Veolia kör Sthlm-Malmö

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Calipo »

Först ut att få nya tåglägen efter monopolets "fall" är Veolia transport som från och med denna helg börjar köra en vändtur per dag, på helgen.

http://www.veolia-transport.se/tmpl/XSt ... anguage=ML
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av djth »

Minsann... Vad kör Veolia med för vagnar? Är det att jämföra med Intercity-tågen snarare än X2000?
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Björn Ehnberg »

Enligt uppgift i Svenska Dagbladet så hyr Veolia t.v. vagnar från Netrail. Det förefaller alltså vara fråga om intercity-standard. Den längre restiden tyder också på det. Priset verkar ju trevligt, 299 kr. Stockholm - Malmö, även om det låter som ett lockpris.

Finns det överhuvud taget X2-tåg i annans ägo än SJ:s? (förfaller inte så enl. denna källa)

PS. Netrail, liksom Hector Rail, bekräftar att det är de som hyr ut rullande materiel till Veolia-tåget
Netrail skrev:2009-06-30
When the passenger traffic now deregulatated and first trains leaves Stockholm for Malmö on Friday the 3rd July this will include 3 B1 wagons and our uniq Domecar P1 now arranged as Restaurant wagon. Thanks Veolia and Hector Rail for beeing in the front line always in railway development. Our own project Panoramatåget present situation can be seen on http://www.panoramataget.se
Netrail har som synes också ett eget tågprojekt på gång.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den lördag 04 juli 2009 9:17, redigerad totalt 2 gång.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Harald »

Björn Ehnberg skrev:Finns det överhuvud taget X2-tåg i annans ägo än SJ:s?
Ja, i Kina, men Veolia ska nog inte låna tåg därifrån. :wink:
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Calipo »

djth skrev:Minsann... Vad kör Veolia med för vagnar? Är det att jämföra med Intercity-tågen snarare än X2000?
En bild på hemsidan tyder på att det är intercitytåg. Dessutom kommer det vara panoramavagn som restaurangvagn på tåget.

Blir intressant att följa vad som händer med avregleringen framöver...!
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Björn Ehnberg »

Harald skrev:
Björn Ehnberg skrev:Finns det överhuvud taget X2-tåg i annans ägo än SJ:s?
Ja, i Kina, men Veolia ska nog inte låna tåg därifrån. :wink:
Nejvisst!
Järnväg.net skrev:...och Kina
Efter att Adtranz levererat samtliga 43 tågsätt till SJ byggde man ytterligare ett tåg för provkörningar i Kina. Efter proven köptes tåget av Guangshen Railway för användning på sträckan Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong. Tågets drivenhet skulle ursprungligen ha fått numret 2044 men eftersom talet 44 anses betyda otur i Kina ändrades numret till 2088 (88 är ett turnummer).
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av LÅ1 »

Undra hur det kommer att gå? Återkommer monopolet på 2010-talet?
"S-V-MP vill riva upp järnvägsbeslut"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Björn Ehnberg »

LÅ1 skrev:Undra hur det kommer att gå? Återkommer monopolet på 2010-talet?
"S-V-MP vill riva upp järnvägsbeslut"
För min del undrar jag ju om återinfört SJ-monopol (liksom, för den delen, återinförd fastighetsskatt) är någon genuin valvinnare år 2010.

Mvh.

Björn

(som är väl medveten om att de allmänna valen 2010 handlar om fler frågor än de ovan nämnda)
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av leifd »

Calipo skrev:
djth skrev:Minsann... Vad kör Veolia med för vagnar? Är det att jämföra med Intercity-tågen snarare än X2000?
En bild på hemsidan tyder på att det är intercitytåg. Dessutom kommer det vara panoramavagn som restaurangvagn på tåget.

Blir intressant att följa vad som händer med avregleringen framöver...!

Ser man på några inlägg på Postvagnen så ser man att det är två lok från Hectorrail (typ 241), två BC2 (= liggvagnar), Panoramavagn, två 60-talsvagnar troligen A2.
Kanske inte riktigt Intercitystandard då, men allt är relativt.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Patrick »

Tågresan blir inte så billig som Veolia påstår eftersom dom endast kör till Malmö Syd och inte Malmö C och då tillkommer ju redan mellan station och Malmö city med pendelbuss eller taxi. Undrar varför dom inte fick köra rill Malmö C - platsbrist eller något annat? :?:
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av leifd »

Patrick skrev:Tågresan blir inte så billig som Veolia påstår eftersom dom endast kör till Malmö Syd och inte Malmö C och då tillkommer ju redan mellan station och Malmö city med pendelbuss eller taxi. Undrar varför dom inte fick köra rill Malmö C - platsbrist eller något annat? :?:
Antagligen spårbrist på Malmö C, stora ombyggnader där just nu.
Den frisläppta trafiken får ju dessutom bara använda outnytjad kapacitet ännu, är det brist på Malmö C, så går det ju inte köra in dit.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Björn Ehnberg »

Patrick skrev:Tågresan blir inte så billig som Veolia påstår eftersom dom endast kör till Malmö Syd och inte Malmö C och då tillkommer ju redan mellan station och Malmö city med pendelbuss eller taxi. Undrar varför dom inte fick köra rill Malmö C - platsbrist eller något annat? :?:
Nej, man får hoppa på ett Öresundståg påväg från Köpenhamn mot Malmö C. Det kostar 18 kr.........
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Calipo »

leifd skrev:
Patrick skrev:Tågresan blir inte så billig som Veolia påstår eftersom dom endast kör till Malmö Syd och inte Malmö C och då tillkommer ju redan mellan station och Malmö city med pendelbuss eller taxi. Undrar varför dom inte fick köra rill Malmö C - platsbrist eller något annat? :?:
Antagligen spårbrist på Malmö C, stora ombyggnader där just nu.
Den frisläppta trafiken får ju dessutom bara använda outnytjad kapacitet ännu, är det brist på Malmö C, så går det ju inte köra in dit.
När det blir "riktig" avreglering, kommer man då försöka trycka in ännu flera tåg, eller kommer man dra lott om vilket tågbolag som får stanna vid en förortsstation, när inte kapaciteten räcker till på centralstationerna?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av daniel_s »

Calipo skrev:När det blir "riktig" avreglering, kommer man då försöka trycka in ännu flera tåg, eller kommer man dra lott om vilket tågbolag som får stanna vid en förortsstation, när inte kapaciteten räcker till på centralstationerna?
När det blir en riktig avreglering blir det jättegott om plats vid centralstationerna, för då kommer det inte att gå några pendeltåg i nån större skala. Det finns ingen vinst att hämta i att köra lokaltrafik, såvitt jag vet!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
Calipo skrev:När det blir "riktig" avreglering, kommer man då försöka trycka in ännu flera tåg, eller kommer man dra lott om vilket tågbolag som får stanna vid en förortsstation, när inte kapaciteten räcker till på centralstationerna?
När det blir en riktig avreglering blir det jättegott om plats vid centralstationerna, för då kommer det inte att gå några pendeltåg i nån större skala. Det finns ingen vinst att hämta i att köra lokaltrafik, såvitt jag vet!
Men när detta inträffar, måste alltså Länstrafikhuvudmannen upphandla trafiken på ett sätt motsvarande idag, för att säkerställa den servicenivå som fastställs innan någon får köra, ens på egen risk (förutsatta att det nu blir som utredare Brandborn förslog).
Vad gäller just Malmö, så skulle det inte va så stort problem att köra in där, om det inte var så att man f.n. bara har drygt halva spår kapaciteten, mot vad som fanns innan ombyggnaden för anslutning av Citytunneln började. Dock ska vi ju nu tänka på att Banverket inte vill riskera avtalade tåglägen på Malmö C för att klämma in ytterligare trafik. Veolia är ju fullt medvetna om orsakerna och har ju accepterat detta, genom att köra sina tåg till Svågertorp.
Hur trafikuppläggen för olika bolag blir när allt är ombyggt och klart är nog väl tidigt att sia om idag.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av CS »

daniel_s skrev:
När det blir en riktig avreglering blir det jättegott om plats vid centralstationerna, för då kommer det inte att gå några pendeltåg i nån större skala. Det finns ingen vinst att hämta i att köra lokaltrafik, såvitt jag vet!
Den samlade lokaltågstrafiken Malmö-Lund-Landskrona-Helsingborg har en kostnadstäckningsgrad på 106-120%.
Eftersom det inte finns någon tydlig motrusningsriktning går tågen ungefär lika fulla i båda riktningarna och levererar överskott till Skånetrafiken så att de kan skryta med 60%-ig kostnadstäckning på sin trafik. :idea:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av daniel_s »

CS skrev:daniel_s skrev:
När det blir en riktig avreglering blir det jättegott om plats vid centralstationerna, för då kommer det inte att gå några pendeltåg i nån större skala. Det finns ingen vinst att hämta i att köra lokaltrafik, såvitt jag vet!
Den samlade lokaltågstrafiken Malmö-Lund-Landskrona-Helsingborg har en kostnadstäckningsgrad på 106-120%.
Eftersom det inte finns någon tydlig motrusningsriktning går tågen ungefär lika fulla i båda riktningarna och levererar överskott till Skånetrafiken så att de kan skryta med 60%-ig kostnadstäckning på sin trafik. :idea:
När jag säger lokaltrafik menar jag givetvis i STOCKHOLM. Förlåt mig för min otydlighet! :cheesygrin:
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av CS »

Och med centralstationerna avses då följdenligt Södertälje och Stockholm. :idea:

Jag bugar för lex daniel som åter visar sin giltighet :!:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av daniel_s »

CS skrev:Och med centralstationerna avses då följdenligt Södertälje och Stockholm.
Och Uppsala förmodar jag, och rimligtvis Göteborg.
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Veolia kör Sthlm-Malmö

Inlägg av Johan A »

Har man särsild personal för de här tågen ? Tunnelbanans förare kan vl inte köra tåget direkt utan måste gå kurs först ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Skriv svar