Spårvagn och fotbollsgalning?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Spårvagn och fotbollsgalning?

Inlägg av Bobjörk »

Bild
Bild på mig i Göteborg, i samband med matchen IFK-DIF helgen efter "Elspårvagnen 100 år" i samma stad
Foto: Isaac Bobjörk

Jag sade åt min bror att ta bilden när det kom en gammal vagn (alltså inte en M31)

Inlägg: Kanske lade bilden i fel forum?
Senast redigerad av Bobjörk den måndag 30 september 2002 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
Bantekniker
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Trafikledaren i bakgrunden träffade jag i dag... Tänk om hon visste att hela världen kan se henne på Internet...

Bj.
Vadå jag dyster?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Björn Johansson (BJ) skrev:Trafikledaren i bakgrunden träffade jag i dag... Tänk om hon visste att hela världen kan se henne på Internet...

Bj.
Ja... tänk... menar du att jag skall blurra henne eller? :D
Bantekniker
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Jonas M. Bobjörk skrev: Ja... tänk... menar du att jag skall blurra henne eller? :D
Yrsäktat, intet förstå dialektet.

Hvad dy menar med "Plurra"?

Bj.
Vadå jag dyster?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja... tänk... menar du att jag skall blurra henne eller?
Med tanke på tröjan borde killen i förgrunden "blurras" :wink:
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Blurra killen!

Inlägg av Patrick »

Ja... tänk... menar du att jag skall blurra henne eller?



Med tanke på tröjan borde killen i förgrunden "blurras" :wink:

Förlåt - hade glömt att logga in mig!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:
Jonas M. Bobjörk skrev: Ja... tänk... menar du att jag skall blurra henne eller? :D
Yrsäktat, intet förstå dialektet.

Hvad dy menar med "Plurra"?

Bj.
Blurra, borde betyda "Att använda funktionen Blur i mitt bildbehandlingsprogram" Dvs man kör ett medelvärdesfilter på bilden vilket resulterar i att bilden blir suddig. Ju större filter (medelvärde på fler pixlar) desto suddigare blir bilden, engelska för suddig = blur, ett bättre svenskt uttryck torde kunna vara att sudda, vilket i och för sig är liktydigt med engelskans Erase, vilket inte var menat, således kunna uttrycket
"sudda till" kanske användas, men det låter å andra sidan som om den som suddas till får på käften....

/T, Har läst till Tek Mag i Elektroteknik m. inriktning mot fotonik och bildanalys, men har inte tatt ut examen än.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

"Blur" suddig eller oskarp. Varför inte säga lägga oskärpa på ngn.

En "slöad" egg kallas även bruten egg om nu någon skulle blanda in skärande föremål (vilket jag gjorde! sic!)

/JAgr
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Tror bestämmt att vi spårat ur på samma sätt som Mats och jag gjorde med en M25:a i och en SM 91 söndags i en vändslinga ute på Hisingen.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:Tror bestämmt att vi spårat ur på samma sätt som Mats och jag gjorde med en M25:a i och en SM 91 söndags i en vändslinga ute på Hisingen.

Bj.
Vad gjorde en SM 91 på hisingen... de skall vara i Oslo
(Det finns vissa gjorda ombyggnader, bland annat fotklocka på manöverbordet - ser nog intressant ut när de kör i Oslo...)

/T
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

TonyM skrev:
Björn Johansson (BJ) skrev:Tror bestämmt att vi spårat ur på samma sätt som Mats och jag gjorde med en M25:a i och en SM 91 söndags i en vändslinga ute på Hisingen.

Bj.
Vad gjorde en SM 91 på hisingen... de skall vara i Oslo
(Det finns vissa gjorda ombyggnader, bland annat fotklocka på manöverbordet - ser nog intressant ut när de kör i Oslo...)

/T
Undrar om han inte syftar på M25A 582 som var i Oslo ett kort tag.
MN.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Bussmicke skrev:
TonyM skrev:
Björn Johansson (BJ) skrev:Tror bestämmt att vi spårat ur på samma sätt som Mats och jag gjorde med en M25:a i och en SM 91 söndags i en vändslinga ute på Hisingen.

Bj.
Vad gjorde en SM 91 på hisingen... de skall vara i Oslo
(Det finns vissa gjorda ombyggnader, bland annat fotklocka på manöverbordet - ser nog intressant ut när de kör i Oslo...)

/T
Undrar om han inte syftar på M25A 582 som var i Oslo ett kort tag.
MN.
Det tror jag inte för den är naken och står i boxen på spår 6 i Gårda. Strömavtagaren är halvfärdigt målad och diverse detaljer, exempelvis pedalställ och rutor saknas på vagnen. F.ö. är korrekt littera M25av, eller dess kortform M25v. Jag tror inte att den andra vagnen som var i Oslo, 552 var ute och for runt med spårvägsförarkanditdater i går.

