Sida 1 av 2

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: måndag 01 december 2008 23:16
av duga
LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: tisdag 02 december 2008 8:36
av NerdBoy
duga skrev:
LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
Har du åkt buss den sträckan?

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: tisdag 02 december 2008 9:54
av 2763
duga skrev:
LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
Så "är" det idag. Tänk utanför "lådan", måste det vara så i ett hållbart samhälle?

//Tony

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: tisdag 02 december 2008 10:05
av TKO
TonyM skrev:
duga skrev:
LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
Så "är" det idag. Tänk utanför "lådan", måste det vara så i ett hållbart samhälle?

//Tony
Det är ju också lite frågan om vad man menar med "skrymmande gods"... Att man inte tar med sin nyinköpta Sultansäng på vare sej buss eller spårvagn är väl självklart, men nog har man släpat hem ett och annat från IKEA med hjälp av kollektivtrafiken. Då är det ju bra om detta kan ske på ett smidigt sätt!
Dessutom är det ju så att riktigt skrymmande gods kör "man" inte, det låter "man någon köra" - så det så! :)

/TKO

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: onsdag 03 december 2008 9:31
av Kantorn
TKO skrev:
TonyM skrev:
duga skrev:
Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
Så "är" det idag. Tänk utanför "lådan", måste det vara så i ett hållbart samhälle?

//Tony
Det är ju också lite frågan om vad man menar med "skrymmande gods"... Att man inte tar med sin nyinköpta Sultansäng på vare sej buss eller spårvagn är väl självklart, men nog har man släpat hem ett och annat från IKEA med hjälp av kollektivtrafiken. Då är det ju bra om detta kan ske på ett smidigt sätt!
Dessutom är det ju så att riktigt skrymmande gods kör "man" inte, det låter "man någon köra" - så det så! :)

/TKO
Godsspårvagn?

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: onsdag 03 december 2008 10:50
av duga
NerdBoy skrev:
duga skrev:
LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
Har du åkt buss den sträckan?
Nej. Har jag missat något?

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: onsdag 03 december 2008 10:52
av duga
TonyM skrev:
duga skrev:
LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
Så "är" det idag. Tänk utanför "lådan", måste det vara så i ett hållbart samhälle?

//Tony
Jag tycker att många fler av de som åker 1-2 personer i personbil i stället borde gå, cykla eller använda kollektivtrafik. Däremot ser jag inget problem med att man kör sin nyinköpta tv eller bokhylla i bilen eller att man tar bilen om man är 3-5 personer i ett sällskap.

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: onsdag 03 december 2008 12:11
av 2763
duga skrev:Jag tycker att många fler av de som åker 1-2 personer i personbil i stället borde gå, cykla eller använda kollektivtrafik. Däremot ser jag inget problem med att man kör sin nyinköpta tv eller bokhylla i bilen eller att man tar bilen om man är 3-5 personer i ett sällskap.
De flesta av oss gör nog inte det heller, men ärligt talat - vi kanske borde lyfta blicken lite mer än så, helhetstänk skadar inte.

//Tony

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: onsdag 03 december 2008 16:18
av NerdBoy
duga skrev:
NerdBoy skrev:
duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
Har du åkt buss den sträckan?
Nej. Har jag missat något?
Ja, alla som köper skrymmande paket på IKEA och tar med dem på bussen. Kanske inte sängar eller soffor, men Billy-bokhyllor och ihoprullade madrasser.

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: lördag 06 december 2008 12:02
av LÅ1
LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Ovanstående kommentar fick följande kommentarer i tur och ordning (Man kan inte ha så många citat i varandra.)
duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
NerdBoy skrev:Har du åkt buss den sträckan?
duga skrev:Nej. Har jag missat något?
Ja, det har du tydligen! :wink:
På hållplatserna vid IKEA har passagerarna mycket bagage! Först och främst stora och välfylda kassar. Dessutom ett och annat halvstort paket. Sen finns de de som försöker frakta stora paket, innehållande bordsskivor etc. med bussen. Själv brukar jag ta taxi, om jag finner det lämpligt. Även om det inte alltid är så lätt att få tag i en herrgårdsvagn. (Är "herrgårdsvagn" det normala generella begreppet fortfarande? För "kombi" är väll inte riktigt samma sak?)

Bussförarna är för det mesta ganska toleranta. (Undra om tidtabellen är satt med långt stopp här, 5 minuter eller så?)

En gång i tiden fans det konturerna av en liten resväska målad på grinden vid bussföraren. I den stod det textat "Största avgiftsfria kolli". (eller möjligen "Största tillåtna avgiftsfria kolli".) Och inte var den stor. Aningen större än en normal portfölj.

Största, eller i alla fall mest otympliga, "kolli" jag sett några medföra på T-banan var delarna till en drake, efter den då årliga drakfestivalen på Gärdet. Det var något böjbara stänger (PV-rör?) på ca 4, 5 meter. Insvepta i någon segelduk eller liknande.

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: lördag 06 december 2008 12:39
av daniel_s
LÅ1 skrev:(Är "herrgårdsvagn" det normala generella begreppet fortfarande? För "kombi" är väll inte riktigt samma sak?)
Inte om man är produktchef på Volvo kanske, men annars är det nog typ samma sak... :mrgreen:

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: lördag 06 december 2008 13:00
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:(Är "herrgårdsvagn" det normala generella begreppet fortfarande? För "kombi" är väll inte riktigt samma sak?)
Inte om man är produktchef på Volvo kanske, men annars är det nog typ samma sak... :mrgreen:
Jag uppfattar kombi mer som en bil med tämligen ordinärt bagageutrymme, men med stor lucka och där man lätt fäller ner ryggstödet bak för att få ett stort lastutrymme. Ungefär lika stort som i en herrgårdsvagn utan nerfällda ryggstöd. Men det kanske bara är i min förställningsvärd?

Hur som helst, en taxi med stor lastkapacitet är många gånger det bästa sättet att frakta hem skrymmande, men inte allt för tunga paket från IKEA.

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: lördag 06 december 2008 13:26
av daniel_s
LÅ1 skrev:Jag uppfattar kombi mer som en bil med tämligen ordinärt bagageutrymme, men med stor lucka och där man lätt fäller ner ryggstödet bak för att få ett stort lastutrymme. Ungefär lika stort som i en herrgårdsvagn utan nerfällda ryggstöd. Men det kanske bara är i min förställningsvärd?
Vet inte, min uppfattning är nog i huvudsak grundad på nomenklaturen i Teknikens Värld vid 1990-talets början :cheesygrin: där man betraktade herrgårdsvagn som ett utpräglat Volvobegrepp, kongruent med "kombibil". Det ena utesluter väl inte det andra; kanske ville Volvo få sina bilar att verka större genom att använda ett begrepp som egentligen syftar på större fordon?
LÅ1 skrev:Hur som helst, en taxi med stor lastkapacitet är många gånger det bästa sättet att frakta hem skrymmande, men inte allt för tunga paket från IKEA.
Ja, den uppfattningen delar du nog med så gott som alla stockholmare med erfarenhet av att inte disponera egen bil. Enstaka individer väljer dock andra metoder. Det kan bero på ren envishet, aversion mot att åka taxi eller på att man t ex råkat få ett eller flera barn utöver vad som hade varit ekonomiskt optimalt.

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: söndag 07 december 2008 0:44
av Jörgen_G
Nånstans på SL:s hemsida står det litet om vad man får ta med sig. (Hittar det inte just nu)

Ungefär följende gäller:
Föremålen ska kunna bäras av en person vid av och påstigning samt får inte vara längre än två meters. Dessutom får de inte hindra andra trafikanters förflyttning i fordonet, d v s inte blockera mittgången. Några fastställda gränser utöver längdmåttet finns således inte.

/Jörgen G

PS
Nu hittade jag sidan: http://sl.se/templates/Page.aspx?id=66 /DS

Re: Förstudie för Spårväg Syd

Postat: söndag 07 december 2008 19:38
av LÅ1
Jörgen_G skrev:Nånstans på SL:s hemsida står det litet om vad man får ta med sig. (Hittar det inte just nu)

Ungefär följende gäller:
Föremålen ska kunna bäras av en person vid av och påstigning samt får inte vara längre än två meters. Dessutom får de inte hindra andra trafikanters förflyttning i fordonet, d v s inte blockera mittgången. Några fastställda gränser utöver längdmåttet finns således inte.

/Jörgen G

PS
Nu hittade jag sidan: http://sl.se/templates/Page.aspx?id=66 /DS
SL skrev:...
De här reglerna finns av säkerhetsskäl. Bussar och tåg måste kunna utrymmas snabbt om det skulle inträffa en olycka. Vissa föremål kan dessutom vara orsaken till olyckor och skador.
Det där kan ju gälla för barnvagnar på bussar!

Men nu är vi långt från ämnet, "Förstudie för Spårväg Syd"!

Delad tråd

Postat: söndag 07 december 2008 20:00
av Jourmaster
LÅ1 skrev:Men nu är vi långt från ämnet, "Förstudie för Spårväg Syd"!
Det stämmer. Därför är den här diskussionen numera en egen tråd!

mvh
:arrow: Jourmaster

Re: Skrymmande gods i kollektivtrafiken

Postat: fredag 19 december 2008 9:55
av oberoende
I pendeltåg x60 har jag tagit en ituplockad säng utan madrass. Den gick även in i tunnelbanan, trots att spärrvakten var tveksam, när jag påpekade att "det gick ju i pendeltåget."

I tunnelbanan har jag även tagit en halvstor bokhylla (130x90 cm) och ett antal styva kartor (max kanske 120x210 cm). Under årens lopp har det också blivit en del stolar, kartonger och annat smått och gott.

På buss aldrig något större än hopfällbara stolar.

Givetvis inget skrymmande i eller ens i närheten av rusningstrafik, bara sent på kvällen. Spontant tycker jag att cykel skulle kunna tas med i tunnelbanan när det är få resenärer på samma sätt som i pendeltåget.

Re: Kombi

Postat: fredag 19 december 2008 10:46
av Mr G
LÅ1 skrev:Jag uppfattar kombi mer som en bil med tämligen ordinärt bagageutrymme, men med stor lucka och där man lätt fäller ner ryggstödet bak för att få ett stort lastutrymme. Ungefär lika stort som i en herrgårdsvagn utan nerfällda ryggstöd. Men det kanske bara är i min förställningsvärd?
Det du beskriver tycker jag verkar vara en kombi-kupé. Vad jag förstår kan kombikupén ha antingen 2 eller 4 vanliga dörrar. Annars har väl en kupé i vanliga fall bara 2 dörrar. Sen brukar bakluckan på en kombikupé ofta räknas som en egen dörr, och då talas det om 3-dörrars resp 5-dörrars.

Herrgårdsvagn är svenska för Station Wagon antar jag. Och är inte kombi en synonym här? Eller kan det skilja något tro?

T ex sägs väl Volvo 145 245 och 745 vara herrgårdsvagnar. Men var Amazonen i motsvarande modell också det? Något säger mig att den var kombi. Är det skillnad ändå?

Volvo Duett, vill minnas att man varken sa kombi eller herrgårdsvagn om den.

Re: Kombi

Postat: lördag 20 december 2008 9:53
av LÅ1
Mr G skrev:
LÅ1 skrev:Jag uppfattar kombi mer som en bil med tämligen ordinärt bagageutrymme, men med stor lucka och där man lätt fäller ner ryggstödet bak för att få ett stort lastutrymme. Ungefär lika stort som i en herrgårdsvagn utan nerfällda ryggstöd. Men det kanske bara är i min förställningsvärd?
Det du beskriver tycker jag verkar vara en kombi-kupé. Vad jag förstår kan kombikupén ha antingen 2 eller 4 vanliga dörrar. Annars har väl en kupé i vanliga fall bara 2 dörrar. Sen brukar bakluckan på en kombikupé ofta räknas som en egen dörr, och då talas det om 3-dörrars resp 5-dörrars.

Herrgårdsvagn är svenska för Station Wagon antar jag. Och är inte kombi en synonym här? Eller kan det skilja något tro?

T ex sägs väl Volvo 145 245 och 745 vara herrgårdsvagnar. Men var Amazonen i motsvarande modell också det? Något säger mig att den var kombi. Är det skillnad ändå?

Volvo Duett, vill minnas att man varken sa kombi eller herrgårdsvagn om den.
Ja, kombi-kupé är nog den normala benämningen på den flexibla variantnen. Den benämningen hade jag nästan glömt!

Är inte Duetten en liten variant av det man ibland kallar skåpbil? Men numera används den betäckningen om varuleveransbilar som är betydlig större. Jag vill annars mest associera skåpbil med någon gammal fransk bil med två dörrar bak.

Re: Kombi

Postat: lördag 20 december 2008 17:25
av Erik Sandblom
Mr G skrev:Herrgårdsvagn är svenska för Station Wagon antar jag.

Station Wagon låter som ett motoriserat eller omotoriserat spårgående fordon. Såna brukar det finnas på stationen :)

Eller en baggagevagn kanske 8)

Bild