Spårvagnsintresset skapar internationella kontakter!

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Spårvagnsintresset skapar internationella kontakter!

Inlägg av Olle »

Ibland är herrens vägar outgrundliga. 1978 var jag i Rumänien och åkte spårvagn i några städer. Förra året la jag ut några av bilderna på rumänska spårvägssällskapets hemsida. I år blev jag kontaktad av en ung journalist som ville veta varför jag åkte till Rumänien 1978 under kommunisttiden för att titta på spårvagnar. Det var helt främmande för henne att ha ett sådant intresse, men efter lite mejlväxling så har hon iallafall fått ihop en artikel i Adevarul som betyder Sanning (samma som ryskans Pravda) om jag fattat det hela rätt. På rumänska förstås, men ändå en artikel om en spårvagnsdiggare i Rumänien under kalla krigets dagar. Översätts lämpligast i Google Translate. Se även länken till rumänska spårvägssällskapets hemsida där jag lagt några bilder och fått hjälp med var de var tagna, på Google Map. Spårvagnar är ett intresse som skapar kontakter kan man lugnt påstå.

:D lle.
:-)lle
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvagnsintresset skapar internationella kontakter!

Inlägg av daniel_s »

Häftigt! :D
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Spårvagnsintresset skapar internationella kontakter!

Inlägg av TS »

Såna där maskinöversättningar blir ganska roliga ibland, t. ex. när Olle berättar om livsmedelssituationen i Rumänien:

"Även jag glömde flera frysdiskar i butiker eftersom alla hemma sa jag det inte finns något att köpa i Östeuropa. Men jag har hittat ett bröd att äta och dricka en öl. En jämförelse med Frankrike eller England, det var helt olika. Inte att tala om Sverige fylls med butiker. I Bulgarien, men maten var mycket värre då än i Rumänien."
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Skriv svar