Sida 1 av 1
Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 9:03
av Ulrik Berggren
Åtminstone i Skåne. Här ämnar den regionala trafikhuvudmannen höja taxan rakt av med 12,5 procent den 11/1 nästa år (enligt anslag i fordon, på hållplatser och stationer). Man höjer alltså både kontantpriset och rabattkortstaxan med samma procentsats, trots att Malmö har avsevärt längre snittuppehåll per påstigande i busstrafiken än referenområdet Storstockholm. Samtidigt har bensinpriset sjunkit med 30 procent det senaste halvåret. Det där med psykologi verkar inte vara ekonomernas på regionen starkaste sida om man säger så... Jag skulle vilja ha en deklaration var exakt höjningen går. Inte lär det gå till bussbränsle i a f...
Slutgnällt för den här gången

Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 9:52
av Martin
Priserna höjs också i Västra Götaland, i snitt med 4%. Man hänvisar även här till höjda bränslepriser.
Efter kontakt med "synpunkten" där jag påpekat det paradoxala att ange bränsleprisökning som skäl, när bränslepriserna fallit dramatiskt, svarar man att man baserar priset på prognostiserade index, och att man tack vare senare tids bränsleprissänkning lyckats begränsa prishöjningen till just ca 4%.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 10:46
av Harald
Ulrik Berggren skrev:Jag skulle vilja ha en deklaration var exakt höjningen går. Inte lär det gå till bussbränsle i a f...
Enligt Skånetrafikens nätplats går den bl.a. till investeringar i nya tåg och bussar. Det är dock fortfarande billigt i Skåne. Malmö stadszon kommer att kosta 18:- kontant och 14:40 med rabattkort. Resa inom Göteborg kommer att kosta 25:- kontant och 16:40 med rabattkort. Malmö-Kristianstad kommer att kosta 96:- resp 76:80. Göteborg-Uddevalla kommer att kosta 138:- resp 90:20.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 19:23
av Zawaq
Hade varit intressant att jämföra biljettpriserna med en Big Mac eller en liter mjölk genom åren.
Någon som vet hur mycket en vuxenbiljett (stadszon) i Stockholm, Göteborg resp. Malmö kostade år 1990 samt hur mycket en big mac och/eller en liter mjölk kostade då?
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 20:25
av MartinW
En BigMac kostade 24 kronor tror jag. och idag kostar den väl 38, vilket ger en ökning på 58% ungefär.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 20:30
av NerdBoy
MartinW skrev:En BigMac kostade 24 kronor tror jag. och idag kostar den väl 38, vilket ger en ökning på 58% ungefär.
Ungefär, det kan skilja ett par kronor mellan olika restauranger.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 20:39
av NerdBoy
Mjölken verkar ha kostat 5:49 år 1990.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 22:32
av MartinW
NerdBoy skrev:MartinW skrev:En BigMac kostade 24 kronor tror jag. och idag kostar den väl 38, vilket ger en ökning på 58% ungefär.
Ungefär, det kan skilja ett par kronor mellan olika restauranger.
Har McDonalds gått ifrån central prissättning? Kan inte påminna mig om att priserna skilt på några av de väldigt många restauranger jag besökt.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: tisdag 16 december 2008 22:35
av MartinW
NerdBoy skrev:Mjölken verkar ha kostat 5:49 år 1990.
Och nu kostar den 8:40, vilket ger en ökning på ca 53%.
Inte så stor skillnad från BigMac alltså. Då återstår frågan, vad kostade kollektivtrafiken 1990?
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: onsdag 17 december 2008 2:00
av Mr G
Det finns väl ingen poäng att jämföra prisutvecklingen med Big Mac som det görs här. Big Mac-index har sina poänger när man jämför olika länder, men i det här läget är det förstås det hederliga gamla KPI som ska användas. Big Mac är och förblir en produkt bland andra, men att ta prisutvecklingen på den och från det hävda att priset på kollektivresor ökat mycket eller litet är närmast att betrakta som rappakalja.
KPI steg med 41,6 % mellan nov 1990 och nov 2008.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: onsdag 17 december 2008 2:50
av Zawaq
Hittade en artikel från mars 2007
Fram till omkring 1990 ökade SL-kortet ungefär lika snabbt som KPI.
Men omkring 1990 började priset på SL-kortet att höjas snabbare, och från 1990 till i dag har SL-kortet ökat dubbelt så snabbt som priserna i stort.
källa:
http://www.fria.nu/artikel/18904
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: onsdag 17 december 2008 8:01
av NerdBoy
MartinW skrev:NerdBoy skrev:MartinW skrev:En BigMac kostade 24 kronor tror jag. och idag kostar den väl 38, vilket ger en ökning på 58% ungefär.
Ungefär, det kan skilja ett par kronor mellan olika restauranger.
Har McDonalds gått ifrån central prissättning? Kan inte påminna mig om att priserna skilt på några av de väldigt många restauranger jag besökt.
Ja, "lokala avvikelser kan förekomma".
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: onsdag 17 december 2008 15:52
av Erik Sandblom
Mr G skrev:Det finns väl ingen poäng att jämföra prisutvecklingen med Big Mac som det görs här. Big Mac-index har sina poänger när man jämför olika länder, men i det här läget är det förstås det hederliga gamla KPI som ska användas. Big Mac är och förblir en produkt bland andra, men att ta prisutvecklingen på den och från det hävda att priset på kollektivresor ökat mycket eller litet är närmast att betrakta som rappakalja.
KPI steg med 41,6 % mellan nov 1990 och nov 2008.
Mjölken och hamburgaren är likadana nu som 1990, medan kollektivtrafiken i storstäderna har förbättrats. Den har fått tätare turer, fler linjer, realtidsinformation, och i många fall luftkonditionering och trevligare stationsmiljöer.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: onsdag 17 december 2008 16:01
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:Mr G skrev:Det finns väl ingen poäng att jämföra prisutvecklingen med Big Mac som det görs här. Big Mac-index har sina poänger när man jämför olika länder, men i det här läget är det förstås det hederliga gamla KPI som ska användas. Big Mac är och förblir en produkt bland andra, men att ta prisutvecklingen på den och från det hävda att priset på kollektivresor ökat mycket eller litet är närmast att betrakta som rappakalja.
KPI steg med 41,6 % mellan nov 1990 och nov 2008.
Mjölken och hamburgaren är likadana nu som 1990, medan kollektivtrafiken i storstäderna har förbättrats. Den har fått tätare turer, fler linjer, realtidsinformation, och i många fall luftkonditionering och trevligare stationsmiljöer.
Tätare turer och fler linjer kan ju möjligen ha att göra med att antalet resenärer har ökat.
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: onsdag 17 december 2008 17:58
av leifd
För att återgå till höjda biljettpriser pga högre bränslepriser, så tycker ju jag det är otroligt märkligt hur lätt denna församling glömmer verkligheten.
Bränslet har ju genomgått en prishöjning, i princip konstant under flera år. Detta medför ju att trafikbolagen måste kompensera sig på ett eller annat sätt.
Dessutom ökar ju andra omkostnader, som tex löner hela tiden. Processen att driva igenom en taxehöjning, är ju en ganska lång process, med politiska beslut och framtagning av tryckt materiel samt framtagning av nödvändig mjukvara för biljettutrustning. Säkerligen en process på kanske ett halvår till ett år.
Under senare delen av denna process, så har ju en internationell finanskris drabbat värden, mycket oväntat. Detta har senare fått bränslepriserna att falla dramatiskt, men redan nu märks en viss återgång i prisbilden.
Då tycker jag personligen det är både korkat och oinsatt att börja påstå att biljettprishöjningen inte är motiverad.
Att trafikbolagen skulle ha kunnat förutse finanskrisen tycker ju jag i allafall är synnerligen orimligt !
Re: Åter dyrare åka kollektivt
Postat: onsdag 17 december 2008 18:12
av Anders Törnblad
Ulrik Berggren skrev:Åtminstone i Skåne. Här ämnar den regionala trafikhuvudmannen höja taxan rakt av med 12,5 procent den 11/1 nästa år (enligt anslag i fordon, på hållplatser och stationer). Man höjer alltså både kontantpriset och rabattkortstaxan med samma procentsats, trots att Malmö har avsevärt längre snittuppehåll per påstigande i busstrafiken än referenområdet Storstockholm. Samtidigt har bensinpriset sjunkit med 30 procent det senaste halvåret. Det där med psykologi verkar inte vara ekonomernas på regionen starkaste sida om man säger så... Jag skulle vilja ha en deklaration var exakt höjningen går. Inte lär det gå till bussbränsle i a f...
Slutgnällt för den här gången

Region Skånes budget är offentlig handling, så det är bara att ringa och begära ut den (Skånetrafiken är en förvaltning i Region Skåne). Att kostnaderna för trafiken ökar är ovedersägligt. Man investerar dessutom både i fordon och hållplatser och annat. Däremot är det självklart så att man inte måste höja priserna för det, man kan lika gärna höja skatten och/eller spara inom andra förvaltningar.