/T
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

TonyM skrev:
Bussmicke skrev:
TonyM skrev: Vad gjorde en SM 91 på hisingen... de skall vara i Oslo
(Det finns vissa gjorda ombyggnader, bland annat fotklocka på manöverbordet - ser nog intressant ut när de kör i Oslo...)

/T
Undrar om han inte syftar på M25A 582 som var i Oslo ett kort tag.
MN.
Det tror jag inte för den är naken och står i boxen på spår 6 i Gårda. Strömavtagaren är halvfärdigt målad och diverse detaljer, exempelvis pedalställ och rutor saknas på vagnen. F.ö. är korrekt littera M25av, eller dess kortform M25v. Jag tror inte att den andra vagnen som var i Oslo, 552 var ute och for runt med spårvägsförarkanditdater i går.

/T

Vilka vagnar var dom ute med då?
mn
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Ha.
Något ni missat då!8)
En "ekte" SM91 Oslotrikk tillsammans med en orginal M25:a.
Och ur spår blev det ordentligt.
Dessutom fanns vändslingan på Norra älvstranden, där man skall akta sig väldigt noga för att flytta ett "varv" eftersom man då kommer tillbaks till samma ställe.

Och för er som tvivlar finns bild på vagnarna:
Bild

Och så kan jag väl visa en bild på de två andra vagnarna som under hela dagen uprätthöll full trafik på den aktuella spårvägen utan en edna urspårning eller annat vagnfel.
Dessa har dessutom varit med under åtskilliga år nu och klarat sig utan revision eller ens hjulsvarvning.
Bild

Bilderna publicerade med benäget tillstånd!

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Bussmicke skrev:
TonyM skrev:
Bussmicke skrev: Undrar om han inte syftar på M25A 582 som var i Oslo ett kort tag.
MN.
Det tror jag inte för den är naken och står i boxen på spår 6 i Gårda. Strömavtagaren är halvfärdigt målad och diverse detaljer, exempelvis pedalställ och rutor saknas på vagnen. F.ö. är korrekt littera M25av, eller dess kortform M25v. Jag tror inte att den andra vagnen som var i Oslo, 552 var ute och for runt med spårvägsförarkanditdater i går.

/T

Vilka vagnar var dom ute med då?
mn
Nu var du allt nyfiken Micke! :lol:
Svaret fick du i ovanstående inlägg.

Bj
Vadå jag dyster?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Nåja... skall jag göra hennes ansikte suddigt, eller vill hon synas inför hela världen? I väntan på svar hugger jag av henne :)
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Jonas M. Bobjörk skrev:Nåja... skall jag göra hennes ansikte suddigt, eller vill hon synas inför hela världen? I väntan på svar hugger jag av henne :)
Men så brutal du är. :?
Ska jag vara ärlig, så såg jag knappt vad det var för kön på personen. Men visst är det bra med att respektera sådant.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
Jonas M. Bobjörk skrev:Nåja... skall jag göra hennes ansikte suddigt, eller vill hon synas inför hela världen? I väntan på svar hugger jag av henne :)
Men så brutal du är. :?
Ska jag vara ärlig, så såg jag knappt vad det var för kön på personen. Men visst är det bra med att respektera sådant.
Ja... hon kanske inte vill synas, och jag känner inte henne, så jag kan inte fråga..
Och ja, jag är brutal :D
Bantekniker
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Det där är ju ett problem...
Jag har ju också fått med "oskyldiga" personer på mina spårvägs- och järnvägsbilder...
Så fort man skall ta en bild på stan så är det ju alltid någon som kommer med.
Klart att man kan redigera, "blurra" (numera nytt ord i mitt ordförråd) eller sätta ett svart sträck över ansiktet på folk... men detta förstör ju bilden.

Jämför gärna med min bild här nedan, hur skulle det sett ut med en massa blurrade damer och spårvagnförare här...

Bild

Sedan vet jag att "vän av geografisk ordning" undrar var bilden är exponerad, Torp eller Kålltorp... Troligtvis står jag själv mitt på gränsen (om det nu finns någon sådan) och vänder mig en åt det ena hållet och en åt det andra... ja upplysningsvis alltså.
Det är nog också så att statdbyggnadskontoret, spårvägen och framförallt stadsdelsnämnderna har olika geografiska benämningar på samma plats... då är det inte alltid så enkelt.
Historiens Torp och Kålltorp ligger ganska långt ifrån GS vändslingor iallafall.

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar