Sida 1 av 1

Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: söndag 07 juni 2009 22:00
av jobro
Låt mig introducera mig. Jag heter Johan Brodd, är synskadad och åker dagligen med SL's spårbundna trafik runt i Stockholm.

Alla linjer använder vad jag har förstått ett och samma lystringsrop "ding ding dång", ett klart och tydligt ljud. Det är här min idé kommer framstå som briljant.

När jag var i Prag 1991 så åkte jag mycket med deras tunnelbana runt i staden. Det jag märkte först av allt är att varje individuell linje har sina egna lystringsrop. Så linje A har en dov klocka medans de andra linjerna har andra ljud. Detta gjorde det väldigt lätt för mig som synskadad. Jag behövde bara lära mig vilket ljud som hörde ihop med vilken linje. Så min tanke är: Det här borde gå att applicera på Stockholms spårtrafik.

När jag 1998 föreslog det här för någon av SL's personal då de visade upp C20 vagnarna så var de inte så inponerad. De trodde att de olika ljuden skulle göra människor stressade. Vad tror ni?

Re: Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: söndag 07 juni 2009 22:21
av bruse
Tycker idén är briljant. Bara att vi har 7 tunnelbanelinjer, går det att få sju olika klanger utan förvirring?

Re: Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: söndag 07 juni 2009 22:27
av Karsten
bruse skrev:Tycker idén är briljant. Bara att vi har 7 tunnelbanelinjer, går det att få sju olika klanger utan förvirring?
SL väljer nog att se det som tre linjer. Ett annat alternativ är att ge varje destination ett eget "ljud".

Re: Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: söndag 07 juni 2009 22:31
av bruse
Karsten skrev:
bruse skrev:Tycker idén är briljant. Bara att vi har 7 tunnelbanelinjer, går det att få sju olika klanger utan förvirring?
SL väljer nog att se det som tre linjer. Ett annat alternativ är att ge varje destination ett eget "ljud".
Just där är grundproblemet med SL. Svårt att komma till Skarpnäck om det står Hagsätra på tåget, trots att det är samma linje.

Re: Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: måndag 08 juni 2009 1:30
av Apskaft
bruse skrev:Just där är grundproblemet med SL. Svårt att komma till Skarpnäck om det står Hagsätra på tåget, trots att det är samma linje.
Det är väl inget stort problem. De flesta tunnelbanelinjer i storstäder brukar grena sig i ändarna, t.ex. Central Line och Northern Line i London har två slutpunkter i båda ändarna, Metropolitan Line har i ena ändan 4 olika destinationer. Det är bara att kolla på kartan vilken slutdestination tåget skall ha.

Re: Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: måndag 08 juni 2009 11:09
av bruse
Apskaft skrev:
bruse skrev:Just där är grundproblemet med SL. Svårt att komma till Skarpnäck om det står Hagsätra på tåget, trots att det är samma linje.
Det är väl inget stort problem. De flesta tunnelbanelinjer i storstäder brukar grena sig i ändarna, t.ex. Central Line och Northern Line i London har två slutpunkter i båda ändarna, Metropolitan Line har i ena ändan 4 olika destinationer. Det är bara att kolla på kartan vilken slutdestination tåget skall ha.
Nu finns det ju linje 17, 18 och 19 som exempel. Står det linje 19 på tåget vet kunden som ska åka med linje 19 att det är linje 19. Varför krångla till det?

Re: Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: måndag 08 juni 2009 16:24
av ADDE
jag tycker att olika ljud är förvirrade, men däremot vill jag att man förnyar utropssystemet med en annan ding-dong-ljud och att både bussar, tunnelbanor och andra SL-fordon borde ha ett gemensamt utrop, för bussarna och spårtrafiken har helt olika utrop.
(Undantaget var väl X10 som hade bussarnas röst och ASEA-blingen innan SL-Blingan kom)

Re: Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: onsdag 15 juli 2009 1:21
av jobro
Jag förstår din förvirring, dock efter ett tag så lär man sig hantera de olika ljudsignalerna. Det här är en inspelning från stationen Nakano's norra utgång i Tokyo.

http://www.freesound.org/samplesViewSingle.php?id=75248

Jag är ingen expert på Tokyo's tunnelbana, har inte varit där och kan inte ge fullständig information. Så ta det här som vidlyftiga spekulationer. Jag tror att de ljud, s.k. jinglar som hörs är från olika tåglinjer. Jag vet inte säkert, men är det så, så är det ett förbaskat genialt snilledrag för de som inte ser.

:Snabb redigering:
Har kollat upp Nakano på den karta som finns hos UrbanRail. Nakano är en station i de västra delarna av Tokyo. Den har tre linjer som möts: Dels innerstads linjen T, dels en ytterstads linje, samt vad jag gissar är en pendeltågslinje eller liknande. Det är enda förklaringen till de 3 jinglar som hörs i ljudet ovan. Fråga mig inte vilket ljud som hör till vilket tåg, för det vet jag inte.

Det går nästan att variera ljuden hur mycket som helst. Jag håller på att skapa lite olika ljud som skulle kunna fungera i högtalarna i Stockholm. De är upplagda, och godkända av freesound's administrativa personal.

http://www.freesound.org/packsViewSingle.php?id=4911

Re: Ett önskemål vad gäller SL's utrop

Postat: torsdag 16 juli 2009 12:45
av Magnus Ahltorp
jobro skrev: Har kollat upp Nakano på den karta som finns hos UrbanRail. Nakano är en station i de västra delarna av Tokyo. Den har tre linjer som möts: Dels innerstads linjen T, dels en ytterstads linje, samt vad jag gissar är en pendeltågslinje eller liknande. Det är enda förklaringen till de 3 jinglar som hörs i ljudet ovan. Fråga mig inte vilket ljud som hör till vilket tåg, för det vet jag inte.
Jag tycker att det låter som ljud från pendeltågslinjen. Förutom utropsjingeln kan man även höra en "dörrarna stängs"-melodi på inspelningen. Denna fungerar så att melodin slutar ett visst antal sekunder innan dörrarna stängs.