Sida 1 av 2
Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: fredag 06 februari 2009 15:46
av LarryB
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: fredag 06 februari 2009 15:50
av bruse
Jaa, vad ska man ut framför en spårvagn att göra?
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: fredag 06 februari 2009 18:27
av 2763
bruse skrev:Jaa, vad ska man ut framför en spårvagn att göra?
Suck!
Vad vet du om trafiksituation, uppsåt, missförstånd e.t.c. Visa lite hänsyn för föraren av både bilen och spårvagnen. Det finns absolut ingen anledning att häckla.
//Tony
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: fredag 06 februari 2009 22:39
av bruse
TonyM skrev:bruse skrev:Jaa, vad ska man ut framför en spårvagn att göra?
Suck!
Vad vet du om trafiksituation, uppsåt, missförstånd e.t.c. Visa lite hänsyn för föraren av både bilen och spårvagnen. Det finns absolut ingen anledning att häckla.
//Tony
Visa hänsyn till den som inte kan trafiklagstiftningen? Ska jag säga det nästa gång bilisten kör ihjäl nån på övergångsstället? "Visa lite hänsyn till bilisten, det var ju bara ett missförstånd".
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 9:21
av 2763
Hur vet du att det är bilisten som brustit i sin uppmärksamhet?
Du har inte varit på plats och sett förloppet, döm inte då.
//Tony
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 9:56
av bruse
TonyM skrev:Hur vet du att det är bilisten som brustit i sin uppmärksamhet?
Du har inte varit på plats och sett förloppet, döm inte då.
//Tony
Om man inte ser att det kommer en spårvagn på ett spårvagnsspår, har man enligt min mening grovt brustit i sin uppmärksamhet. Eller så behöver man uppsöka en optiker.
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 10:09
av 2763
Eller så har spårvagnen kört mot S och då är det helt plötsligt något som bilisten inte kan förväntas förutsäga. Du vet ingenting om olyckan och skall därmed inte uttala dig över huvud taget.
Jag förutsätter förvisso att scenariot ovan inte är det som skett, men det är definitivt ingen omöjlighet. Det kan också vara fel på spårvagnen som gör att den inte stannar när den skall, nu är det felet tydligen betydligt vanligare på bilar (s förare) men eftersom vi inte vet vad som har hänt är det bara att hänga ut sin egen kropp till bespottelse att säga som du gör.
//Tony
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 16:00
av B Thomas
TonyM skrev:Eller så har spårvagnen kört mot S och då är det helt plötsligt något som bilisten inte kan förväntas förutsäga.
Trafikförordning (1998:1276) skrev:
Trafik i korsning med järnväg eller spårväg
7 § En trafikant som har för avsikt att korsa en järnväg eller spårväg skall vara särskilt försiktig och vara uppmärksam på om något tåg eller någon spårvagn närmar sig. Förare av fordon skall anpassa hastigheten så att fordonet kan stannas före korsningen. Korsningen skall passeras utan onödigt dröjsmål.
En trafikant får inte färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg
1. om ett tåg eller en spårvagn närmar sig,
2. när en ljussignal visar rött sken, en ljudsignal ljuder eller en bom fälls, är fälld eller reses, eller
3. om det finns risk för att trafikanten måste stanna i korsningen.
En trafikant som inte får färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg skall stanna på betryggande avstånd från korsningen och före signaler eller bommar.
Jag tycker nog att det i ljuset av vad trafikförordningen säger, inte är ogrundat att uttala sig som bruse gjort. Men, det går säkert att komma på någon krystad orsak till det inträffade som befriar bilföraren från skuld. Det här forumet är väl ändå ingen domstol där man måste ha bevis utom allt rimligt tvivel för att få lov att ha en åsikt. Hoppas jag!
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 16:47
av LÅ1
B Thomas skrev:
Trafikförordning (1998:1276) skrev:
Trafik i korsning med järnväg eller spårväg
7 § En trafikant som har för avsikt att korsa en järnväg eller spårväg skall vara särskilt försiktig och vara uppmärksam på om något tåg eller någon spårvagn närmar sig. Förare av fordon skall anpassa hastigheten så att fordonet kan stannas före korsningen. Korsningen skall passeras utan onödigt dröjsmål.
En trafikant får inte färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg
1. om ett tåg eller en spårvagn närmar sig,
2. när en ljussignal visar rött sken, en ljudsignal ljuder eller en bom fälls, är fälld eller reses, eller
3. om det finns risk för att trafikanten måste stanna i korsningen.
En trafikant som inte får färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg skall stanna på betryggande avstånd från korsningen och före signaler eller bommar.
Punkt 1 är lite förrädisk! Gäller det även om bilisten har grönt (och spårvagnen stopp-signal)? Då skulle man inte bara behöva vänta på grön signal, utan också på att spårvagnen stannat. För då har den slutat att närma sig korsningen. Men om det då kommer en ny spårvagn 100 m bakom? Vad gäller då, Den närmar sig ju korsningen!

Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 19:43
av LarryB
Den enes fel eller den andres fel... - Puh. Kan vi inte här bara nöja oss med att konstatera att det smällde. Comes with the business så att säga.
De som färdades i bilen blev nog rejält omruskade och dessutom fick de sin bil pimpad av både spårvagnen och räddningstjänsten. Den exklusiva banandesignen som erhålles när man böjer en bil runt en spårvagnsfront toppades med att cabba rer bilen med hjälp av en hydraulsax för att kunna lyfta ut stackarna.
Jag passerar korsningen relativt ofta och kan, utan att säga vad som hände i dettta fall, berätta att det är skyltat påbjuden körriktning rakt fram över Folkungabron från Folkungagatan mot Skånegatan. De blåvita påbudsmärkena uppfattas alltför ofta som välmenande, icke tvingande rekommendationer. Taskigt läge för den som tolkar dem så. Har sett flera fall där det svängts både åt höger och vänster utan att något inträffat. Påbudet här grundar sig antagligen, utöver att man vill få flyt genom korsningen, på att man vill kunna släppa fram parallellkörande spårvagnstrafik.
Ett annat sånt blåvitt-skyltat ställe fanns efter Grönsakstorgets hållplatsrefug mot Vasaplatsen. Här påbjöds också rakt fram, men attan vad populärt det var att svänga vänster framför vagnarna från Östra Hamngatan mot Basargatan. Stället fick till sist en kantstensavgränsning fram till korsningen så att fulsvängarna blev svårare att genomföra. Samtidigt skyltade man om till förbjuden vänstersväng. (Blev det OT nu kanske?)
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 19:49
av alex87
Hur gäller det ang gående? Har en vän som tycker att fotgängare har företräde framför spårvagn...
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 19:54
av bruse
alex87 skrev:Hur gäller det ang gående? Har en vän som tycker att fotgängare har företräde framför spårvagn...
Gående är en trafikant i lagens mening, och då gäller ovanstående citerad lag även för denne. Är inte du spårvagnsförare? Faktiskt har en spårvagn "företräde" även på övergångsställ.
* företräde, nu har ingen företräde, alla har väjningsplikt. Men ni vet vad jag menar.
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 20:15
av alex87
bruse skrev:alex87 skrev:Hur gäller det ang gående? Har en vän som tycker att fotgängare har företräde framför spårvagn...
Gående är en trafikant i lagens mening, och då gäller ovanstående citerad lag även för denne. Är inte du spårvagnsförare? Faktiskt har en spårvagn "företräde" även på övergångsställ.
* företräde, nu har ingen företräde, alla har väjningsplikt. Men ni vet vad jag menar.
Jodå blev bara lite fundersam...försöker komma på sätt att "knäcka" min vän med nån lag..så han kan hålla käft.

Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 20:48
av 996
Hva var først? Gående eller...?
Mvh Bjørn
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 21:20
av Harald
alex87 skrev:Jodå blev bara lite fundersam...försöker komma på sätt att "knäcka" min vän med nån lag..så han kan hålla käft.

Be din vän slå upp Trafikförordningen (finns på nätet, bara att googla) och läsa:
"2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
...
Fri väg m.m. för viss trafik
5 § En trafikant skall lämna fri väg för
1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och
2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.
Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt."
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: lördag 07 februari 2009 21:29
av B Thomas
Harald hann före med referat till trafikförordningen (så går det när man är för långsam med att svara...

)
Jag kan ju bidra med länken då
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM
LarryB skrev:Jag passerar korsningen relativt ofta och kan, utan att säga vad som hände i dettta fall, berätta att det är skyltat påbjuden körriktning rakt fram över Folkungabron från Folkungagatan mot Skånegatan. De blåvita påbudsmärkena uppfattas alltför ofta som välmenande, icke tvingande rekommendationer. Taskigt läge för den som tolkar dem så. Har sett flera fall där det svängts både åt höger och vänster utan att något inträffat. Påbudet här grundar sig antagligen, utöver att man vill få flyt genom korsningen, på att man vill kunna släppa fram parallellkörande spårvagnstrafik.
Ett annat sånt blåvitt-skyltat ställe fanns efter Grönsakstorgets hållplatsrefug mot Vasaplatsen. Här påbjöds också rakt fram, men attan vad populärt det var att svänga vänster framför vagnarna från Östra Hamngatan mot Basargatan. Stället fick till sist en kantstensavgränsning fram till korsningen så att fulsvängarna blev svårare att genomföra. Samtidigt skyltade man om till förbjuden vänstersväng. (Blev det OT nu kanske?)
Jag vet inte hur ofta du passerar Folkungabroarna men här blir ditt resonemang en aning fel. Det finns förvisso skyltar för påbjuden körriktning, men det finns också (mycket strategiskt utplacerade) förbudsskyltar för alla de otillåtna svängarna (förbjuden höger- och vänstersväng söderut, förbjuden vänstersväng norrut). Så det här med att tolka påbudsskyltarna var inte särskilt relevant. Faktum är att många stuntar i
förbudsskyltarna. Och förbudet är till för att minska antalet signalfaser och öka säkerheten, givet att folk bryr sig om trafikregler).
MEN, i det aktuella fallet vet i alla fall inte jag om detta har någon relevans för den inträffade trafikolyckan.
Poängen är att trafikförordningen ger spårtrafiken långtgående privilegier gentemot andra trafikanter. Och detta är man skyldig att känna till

. Att det fortfarande finns folk som tror att skyldigheten att lämna företräde mot gående på övergångsställen även skulle gälla spårvagnar är beklämmande, så mycket som den frågan behandlats i Göteborgs media.
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: söndag 08 februari 2009 17:51
av Kantorn
996 skrev:Hva var først? Gående eller...?
Mvh Bjørn
Ovidkommande. Lag gäller.
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: söndag 08 februari 2009 18:27
av M_M
bruse skrev:TonyM skrev:Hur vet du att det är bilisten som brustit i sin uppmärksamhet?
Du har inte varit på plats och sett förloppet, döm inte då.
//Tony
Om man inte ser att det kommer en spårvagn på ett spårvagnsspår, har man enligt min mening grovt brustit i sin uppmärksamhet. Eller så behöver man uppsöka en optiker.
Eller så kanske man behöver få en eloge för att man valde att krocka med en spårvagn istället för att köra på ett litet barn som kommer springades rätt ut i vägen.
Jag säger inte att det var så det gick till, men undrar samtidigt hur säker du är på att det inte gick till på något ens snarlikt vis?
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: söndag 08 februari 2009 22:38
av 2763
B Thomas skrev:
Jag tycker nog att det i ljuset av vad trafikförordningen säger, inte är ogrundat att uttala sig som bruse gjort. Men, det går säkert att komma på någon krystad orsak till det inträffade som befriar bilföraren från skuld. Det här forumet är väl ändå ingen domstol där man måste ha bevis utom allt rimligt tvivel för att få lov att ha en åsikt. Hoppas jag!
Visst har vi lov att ha åsikter och det är för mig inget tvivel om vad TRI säger i frågan. Ej heller vad trafikfördningen säger (ur vissa perspektiv är ju spårvagnsföraren trafikant) Du missar flera väsentliga delar när du citerar en utryckt paragraf.
Det finns inget skäl för någon att uttala sig som Bruse gör. Det här är en olycka och vi är ingen spansk inkvisition som har guds nåde att döma utan att ha hela bilden. Som LarryB säger, It comes with the business. Det görs vederhäftiga undersökningar av orsaken till olyckan. Det finns minst en allvarligt skadad i olyckan. Vem är vi att döma?
Det handlar inte om att hitta krystade förklaringar, det handlar om lite ödmjukhet inför människoöden. Det är kanske därför som Göteborg har kommit längre i trafiksäkerhetsarbetet än Stockholm?
//Tony
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Postat: söndag 08 februari 2009 23:04
av trafikbefäl
Jag hade inte tänkt att logga in här mer, men vill nog ändå komma med ett inlägg utifrån mitt sätt att se på saker och ting.
Först av allt – varför händer olyckor? Ja, ett av skälen är mänskliga felhandlingar. Vem begår då felhandlingar? Jag kan nämna en person som ett exempel och det är han som jag ser i spegeln varje morgon när jag borstar tänderna. Tror faktiskt inte att jag upplevt någon dag när jag inte gjort något fel. Ibland säger jag något mindre genomtänkt på jobbet, gör ett filbyte utan att blinka eller klickar på någon länk på Internet som gör att jag får virus.
Ofta går det bra och det ska vi vara tacksamma för. Ibland går det mindre bra och då är vi nära att råka illa ut. Undantagsvis går det riktigt illa och då råkar man ut för en olycka.
Med lite ödmjukhet inser man att det många gånger är slumpen som avgör vem som råkar ut för en olycka. Oavsett hur mycket lagtext vi hänvisar till och hur många optiker man rekommenderas besöka för att man inte sett spårvagnar och spårvagnsspår så kommer olyckor att hända. Vi är alla människor och någon gång gör vi misstag. Vi kan bygga (eller bygga bort) barriärer i infrastrukturen som hjälper till att förlåta våra misstag men det är svårt att bygga bort vår mänsklighet.
Ibland gör vi bort oss medvetet (äh, jag håller 70 km/h fast det är 50 km/h) och ibland gör vi bort oss omedvetet (ajdå, jag såg inte bilen i döda vinkeln…). Jag tror dock att det är sällsynt att man med vilje sätter sig i olyckssituationer. I min tidigare gärning arbetade jag som trafikledare och var på ett oräkneligt antal olycksplatser. Inte på någon har jag träffat någon som med vilje hamnat i en olycka. Tvärtom har jag sett många tragiska exempel på där ett ögonblicks mänskliga ouppmärksamhet eller misstolkning av situationen har fått förödande konsekvenser.
Min fasta övertygelse är att alla begår misstag – det tror jag framgår med önskvärd tydlighet. Jag tror också att vi begår dem oavsett hur vi färdas – till fots, på cykel, i bilen eller bakom handkontrollern i en spårvagn. Åtminstone gjorde jag det under mina år som spårvagnsförare.
I olyckor finns aldrig några vinnare – bara drabbade – oavsett om man juridiskt sett har begått ett misstag eller ej. På ett annat internetforum där man kanske ser trafiksäkerhet på ett ur mitt perspektiv mer objektivt sätt fick jag tips om denna länk. Den innehåller inga spårvagnar eller cyklar, men jag tror den för den vidsynte kan vara tänkvärd.
http://bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=22034
Japp – då loggar jag ut igen
