Sida 1 av 2

30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 13:36
av kildor
På grund av hjulskada och befarat spårfel måste pendeltågen på sträckan Märsta - Stockholm C nu gå med högst 30 km/h. Det blir en spännande dag i pendeltågstrafiken...

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 13:37
av bruse
Men om ett tåg har hjulskada, varför måste alla tåg köra i 30 då?

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 13:40
av kildor
bruse skrev:Men om ett tåg har hjulskada, varför måste alla tåg köra i 30 då?
Tåget har gått med kraftig hjulplatta, och då finns en viss risk att rälsen spruckit/slagits sönder. Av säkerhetsskäl sätter man då ned hastigheten till 30 km/h tills dess att sträckan har synats av.

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 13:43
av bruse
Aha!

Tänk om vi på Banverket slapp dessa trafikutövare som förstörde vår fina järnvägsanläggning! :D

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 13:46
av Tranquility
bruse skrev:Aha!

Tänk om vi på Banverket slapp dessa trafikutövare som förstörde vår fina järnvägsanläggning! :D
Som alltid skulle det vara skönt att slippa kunderna och bara skicka ut fakturor, dock brukar folk kräva att man ska leverera något om man tar betalt. ;)

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 13:46
av bruse
Från sl.se:
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Uppdaterat: 2009-05-29 13:01
Egentligen borde det stå:
En av våra entreprenörer har tyvärr kört sönder statens järnvägsanläggning, varför tågen är försenade.
Tredje dagen jag är hemma vrålsjuk, jag har långtråkigt. Enda nöjer är sarkastiska inlägg på diverse forum. Hav överseende, jag är snart frisk igen. :lol:

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 13:54
av kildor
<em>bruse</em> skrev:Från sl.se:
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Uppdaterat: 2009-05-29 13:01
Och som vanligt hänger trafikinfo inte med i verkligheten. Några tåg är uppe i 50 min försening nu... :shock:

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 14:09
av Kantorn
kildor skrev:
<em>bruse</em> skrev:Från sl.se:
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Uppdaterat: 2009-05-29 13:01
Och som vanligt hänger trafikinfo inte med i verkligheten. Några tåg är uppe i 50 min försening nu... :shock:
Vilket - när man väntar på att få sätta sig på ett tåg - torde betyda ca 5 minuters väntan. För man står väl inte och låter tre tåg passera innan man går på det tåget som skulle gått en viss tid. Kanske är så de tänkt - men inte allt för uppenbart.

I dag är jag glad att jag inte bor i Upplands Väsby - där min bror bor - och jobbar i Stockholm - som han gör...

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 14:25
av kildor
Kantorn skrev:Vilket - när man väntar på att få sätta sig på ett tåg - torde betyda ca 5 minuters väntan. För man står väl inte och låter tre tåg passera innan man går på det tåget som skulle gått en viss tid.
Tyvärr är det inte så enkelt. Till att börja med så blev det ett stort glapp före det första tåget som fick gå med nedsatt hastighet. Därefter har tågen iof kommit med någorlunda vettiga mellanrum, men resan in till stan tar å andra sidan betydligt längre tid än vanligt, i nuläget ca 35-60 minuter längre än normalt. Denna omloppsförlängning klarar inte de planerade fordons- och personalomloppen av, vilket innebär att man kommer få ställa in en del tåg på vissa sträckor, främst mellan Södertälje hamn och Södertälje centrum.

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 15:00
av kildor
Nu är banan avsynad och hastigheten återställd. Ser ut som om rusningstrafiken kommer gå som vanligt.

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 15:31
av bruse
kildor skrev:Nu är banan avsynad och hastigheten återställd. Ser ut som om rusningstrafiken kommer gå som vanligt.
Du menar med förseningar? :D

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: fredag 29 maj 2009 23:17
av leifd
Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad man hetsar upp sej så dant för, pga detta.
Hjulskador (läs hjulplatta) förekommer ju då och då, dock med större frekvens vintertid. Vid kall väderlek är dessutom rälen känsligare för skador.
Stockholm C - Märsta är ju dessutom en relativt kort sträcka, alltså tar det inte så lång tid att syna av. Avsyning brukar ske från långsamtgående fordon Alltså bör man kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan man kan räkna med att köra normalt igen. Möjligen hittar man ju någon skada och måste alltså stänga av berörd stationsträcka för reparation.
Om man ser lite på inläggens tidstämpel så tog avsyningen ca 1½ timma, om skador hittades framgår inte, men det förefaller inte så.
Vad som är lite märkligt är ju att man inte försöker köra på övriga tre spår som finns på sträckan Stockholm - Skavstaby och på enkelspår Skavstaby - Märsta.
Detta torde ju ge en del förseningar, men troligen mindre såna än om man kör sträckan i 30 km/h.

