Sida 1 av 1

En 7:a vid Vasaplatsen

Postat: torsdag 05 februari 2009 20:32
av Martin
Bild

Som gamal resenär på linje 7 tycker jag fortfarande att det känns avigt med 7:an kommande ifrån öster till Vasaplatsen.

Re: En 7:a vid Vasaplatsen

Postat: fredag 06 februari 2009 12:35
av hej
Kunde man inte låta L7 och L11 byta linjesträckning i Centrum?
Alltså L7 tillbaka till Västra Hamngatan.

Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.

Dessutom så skulle Chalmers få direktvagn till Domkyrkan och Kungsten dito till Valand.

Då skulle L7 dessutom hitta tillbaka till sin rätta läge vid Vasaplatsen
8)

Re: En 7:a vid Vasaplatsen

Postat: fredag 06 februari 2009 20:39
av grönsvart
Det finns redan en direktförbindelse mellan Chalmers och Domkyrkan - stombusslinje 16.

Re: En 7:a vid Vasaplatsen

Postat: fredag 06 februari 2009 21:11
av Daniel R
hej skrev:Kunde man inte låta L7 och L11 byta linjesträckning i Centrum?
Alltså L7 tillbaka till Västra Hamngatan.

Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.

Dessutom så skulle Chalmers få direktvagn till Domkyrkan och Kungsten dito till Valand.

Då skulle L7 dessutom hitta tillbaka till sin rätta läge vid Vasaplatsen
Kungsten får en direktvagn till Valand men Frölunda blir av med sin.

Re: En 7:a vid Vasaplatsen

Postat: söndag 08 februari 2009 16:33
av M_M
Daniel R skrev:
hej skrev:Kunde man inte låta L7 och L11 byta linjesträckning i Centrum?
Alltså L7 tillbaka till Västra Hamngatan.

Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.

Dessutom så skulle Chalmers få direktvagn till Domkyrkan och Kungsten dito till Valand.

Då skulle L7 dessutom hitta tillbaka till sin rätta läge vid Vasaplatsen
Kungsten får en direktvagn till Valand men Frölunda blir av med sin.
Ja, och då skulle man "behöva" flytta L1, och då blir "Munkebäck"-Ullevi Norra av med sin vagn till grönsakstorget, varpå L3 "behöver" flyttas, och sen har man helt plötsligt ett nytt linjenät.

En intressant fråga är om det över huvud taget är möjligt att göra ett nytt linjenät där lika många resenärer får diretresor?


En grej som jag däremot tycker att man borde överväga är att när det råder låg turtäthet (sena kvällar, nätter, första morgonturerna o.s.v.) så borde man fortsätta köra L1,3,9,11 över vasaplatsen precis som nu när Victoriabron är avstängd.

Re: En 7:a vid Vasaplatsen

Postat: måndag 09 februari 2009 19:53
av Johan
hej skrev:Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.
Det gör de även på dagtid men jag kanske bara har råkat vara där vid fel tillfällen.
Är det någon som forskat i varför vagnar på två olika linjer ofta kommer i kolonn när de går samma sträcka? Det är ett signifikant fenomen på flera ställen.

Re: En 7:a vid Vasaplatsen

Postat: måndag 09 februari 2009 19:55
av Johan
M_M skrev: En grej som jag däremot tycker att man borde överväga är att när det råder låg turtäthet (sena kvällar, nätter, första morgonturerna o.s.v.) så borde man fortsätta köra L1,3,9,11 över vasaplatsen precis som nu när Victoriabron är avstängd.
Varför köra omvägar? Det är väl bättre att vissa får byta och andra får fortsätta åka rakaste vägen. L3 borde överhuvudtaget inte köra omvägen över Valand som man envisats med i många år nu.

Re: En 7:a vid Vasaplatsen

Postat: måndag 09 februari 2009 20:43
av M_M
Johan skrev:
hej skrev:Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.
Det gör de även på dagtid men jag kanske bara har råkat vara där vid fel tillfällen.
Är det någon som forskat i varför vagnar på två olika linjer ofta kommer i kolonn när de går samma sträcka? Det är ett signifikant fenomen på flera ställen.
Nu gissar jag bara, men det är säkert en effekt av att man vill ha så jämn turtäthet som möjligt på sträckorna längre ut från centrum som har färre antal linjer och därmed lägre turtäthet?
Johan skrev:
M_M skrev: En grej som jag däremot tycker att man borde överväga är att när det råder låg turtäthet (sena kvällar, nätter, första morgonturerna o.s.v.) så borde man fortsätta köra L1,3,9,11 över vasaplatsen precis som nu när Victoriabron är avstängd.
Varför köra omvägar? Det är väl bättre att vissa får byta och andra får fortsätta åka rakaste vägen. L3 borde överhuvudtaget inte köra omvägen över Valand som man envisats med i många år nu.
Omvägen tar bara 2 minuter extra. Det är väl allmänt känt att högre turtäthet gör kollektivtrafiken mer attraktiv.

Om man vill åka från Vasaplatsen till Brunnsparken riktigt tidigt på morgonen och man utgår från dagens tidtabell så börjar de första omledda vagnarna gå 03:54. Första vagn som "alltid" går via Vasaplatsen går inte förrän 04:58. Omvänt så ger omledningarna också att sista tur före nattuppehållet går en dryg kvart senare. På samma sätt så kortar omledningen av "tomrumet" en bit även på helger.

Jag har absolut inte sagt att man ska köra omvägen när det är full turtäthet på vagnarna.

(Visst, det är inte jättelångt att gå från Vasaplatsen till Grönsakstorget, men då ska man antingen ha koll på tidtabellen i förväg eller wap'a fram info för att veta om det är nån idé att gå dit eller inte).

Appropå det här så vore det kanske en god idé sådär i största allmänhet att på lämpliga hållplatser sätta ut info om vilka närliggande hållplatser som har trafik en bra stund tidigare på morgonen och/eller senare på natten? :idea: