Sida 1 av 2
Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Postat: söndag 10 augusti 2003 0:22
av vec
Idag såg jag något jag inte sett tidigare. Info-skyltarna på T-Centralen visade "3 vagnar" när det kom in ett nytt tåg med 3 vagnar. Inte "8 vagnar" som det brukar stå annars. Så här såg det dock bara ut när tåget mot Farsta kom, övriga linjer var som vanligt blanka, eller indikerade "8 vagnar"
Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Postat: söndag 10 augusti 2003 8:04
av Niklas Karlsson
vec skrev:Idag såg jag något jag inte sett tidigare. Info-skyltarna på T-Centralen visade "3 vagnar" när det kom in ett nytt tåg med 3 vagnar. Inte "8 vagnar" som det brukar stå annars. Så här såg det dock bara ut när tåget mot Farsta kom, övriga linjer var som vanligt blanka, eller indikerade "8 vagnar"
Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).
Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Postat: söndag 10 augusti 2003 15:04
av kildor
Niklas Karlsson skrev:Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).
Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Absolut. "kort tåg" om tåget inte är fullängds, tomt annars.
Men det finns mycket mer att önska av skyltarna (utöver att tidsrapporterigen borde bli bättre). T.ex. så visar skyltarna på gröna linjen tid med obegripligt stort avstånd mellan siffra och texten "min".
En annan förbättring skulle vara att låta texten på andra raden rulla vertikalt i stället för horisontellt när tid för tåg 2 och 3 visas, precis som det görs i London. Det blir lättare att uppfatta tiden, och det blir lättare att fånga trafikanternas uppmärksamhet när övriga trafikmeddelanden visas (som naturligtvis rullar horisontellt).
Postat: söndag 10 augusti 2003 22:40
av micke b
Horisontell rullning vore definitivt att föredra, och då naturligtvis stötvis och inte med jämn hastighet.
Det jag ofta undrat över varför rulltexten måste starta om så fort något ändras (vilket ju händer 2-3 ggr/min). Kan bara hela meddelanden laddas ned i skylten, och är den bara en stendum textrullare? Något man skulle vilja se är ju att minutantalet kunde uppdateras under rullning utan omstart.
Postat: söndag 10 augusti 2003 22:58
av Tobbe
Ja, det där med att den ändras (antal minuter på antingen nästkommande tåg eller senare). Min fråga är: vad gör den där punkten efter min(uter) där? Den försvinner ju ibland så någon språklig funktion har den väl knappast.
Postat: söndag 10 augusti 2003 23:37
av Bobjörk
Tobbe skrev:Ja, det där med att den ändras (antal minuter på antingen nästkommande tåg eller senare). Min fråga är: vad gör den där punkten efter min(uter) där? Den försvinner ju ibland så någon språklig funktion har den väl knappast.
Ingen punkt: Tiden beräknad enligt tågets posititon
Punkt: Kommer om x antal minuter enligt tidtabellen.
Postat: måndag 11 augusti 2003 8:23
av Kristofer
mickeb skrev:
Det jag ofta undrat över varför rulltexten måste starta om så fort något ändras (vilket ju händer 2-3 ggr/min). Kan bara hela meddelanden laddas ned i skylten, och är den bara en stendum textrullare? Något man skulle vilja se är ju att minutantalet kunde uppdateras under rullning utan omstart.
Ja, det är bara en stendum textrullare som kan konsten att ta emot ett meddelande och visa upp det. Fast det räcker rätt så långt bara det.
Postat: måndag 11 augusti 2003 18:09
av Bussmicke
Bobjörk skrev:Tobbe skrev:Ja, det där med att den ändras (antal minuter på antingen nästkommande tåg eller senare). Min fråga är: vad gör den där punkten efter min(uter) där? Den försvinner ju ibland så någon språklig funktion har den väl knappast.
Ingen punkt: Tiden beräknad enligt tågets posititon
Punkt: Kommer om x antal minuter enligt tidtabellen.
Gäller bara Tub 2+3
Postat: måndag 11 augusti 2003 22:09
av TimK
Bussmicke skrev:Bobjörk skrev:Tobbe skrev:Ja, det där med att den ändras (antal minuter på antingen nästkommande tåg eller senare). Min fråga är: vad gör den där punkten efter min(uter) där? Den försvinner ju ibland så någon språklig funktion har den väl knappast.
Ingen punkt: Tiden beräknad enligt tågets posititon
Punkt: Kommer om x antal minuter enligt tidtabellen.
Gäller bara Tub 2+3
Vilket frågan säkert också gjorde eller hur.
Mvh Tim
Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Postat: onsdag 13 augusti 2003 13:46
av Jan Bengtsson
Niklas Karlsson skrev:vec skrev:Idag såg jag något jag inte sett tidigare. Info-skyltarna på T-Centralen visade "3 vagnar" när det kom in ett nytt tåg med 3 vagnar. Inte "8 vagnar" som det brukar stå annars. Så här såg det dock bara ut när tåget mot Farsta kom, övriga linjer var som vanligt blanka, eller indikerade "8 vagnar"
Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).
Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Eller som jag föreslog för flera år sedan:
- Föraren ställer in rätt vagnantal.
- Om 3 eller 8 vagnar är inställt visas ingen uppgift om tåglängd
- Om 1- 2 eller 4-7 vagnar är inställt visas "Kort tåg"
Busenkelt!
Vidare:
- Skyltningen på C20 ändras så att "Ej i trafik" visas i när föraren ställt in destination samt att det är fråga om vagntransport.
Alltså lika som plattformsskyltningen fungerar.
Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Postat: onsdag 13 augusti 2003 14:46
av M224
Jan Bengtsson skrev:Niklas Karlsson skrev:vec skrev:Idag såg jag något jag inte sett tidigare. Info-skyltarna på T-Centralen visade "3 vagnar" när det kom in ett nytt tåg med 3 vagnar. Inte "8 vagnar" som det brukar stå annars. Så här såg det dock bara ut när tåget mot Farsta kom, övriga linjer var som vanligt blanka, eller indikerade "8 vagnar"
Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).
Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Eller som jag föreslog för flera år sedan:
- Föraren ställer in rätt vagnantal.
- Om 3 eller 8 vagnar är inställt visas ingen uppgift om tåglängd
- Om 1- 2 eller 4-7 vagnar är inställt visas "Kort tåg"
Busenkelt!
Vidare:
- Skyltningen på C20 ändras så att "Ej i trafik" visas i när föraren ställt in destination samt att det är fråga om vagntransport.
Alltså lika som plattformsskyltningen fungerar.
Håller fullständigt med Jan, varför krångla till saker för?
Ingen text vid 8 vagnars tåg (eller 3st C20)
Kort tåg vid 4/6 vagnars tåg (eller 2st C20)
M v h
Daniel

Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Postat: onsdag 13 augusti 2003 16:21
av Jan Bengtsson
Daniel skrev:Jan Bengtsson skrev:Niklas Karlsson skrev:
Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).
Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Eller som jag föreslog för flera år sedan:
- Föraren ställer in rätt vagnantal.
- Om 3 eller 8 vagnar är inställt visas ingen uppgift om tåglängd
- Om 1- 2 eller 4-7 vagnar är inställt visas "Kort tåg"
Busenkelt!
Vidare:
- Skyltningen på C20 ändras så att "Ej i trafik" visas i när föraren ställt in destination samt att det är fråga om vagntransport.
Alltså lika som plattformsskyltningen fungerar.
Håller fullständigt med Jan, varför krångla till saker för?
Ingen text vid 8 vagnars tåg (eller 3st C20)
Kort tåg vid 4/6 vagnars tåg (eller 2st C20)
M v h
Daniel 8)
Dessutom överskottsinformationen:
1-3 vagnar = C20-tåg
4-8 vagnar = Cx-tåg
Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Postat: onsdag 13 augusti 2003 17:32
av virtual1
Daniel skrev:Jan Bengtsson skrev:Niklas Karlsson skrev:
Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).
Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Eller som jag föreslog för flera år sedan:
- Föraren ställer in rätt vagnantal.
- Om 3 eller 8 vagnar är inställt visas ingen uppgift om tåglängd
- Om 1- 2 eller 4-7 vagnar är inställt visas "Kort tåg"
Busenkelt!
Vidare:
- Skyltningen på C20 ändras så att "Ej i trafik" visas i när föraren ställt in destination samt att det är fråga om vagntransport.
Alltså lika som plattformsskyltningen fungerar.
Håller fullständigt med Jan, varför krångla till saker för?
