Ungdomar, se hit!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Ungdomar, se hit!

Inlägg av Björn J. »

Inom Spårvägsföreningen Ringlinien kommer vi nu i höst att satsa på våra ungdomar, såväl dem vi redan har i föreningen samt eventuellt nya medlemmar. Det gäller ju att trygga föreningens fortlevnad.

Vi har några olika förslag att jobba på:

Speciella temakvällar med föredragshållare som berättar och visar bilder och berättar på ett sätt som är anpassat för yngre medlemmar och för färska medlemmar i föreningen.
Speciella faddergrupper i vagnhallen, där erfarna personer visar och lär ut praktiska ting man bör kunna för att reparera och underhålla våra gamla spårvagnar och bussar.
Utfärder med buss eller spårvagn till intressanta trafikmiljöer i vår närmiljö
Bygge av en modellspårväg/modelljärnväg. Som innefattar ett startande av en modellgrupp inom föreningen. (Här har vi en mycket intressant lokalidé som vi håller hemlig ett tag till).

Nu på söndag kommer vi under "Nostalgimässan" att informera ungdomar som är intresserade av oss om denna satsning.

Vi kommer att ha ett "Ungdomsmöte" torsdagen 31/10 i vår lokal.

Med detta inlägg vill jag då göra våra yngre lokaltrafiksurfare på Inernet uppmärksamma på detta.
Och om det är andra föreninger ute i landet som gjort liknande satsningar och vill dela med sig av sina erfarenheter så är ni välkommna med förslag!

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Spennende...........

Inlägg av Andy »

..........men litt synd jeg bor på andre siden av grensa, ellers så kunne dette vært aktuelt for meg også!

Uansett, dette burde være en satsing som man gjorde i alle 3 landene på en gang?

Andreas
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Re: Spennende...........

Inlägg av Björn J. »

Andy skrev:..........men litt synd jeg bor på andre siden av grensa, ellers så kunne dette vært aktuelt for meg også!

Uansett, dette burde være en satsing som man gjorde i alle 3 landene på en gang?

Andreas
Självklart är du också välkommen, men de olika geografiska förhållanden och logistiska problemer gör det kanske litet svårt..?

Det nordiska samarbeitet vi har är vädefullt, och ett erfarenhetsutbyte även när det gäller ungdomsverksamhet är till nytta.

Det är idag svårt att engarera ungdomar i olika föreningar, idrottsröresen, scoutrörelserna och andra typer av föreningar säger samma sak.
Ungdomarna har ett större utbud idag, dessutom skall man konkurrera med Internetsufning, dataspel och Kabel-TV.
Dessutom måste man tänka på att skolorna ställer högre prestationskrav idag med det resultatet att läxorna blir fler och mer omfattande.

Vi får också tänka på att vi kanske bara klarar av att engagera de ungdomar som redan är väldigt intresserade av vår kulturhistoriska gärning och som kanske redan är med i föreningen eller känner till dess existens.

De ungdomar som driver omkring på stan och destruktivt designar om bussar, spårvagnar, tåg och t-banevagnar, med hjälp av lösningsmedelsbaserade sprayfärger når vi nog inte, inte heller dem som kutar runt med olika vapen och ställer till allmän oreda och otrevlighet.
Detta får det sk. "samhället" ta hand om, det går inte på ideell basis, tyvärr.

Det gäller alltså i förenigar av den här typen att ta hand om ungdomarna, vägleda dem på rätt sätt inom hobbyn, livstilen eller vad vi kallar det för.
Det är ju också viktigt för föreningens fortlevnad. Den dagen när vi nu aktiva ligger där med näsan i vädret och väntar på den sista kollektiva transporten med Fonus så måste ju någon annan ta över. Och om dessa yngre förmågor nu inte finns med i matrikeln vad händer då?

Här i Göteborg startades ju paraplyorganisatuionen "Spår och tåg i väst" där regionens modelljärnvägsföreningar, museiejärnvägar och en viss museiespårvägsförening (gissa vilken) är med. Jag känner inte riktigt till hur detta startades men en viss Rutger Friberg har väl varit en drivande kraft, samt starka förmågor ur respektive förening.

Nu i morgon hålls den stora Nostalgimässan i Eriksbergsallen på Hisingen, där kommer Spår och tåg i väst att ha sin manifestation med en bygglokal där ungdomar får leka med tåg, bygga modeller av hus och träd, rangera vagnar etc... detta för att då locka nya ungdomar till vårt intresseområde och upplysa dem om att vi existerar.

Nostalgimässan är annars en mässa där leksaker och hobbyprylar av olika typ och slag säljs av och till samlare. Det är mycket modelljärnvägsprylar, Dinky och Corgi-toys, men även en hel del nallar och Barbiedockor som säljs.
Priserna är ibland rätt så väl tilltagna, men det går att göra fynd, och prutmånen brukar ofta vara på ungefär 10% eller mer.

Ringlinien kör veteranspårvagn från Drottningtorget till Wieselgrensplatsen därifrån omstigning till veteranbuss.
När jag pratatde med trafikplaneraren var det M23 61 och Hisinsngbussen 58 som skulle svara för trafiken, men sådant kan ju ha ändrats.
Troliga ersättare/kompletteringsfordon är Ulricehamnsbussen och M23 15.

Självklart finns Ringlinien också representerad med försäljningsstånd, där vi säljer vykort på spårvagnar, bussar, tåg och andra teknikhistoriska motiv (även vykort från Djurgårdslinjen). Vi säljer också videofilmer och böcker med spårvägs- och järnvägsanknytning, bl.a. vår nya "havre bok" Alltså "Från Havre till el". Vi säljer också spårvagnsmodeller och diverse skyltar.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Ungdommer

Inlägg av Andy »

Hei Björn!

Når man verver ungdommer, så må man ikke kunn tenke på det sporveismessige, men også legge vekt på det sosiale, for dette er viktig for oss ungdom!

Det som også er viktig er hvis man har den type kvelder som du prater om, at man får folk i den riktige alderen til å fortelle om tingene, med støtte av noen av de eldre karene i foreningen!

Har et eksemple på det med yngre folk i sporveisforeninger, en kompis av meg er lastebilmekaniker, og nå har jeg tenkt å prate med han om han er intresert i å være med å skru på LTF's gamle busser, han har allerede vist noe interesse for det!

Andreas
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Re: Ungdommer

Inlägg av Björn J. »

Andy skrev:Hei Björn!

1 Når man verver ungdommer, så må man ikke kunn tenke på det sporveismessige, men også legge vekt på det sosiale, for dette er viktig for oss ungdom!

2 Det som også er viktig er hvis man har den type kvelder som du prater om, at man får folk i den riktige alderen til å fortelle om tingene, med støtte av noen av de eldre karene i foreningen!

Har et eksemple på det med yngre folk i sporveisforeninger, en kompis av meg er lastebilmekaniker, og nå har jeg tenkt å prate med han om han er intresert i å være med å skru på LTF's gamle busser, han har allerede vist noe interesse for det!

Andreas
1. Detta har vi tänkt igenom nogsammt.
Vi har några olika ideé till socialt/teknikst umgänge, med spårvagnsutfärd kombinerat med korvgrillning etc. (Jo det är möjligt i Gbg, om inte brandfaran är överhängande).
Även det planerade modelljärväg/spårvägsbygget är ju en social aktivitet, om det genomförs på rätt sätt.

2. Just det! I initialskedet har vi pratat om "Faddergrupper" i vagnhallen, där äldre och erfarna medlemmar lär ut olika saker man bör känna till när man mekar med bussar och spårvagnar.
En del säkerhetsmässiga aspekter har vi också tänkt på, då vi har gravar i golvet att falla ned i, liksriktad högspänning i taket, farliga verktyg och maskiner etc.
Sedan får man ju se vad den enskilde ungdomen har för behov och intresse och anpassa verksamheten efter detta. Och här kommer ju också det åldersmässiga in, att man fösöker att anpassa aktiviteter och arbetsuppgifter så att ungdomen blir intresserad och kan deltaga på rätt villkår.
Alltså inte bara låta ungdomarna städa och plocka undan efter de äldre, utan verkligen få känna att dom skruvar på en spårvagn eller gör någonting vettigt.
Men som sagt det gäller ju också att detta sker på ett säkert sätt så att ingen skadar sig, och därigenom mister intresset.

Jo just det, vara lyhörd för vad den aktuelle ungdomen kan och vill göra och omsätta detta i rimliga aktiviteter.
Det här med ungdomsverksamhet är ju inte lätt, det kräver en hel del, men om det nu är frågan om en föreningens fortlevnad så är ju ungdomsverksamheten minst lika viktig som att renovera en vänstertrafikvagn eller en ledbuss.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

På tisdag när vi svingar den där ölen, eller två (se http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=1066#1066 ) ska jag berätta mer om MJ-sektionen och J-sektionen inom SSS Stockholm.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Hadde...........

Inlägg av Andy »

.............Jeg bare hatt anledning til å komme til Göteborg på det tidspunkt, så skulle jeg gjerne kommet, har jo lest en del i forumet om ditt besøk i Gårdahallen!!

Når det gjelder ungdomsarbeid innen de forsjellige sporvognsforeningene, så synes jeg det personlig er litt vanskelig å komme med komentarer eller forslag, spessielt når det gjelder LTF's områder!

(Dette er ikke for å klage nose spessielt på LTF!)

Andreas
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Ungdommer

Inlägg av bruse »

Björn Johansson (BJ) skrev: Alltså inte bara låta ungdomarna städa och plocka undan efter de äldre, utan verkligen få känna att dom skruvar på en spårvagn eller gör någonting vettigt.
Men som sagt det gäller ju också att detta sker på ett säkert sätt så att ingen skadar sig, och därigenom mister intresset.
Är du säker på att det är just skruva på (ursäkta uttrycket) gamla rostiga spårvagnar som ungdomar vill?
Björn Johansson (BJ) skrev:Jo just det, vara lyhörd för vad den aktuelle ungdomen kan och vill göra och omsätta detta i rimliga aktiviteter.
Det här med ungdomsverksamhet är ju inte lätt, det kräver en hel del, men om det nu är frågan om en föreningens fortlevnad så är ju ungdomsverksamheten minst lika viktig som att renovera en vänstertrafikvagn eller en ledbuss.
Kanske gå ut med en enkät på en utvald skola? Jag vet inte, det är som du säger svårt.

Men jag tror att en modellspårväg är en bra inkörsport. Många har en modelljärnväg hemma, det är smått å bra för små fingrar och ögon. Det är svagström, och man knaske bygga upp Göteborgs centrum på 50-talet, då får de lära sig lite historia också.

PÅ Djurgårdslinjen har vi nu ett ubildningspaket, med bla signalutbildning (om den verkliga världen), verktygskännedom och verkstadskännedom, ellära osv. Vi bjuder in mj-företag som får visa sina saker osv. Sen får de ett diplom. Kanske typen "diplomerad mj-rallare". Sån impar på kompisar!

Studiebesök bakom kulisserna tror jag de mindre gillar, 5-9 år, för då får de se saker som kompisarna inte får se.

Osv mm etc....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ungdommer

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev: Alltså inte bara låta ungdomarna städa och plocka undan efter de äldre, utan verkligen få känna att dom skruvar på en spårvagn eller gör någonting vettigt.
Men som sagt det gäller ju också att detta sker på ett säkert sätt så att ingen skadar sig, och därigenom mister intresset.
[/quote]
Att överhuvudtaget låta de yngre förmågorna plocka upp efter oss äldre tror jag är en mycket dålig idé - alla skall få vara med och skapa, städning är inte konstruktivt på ett tillfredsställande sätt för en yngling.
bruse skrev: Är du säker på att det är just skruva på (ursäkta uttrycket) gamla rostiga spårvagnar som ungdomar vill?
Eller gör något vettigt skrev Björn, inte säkert att det är skruva som är aktuellt då.
Björn Johansson (BJ) skrev:Jo just det, vara lyhörd för vad den aktuelle ungdomen kan och vill göra och omsätta detta i rimliga aktiviteter.
Det här med ungdomsverksamhet är ju inte lätt, det kräver en hel del, men om det nu är frågan om en föreningens fortlevnad så är ju ungdomsverksamheten minst lika viktig som att renovera en vänstertrafikvagn eller en ledbuss.
Prexis!
Bruse skrev: Kanske gå ut med en enkät på en utvald skola? Jag vet inte, det är som du säger svårt.
Enkäter är jättesvårt, hur behandlar du svaren, hur stor andel är seriösa m.m. m.m.
Bruse skrev: Men jag tror att en modellspårväg är en bra inkörsport. Många har en modelljärnväg hemma, det är smått å bra för små fingrar och ögon. Det är svagström, och man knaske bygga upp Göteborgs centrum på 50-talet, då får de lära sig lite historia också.
Håller med om att detta är en bra inkörsport, det finns säkert fler
Bruse skrev: PÅ Djurgårdslinjen har vi nu ett ubildningspaket, med bla signalutbildning (om den verkliga världen), verktygskännedom och verkstadskännedom, ellära osv. Vi bjuder in mj-företag som får visa sina saker osv. Sen får de ett diplom. Kanske typen "diplomerad mj-rallare". Sån impar på kompisar!

Studiebesök bakom kulisserna tror jag de mindre gillar, 5-9 år, för då får de se saker som kompisarna inte får se.

Osv mm etc....
Jag tror inte att du är förvånad om jag förtäljer dig att sådant har diskuterats även hos oss, men påpekandet är givetvis välkommet.

/Tony
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Nåväl, men en del hjälp tror jag att vi (jag) klarar detta.
Skall prata (e-posta) med ansvariga för modellrallaren.com och be dem lägga ut en text och kanske någon bild jag har.
Det där med att besöka en skola tror jag inte på. Det är nog så viktigt att ungdomarna själva söker sig till oss, men det gäller ju att visa att vi finns.

Ni känner ju till att jag i allra högsta grad är aktiv i GAF, Göteborgs akvarieförening, och för ungefär två år sedan ökade jag andelen ungdomar med många hundra procent bara med en så enkel åtgärd som att lägga ut en enkel hemsida, och ordna intressanta föredragshållare som även kan berätta för yngre medlemmar.
Vi har där även startat en akvariekurs, men mycket "gör det själv aktiviteter" där 2/3 av kursens deltagare är yngre, och flera tjejjer.

Jag sade till Patrik E. att han skulle lägga in ungdomssatsningsinformationen på SSR´s hemsida, och tydligen har han gjort det, jag kan ju inte kontrollera då jag fortfarande inte kan läsa den...
Vi kan ju också hänga upp afficher i modelljärnvägsaffärerna i Göteborg, och det blir inte så svårt, då vi bara har två sådana kvar...

Även på denna webb-plats kanske man kunde lägga in litet ungdomsinformation?

Nu finns det kanske inte så där jättestora likheter mellan en akvarieförening och en museiespårvägsdito, men jag tror ändå att jag kan använda en del av erfarenheterna därifrån.

Jag har ävenledes en gedigen erfarenhet med ungdomar från scoutrörelsen, dessutom har jag egna barn i ungefär den åldersgrupp som vi skall vända oss till, så jag tror nog att det där med att handleda ungdomar inte är speciellt svårt för mig.
Men jag kan inte jobba ensam med detta, och det finns ju några i SSR som ställer upp.

Nu får vi ju anpassa ungdomsverksamheten och variera denna ordentligt, modelljärnväg eller helst modellspårväg är ju en bit, men olika utflykter till något bestämmt mål, eller bara en rundtur med någon av våra spårvagnar på stan kan ju vara nog så kul.

Prova på... ja just idag hittade jag en massa elektronikskrot med många fina omkopplare och strömbrytare jag tänkte kunde vara användbara till modellspårvägen, och då kunde detta elektronikskrot vara övningsmaterial i en lödkurs... löd loss användbara komponenter och lär dig samtidigt hur lödkolven fungerar... (och i vilken ända av detta verktyg man skall hålla i handen...)

Bandsågen och planhyveln skall vi väl inte låta de yngre handha... men det finns ju massvis med andra mindre farliga verktyg och maskiner att lära sig använda. Undrar hur många 12-13 åringar som borrat med en elborrmaskin, eller dragit i en skruv med skruvdragare?

Det där med diplom som Bruse sade låter ju bra! (knivbeviset och yxbeviset i scouterna bygger ju på samma prinncipip).

Sedan får vi ju vara flexibla och hela tiden vara lyhörda på vad ungdomsgruppen vill ha ut av föreningen, så att vi får behålla den grupp vi nu skall "rekrytera"...

Men tack för alla tips, tar gärna emot fler!

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

En ide.......

Inlägg av Andy »

Hei
Har en ide, men den kan være vanskelig å gjennomføre i praksis, da spessielt i Oslo og Göteborg, kansje mere aktuelt på et sted som Sjoldnæsholm!
Det er å la noen av de eldre barna (Ungdommene) få prøvekjøre med sporvogn selv, da gjene vogner de har vært med å reparere!

Det er noe jeg PERSONLIG kunne tenkt meg, men det er vanskelig å gjennomføre, men det har vært gjort med hell ved noen anledninger på T-banen og trikken i Oslo, da inne på vognhallsområdene!

Men det er både det med lover og regler da, og at Oslo og Göteborg har biltrafikk på sine sporvognsstrekninger!

Andreas
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Vi har ju ett någorlunda avskillt spår på ungefär 100 m där medlemmar utan "förarbevis" tillåtits köra spårvagn under kontrollerade former, tillsammans med inströktör, så varför inte...?
Möjligheten finns.



Bj.
Senast redigerad av Björn J. den onsdag 02 oktober 2002 15:59, redigerad totalt 2 gång.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Tänk om man fick bli spårvagnsförare och få dra en repa runt på stan, hängandes ut genom sidorutan, dunka näven i plåten å skrika "öhhhh"... 8)
Senast redigerad av bruse den onsdag 02 oktober 2002 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

bruse skrev:Fast kuligare vore väl att få dra en repa runt på stan, hängandes ut genom sidorutan, dunka näven i plåten å skrika "öhhhh"... 8)
För sådana tilltag duger inte en spårvagn, till sådana aktiviteter skall man ha en rostig Chewy Impala eller liknande vehikel. En deklatrimmad 142:a duger också, det allmänna visuella intrycket blir dock mer patetiskt i en sådan. :arrow:

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Hei!
Hvis man kansje kunne fått en permanent ordning med det med kjøring på denne lille strekning for de som viste seg voksne nok for dette, så hadde det vært knall!

Forøvrig, så er jeg dyktig til å kjøre ting både med beina og armene 8)

Andreas
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Andy skrev:Hei!
Hvis man kansje kunne fått en permanent ordning med det med kjøring på denne lille strekning for de som viste seg voksne nok for dette, så hadde det vært knall!

Forøvrig, så er jeg dyktig til å kjøre ting både med beina og armene 8)

Andreas
Jo, men det är en orimlighet!
Det krävs ju hela tiden noggrann övervakning, det krävs en spårvagn som tål att göras misstag med, dessutom har vi en tillsynsmyndighet i Sverige som heter "Järnvägsinspektionen" som säkert skulle ha åsikter om sådana permanenta "övningkörningar".

Till att köra modellspårväg och modelltåg behövs ännu inga tillstånd, men det kanske kommer om "Modelljärnvägsinspektionen" får agera fritt.

(Här är beviset på att en sådan finns http://www.smj.org/mjinsp.htm)

Bj.
Senast redigerad av Björn J. den onsdag 02 oktober 2002 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Hei!
Kansje litt urealistisk det med fast sporvognskjøring som det jeg nevnte, men kansje en liten tur for enkelte utvalgte av og til?

Forøvrig, så virker det for meg som gamle sporvogner tåler ganske mye i forhold til moderne sporvogner!

Andreas
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:
bruse skrev:Fast kuligare vore väl att få dra en repa runt på stan, hängandes ut genom sidorutan, dunka näven i plåten å skrika "öhhhh"... 8)
För sådana tilltag duger inte en spårvagn, till sådana aktiviteter skall man ha en rostig Chewy Impala eller liknande vehikel. En deklatrimmad 142:a duger också, det allmänna visuella intrycket blir dock mer patetiskt i en sådan. :arrow:

Bj.
Fast det är klart att det inte finns något som hindrar att man byter ut B18-motorn mot en ASEA LJ42, slänger upp en lyrabygel på taket och byter mot stålringade hjul med det inbördes avståndet två romerska hästrumpor (dvs 1435 mm)

Skämt å sido, för att överhuvudtaget få köra vagn i Göteborg skall man vara godkänd för säkerhetstjänst som spårvagnsförare, dvs minst * B* ** **-körkort utöver läkarutlåtandet. Förutom detta måste det finnas med en av GS utsedd och godkänd spårvagnsförarinstruktör.

M.v.h.
Tony
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Om vi har någon duktig dataprogrammerare kan man ju kanske bygga en "Spårvagnsimulatour"...
Vill minnas att vi har någon eller några gamla instrument/manöverpaneler liggandes... samt några pedlaställ....
Njae det är kanske väldigt svårt att bygga någon sådant.

För övrigt har eller hade ju GS en rälsbil, modelll amerikansk pick-up med borstaggregat och bygel. jag trodde ju att borstaggregatet var elektriskt och fick sin drivspänning från tråden, men så var det inte, bygeln fanns där för att kunna påverka signaler och annat som styrs genom ledningar i körtråden.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Bilen finns kvar, startar sin borsttjänst i morgon 03:30 och beräknas att borsta räls november ut. Allt enligt ett trafikmeddelande från GS.

Bygeln har till slut tagits bort, ställde till mer trassel än nytta. :evil:
Bygeln hade till uppgift att låsa växlar med gammal teknik där man använde s.k. bygelräkning (antal byglar in i växel skall var lika med antal byglar ut ur växel :shock: ). Denna teknik håller på att byggas bort och ersättas av spårledning. För närvarande är det ett 30-tal växlar kvar med gammal teknik.

/JAgr
Skriv svar