Stopp i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Erland

Stopp i Göteborg

Inlägg av Erland »

Kan någon kunnig förklara varför i all världen det blir stopp i HELA spårvägstrafiken i Gbg centrum när man river ner en kontaktledning på Grönsakstorget?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=134920
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Kan ju ha nåt med sektionerna att göra.
Om man river ner vid Grönsakstorget kan mer än det bli strölmöst om sektionen är stor. Då blir det svårt att köra. Plus att man kan ju dra ner ganska mycket även om man bara träffar ledningen vid Grönsakstorget.

Sen en gissning/fråga:
Lastbil med kran? I så fall har det hänt förr...
Bantekniker
Erland

Inlägg av Erland »

Men om man har sektionerat så att ett kontaktledningsfel på Grönsakstorget drabbar ex.vis linje 5, som går Avenyn-Kungsportsplatsen- Brunnsparken-Hisingen, då är det väl tveksamt om man kan tala om sektionering överhuvudtaget.
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

Bobjörk skrev:Kan ju ha nåt med sektionerna att göra.
Om man river ner vid Grönsakstorget kan mer än det bli strölmöst om sektionen är stor. Då blir det svårt att köra. Plus att man kan ju dra ner ganska mycket även om man bara träffar ledningen vid Grönsakstorget.

Sen en gissning/fråga:
Lastbil med kran? I så fall har det hänt förr...
Skulle kunna ana att strömförsörjningen påverkas även borta vid Brunnsparken o där passerar ju alla linjer...
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Det var likadant när en buss i höstas rev ett par stolpar i Härlanda, då drabbades även snabbspåret och en bit av A-banan.
Det är i matningsstationerna det löser ut någon slags "megamaximal" det är bolaget som "alltid är i ledningen" som ansvarar för dessa, och det kan ta en stund att få ut en tekniker, dom (Göteborg energi) har inga blåljus.
Innan strömmen slås på igen måste man ju vara säker på att allt är riktigt och säkert, så inga andra skador uppstår, och en sådan kontroll tar ju också en del tid.
Murphy ser ju dessutom till att sådana här störningar inträffar då stan redan är fullknôkad med bilar och annat elände, därför det tar extra lång tid att få ut tekniker.
Sedan är ju som sagts sektionerna bra stora, det finns väl antagligen någon vinst med det också, men den är svår att se i detta läge.

Mardrömmen som ibland inträffar, är ju när sådant här eller andra stora skador uppstår i detta område, särskillt Bp är känslig... Men från i höst kan man ju köra över Skånegatan, och hoppas då att denna sträcka får annan matning och sektionering.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Bobjörk skrev:
Sen en gissning/fråga:
Lastbil med kran? I så fall har det hänt förr...
Ja du vann den gissningstävlingen.
Enligt TV´s lokala sändningar och GP så var det en lastbil med uppfälld kran som rev ned ledningen.
Kanske något förutsägbart...

Man kan ju undra om sådana lastbilar inte har någon varningslampa eller annat larm som indikerar utfälld kran..?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Stopp i Göteborg

Inlägg av 2763 »

När en sektion frånskiljs p.g.a. kortslutning, nedriven ledning eller liknande bryts även intilliggande sektioner av säkerhetsskäl.

En frånskiljning vid Gt (Grönsakstorget) kan alltså förmodas bryta även Bp (Brunnsparken).

Ett annat problem som dyker upp är att det blir många vagnar att leda om, köer m.m. Det är inte helt självklart att det går enkelt och smärtfritt att leda om alla linjer över (i detta fallet) Va (Valand)
Teoretiskt sett är det möjligt, men det behöver inte betyda att alla förare/trafikledare hänger med och växer vagnkön bortom den växel som
öppnar för möjlig omläggning så är det kört.

/Tony
Erland skrev:Kan någon kunnig förklara varför i all världen det blir stopp i HELA spårvägstrafiken i Gbg centrum när man river ner en kontaktledning på Grönsakstorget?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=134920
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Stefan Isaksson »

Däremot är det en intressant fråga varför ett nedriven kontaktledning tillåts få så stora konsekvenser som det tycks ha fått i Göteborg (av vissa skribenter i Postvagnen får man intrycket att hela nätet var strömlöst en tid).

Kommer någon ihåg det stora strömavbrottet i början på 1980-talet när hela södra Sverige hade strömlöst i mellan 20 minuter och 6 timmar. Det var väl 6 miljoner människor som drabbades?
Orsaken var en frånskiljare som hade gått sönder och bröt i en station, och tror jag, något smärre missgrepp av den person som först försökte hantera situationen. Sedan löste matningsstation efter matningstation ut och jätteströmavbrottet var ett faktum.
Eftersom matningstationerna var obemannade och personal måste åka ut till dem och koppla i dem igen så följde att strömavbrottet tog lite tid att häva.
Det som är intressant är att i äldre tid, alltså på den tiden som de viktiga stationerna var bemannade, hade strömavbrottet varken fått den omfattning eller den varighet som det fick. (Allt från en kamrat som är bättre insatt i detaljerna än jag.)

Anledningen till avbemanningen var givetvis för att spara pengar, men det kan diskuteras om vi - som aldrig tillfrågades - egentligen anser att det var värt pengarna.

På samma sätt verkar det som om sektionsindelning och styrning av omformarstationer på diverse eldrivna transportmedel har drabbats av en liknande kortsiktighet: ett exempel har jag uppmärksammats om på Roslagsbanan (uppgiften är gammal - det kan vara åtgärdat nu, tal om ombyggnad var det i alla fall) var att när tågledningen av ett eller annat skäl var tvugna att nödfrånkoppla kontaktledningen (till exempel därför att brandkåren begär det för att släcka en brand nära banan) så slås strömmen ifrån på hela banan. Sedan måste någon åka ut och sektionera av den sektion som verkligen behöver vara strömlös, innan strömmen kan kopplas på igen. Ack ja.

Att någon del av nätet måste bli strömlös i händelse av nedriven tråd, brand eller vad som helst, det är självklart. Hur stor del som drabbas är däremot en ekonomisk/teknisk fråga och därför avhängigt av hur stora störningar vi accepterar.

Det finns möjligen goda skäl att kräva förbättringar.

SI
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

Stefan Isaksson skrev:Däremot är det en intressant fråga varför ett nedriven kontaktledning tillåts få så stora konsekvenser som det tycks ha fått i Göteborg (av vissa skribenter i Postvagnen får man intrycket att hela nätet var strömlöst en tid).

Kommer någon ihåg det stora strömavbrottet i början på 1980-talet när hela södra Sverige hade strömlöst i mellan 20 minuter och 6 timmar. Det var väl 6 miljoner människor som drabbades?
Och nu har en stor del av nordöstra USA råkat ut för samma effekt... hå hå ja ja...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Stefan Isaksson skrev:Däremot är det en intressant fråga varför ett nedriven kontaktledning tillåts få så stora konsekvenser som det tycks ha fått i Göteborg (av vissa skribenter i Postvagnen får man intrycket att hela nätet var strömlöst en tid).
[/qoute]

Som allt annat så rör det sig om två saker,
1 säkerhet och
2 kostnad

Att man bryter intilliggande sektioner beror på säkerhetsskäl.
Att man inte har folk på plats inom två minuter för att koppla in beror på
kostnadsskäl.

Det är trotsallt väldigt sällan som det händer att en sektion nödfrånskiljs, när det händer är det dock oftast inne i stan där det får större konsekvenser. (Lastbilar m.m. som tror sig vara lägre än de är, bussar som halkar in i kontaktledningsstolpar)

Vi kan aldrig helt friskriva oss från den här typen av olyckor så länge vi har gummihjulsfordon på vägarna.

När en dylik olycka händer är det bättre att först säkerställa att ingen onödigtvis kommer till skada för att därefter kunna återställa matning och därefter trafiken.
Stefan Isaksson skrev: Det finns möjligen goda skäl att kräva förbättringar.
SI
Det finns alltid skäl att förbättra alla system, på alla sätt.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar