Sida 1 av 1

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: onsdag 21 januari 2009 17:38
av Erik Sandblom
Bilköerna i Stockholm kartlagda
Drygt 160 flaskhalsar i trafiken gör att bilköerna i Stockholm växer. På 38 platser är trängseln så stor att trafikflödet redan kollapsat, visar ny kartläggning.
- Vi är väldigt tacksamma för de 100.000 stockholmare som varje dag väljer att cykla i stället för att köra bil, säger miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m).

Ulla Hamilton: Cyklister får bättre framkomlighet, säkerhet och komfort under 2009
Under 2009 kommer Trafikkontoret att förbättra framkomligheten, säkerheten och komforten för stockholms cyklister och övriga trafikanter. Det blir bland annat tydligare separering av gående och cyklister samt fler cykelparkeringar.

Min kommentar: även de som promenerar och åker kollektivt hjälper förstås till med att minska trängseln.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: lördag 07 februari 2009 12:53
av Erik Sandblom
Bra rull i Stockholms stadshus
Cykelfrämjandet kunde vid träff i januari med borgarrådet Ulla Hamilton glädjas åt en stor insikt i cyklings betydelse för Stockholm.

Ulla Hamilton hade inga svårigheter att haka på Cykelfrämjandets lista och hon kunde peka på ett antal exempel på åtgärder hon tycker bör prövas i det forstsatta arbetet:
* Cykeltrafik i motsatt riktning på enkelriktade gator?
* Binda ihop Stockholm cykelnät med kranskommunernas?
* Hur är det med renhållning på cykelvägar?

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: lördag 07 februari 2009 15:41
av Ulrik Berggren
Hoppas snöröjning ingår i renhållningen? Den är väl snarare den helt dominerande posten inom renhållningsbudgetens cykelbaneavdelning :wink: . I Malmö saltar man f ö cykelbanorna, vilket iofs sliter lite på cyklarnas metalldelar, men samtidigt skonar däcken. Men så kommer det sällan några långlivade snölass här heller...
I vilket fall så cyklar 80% av sommarcyklisterna i Malmö även vintertid.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: torsdag 26 februari 2009 21:24
av Erik Sandblom
Ulla Hamilton: Cykelsatsning gör det lättare och tryggare att cykla i staden
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar vid nästa möte den 10 mars att anlägga cykelfält längs Kungsträdgårdsgatan, Kungsholmsgatan och Kungsgatan samt föreslå kommunfullmäktige att öka nämndens investeringsram med 32 mnkr för en ny cykelbro i anslutning till SL:s nya tvärspårvägsbro över Ulvsundasjön och Johannesfredsvägen.

- Längs innerstadsgatorna vill vi knyta ihop cykelstråken och höja trafiksäkerheten, utan att försämra framkomligheten för övrig trafik. På Kungsgatan blir det även fler körfält vid korsningen Kungsgatan-Vasagatan. Det ökar framkomligheten och förbättrar säkerheten i korsningen i östgående riktning, säger Ulla Hamilton.

- I samband med att SL bygger en bro över Ulvsundasjön bekostar Stockholms stad en gång- och cykelförbindelse vid sidan av tvärspårvägen. Förbindelsen ger en genare cykelväg till innerstaden för dagens och framtidens boende i Ulvsunda, säger Ulla Hamilton.

Min kommentar: hur ska dom få plats med fler körfält utan att smalna av trottoaren? Tar dom bort parkeringar eller?

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: onsdag 24 juni 2009 15:35
av Erik Sandblom
Även Folkpartiet i Stockholm gillar cyklar numera:
Folkpartiet skrev:Stockholmarna cyklar allt mer. Hur kan vi göra vår stad till en ännu bättre och cykelvänligare stad? Det är ämnet för det miniprogram som Folkpartiet i Stockholm håller på att utarbeta. Du hittar utkast till programmet här. Hjälp oss gärna att utveckla cykelpolitiken i Stockholm. Lämna dina synpunkter senast den 10 augusti, genom att lämna en kommentar i bloggen.
Folkpartiet: Stockholms cyklister räknas!

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 15:11
av Erik Sandblom
Expressen hyllar cyklister på ledarsidan.

Cyklisterna är ju trafikens hjältar. Expressen
För mig , som främst åker tunnelbana , är det ytterst märkligt att en grupp som tar sig fram helt utan oljud och utsläpp kunnat bli själva sinnebilden av hänsynslöshet.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 15:17
av LÅ1
Erik Sandblom skrev:Expressen hyllar cyklister på ledarsidan.

Cyklisterna är ju trafikens hjältar. Expressen
För mig , som främst åker tunnelbana , är det ytterst märkligt att en grupp som tar sig fram helt utan oljud och utsläpp kunnat bli själva sinnebilden av hänsynslöshet.
Enkelt att förklara! En mycket stor del av cyklisterna beter sig hänsynslöst, eller på ett sätt som uppfattas som hänsynslöst.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 15:36
av Erik Sandblom
LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:Expressen hyllar cyklister på ledarsidan.

Cyklisterna är ju trafikens hjältar. Expressen
För mig , som främst åker tunnelbana , är det ytterst märkligt att en grupp som tar sig fram helt utan oljud och utsläpp kunnat bli själva sinnebilden av hänsynslöshet.
Enkelt att förklara! En mycket stor del av cyklisterna beter sig hänsynslöst, eller på ett sätt som uppfattas som hänsynslöst.
Det utreds i nästa stycke:

Jag tror att det finns två förklaringar: cyklisterna har blivit många fler på kort tid, och trafikplaneringen, där cyklister blandas med gångtrafikanter, är undermålig.

Tror du inte det ligger något i det?

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 15:58
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:Det utreds i nästa stycke:

Jag tror att det finns två förklaringar: cyklisterna har blivit många fler på kort tid, och trafikplaneringen, där cyklister blandas med gångtrafikanter, är undermålig.

Tror du inte det ligger något i det?
Det kan även ha att göra med att majoriteten av cyklisterna struntar i rödljus, struntar i zebralagen, smiter från olyckor, o s v.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 16:04
av Harald
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Det utreds i nästa stycke:

Jag tror att det finns två förklaringar: cyklisterna har blivit många fler på kort tid, och trafikplaneringen, där cyklister blandas med gångtrafikanter, är undermålig.

Tror du inte det ligger något i det?
Det kan även ha att göra med att majoriteten av cyklisterna struntar i rödljus, struntar i zebralagen, smiter från olyckor, o s v.
Vilken källa har du till att det är majoriteten? Hur stor andel är det?

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 16:32
av NerdBoy
Harald skrev:
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Det utreds i nästa stycke:

Jag tror att det finns två förklaringar: cyklisterna har blivit många fler på kort tid, och trafikplaneringen, där cyklister blandas med gångtrafikanter, är undermålig.

Tror du inte det ligger något i det?
Det kan även ha att göra med att majoriteten av cyklisterna struntar i rödljus, struntar i zebralagen, smiter från olyckor, o s v.
Vilken källa har du till att det är majoriteten? Hur stor andel är det?
Jag jobbar i Stockholm och har ögon att se med. Majoriteten = mer än hälften.

För ett par år sedan gjorde jag en enkel undersökning som visade att "Bland bilisterna stannade cirka 97-99% vid rött ljus, motsvarande siffra för cyklisterna är cirka 40-45%." Min bedömning är att laglydigheten hos såväl bilister som cyklister har gått ner sedan dess.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 16:45
av M_M
NerdBoy skrev:
Harald skrev:
NerdBoy skrev:Det kan även ha att göra med att majoriteten av cyklisterna struntar i rödljus, struntar i zebralagen, smiter från olyckor, o s v.
Vilken källa har du till att det är majoriteten? Hur stor andel är det?
Jag jobbar i Stockholm och har ögon att se med. Majoriteten = mer än hälften.
Vederhäftighet på hög nivå!

Vilka olyckor smits det från, och i hur stor andel har smitaren varit vållande?
NerdBoy skrev:För ett par år sedan gjorde jag en enkel undersökning som visade att "Bland bilisterna stannade cirka 97-99% vid rött ljus, motsvarande siffra för cyklisterna är cirka 40-45%." Min bedömning är att laglydigheten hos såväl bilister som cyklister har gått ner sedan dess.
Du verkar ha ett stort intresse av att observera och basunera ut information om regelöverträdelser. (Jag minns också tråden där du ondgjorde dig över ett "piratövergångsställe" vid en busshållplats). Vad kommer detta sig?

Glöm inte att det är motorfordonen som skapar behovet av trafikljus på platserna du observerat.

En relevant fråga är också vilka risker som uppstår då olika trafikanter kör/går mot rött ljus.

Jag tror att det är vanligt att många glömmer bort hur mycket mer lättmanövrerad och hur mycket bättre sikt föraren har med cykel jämfört med de flesta andra fordon. Det glöms bort överallt utom just då det talas om smitning. Eftersom det går så lätt att smita så går det givetevis också lätt för en cyklist att manövrera sig genom en "trasslig" trafikmiljö.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 16:59
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:
Harald skrev:
NerdBoy skrev: Det kan även ha att göra med att majoriteten av cyklisterna struntar i rödljus, struntar i zebralagen, smiter från olyckor, o s v.
Vilken källa har du till att det är majoriteten? Hur stor andel är det?
Jag jobbar i Stockholm och har ögon att se med. Majoriteten = mer än hälften.

För ett par år sedan gjorde jag en enkel undersökning som visade att "Bland bilisterna stannade cirka 97-99% vid rött ljus, motsvarande siffra för cyklisterna är cirka 40-45%." Min bedömning är att laglydigheten hos såväl bilister som cyklister har gått ner sedan dess.

Räknade du alla som hade rött eller bara de som var längst fram i kön? De bilister som inte är längst fram har ganska svårt att köra mot rött eftersom vägen är blockerad. En bakomvarande cyklist kan däremot lätt komma förbi en cyklist som stannat för rött.

Vidare var bara en av korsningarna du studerade en fyrvägskorsning. De andra var t-korsning eller övergångsställe, där man lätt kan cykla längs trottoaren mot rött utan att komma i vägen för någon.

Men jag köper din slutsats att bilister stannar för rött mer än vad cyklister gör. Fotgängare tar rödljusen på mindre allvar.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 17:11
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:Räknade du alla som hade rött eller bara de som var längst fram i kön?
Det var inte praktiskt möjligt att räkna alla, men jag gjorde en uppskattning. Därav de inte helt exakta siffrorna.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 17:21
av roggek

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 19:05
av LÅ1
Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:Expressen hyllar cyklister på ledarsidan.

Cyklisterna är ju trafikens hjältar. Expressen
För mig , som främst åker tunnelbana , är det ytterst märkligt att en grupp som tar sig fram helt utan oljud och utsläpp kunnat bli själva sinnebilden av hänsynslöshet.
Enkelt att förklara! En mycket stor del av cyklisterna beter sig hänsynslöst, eller på ett sätt som uppfattas som hänsynslöst.
Det utreds i nästa stycke:

Jag tror att det finns två förklaringar: cyklisterna har blivit många fler på kort tid, och trafikplaneringen, där cyklister blandas med gångtrafikanter, är undermålig.

Tror du inte det ligger något i det?
Det där är möjligen orsaken till att cyklisterna beter sig som de gör. Men hatet mot cyklisterna beror naturligtvis på cyklisternas beteende, oavsett beteendets orsak.
Om man nu ger sig ut med cykel får man väl göra det på trafikens och trafikreglernas villkor. Inte hitta på egna regler bara för att man ogillar de befintliga!

Mitt hat till cyklisterna gör att jag börjar bli rädd att jag förlorar empati och närmast skulle håna en cyklist som skadas i en olycka i stället för att fråga om denna behöver hjälp.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 19:43
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:Räknade du alla som hade rött eller bara de som var längst fram i kön? De bilister som inte är längst fram har ganska svårt att köra mot rött eftersom vägen är blockerad. En bakomvarande cyklist kan däremot lätt komma förbi en cyklist som stannat för rött.
Vänta lite... Försöker du på något sätt visa att bilisterna är lika hänsynslösa som cyklisterna, men med skillnaden att de bilister som står en bit bak i kön inte har någon möjlighet att omsätta det i handling? I så fall: ja, det finns säkert en hel del potentiella lagbrytare bland de som sitter fast i kön. Känns det som om det har någon betydelse? Nej, inte direkt. Det är när någon kör mot rött som den farliga situationen skapas, inte när någon fantiserar om att köra mot rött.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 22:52
av M_M
Om diskussionen gäller faktiska faror istället för prevalens att begå brott så bör vi givetvis diskutera verkan av att bryta mot trafikreglerna multiplicerat med hur ofta det bryts mot trafikreglerna, för respektive trafikslag.

För att rödljuskörning med cykel ska vara ett större problem än rödljuskörning med bil så krävs att det faktiskt uppstår fler farosituationer och/eller fler olyckor relaterade till rödljuskörning med cykel än med bil.

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: fredag 08 februari 2013 23:49
av LÅ1
Ett problem är att när trafikanter bryter mot regler så ställer de till det för andra. En annan trafikant kan bli rädd och göra en manöver som orsakar en olycka. Om en cyklist kommer rakt emot en buss i en korsning så kan det var lätt gjort att bussen gör en undanmanöver. Cyklisten kanske räknade med att bussen skulle sakta in i korsningen och planerade då att möta bussen i vänstertrafik. Men om bussföraren i stället blivit rädd så kunde denna ha svängt åt sidan och kört på någon eller något annat. (Jag har suttit långt fram i en buss som plötsligt, i en T-korsning, fick en mötande cyklist snett in mot fronten, men cyklisten lyckades ta sig in mellan bussen och trottoaren. Och bussföraren suckade och sa vad hon tänkte om cyklister i trafiken. Hon hade inget gott att säga om sådana!)

I Sydafrika tar man allvarligt på tanken att bilister kan bli skrämda. Läs om brädåkaren i Kapstaden. Ett citat ur texten: "Allt som behövdes vara att en av bilisterna hade fått panik och gjort ett misstag."

Re: Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) gillar cyklar

Postat: söndag 10 februari 2013 3:53
av M_M
Skrämda trafikanter är visserligen allvarligt, men jag kan inte låta bli att tänka på vad jag vill minnas har berättats på postvagnen från en tidig provkörning med duospårvagnar (tror jag det var?) där nån tyckte det var en fara med douspårvagnar för personal i säkerhetstjänst skulle kunna bli så förvånade att de tappar fokus på det säkerhetsansvar de har. Motkommentaren var väl ungefär att i så fall borde det vara en gräns på hur snygga personer som får vistas inom järnvägens områden, för en riktig tiopoängare kan också få folk att tappa fokus. Därmed var det argumentet sågat :mrgreen:

Självklart försvarar jag inte vilka tokerier som helst. Ett problem här är att det inte går att veta något om hur stor erfarenhet och förmåga att förutse andras agerande som andra förare har. Med andra ord kan cyklisten inte lita på att bussföraren räknar ut att cyklisten tänkt göra ett "vänstermöte".

Det är rätt självklart att lastbilsförare ofta har rätt stor erfarenhet som förare. Vad som förvånar mig är att bussförare inte alls så ofta verkar ha samma erfarenhet - beror det kanske på att de ofta bara har erfarenhet av att köra vissa specifika sträckor, eller?