Ingen text vid 8 vagnars tåg (eller 3st C20)
Kort tåg vid 4/6 vagnars tåg (eller 2st C20)
M v h
Daniel

Ingen suverän idé - om nu "8" vagnar är långt tåg - hur kommer det då sig att "6" vagnar är kort???? - "4" vagnar är kort givetvis, men det borde finnas nån bättre beteckning för de mellanlånga tågen! - har inte för mig att man betecknar pendeln som 'kort tåg' vid 6 vagnar, det gör man nog bara vid 4 vagnarstrafik! - F.ö. körs även endast 1 st C20 på sena kvällar på skarpnäcksgrenen från/till Gullmars också... (ser rätt kul ut!)
Postat: onsdag 13 augusti 2003 17:36
av bruse
Varför krångla till en sån enkel sak!
Enkel lösning: kör alltid fullängdståg. Ett elände när det plötsligt med 15 sekunders förvarning på diodskylten, uppenbarar sig ett kortare tåg. Folk får springa haöva plattformslängder, föraren får vänta, tåget blir försenat.
Postat: onsdag 13 augusti 2003 17:54
av virtual1
bruse skrev:Varför krångla till en sån enkel sak!
Enkel lösning: kör alltid fullängdståg. Ett elände när det plötsligt med 15 sekunders förvarning på diodskylten, uppenbarar sig ett kortare tåg. Folk får springa haöva plattformslängder, föraren får vänta, tåget blir försenat.
Jag vet inte hur det är med tunnelbanan, men i fallet pendeltåg skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart - säkerhets?bestämmelser ger nämligen att du måste ha en extra tågvärd om tåget är längre än sex? vagnar, dvs ytterligare en person att avlöna - passagerarantalet motiverar knappast körandet av fullängdståg hela tiden heller...
Postat: onsdag 13 augusti 2003 18:00
av bruse
Har aldri sett mer än en tågvärd.
Visst det handlar om ekonomi, men bara vagnskilometer. Vilket i sammanhanget är en liten kostnad, jämfört med att inte tortera folk med korta tåg som är överfulla.
Postat: onsdag 13 augusti 2003 18:06
av M224
Alla tunneltåg som INTE är fullängdståg är korta tåg! Varför ska det vara så svårt för folk att fatta???
Är det inte 8st Cx eller 3st C20 så är det ETT "KORT TÅG"
Sen fattar jag inte varför "korta tåg" inte stannar imitten eller så att sen sista vagnen är mot nacka bussarna för vid stn SLUSSEN, och varför dom inte stannar imitten vid tex stn T-CENTRALEN!
M v h
Daniel
Postat: onsdag 13 augusti 2003 19:11
av bruse
Daniel skrev:Alla tunneltåg som INTE är fullängdståg är korta tåg! Varför ska det vara så svårt för folk att fatta???
Är det inte 8st Cx eller 3st C20 så är det ETT "KORT TÅG"
Sen fattar jag inte varför "korta tåg" inte stannar imitten eller så att sen sista vagnen är mot nacka bussarna för vid stn SLUSSEN, och varför dom inte stannar imitten vid tex stn T-CENTRALEN!
M v h
Daniel
Eller längst bak/närmast utgången vid Kärrtorp. Det finns bara en ingång/utgång, men de korta tågen stannar en halv vagnslängd bort. Idiotiskt!
Postat: onsdag 13 augusti 2003 19:17
av M224
Exakt Bruse!
Det är sådana där saker som folk retar sig på varje dag, men som är så enkla för SL att fixa. Nu är det ju så att det finns markeringar vart man ska stanna (3/8, 2/4 el 1/4) men ibland verkar inte dom som kör tågen förstå vad dom betyder eller så struntar dom i att stanna iaf
M v h
Daniel

Postat: onsdag 13 augusti 2003 19:52
av vec
En sak som jag har funderat över med dessa 'korta' tåg. Ibland verkar det som att föraren inte vet hur långt tåget är. På alla plattformar jag har sett så finns ju markeringar för vart man skall stå för att inte behöver springa efter tåget. Men detta funkar på vissa stationer väldigt dåligt.
Text Rissne, där händer det för ofta att 2/6-vagnars tågen stannar vid 3/8 vagnars skylten längst bort på plattformen, vilket gör att de får vänta på allt folk som måste springa till tåget. Jag har också sett en pancho på kryckor som i Rissne missade tåget, trots att han stod inom markeringen, föraren verkade inte orka vänta på honom. Sånt är ju riktigt illa.