DÖDA gamla trådar!

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

DÖDA gamla trådar!

Inlägg av TKO »

Då och då har någon skrivit ett svarsinlägg i en tråd som varit tyst i sådär 100 år - och så dyker den upp igen på den "aktiva" listan. Utan att egentligen ha mer än känslomässiga argumnet så tycker jag inte det är bra...

Jag föreslår därför att trådar som varit tysta i mer än säg 1 månad låses. Den som vill ta upp ämnet igen får göra sej besväret att starta en ny tråd!

vänligen

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av Jourmaster »

Mmmmm. Noterat. Tänker ett tag.

Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av LÅ1 »

Jag vill anmäla en avvikande åsikt! Varför starta upp en ny tråd om det redan finns en?
Man får upp den i listan "Visa nya inlägg" och klickar man på rätt lilla ikon så kommer man till äldsta olästa inlägg. Vill man rekapitulera minnet är det bara att bläddra bakåt! Är det något problem med det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av Martin »

En månad anser jag vara i kortaste laget. 6-12 månader borde vara mer rimligt om man över huvud tager ska låsa gamla trådar.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Jag vill anmäla en avvikande åsikt! Varför starta upp en ny tråd om det redan finns en?
Man får upp den i listan "Visa nya inlägg" och klickar man på rätt lilla ikon så kommer man till äldsta olästa inlägg. Vill man rekapitulera minnet är det bara att bläddra bakåt! Är det något problem med det?
Ja, det är allmänt störande att gamla inläggskrig och faktafel (som inlägg på internetforum ofta är) får nytt liv. Om man i stället länkar till den gamla tråden så blir det inte lika mycket slentriancitat och då minskar man sannolikheten för sådana problem.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av NerdBoy »

Låt trådarna vara, annars blir det bara nya trådar som börjar med "I en annan tråd var det en som skrev bla-bla-bla, men det tycker jag är fel", utan att skicka med en länk, och så blir det bara konstigt när folk argumenterar utan att ta reda på vad som redan har sagts. Dessutom har det faktiskt hänt, särskilt innan forumet fick inloggningskrav, att mycket intressanta faktauppgifter har ramlat in lång tid efter att trådar har runnit ut i sanden.

Personligen skulle jag hellre se en något hårdare moderering av nya trådar, så att ämnen som redan diskuteras eller nyligen har diskuterats sammanfogas till samma tråd. Jag tror t.ex. inte att det varje vecka behövs två-tre nya trådar om cykelns förträfflighet där exakt samma argument mals runt gång på gång.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av bruse »

NerdBoy skrev:Jag tror t.ex. inte att det varje vecka behövs två-tre nya trådar om cykelns förträfflighet där exakt samma argument mals runt gång på gång.
Eller tre trådar om Djurgårdslinjens förlägning som det är nu.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:Låt trådarna vara, annars blir det bara nya trådar som börjar med "I en annan tråd var det en som skrev bla-bla-bla, men det tycker jag är fel", utan att skicka med en länk, och så blir det bara konstigt när folk argumenterar utan att ta reda på vad som redan har sagts. Dessutom har det faktiskt hänt, särskilt innan forumet fick inloggningskrav, att mycket intressanta faktauppgifter har ramlat in lång tid efter att trådar har runnit ut i sanden.

Personligen skulle jag hellre se en något hårdare moderering av nya trådar, så att ämnen som redan diskuteras eller nyligen har diskuterats sammanfogas till samma tråd. Jag tror t.ex. inte att det varje vecka behövs två-tre nya trådar om cykelns förträfflighet där exakt samma argument mals runt gång på gång.
Vi tycks vara överens!

Samma sak har förvånat mig i bildtrådarna! Vatrför starta nya trådar ideligen, när det finns gamla att fortsätta i!
Ex "Buss SL 1234". Två dagar senare: "Buss SL 1234". Visserligen inte alltid samma person, men måste man ha en egen tråd?

Exempel på trådar i andra forum:
Om Amsterdam Startad i juni 2004, senaste inlägget november 2008. 293 inlägg.

Och här diskuteras teveprogram! En tråd per program! Tråden om På spåret har drygt 1600 inlägg! OK, Körslaget har vist fått en ny tråd för säsong 2, ser det ut som, men disciplinen är tydligen hård!

Jag tror dock inte att dessa två forums tråddiciplin passar i detta forum, men nog kunde trådarna få förnyat liv i stället för att hela tiden startas om! Till viss del beror det förståss på rubriksättningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av TKO »

bruse skrev:
NerdBoy skrev:Jag tror t.ex. inte att det varje vecka behövs två-tre nya trådar om cykelns förträfflighet där exakt samma argument mals runt gång på gång.
Eller tre trådar om Djurgårdslinjens förlägning som det är nu.
Nu är jag lite selektiv i vad jag läser - men inte tycker jag att det startas så speciellt många nya trådar i dessa två ämnen... dock funderar jag på att starta en ny i det senare ämnet - SL har för 157:e gången kompletterat förfrågningsunderlaget!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av Erik Sandblom »

Jag lutar åt att det är bättre att fortsätta i gamla trådar. En del avsomnade diskussioner kan få nytt liv allteftersom man följer utvecklingen. Jag har nyss gjort ett nytt inlägg i tråden Resandet i Göteborg + 5% eftersom kollektivresandet åter har ökat i stan, samtidigt som biltrafiken minskar.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: DÖDA gamla trådar!

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:Jag lutar åt att det är bättre att fortsätta i gamla trådar.
För en gångs skull tycks vi vara överens! :lol:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar