Veolia kör Sthlm-Malmö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Veolia kör Sthlm-Malmö
Först ut att få nya tåglägen efter monopolets "fall" är Veolia transport som från och med denna helg börjar köra en vändtur per dag, på helgen.
http://www.veolia-transport.se/tmpl/XSt ... anguage=ML
http://www.veolia-transport.se/tmpl/XSt ... anguage=ML
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Minsann... Vad kör Veolia med för vagnar? Är det att jämföra med Intercity-tågen snarare än X2000?
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Enligt uppgift i Svenska Dagbladet så hyr Veolia t.v. vagnar från Netrail. Det förefaller alltså vara fråga om intercity-standard. Den längre restiden tyder också på det. Priset verkar ju trevligt, 299 kr. Stockholm - Malmö, även om det låter som ett lockpris.
Finns det överhuvud taget X2-tåg i annans ägo än SJ:s? (förfaller inte så enl. denna källa)
PS. Netrail, liksom Hector Rail, bekräftar att det är de som hyr ut rullande materiel till Veolia-tåget
Finns det överhuvud taget X2-tåg i annans ägo än SJ:s? (förfaller inte så enl. denna källa)
PS. Netrail, liksom Hector Rail, bekräftar att det är de som hyr ut rullande materiel till Veolia-tåget
Netrail har som synes också ett eget tågprojekt på gång.Netrail skrev:2009-06-30
When the passenger traffic now deregulatated and first trains leaves Stockholm for Malmö on Friday the 3rd July this will include 3 B1 wagons and our uniq Domecar P1 now arranged as Restaurant wagon. Thanks Veolia and Hector Rail for beeing in the front line always in railway development. Our own project Panoramatåget present situation can be seen on http://www.panoramataget.se
Senast redigerad av Björn Ehnberg den lördag 04 juli 2009 9:17, redigerad totalt 2 gång.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Ja, i Kina, men Veolia ska nog inte låna tåg därifrån.Björn Ehnberg skrev:Finns det överhuvud taget X2-tåg i annans ägo än SJ:s?
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
En bild på hemsidan tyder på att det är intercitytåg. Dessutom kommer det vara panoramavagn som restaurangvagn på tåget.djth skrev:Minsann... Vad kör Veolia med för vagnar? Är det att jämföra med Intercity-tågen snarare än X2000?
Blir intressant att följa vad som händer med avregleringen framöver...!
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Nejvisst!Harald skrev:Ja, i Kina, men Veolia ska nog inte låna tåg därifrån.Björn Ehnberg skrev:Finns det överhuvud taget X2-tåg i annans ägo än SJ:s?
Järnväg.net skrev:...och Kina
Efter att Adtranz levererat samtliga 43 tågsätt till SJ byggde man ytterligare ett tåg för provkörningar i Kina. Efter proven köptes tåget av Guangshen Railway för användning på sträckan Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong. Tågets drivenhet skulle ursprungligen ha fått numret 2044 men eftersom talet 44 anses betyda otur i Kina ändrades numret till 2088 (88 är ett turnummer).
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Undra hur det kommer att gå? Återkommer monopolet på 2010-talet?
"S-V-MP vill riva upp järnvägsbeslut"
"S-V-MP vill riva upp järnvägsbeslut"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
För min del undrar jag ju om återinfört SJ-monopol (liksom, för den delen, återinförd fastighetsskatt) är någon genuin valvinnare år 2010.LÅ1 skrev:Undra hur det kommer att gå? Återkommer monopolet på 2010-talet?
"S-V-MP vill riva upp järnvägsbeslut"
Mvh.
Björn
(som är väl medveten om att de allmänna valen 2010 handlar om fler frågor än de ovan nämnda)
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Calipo skrev:En bild på hemsidan tyder på att det är intercitytåg. Dessutom kommer det vara panoramavagn som restaurangvagn på tåget.djth skrev:Minsann... Vad kör Veolia med för vagnar? Är det att jämföra med Intercity-tågen snarare än X2000?
Blir intressant att följa vad som händer med avregleringen framöver...!
Ser man på några inlägg på Postvagnen så ser man att det är två lok från Hectorrail (typ 241), två BC2 (= liggvagnar), Panoramavagn, två 60-talsvagnar troligen A2.
Kanske inte riktigt Intercitystandard då, men allt är relativt.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Tågresan blir inte så billig som Veolia påstår eftersom dom endast kör till Malmö Syd och inte Malmö C och då tillkommer ju redan mellan station och Malmö city med pendelbuss eller taxi. Undrar varför dom inte fick köra rill Malmö C - platsbrist eller något annat?
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Antagligen spårbrist på Malmö C, stora ombyggnader där just nu.Patrick skrev:Tågresan blir inte så billig som Veolia påstår eftersom dom endast kör till Malmö Syd och inte Malmö C och då tillkommer ju redan mellan station och Malmö city med pendelbuss eller taxi. Undrar varför dom inte fick köra rill Malmö C - platsbrist eller något annat?
Den frisläppta trafiken får ju dessutom bara använda outnytjad kapacitet ännu, är det brist på Malmö C, så går det ju inte köra in dit.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Nej, man får hoppa på ett Öresundståg påväg från Köpenhamn mot Malmö C. Det kostar 18 kr.........Patrick skrev:Tågresan blir inte så billig som Veolia påstår eftersom dom endast kör till Malmö Syd och inte Malmö C och då tillkommer ju redan mellan station och Malmö city med pendelbuss eller taxi. Undrar varför dom inte fick köra rill Malmö C - platsbrist eller något annat?
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
När det blir "riktig" avreglering, kommer man då försöka trycka in ännu flera tåg, eller kommer man dra lott om vilket tågbolag som får stanna vid en förortsstation, när inte kapaciteten räcker till på centralstationerna?leifd skrev:Antagligen spårbrist på Malmö C, stora ombyggnader där just nu.Patrick skrev:Tågresan blir inte så billig som Veolia påstår eftersom dom endast kör till Malmö Syd och inte Malmö C och då tillkommer ju redan mellan station och Malmö city med pendelbuss eller taxi. Undrar varför dom inte fick köra rill Malmö C - platsbrist eller något annat?
Den frisläppta trafiken får ju dessutom bara använda outnytjad kapacitet ännu, är det brist på Malmö C, så går det ju inte köra in dit.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
När det blir en riktig avreglering blir det jättegott om plats vid centralstationerna, för då kommer det inte att gå några pendeltåg i nån större skala. Det finns ingen vinst att hämta i att köra lokaltrafik, såvitt jag vet!Calipo skrev:När det blir "riktig" avreglering, kommer man då försöka trycka in ännu flera tåg, eller kommer man dra lott om vilket tågbolag som får stanna vid en förortsstation, när inte kapaciteten räcker till på centralstationerna?
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Men när detta inträffar, måste alltså Länstrafikhuvudmannen upphandla trafiken på ett sätt motsvarande idag, för att säkerställa den servicenivå som fastställs innan någon får köra, ens på egen risk (förutsatta att det nu blir som utredare Brandborn förslog).daniel_s skrev:När det blir en riktig avreglering blir det jättegott om plats vid centralstationerna, för då kommer det inte att gå några pendeltåg i nån större skala. Det finns ingen vinst att hämta i att köra lokaltrafik, såvitt jag vet!Calipo skrev:När det blir "riktig" avreglering, kommer man då försöka trycka in ännu flera tåg, eller kommer man dra lott om vilket tågbolag som får stanna vid en förortsstation, när inte kapaciteten räcker till på centralstationerna?
Vad gäller just Malmö, så skulle det inte va så stort problem att köra in där, om det inte var så att man f.n. bara har drygt halva spår kapaciteten, mot vad som fanns innan ombyggnaden för anslutning av Citytunneln började. Dock ska vi ju nu tänka på att Banverket inte vill riskera avtalade tåglägen på Malmö C för att klämma in ytterligare trafik. Veolia är ju fullt medvetna om orsakerna och har ju accepterat detta, genom att köra sina tåg till Svågertorp.
Hur trafikuppläggen för olika bolag blir när allt är ombyggt och klart är nog väl tidigt att sia om idag.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
daniel_s skrev:
Eftersom det inte finns någon tydlig motrusningsriktning går tågen ungefär lika fulla i båda riktningarna och levererar överskott till Skånetrafiken så att de kan skryta med 60%-ig kostnadstäckning på sin trafik.
Den samlade lokaltågstrafiken Malmö-Lund-Landskrona-Helsingborg har en kostnadstäckningsgrad på 106-120%.När det blir en riktig avreglering blir det jättegott om plats vid centralstationerna, för då kommer det inte att gå några pendeltåg i nån större skala. Det finns ingen vinst att hämta i att köra lokaltrafik, såvitt jag vet!
Eftersom det inte finns någon tydlig motrusningsriktning går tågen ungefär lika fulla i båda riktningarna och levererar överskott till Skånetrafiken så att de kan skryta med 60%-ig kostnadstäckning på sin trafik.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
När jag säger lokaltrafik menar jag givetvis i STOCKHOLM. Förlåt mig för min otydlighet!CS skrev:daniel_s skrev:Den samlade lokaltågstrafiken Malmö-Lund-Landskrona-Helsingborg har en kostnadstäckningsgrad på 106-120%.När det blir en riktig avreglering blir det jättegott om plats vid centralstationerna, för då kommer det inte att gå några pendeltåg i nån större skala. Det finns ingen vinst att hämta i att köra lokaltrafik, såvitt jag vet!
Eftersom det inte finns någon tydlig motrusningsriktning går tågen ungefär lika fulla i båda riktningarna och levererar överskott till Skånetrafiken så att de kan skryta med 60%-ig kostnadstäckning på sin trafik.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Och med centralstationerna avses då följdenligt Södertälje och Stockholm.
Jag bugar för lex daniel som åter visar sin giltighet
Jag bugar för lex daniel som åter visar sin giltighet
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Och Uppsala förmodar jag, och rimligtvis Göteborg.CS skrev:Och med centralstationerna avses då följdenligt Södertälje och Stockholm.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Har man särsild personal för de här tågen ? Tunnelbanans förare kan vl inte köra tåget direkt utan måste gå kurs först ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