Sida 1 av 2

Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 15:45
av TS
Jag ser till min stora förvåning att det inte behandlats här ännu, så jag tänkte redogöra för mina egna upplevelser av dagen:

Kom med Gröna linjen från Farsta strand, och skulle byta vid Slussen, där jag möttes av meddelandet att trafiken var stoppad från Liljeholmen och norrut på Röda linjen, detta var vid 13-tiden så några ersättningsbussar hade inte satts in ännu. Själv skulle jag ut till Erikslund i Täby och hade tänkt ta tunnelbanan till Danderyd och 611:an därifrån. Första reaktionen blev att åka vidare med tunnelbanan till Rådmansgatan eller Odenplan, sen ta fyran till Östra och fortsätta med Roslagsbanan. Sen kom jag att tänka på buss 43 som ju går nästan ända fram till Östra station, och bestämde mig för att prova med den. Tyvärr ville det sig inte bättre än att jag fick se bakändan på en åka iväg, så jag gick ner i tunnelbanan igen och åkte till Rådmansgatan, bara för att precis missa fyrans buss uppe vid Stadsbiblioteket, men som tur var kom 72:an strax efter och jag åkte till Östra, där jag precis missade tåget till Österskär, men Kårstatåget gick bara några minuter senare, och det går ju till Tibble som inte är alldeles för långt från Täby C och Tibbleskolans hållplats där 616 kom som på beställning.

Enligt sl.se står det fortfarande stilla.
Enligt sl.se står trafiken fortfarande stilla.

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 15:54
av Erland
Det märkliga är att SL på hemsidan av någon anledning har ändrat orsak till ersättningsbussarna från "På grund av kabelbrand" till "På grund av beslut av polisen."

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 16:05
av NerdBoy
SL skrev:Tunnelbanans röda linje 13, 14: Buss mellan Zinkensdamm - Slussen, Östermalms torg - Ropsten, Tekniska högskolan - Mörby centrum
Trafiken ersätts med buss mellan Zinkensdamm - Slussen och Östermalmstorg - Ropsten för tunnelbanans röda linje 13 och mellan Zinkensdamm - Slussen och Tekniska... Trafiken ersätts med buss mellan Zinkensdamm - Slussen och Östermalmstorg - Ropsten för tunnelbanans röda linje 13 och mellan Zinkensdamm - Slussen och Tekniska högskolan - Mörby centrum för tunnelbanans röda linje 14 sedan kl 15:45 på grund av beslut av polisen.
Uppdaterat: 2008-12-10 15:51
Hur kommer det sig att det körs bussar på de norra grenarna? Finns det inte tillräckligt många tåg norr om kabelbranden?

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 18:09
av Kristofer
Nu står det att det är bussersättning Zinkensdamm - Slussen, Stadion - Ropsten och Tekn Högskolan - Mörby c. Måste alltså innebära att man kör Slussen - Tekniska Högskolan med t-bana. Antar att man inte har fler tåg än så att ta till på norra sidan??
SL skrev:Tunnelbanans röda linje 13, 14: Buss mellan Zinkensdamm - Slussen, Stadion- Ropsten, Tekniska högskolan - Mörby centrum
Trafiken ersätts med buss mellan Zinkensdamm - Slussen och Stadion - Ropsten, via Karlaplan och Gärdet, för tunnelbanans röda linje 13 och mellan Zinkensdamm - Slussen och Tekniska högskolan - Mörby centrum för tunnelbanans röda linje 14 sedan kl 15:45 på grund av beslut av polisen.

Uppdaterat: 2008-12-10 17:36

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 19:23
av CS
Det kan ju vara så att transmissionsledningen för fjärrstyrningen av tunnelbanans signalställverk är bruten vid Mariatorget. Om man inte ser tågen (egentligen indikeringar på spårledningsbeläggningar) på svarta tavlan på TLC2 kanske man inte vågar köra någon trafik där. Den kan också vara så att man inte kan fjärrstyra frånkoppling av strömskenan från TLC 2 och av det skälet inte vill köra någon trafik.

Sträckan mellan Gamla stan och Slussen för både bana 1 och 2 styrs av samma ställverk vilket manövreras från TLC1.
Om vändningsautomatiken i Mörby Centrum/Ropsten fungerar och växlarna vid Östermalmstorg ligger i kontorll skulle en viss trafik kunna bedrivas utanför TLC2:s kontroll
Frågan är om man kan manövrera ett tunnelbaneställverk från dess relärum. gek kanske vet mer?

Beträffande förmågan att nödfrånkoppla strömskenan kanske det finns möjlighet att göra detta från andra platser än TLC2 beroende på hur dess manöversystem ser ut.

beträffande vagnar borde det vid stoppets inträffande finnas ett visst antal tågsätt norr om Mariatorget.

Sedan är det som sagtr en fråga om vilken nytto/kostnadsanalys man skulle kunna göra vid ett såndant här tillfälle. Trafikledningsfunktionens utförande skulle man behöva fundera på. Rent tekniskt skulle kanske Tub2 norra bäst trafikledas från TLC1

En annan fråga vid den här sortens situationer hur man skapar en bra trafikapparat för resenärerna
Om tunnelbanan ändå bara gan gå vart 20:e minut exempelvis är det kanske bättre att bussa folket. Roslagsbanan skulle kanske kunna köra lite extratåg och på så sätt avhjälpa situationen?
Det är alltid kul att spekulera utifrån. I praktiken är fattas det en massa beslut under informations- och tidspress

Lite fotöljtågklarerande såhär på kvällen, vad säger experterna?
:D

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 19:39
av djth
Ytterligare en fråga till experterna: När tågen vänder vid Slussen, blir då TLC1 operativt inblandad i att få tågen att komma rätt på Söderströmsbron?

Det verkar som att folk var konstruktiva och hittade olika alternativa lösningar. Det var till exempel väldigt hög belastning på gröna linjen vid Odenplan och Medborgarplatsen. När jag passerade var det en rejäl kö av norrgående tåg på TUB1, det stod tåg och väntade vid varje röd signal mellan Skärmarbrink och Gamla stan.

Det borde väl för övrigt ha gått att låna över några tåg från TUB1 till norra TUB2, men jag gissar att vändningarna vid Slussen tar så mycket tid att det var trångt på spåren redan med de tåg som fanns? Fast för att motsäga mig själv, om tågen hade räckt borde det ju i så fall varit bättre att köra tågen till Mörby centrum respektive Ropsten och vända där? :)

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 20:31
av gek
Frågan är om man kan manövrera ett tunnelbaneställverk från dess relärum. gek kanske vet mer?
Jag tror man gjort sådana speciallösningar vid tidigare kabelskador, liksom att man fått relärummens "satellitställverk" att fungera automatiskt där det normalt skulle krävas manövrering från trafikledningscentralen, alltså från det man vid tunnelbanan kallar "ställverket". Just tunnelbana 2 har drabbats av den här typen av problem vid några tillfällen. På tub1 var det ett kanske dygnslångt stopp någon gång kring 1970 (?) på de södra delarna efter en kabelbrand i reläkällaren vid Gullmarsplan. Man isolerade då de olika grenarna i södra förorterna och lät ett tåg pendla på varje spår, med hyttsignalsystemet urkopplat. Andra stopp relaterade till bränder i signalkablar har drabbat sträckan Slussen - Skanstull efter att några städare alltför entusiastiskt högtrycksspolat kablarna, där fick man igång trafiken med manuell tåganmälan. Och en söndag drabbades den centrala delen av tub 1 efter att någon kasserat ett trasigt paraply, som blåste iväg och kortslöt strömskenan så att en ljusbåge brände sönder ett antal kablar, inkl för kabelteve. Tvärbanan, som då ännu inte börjat trafikeras reguljärt, fick ta över en del av trafiken genom att upprätta en förbindelse Liljeholmen - Gullmarsplan

Som nämndes i annat inlägg informerar SL om att dagens stopp beror på beslut av polisen. Enligt DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=862158 misstänker polisen ock inget brott när det gäller kabelbranden, som högst sannolikt är den egentliga orsaken till problemen.

