Sida 1 av 2

M32 tagna ur trafik.

Postat: söndag 15 februari 2009 21:01
av Nupski
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=476819

Hoppas de kommer tillbaka innan måndags rusningen :D

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 7:57
av Harald
Det gick visst inte så bra med det. Jag såg inga M32 men många enkelvagnar på stan idag. Västtrafik meddelar dock att det inte finns några akuta trafikförändringar i Göteborg.

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 9:10
av Fredrik E
Stämmer bra, man har klarat all utsättning men som ni noterat så går många omlopp med enkelvagn.

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 11:17
av Nupski

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 13:15
av elvis141
hoppas den aldrig kommer tillbacka hoppas den dör helt.....

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 15:24
av hej
Såg precis 2 st M32or på Västergatan...
Visserligen som övningsvagnar men de lever... 8)

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 19:22
av soer
elvis141 skrev:hoppas den aldrig kommer tillbacka hoppas den dör helt.....
Finns inte spårväg till Backa så du behöver inte vara orolig.

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 21:23
av Johan
Finns det chans att t.ex. M25 621 sätts ut i trafik? :D

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 23:09
av 2763
Johan skrev:Finns det chans att t.ex. M25 621 sätts ut i trafik? :D
Nej.

//T

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: måndag 16 februari 2009 23:26
av Johan
TonyM skrev:
Johan skrev:Finns det chans att t.ex. M25 621 sätts ut i trafik? :D
Nej.

//T
Det var synd, men tack för svaret.
Jag trodde att vagnen fanns i beredskap just för sådana här situationer. Den har väl till och med fått kortläsare?

Re: M32 tagna ur trafik. Frost?

Postat: tisdag 17 februari 2009 8:46
av AGR
Nupski skrev:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=476819

Hoppas de kommer tillbaka innan måndags rusningen :D


Det var möjligen inte frost på kontaktledningen när M32orna lade av? Nya vagnar har oftast problem med ojämn strömtillförsel.

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: tisdag 17 februari 2009 8:46
av Daniel R
TonyM skrev:
Johan skrev:Finns det chans att t.ex. M25 621 sätts ut i trafik? :D
Nej.
Synd, jag tyckte det var riktigt trevligt att köra 621 i ordinarie trafik våren 2005.

Speciellt minns jag mannen som kom fram och frågade om Spårvägen börjat köpa in nya vagnar; "Den ser ju så ny och fräsch ut". :D

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: tisdag 17 februari 2009 20:03
av Msport
Daniel R skrev:
TonyM skrev:
Johan skrev:Finns det chans att t.ex. M25 621 sätts ut i trafik? :D
Nej.
Synd, jag tyckte det var riktigt trevligt att köra 621 i ordinarie trafik våren 2005.

Speciellt minns jag mannen som kom fram och frågade om Spårvägen börjat köpa in nya vagnar; "Den ser ju så ny och fräsch ut". :D
Er det den som gikk på Djurgårdslinjen i sommer? Den var i veldig fin stand (skikk?) og behagelig å reise med tross sin alder.

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: tisdag 17 februari 2009 20:53
av Andy
Msport skrev:
Daniel R skrev: Synd, jag tyckte det var riktigt trevligt att köra 621 i ordinarie trafik våren 2005.

Speciellt minns jag mannen som kom fram och frågade om Spårvägen börjat köpa in nya vagnar; "Den ser ju så ny och fräsch ut". :D
Er det den som gikk på Djurgårdslinjen i sommer? Den var i veldig fin stand (skikk?) og behagelig å reise med tross sin alder.
Ja, det var M25 621 som var på Djurgårdslinjen i sommeren som var

Andreas

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: tisdag 17 februari 2009 22:01
av Stefan_Brännström
Jaha, ja...

Det finns ingen tillstymmelse till kritik här, eller vad är det som gäller?

"Eftersom vi är inblandade så är det otänkbart att kritisera det hela"

Skall jag tolka det så :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det är tur att det finns folk som inte måste hålla inne med sanningen, Jimmy Fredriksson på GT har helt rätt även om han är en krisjagande murvel. Dom här vagnarna är en besvikelse, och det låter inte ändra på sig bara för att JAgr och några andra snubbar försöker fixa dem i efterhand.

Att lite köld i stil med -10 C skulle få M32 ur spel är ju helt sanslöst. Man kanske skulle ha meddelat Ansaldobreda att Sverige ligger i en annan klimatzon än Florens *tar mig för pannan*

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: tisdag 17 februari 2009 22:05
av 2763
Tror du på fullt allvar att de som jobbar med dessa frågor och sliter har tid att hålla dig informerad här?

//Tony

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: tisdag 17 februari 2009 22:19
av daniel_s
Stefan_Brännström skrev:Att lite köld i stil med -10 C skulle få M32 ur spel är ju helt sanslöst. Man kanske skulle ha meddelat Ansaldobreda att Sverige ligger i en annan klimatzon än Florens *tar mig för pannan*
Det har man säkerligen gjort. Specifikationerna säger antagligen att vagnarna ska fungera inom ett visst temperaturintervall. Jag har faktiskt lite svårt att inse vilka geniala ifrågasättanden du skulle kunna komma på som man inte redan har tänkt på (men helt uteslutet är det ju inte!).

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: tisdag 17 februari 2009 22:29
av Slagpåse
Vagnarna har köldtestats och det nu uppkommna felet framkom inte under köldtesterna.

M21 var inte direkt ett under av driftsäkerhet i början heller.........

Jag vill undvika att få på skallen av Jour/webmaster så det tänkte skriva undviker jag att skriva.............

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: onsdag 18 februari 2009 7:56
av Harald
Slagpåse skrev:M21 var inte direkt ett under av driftsäkerhet i början heller.........
För bara inte tala om M25. Då var verkligen elände med den skillnaden att de inte tålde värme.

Vad gäller M21 så kan det ju vara intressant för dem som eventuellt tror att svenska vagnar är bättre än italienska att känna till ett par episoder från deras barndom.

När M21 hade gått tvåvagnståg på linje 8 ett tag fick vi en urspåring med andra vagnen i ett tåg på Drottningtorget. Det visade sig att en växel hade lagts om under tåget och att det berodde på att linjeinduktorn gav ett magnetfält som påverkade markreläet för växelomläggning. Då blev det förbud mot tvåvagnståg med M21 tills vi hade monterat skärmande plåtar. Man kan väl tillägga att det stod i specifikationen att vagnarna skulle ha växelomläggningsmagnet så leverantören var inte ovetande om att mangetfält användes för växelomläggning.

När man började installera utrustning för KomFram rapporterade en förare att bromsen hade släppt en ögonblick. Vi plockade in vagnen och började leta efter felet. Efter mycket testande fann vi att det var Mobitexsändaren som var orsaken. Utsignalen från handkontrollern var kopplad så att 0 volt gav full broms och max spänning full fart. När Mobitexsändaren sände störde den handkontrollern så att spänningen steg och bromsverkan alltså minskade. Då var det bara att stänga av Mobitexsändaren till dess att handkontrollerna hade blivit avstörda.

Re: M32 tagna ur trafik.

Postat: onsdag 18 februari 2009 9:06
av Harald
Nu ser man en och annan M32 på stan. De är dock skyltade Övningskörning. Jag antar att man inte tar risken att få en vagn stående och blockera spåren bara för att övningsköra. En befogad gissning är att det finns en lösning på problemen och att man vill testa hållbarheten i den innan man släpper ut vagnarna i ordinarie trafik.