Sida 1 av 1
Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: fredag 15 maj 2009 21:48
av alex87
Det inträffade en vägtrafikolycka idag 15/5 vid Olskrokstorget ca kl 12.20, en bil gjorde förbjuden vänstersväng och det gick som det gick...jag hade vagnen bakom så passade på att ta kort...

Vagn 411 fick ta "lite stryk"

Tror det är en balk som ska sitta fram under skyddet på vagnen...

Hela armstödet med körhandtaget lossnade i smällen.

Bilen fick ta rätt mycket stryk också...

För att vagnen ska kunnas forslas bort pga sina skador måste den bogseras..och vems vagn använder man då? Jodå,..min vagn.

Lossa bromsen

Framme vid depå Rantorget
Drygt 3 timmar tog det att få bort vagnen samt få gång trafiken igen.
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: fredag 15 maj 2009 22:55
av Andy
alex87 skrev:
Framme vid depå Rantorget
Fine bilder!
Hva slags orange slangeledning er det som er på bildet over?
Andreas
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 3:28
av 996
Hvorfor kunne den ikke kjøre selv?
Mvh Bjørn
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 8:33
av Andy
996 skrev:Hvorfor kunne den ikke kjøre selv?
Mvh Bjørn
Hvis du ser på bilde 3 fra toppen og ned, så ser du at vognen mangler hele kjørespaken
Andreas
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 9:33
av Daniel R
Andy skrev:alex87 skrev:
Hva slags orange slangeledning er det som er på bildet over?
Kätting/stropp som ska hålla ihop vagnarna ifall kopplet går sönder. Det krävs vid bogsering ifall det inte är möjligt att inifrån vagnen återställa bromsarna.
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 11:11
av alex87
Daniel R skrev:Andy skrev:alex87 skrev:
Hva slags orange slangeledning er det som er på bildet over?
Kätting/stropp som ska hålla ihop vagnarna ifall kopplet går sönder. Det krävs vid bogsering ifall det inte är möjligt att inifrån vagnen återställa bromsarna.
Vagnen var helt obromsad därav kättingen.
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 12:45
av Johan
alex87 skrev:
Drygt 3 timmar tog det att få bort vagnen samt få gång trafiken igen.
Kan det anses vara rimligt?
Nej, det är absolut ingen kritik mot förare eller annan personal som gör sitt jobb.
Sedan har jag intrycket att olyckor eller stopp med M32 inblandade tar längre tid att lösa upp?
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 19:35
av Icecool
krävs väll bromsvakt i den obromsade vagnen va?
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 21:40
av Martin Bernandersson
366 kopplades i aktern ser jag. Backade ni sedan till Rantorget eller kördes det med "utkik" längst fram i 411?
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 22:07
av Daniel R
Icecool skrev:krävs väll bromsvakt i den obromsade vagnen va?
Det beror på hur bromsen har kopplats bort. Om bromsen är bortkopplad inifrån vagnen (görs på olika sätt på olika vagntyper) ska bromsvakt medfölja för att kunna återställa bromsen under färd. Sådan urkoppling ska prövas först.
Går inte detta får reparatörerna lossa bromsen utifrån, som visas på tidigare bild. Eftersom bromsen i detta läge inte kan återställas inifrån vagnen gör en bromsvakt ingen nytta och en sådan behövs då inte, däremot krävs kätting/stropp.
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: lördag 16 maj 2009 22:54
av Koffan
Martin Bernandersson skrev:366 kopplades i aktern ser jag. Backade ni sedan till Rantorget eller kördes det med "utkik" längst fram i 411?
Backades till Svingeln och därefter knuffades fram in på depåspår.
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: söndag 17 maj 2009 9:23
av alex87
Det gick inte att koppla bort bromsen inifrån vagnen så det fick göras utifrån. Satt en framme i 32an samt jag ( som rulla tummarna ) och en servicekille i M31 som backade bort till svingeln, där växeln till rantorget lades så de kunde köra in den.
Re: Göteborg, Fredag den 15e maj
Postat: söndag 17 maj 2009 14:13
av Pwer med ölmagen
Johan skrev:alex87 skrev:
Drygt 3 timmar tog det att få bort vagnen samt få gång trafiken igen.
Kan det anses vara rimligt?
Nej, det är absolut ingen kritik mot förare eller annan personal som gör sitt jobb.
Sedan har jag intrycket att olyckor eller stopp med M32 inblandade tar längre tid att lösa upp?
Det tar minst 30 minuter att bara montera bort kjolar och skit på M32 om den behöver bogseras.
Så finurligt är det konstruerat