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 21:29
av LÅ1
Några iakttagelser från sena eftermidagen:
- Vid Slussen drog man ner ett antal korta kablar (kanske 30, 40 meter per styck). Hörde att någon sa åt dem att gå via norr-plattformen.
- Tvärbanan verkade ha försenade tåg, men det kanske var en tillfällighet och inget som hade med T-baneproblemet att göra. Men viss extra trafikanttillströmning var det säkert.
- Förstod jag rätt så vände man tågen vid Slussen så att tågen växelvis gick till norr- resp. söderspår. Hur man dirigerade resenärerna rätt vet jag inte.
-Tågen skyltades Tekniska högskolan. Skall man inte skylta Mörby? Passagerare mot Mörby skall ju medfölja tåget för byte vid tekniska.

Såg för övrigt väldigt lite "SL-märkta" personal som hjälpte folk till rätta. tycker det blivit sämre med det de senare åren vid trafikstopp. Åtminstone vid oplanerade sådana.

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 21:42
av daniel_s
LÅ1 skrev:Såg för övrigt väldigt lite "SL-märkta" personal som hjälpte folk till rätta. tycker det blivit sämre med det de senare åren vid trafikstopp. Åtminstone vid oplanerade sådana.
Det är inte så konstigt - det finns inte längre någon fast rörlig värdpersonal, som det fanns för ett par år sedan. Det kan man förstås ha alla möjliga synpunkter på; min är att det i huvudsak fungerar bra ändå. Den personal som finns brukar göra ett bra jobb!

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 21:50
av LÅ1
daniel_s skrev:Den personal som finns brukar göra ett bra jobb!
Det håller jag med om!

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 21:59
av duga
LÅ1 skrev:Några iakttagelser från sena eftermidagen:
- Vid Slussen drog man ner ett antal korta kablar (kanske 30, 40 meter per styck). Hörde att någon sa åt dem att gå via norr-plattformen.
- Tvärbanan verkade ha försenade tåg, men det kanske var en tillfällighet och inget som hade med T-baneproblemet att göra. Men viss extra trafikanttillströmning var det säkert.
- Förstod jag rätt så vände man tågen vid Slussen så att tågen växelvis gick till norr- resp. söderspår. Hur man dirigerade resenärerna rätt vet jag inte.
-Tågen skyltades Tekniska högskolan. Skall man inte skylta Mörby? Passagerare mot Mörby skall ju medfölja tåget för byte vid tekniska.

Såg för övrigt väldigt lite "SL-märkta" personal som hjälpte folk till rätta. tycker det blivit sämre med det de senare åren vid trafikstopp. Åtminstone vid oplanerade sådana.
Jag åkte gratis eftersom bägge luckorna vid Södermalmstorg var obemannade strax efter kl 17.

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 22:05
av daniel_s
duga skrev:Jag åkte gratis eftersom bägge luckorna vid Södermalmstorg var obemannade strax efter kl 17.
Gratis är inte riktigt rätt begrepp, snarare skulle man kunna säga att du åkte på andra människors bekostnad. Men det får man väl leva med; stationspersonalen hade väl viktigare saker för sig kan man tänka.

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 22:13
av duga
daniel_s skrev:
duga skrev:Jag åkte gratis eftersom bägge luckorna vid Södermalmstorg var obemannade strax efter kl 17.
Gratis är inte riktigt rätt begrepp, snarare skulle man kunna säga att du åkte på andra människors bekostnad. Men det får man väl leva med; stationspersonalen hade väl viktigare saker för sig kan man tänka.
Gratis eftersom jag har remsa, jfrt med om jag hade haft redan betalt månadskort. Hade det varit uppehållsväder hade jag inte nyttjat t-banan öht.

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 22:59
av daniel_s
duga skrev:
daniel_s skrev:
duga skrev:Jag åkte gratis eftersom bägge luckorna vid Södermalmstorg var obemannade strax efter kl 17.
Gratis är inte riktigt rätt begrepp, snarare skulle man kunna säga att du åkte på andra människors bekostnad. Men det får man väl leva med; stationspersonalen hade väl viktigare saker för sig kan man tänka.
Gratis eftersom jag har remsa, jfrt med om jag hade haft redan betalt månadskort. Hade det varit uppehållsväder hade jag inte nyttjat t-banan öht.
Ja, men det där är ju ur din synvinkel. Sett ur samhällets perspektiv så har kostnaden för transporten av dig överförts på andra. Bara att tacka och ta emot! :D

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 10 december 2008 23:21
av gek
- Förstod jag rätt så vände man tågen vid Slussen så att tågen växelvis gick till norr- resp. söderspår. Hur man dirigerade resenärerna rätt vet jag inte
Man kanske låter ett tåg pendla på vardera spåret mellan KTH och Slussen? Detta skulle antagligen vara enklaste sättet att snabbt få igång trafik utan att några växlar behöver läggas om. Och med två sådana pendeltåg borde man kunna klara ungefär tiominuterstrafik.

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: torsdag 11 december 2008 1:34
av Sparkfot
gek skrev:
- Förstod jag rätt så vände man tågen vid Slussen så att tågen växelvis gick till norr- resp. söderspår. Hur man dirigerade resenärerna rätt vet jag inte
Man kanske låter ett tåg pendla på vardera spåret mellan KTH och Slussen? Detta skulle antagligen vara enklaste sättet att snabbt få igång trafik utan att några växlar behöver läggas om. Och med två sådana pendeltåg borde man kunna klara ungefär tiominuterstrafik.
TEH förkortas Tekn.Högskolan i tuben och inte KTH. :wink: (Förlåt men var bara tvungen)

T-banestopp

Postat: torsdag 11 december 2008 2:12
av Lars Stegenius
Är det någon som kan tala om (utan attt hoppa på "slipsdirrar") vad som egentligen hänt och hur trafikeringen nu är löst.

SLs trafikinformation säger i skrivande stund följande:

Trafiken ersätts med buss mellan Zinkensdamm - Slussen och Stadion - Ropsten, via Karlaplan och Gärdet, för tunnelbanans röda linje 13 och mellan Zinkensdamm - Slussen och Tekniska högskolan - Mörby centrum för tunnelbanans röda linje 14 sedan kl 15:45 på grund av beslut av polisen.
Uppdaterat: 2008-12-11 01:24

Dekrypterar man detta får jag det till att det går tåg Slussen - Tekniska Högskolan i norr och Zinkensdamm/Hornstull/Liljeholmen - Fruängen resp. Norsborg i söder.

//Lars S

Re: T-banestopp

Postat: torsdag 11 december 2008 2:37
av Lars Stegenius
Citerat ur SvD.se:

"– Om de personerna fått gå sista biten till Slussen eller om de lyckats puffa fram tåget sista biten vet jag inte, men de är evakuerade, säger Björn Engström, presstalesman hos polisen."

Puffat tåget sista biten??? Så där 210 ton tomvikt??? I en rökfylld och mörklagd tunnel???? Och med, enligt uppgift, bara en rökskadad person???

Undrens tid är tydligen inte förbi. :lol:

//Lars S

Re: T-banestopp

Postat: torsdag 11 december 2008 8:27
av Bobban
Lars Stegenius skrev:Citerat ur SvD.se:

"– Om de personerna fått gå sista biten till Slussen eller om de lyckats puffa fram tåget sista biten vet jag inte, men de är evakuerade, säger Björn Engström, presstalesman hos polisen."

Puffat tåget sista biten??? Så där 210 ton tomvikt??? I en rökfylld och mörklagd tunnel???? Och med, enligt uppgift, bara en rökskadad person???

Undrens tid är tydligen inte förbi. :lol:

//Lars S
Att knuffa 210 ton tåg är inga problem. Så egentligen så är det lite fånigt med "världens starkaste man" när dem ska dra ett lok. Får du bara rull på tåget är det inga som helst problem att dra/knuffa det. Problemet är ju att stanna skiten när man kommit tillräckligt långt. Sen kan det ju vara lite tungt om det lutar också. :wink: Men om vi ser det ur ett plant läge där tåget bara ska puttas några meter för att komma till plattformen så skulle det gå ja. Men knappast om det brinner.

För den som missade det var det tydligen en kabelbrand.

Re: T-banestopp

Postat: torsdag 11 december 2008 9:02
av bruse
Bobban skrev:För den som missade det var det tydligen en kabelbrand.
Kändes på lukten när jag for förbi med gröna banan efter den trevliga festen.