Sida 1 av 1

Södra Kungsvägen och Lidingöbanan[Lidingö]

Postat: söndag 23 november 2008 11:38
av Odd
Jag hörde på Stockholmsnytt om att man nu bestämt sig för förslag till hur sträckningen på den nya leden på Lidingö skall gå mellan Södra Kungsvägen och Gåshagaleden. Det som jag förvånades över var att det verkar som att man inte alls knorrar över Lidingöbanans existens eller inblandning utan helt och hållet verkar koncentrerat sig på att den skall gå antingen norr eller söder om banan och inte skall korsa den i plan.

Dessutom verkar Paul Lindquist (m) vara pådrivande även om anslutning av Lidingöbanan till spårvägsförlängningen i centrala Stockholm. Är detta äkta engagemang eller har han fått sälla sig till sina partikamrater?
http://lt.nu/nyheter/1.6396

Re: Södra Kungsvägen och Lidingöbanan[Lidingö]

Postat: söndag 23 november 2008 12:26
av Anders S
Jag tror inte vi fått sista ordet om banan. Politikermajoriteten är nog avvaktande fram till dess kostnadsfördelningen är klar med avseende på reparationerna på spårbron och andra kostnader som kommer för ny väg mellan Skärsätra och Högberga.

Re: Södra Kungsvägen och Lidingöbanan[Lidingö]

Postat: söndag 23 november 2008 12:41
av Björn Ehnberg
Utredningsresultaten rörande Södra Kungsvägen presenterades i början av november och finns att läsa på Lidingö stads webbsite. Det var det tidigare alternativet 5 som innefattade nedläggning av LB och ianspråktagande av LB:s spårreservat för vägbyggnaden. Lidingö stad uttrycker det på detta vis: "Tidigare ..... alternativ 5 har avförts för vidare utredning". Frågan är hur man ska tolka skrivfelet, jag skulle nog vilja ha formuleringen "avförts från vidare utredning". Lidingö stads utredningskonsult WSP uttrycker sig inte fullt lika kategoriskt.
WSP skrev:Alternativ 5, vilket innebär att Lidingöbanan läggs ned och vägen läggs på den tidigare banvallen, studerades översiktligt i en utredning 2003. Kommunfullmäktige beslutade i september 2004 att stadens önskemål är att Lidingöbanan ska vara kvar. Ytterst är det SL och landstinget som beslutar om Lidingöbanans framtid men det är troligt att Lidingöbanan får vara kvar. Alternativ 5 har därför tills vidare avförts från vidare studier.
Nu ska i alla fall förslagen remissbehandlas innan kommunfullmäktige beslutar om hur man går vidare med frågan (som har stötts och blötts i årtionden).

Vad som är äkta eller ej är svårt att veta i politiken. Kommunalrådet Lindquist (m) har ibland givit uttryck för likande åsikter även i sin blogg. Man får förstås leta en del efter någonting positivt om LB, hr. kommunalrådet sluggar ordentligt i sina inlägg.

Även webbtidiningen Lidingösidan har haft en artikel om detta.

Mvh.

Björn

Re: Södra Kungsvägen och Lidingöbanan[Lidingö]

Postat: söndag 23 november 2008 12:46
av Björn Ehnberg
Anders S skrev:Jag tror inte vi fått sista ordet om banan. Politikermajoriteten är nog avvaktande fram till dess kostnadsfördelningen är klar med avseende på reparationerna på spårbron och andra kostnader som kommer för ny väg mellan Skärsätra och Högberga.
Säkert inte! När det gäller vägen verkar den kunna kosta i storleksordningen 250 - 300 Mkr (minst) och de pengarna tror jag inte Lidingö stad har.

Banan kan nog inte anses säkrad förrän vi har fått nya vagnar i trafik. Däremot tillåter jag mig att tro att förra årets demonstationstrafik med en modern Alstom Citadisvagn hade en betydande inverkan på opinionen.

Mvh.

Björn

Re: Södra Kungsvägen och Lidingöbanan[Lidingö]

Postat: tisdag 25 november 2008 12:51
av Bobjörk
Är det inte nåt av dom där förslagen som innefattar att man flyttar på Lidingöbanan?