Skulle dock tro att radions trafikredaktion, var duktiga på att trissa upp hur omfattande denna störning var....
Ofta baxnar man ju över deras rapportering och påståenden, om man själv sitter inne med fakta :mrgreen:

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: lördag 30 maj 2009 8:19
av kildor
leifd skrev:Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad man hetsar upp sej så dant för, pga detta.
Hjulskador (läs hjulplatta) förekommer ju då och då, dock med större frekvens vintertid. Vid kall väderlek är dessutom rälen känsligare för skador.
Tja... den här hjulplattan var på 170 mm enligt uppgift (vid hjulplattor över 60 mm ska banan avsynas), så det fanns nog fog för att "hetsa upp sig".
leifd skrev:Stockholm C - Märsta är ju dessutom en relativt kort sträcka, alltså tar det inte så lång tid att syna av. Avsyning brukar ske från långsamtgående fordon Alltså bör man kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan man kan räkna med att köra normalt igen. Möjligen hittar man ju någon skada och måste alltså stänga av berörd stationsträcka för reparation.
Om man ser lite på inläggens tidstämpel så tog avsyningen ca 1½ timma, om skador hittades framgår inte, men det förefaller inte så.
Vad som är lite märkligt är ju att man inte försöker köra på övriga tre spår som finns på sträckan Stockholm - Skavstaby och på enkelspår Skavstaby - Märsta.
Detta torde ju ge en del förseningar, men troligen mindre såna än om man kör sträckan i 30 km/h.
Pendeltågen kan inte köra på ytterspåren eftersom dom då inte kommer in till plattform. Och köra dubbelriktad pendeltågstrafik i 15-minuterstrafik på enkelspår är knappast genomförbart. Dessutom skulle tågen ändå behövt gå in på det skadade spåret vid tågmöte vilket skulle resultera i en 30-nedsättningorder oavsett. Det skulle således inte gått fortare, och det förefaller som att den trafiklösning som faktiskt tillämpades var den bästa med tanke på förutsättningarna.

Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.
leifd skrev:Skulle dock tro att radions trafikredaktion, var duktiga på att trissa upp hur omfattande denna störning var....
Snarare tvärtom. SL:s trafikinformation underskattade omfattningen av störningarna och angav 20 min försening när det i själva verket rörde sig om 40-50 min försening.

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: lördag 30 maj 2009 10:31
av rojje
kildor skrev:
Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.

Larmet till tkl kom redan vid 11.30-tiden. Det var efter syningen av X10:an som det framkom hur står skadan var och först då gick larmet ut om avsyning av banan. Således ytterligare en timme extra.

//Rojje

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: lördag 30 maj 2009 12:51
av Per Lind
Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt. :roll:
-Per

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: lördag 30 maj 2009 13:14
av kildor
Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt. :roll:
-Per
Det där får du gärna utveckla lite...

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: lördag 30 maj 2009 13:21
av kildor
rojje skrev:
kildor skrev:
Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.

Larmet till tkl kom redan vid 11.30-tiden. Det var efter syningen av X10:an som det framkom hur står skadan var och först då gick larmet ut om avsyning av banan. Således ytterligare en timme extra.

//Rojje
OK, det tog alltså cirka en timma att lokalisera och mäta hjulplattan på fordonet?
Om uppgiften 170 mm stämmer så måste det ha varit rejäla slag på hjulet. Det måste ha studsat till rätt bra för de resenärer som satt i närheten av den axeln....

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: lördag 30 maj 2009 13:46
av Per Lind
kildor skrev:
Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt. :roll:
-Per
Det där får du gärna utveckla lite...
Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.
-Per

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: lördag 30 maj 2009 13:55
av kildor
Per Lind skrev:Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.
Absolut. Vissa tåg vände/nyutrustades på Stockholm C, och vissa tåg vände i Södertälje hamn för att rädda omloppen. Det var även mycket användbart igår kväll när det inträffade en olycka i Stuvsta. Då vände tågen i Älvsjö respektive Huddinge.

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Postat: lördag 30 maj 2009 20:34
av Kantorn
Per Lind skrev:
kildor skrev:
Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt. :roll:
-Per
Det där får du gärna utveckla lite...
Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.
-Per
På vilket sätt hade en enriktningsvagn klarat detta lättare menar du? Du som framhåller deras förträfflighet?
Dessutom är det lite skillnad på spårväg som har medelhastighet typ 20-30 km/h och pendeltåg där medelhastigheten ligger på typ 100. Eller nåt.