsplank eftersom man fortfarande håller på med byggarbete på platsen. Man skall göra en ny entré från norra änden av Centralplan. (Där man förut gick utomhus, men under tak, fram till södra ändarna av säckspåren.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling