Avesta Krylbo eller Avesta C?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av LÅ1 »

http://www.val.se såg jag att tre kommuner hade folkomröstningar i samband med EU-valet.

En av dessa kommuner var Avesta som ville veta om innevånnarna önskade att kommunen skulle förorda att SJ:s tåg skulle stanna vid Avesta C eller vid Avesta Krylbo.

Jag har ingen lokalkännedom, och jag har hela tiden trott att Avesta C tillkom som ett namnbyte på f.d. Krylbo. Inte för än nu inser jag att det var två olika stationer. Kollar nu Krylbo på Wikipedia och inser att Avesta Central måste vara relativ ny, eftersom det namnet används på nuvarande Avesta Krylbo. (Alltså hade jag för mig rätt, att Krylbo har bytt namn till Avesta Central, även om en annan station har det namnet nu!)

Tittar man på kartan verkar Avesta C ligga mer centralt än Avesta Krylbo. Å andra sidan tycks Krylbo ha bättre spårförbindelser åt olika håll, men om det går persontrafik på linjer som inte med lätthet kan passera Avesta C vet jag inget om. (Kartalänk. Klicka på Tätortskarta och zooma ut två steg.)

Åter till folkomröstningen. Resultat:
Avesta komuns hemsida skrev:Sammanlagt valresultat
- Avesta kommun ska rekommendera SJ att tågstopp ska ske
vid Avesta C i Avesta: 1 505

- Avesta kommun ska rekommendera SJ att tågstopp ska ske
vid Avesta-Krylbo i Krylbo: 6 763

- Blanka: 167

- Ogiltiga: 76

- Valdeltagande (procent av de som hade rätt att rösta): 48,08%
Utan att ha någon som helst lokalkännedom så verkar det förvånande att så stor majoritet av rösterna förordar den mindre centralt belägna stationen.

EDIT:
PS.
Avesta C (den centralt belägna stationen) skall tydligen uttydas Avesta centrum. Tack för rättelsen essin.
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 09 juni 2009 17:17, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av daniel_s »

Självklart! Eftersom frågan i praktiken är om stationen skall ligga vid stora torget eller vid järnvägen, så är det enkelt att svara. Om det gällt placeringen av en station på en ort som tidigare inte haft någon, så hade det varit svårare. Men nu har antagligen spårtrafikens strukturerande effekt (formerly known as "spårfaktorn") ordnat det så vist att folk tycker att det är rätt bra om tågen fortsätter att stanna där de alltid har gjort. (Eller så inbillar de sig bara att de tycker det!).
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av Calipo »

Det är roligt med folkomröstningar i så här konkreta frågor tycker jag. Undrar om man kan utskilja ifall blå/röda för någon viss station?

Stationen som tidigare hette Krylbo har under förhållandevis lång tid (alla fall så länge jag varit intresserad av tåg i ca 10 år), hetat Avesta Krylbo. Krylbo är lite av en "förort" till Avesta. Här finns som tidigare nämnts en järnvägsknut. Tågen till/från Örebro/Gävle (4 tåg per dag och riktning) passerar Krylbo, men inte Avesta C. För åtta år sedan stannade även något nattåg från norrland till Göteborg, i Krylbo, tror inte det gör det längre.

Några gissningar på varför folk röstat som dom gör:
* De flesta Avestabor använder inte järnvägen frekvent och vill därför "slippa" ha tågstationen i centrum.
* De som använder järnvägen mer frekvent har valt att bosätta sig i eller nära Krylbo
* Det är förhållandevis bra busstrafik till Krylbo, dels från Avesta centrum men även från andra platser i kommunen.
* Konservativism och låg benägenhet till förändring
* Möjliggöra byte, exempelvis för dem som ska resa från Säter till Fagersta.
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av essin »

Den långa namnformen på den nuvarande stationen Avesta C är Avesta centrum, inte Avesta central. Men kommer verkligen frågan att vara relevant om några år när sträckan trafikeras av Regina Intercity med bättre accelerationsegenskaper? Då borde det väl vara möjligt att stanna vid båda stationerna?
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av Calipo »

essin skrev:Den långa namnformen på den nuvarande stationen Avesta C är Avesta centrum, inte Avesta central. Men kommer verkligen frågan att vara relevant om några år när sträckan trafikeras av Regina Intercity med bättre accelerationsegenskaper? Då borde det väl vara möjligt att stanna vid båda stationerna?
Det är såklart möjligt att stanna på båda. Frågan är om SJ (eller vilka operatörer som nu kommer trafikera den aktuella sträckan) vill stanna på båda? Kommer det bli tillräckligt med underlag för båda?

Tidvis har det varit uppehåll på olika stationer. De flesta vid Krylbo, medan TiB kört till Avesta C. Det är dåligt...
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av essin »

Calipo skrev: Tidvis har det varit uppehåll på olika stationer. De flesta vid Krylbo, medan TiB kört till Avesta C. Det är dåligt...
De få TiB-tåg som går mellan Borlänge och Krylbo har väl alltid stannat på båda stationerna? Däremot var det ju en period då SJ:s Intercitytåg bara stannade i Krylbo, medan X2000 bara stannade i Avesta centrum.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av LÅ1 »

Tack essin för påpekandet att Avesta C skall uttolkas Avesta centrum. (Har noterat detta även i trådens startinlägg.)

Förkortningen C har i sådana här sammanhang "alltid" betytt central. Men "ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar är slut" som någon poet skrev. :)

Hur vanligt är det att fjärrtågsstationer (järnvägsstationer med fjärrtågstrafik) har ett C för centrum? Sundbyberg är det enda jag kommer på i en hast!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:Hur vanligt är det att fjärrtågsstationer (järnvägsstationer med fjärrtågstrafik) har ett C för centrum? Sundbyberg är det enda jag kommer på i en hast!
Nuförtiden heter järnvägsstationen i Sundbyberg enbart Sundbyberg och ingenting mer...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:
LÅ1 skrev:Hur vanligt är det att fjärrtågsstationer (järnvägsstationer med fjärrtågstrafik) har ett C för centrum? Sundbyberg är det enda jag kommer på i en hast!
Nuförtiden heter järnvägsstationen i Sundbyberg enbart Sundbyberg och ingenting mer...
Ja, det är T-banestationen som kör med centrum på slutet. Här och i Solna. Känns av någon anledning mer befogat i Solna än i Sundbyberg, även om T-banan har flera stationer i båda kommunerna.
Nämner vi Mörby centrum också, så har vi fått med alla T-banestationer som slutar med centrum. Men nu är vi långt från Avesta och Krylbo! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
kildor skrev:
LÅ1 skrev:Hur vanligt är det att fjärrtågsstationer (järnvägsstationer med fjärrtågstrafik) har ett C för centrum? Sundbyberg är det enda jag kommer på i en hast!
Nuförtiden heter järnvägsstationen i Sundbyberg enbart Sundbyberg och ingenting mer...
Ja, det är T-banestationen som kör med centrum på slutet. Här och i Solna. Känns av någon anledning mer befogat i Solna än i Sundbyberg, även om T-banan har flera stationer i båda kommunerna.
Nämner vi Mörby centrum också, så har vi fått med alla T-banestationer som slutar med centrum. Men nu är vi långt från Avesta och Krylbo! :wink:
Glömde ni inte T-centrum? :shock: :mrgreen:
(flåt kunde inte låta bli... :oops: )
Professionell tyckare
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av essin »

Calipo skrev:
essin skrev:Den långa namnformen på den nuvarande stationen Avesta C är Avesta centrum, inte Avesta central. Men kommer verkligen frågan att vara relevant om några år när sträckan trafikeras av Regina Intercity med bättre accelerationsegenskaper? Då borde det väl vara möjligt att stanna vid båda stationerna?
Det är såklart möjligt att stanna på båda. Frågan är om SJ (eller vilka operatörer som nu kommer trafikera den aktuella sträckan) vill stanna på båda? Kommer det bli tillräckligt med underlag för båda?

Tidvis har det varit uppehåll på olika stationer. De flesta vid Krylbo, medan TiB kört till Avesta C. Det är dåligt...
Resandeunderlaget är förstås en faktor. En annan faktor som har varit uppe i diskussionen är påverkan på den totala restiden för resenärer som inte ska till Avesta eller Krylbo. Med nuvarande materiel skulle den extra tiden det tar för att stanna och komma upp i full hastighet igen inte motivera två stopp, men med nya tåg kanske man kan ta igen på karusellerna (snabbare inbromsning och acceleration) vad man förlorar på gungorna (tidsförlust pga extra stopp). Det vore ju synd om den nya stationen i Avesta centrum finge stå oanvänd, likaså vore det synd att förlora bytesmöjligheterna i Krylbo.
LÅ1 skrev:Men nu är vi långt från Avesta och Krylbo! :wink:
Hur var det nu med att alla trådar på det här forumet slutar i Stockholms tunnelbana? :D
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av Per Lind »

Jag förstår egentligen inte problemet man har i Avesta.
Självklart är väl att man stannar där resande finns?
Eftersom flera banor kommer in till Krylbo och där finns möjlighet att byta till tåg mot annat håll så är väl det det rätta stället?
Hur har man tänkt sig trafikantutbytet om vissa tåg stannar i Avesta C och vissa i Krylbo?
Bjuder kommunen på taxi mellan stationerna?
Tack och lov segrade förnuftet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av Cyclocop »

Som sommardalmas så passerar jag på linjen rätt ofta. Avesta C är ingen station utan en perrong som ligger mer centralt i huvudorten. Krylbo är en gammal fin station (som tyvärr är obemannad) där det finns bytesmöjligheter.

Förhoppningsvis så kommer en tid när "det snabba tåget" stannar i Krylbo och byte till "pendeltåg" sker. Sedan kör "det snabba tåget" vidare till Borlänge (?) och passagerare till "mellanstationerna och hållplatserna" åker vidare med pendeltåget. På så sätt kan fler resenärer åka tåg och kliva av närmare resmålet än idag. I Borlänge byter senare pendeltåget färdriktning och samma process upprepas "hem till Krylbo" med resande från Mora.

F ö borde Huvudsta C återuppbyggas snarast!
Ge spårtrafik företräde!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av TKO »

Cyclocop skrev:Som sommardalmas så passerar jag på linjen rätt ofta. Avesta C är ingen station utan en perrong som ligger mer centralt i huvudorten. Krylbo är en gammal fin station (som tyvärr är obemannad) där det finns bytesmöjligheter.

Förhoppningsvis så kommer en tid när "det snabba tåget" stannar i Krylbo och byte till "pendeltåg" sker. Sedan kör "det snabba tåget" vidare till Borlänge (?) och passagerare till "mellanstationerna och hållplatserna" åker vidare med pendeltåget. På så sätt kan fler resenärer åka tåg och kliva av närmare resmålet än idag. I Borlänge byter senare pendeltåget färdriktning och samma process upprepas "hem till Krylbo" med resande från Mora.

F ö borde Huvudsta C återuppbyggas snarast!
Vi kan ju hoppas att den tiden kommer - problemet är att det idag i stort sett inte går att köra fler tåg på Dalabanan...

Den fråga som de järnvägsbolag som trafikerar Avesta måste ställa sej är om det är fler resande som egentligen skulle vilja gå av i centrum än de som skall byta til annat tåg i Krylbo. Jag tror inte antaler övergångsresenärer är speciellt stort!

TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
Cyclocop skrev:Som sommardalmas så passerar jag på linjen rätt ofta. Avesta C är ingen station utan en perrong som ligger mer centralt i huvudorten. Krylbo är en gammal fin station (som tyvärr är obemannad) där det finns bytesmöjligheter.

Förhoppningsvis så kommer en tid när "det snabba tåget" stannar i Krylbo och byte till "pendeltåg" sker. Sedan kör "det snabba tåget" vidare till Borlänge (?) och passagerare till "mellanstationerna och hållplatserna" åker vidare med pendeltåget. På så sätt kan fler resenärer åka tåg och kliva av närmare resmålet än idag. I Borlänge byter senare pendeltåget färdriktning och samma process upprepas "hem till Krylbo" med resande från Mora.

F ö borde Huvudsta C återuppbyggas snarast!
Vi kan ju hoppas att den tiden kommer - problemet är att det idag i stort sett inte går att köra fler tåg på Dalabanan.../quote]

Det beror väl iofs på om man räknar då banan är maxbelastad, eller om man pratar t.ex. sena kvällar. TKAB vill ju köra senare tåg från Stockholm-Arlanda mot Dalarna (delvis för att de ser ett resandeunderlag, och delvis för att de vill nagga på SJ's monopol).
TKO skrev:Den fråga som de järnvägsbolag som trafikerar Avesta måste ställa sej är om det är fler resande som egentligen skulle vilja gå av i centrum än de som skall byta til annat tåg i Krylbo. Jag tror inte antaler övergångsresenärer är speciellt stort!
Givetvis får man "fel" bild om man bara ser Krylbo just då byte föreligger, men med tanke på det allmänt halvlåga antalet av+påstigande på småstationerna/hållplatserna vid icke-rusning på TiB-nätet så känns det som att mängden bytande inte är försumbart.

Å andra sidan är ju vissa byten en funktion av annat knasbolleri. En höjdare är t.ex. att man dirigeras över Krylbo om man åker Fellingsbro-Uppsala...

Finns det nån statistik på byten alls?
Användarens profilbild
Jonas1968
Inlägg: 20
Blev medlem: tisdag 06 februari 2007 16:12
Ort: Örebro

Re: Avesta Krylbo eller Avesta C?

Inlägg av Jonas1968 »

Cyclocop skrev:Som sommardalmas så passerar jag på linjen rätt ofta. Avesta C är ingen station utan en perrong som ligger mer centralt i huvudorten. Krylbo är en gammal fin station (som tyvärr är obemannad) där det finns bytesmöjligheter.

Förhoppningsvis så kommer en tid när "det snabba tåget" stannar i Krylbo och byte till "pendeltåg" sker. Sedan kör "det snabba tåget" vidare till Borlänge (?) och passagerare till "mellanstationerna och hållplatserna" åker vidare med pendeltåget. På så sätt kan fler resenärer åka tåg och kliva av närmare resmålet än idag. I Borlänge byter senare pendeltåget färdriktning och samma process upprepas "hem till Krylbo" med resande från Mora.

F ö borde Huvudsta C återuppbyggas snarast!
Frågan är om resandeunderlaget räcker för att köra ett snabbtåg och ett pendeltåg parallellt. Det är ju ingen storstadsregion det handlar om. När IC Reginorna kommer så bör det ju bara ta några minuter att göra uppehåll vid båda stationerna. Skall man köra regionala TIB reginor på sträckan så bör ju dom köras mitt i mellan SJ tågen så att man får flera avgångar och inte parallellt några minuter efter SJ tåget.
Skriv svar