Sida 1 av 1
L10 på 90-talet?
Postat: tisdag 18 november 2008 22:22
av Stefan_Brännström
När någon nämnde att L10 har gått någon eller några somrar på 90-talet så har jag ett väldigt svagt minne av att jag kan ha reagerat på att det gick en L10 då, och att den var ljusgrön. Det tyckte man ju var coolt eftersom man inte hade en aning om L10 överhuvudtaget, varken att den fanns på destskyltarna eller att det hade funnits en L10 tillbaka i tiden.
Men vilken sträcka trafikerade isåfall det som måste ha varit den första ljusgröna Linje 10?

Re: L10 på 90-talet?
Postat: onsdag 19 november 2008 15:30
av hej
L10 gick Kålltorp/Östra Sjukhuset-Härlanda-Redbergsplatsen-Svingeln-Stampbroarna-Polhemsplatsen-Olskrokstorget-Redbergsplatsen-Härlanda-Kålltorp/Östra Sjukhuset. Om jag minns rätt. Det var något större ombyggnad vid Drottningtorget så man hade ett östligt och ett västligt spårsystem.
Re: L10 på 90-talet?
Postat: onsdag 19 november 2008 16:30
av M_M
hej skrev:L10 gick Kålltorp/Östra Sjukhuset-Härlanda-Redbergsplatsen-Svingeln-Stampbroarna-Polhemsplatsen-Olskrokstorget-Redbergsplatsen-Härlanda-Kålltorp/Östra Sjukhuset. Om jag minns rätt. Det var något större ombyggnad vid Drottningtorget så man hade ett östligt och ett västligt spårsystem.
Är det bara jag som varje gång jag hör nåt om "östligt och västligt system" associerar till Berlinmuren & co?

Re: L10 på 90-talet?
Postat: onsdag 19 november 2008 17:45
av Stefan_Brännström
På tal om västligt system gick ju L7 och L11 i omlopp vad gäller nattrafiken under 2002-200? Det är ju inte så längre i alla fall, men idén var ju rätt klockren faktiskt. Det är väl (?) enda gången i historien som vagnar gått mellan Tynnered och Saltholmen för övrigt...
Och skulle man någon gång vilja dra spårvagnar till vad som verkligen ligger mellan Tynnered och Saltholmen (Fiskebäck), så vore det väl ganska enkelt att installera spårvägen från Fiskebäck upp till Beryllgatan.
Problemet 
är sen den nödvändiga tunnel man skulle behöva spränga genom Slottsberget och för att ansluta till Tynneredsbanan i höjd med Lantmilsgatan, och då skulle tunneln också behöva dras under Ruddalens fotbolls/skridsko-planer...
Varianten att dra spårvägen från Fiskebäck via Skattegårdsvägen och ansluta precis innan tunneln under Frölunda Torgs parkering skulle inte täcka så många nya områden, men förmodligen vara den realistiska om vi skall ha spårväg till Fiskebäck...
Fiskebäckslinjen skulle förvisso också kunna dras mer norrut, längs Ängkärrsvägen och ansluta till Långedragslinjen vid Käringberget, men då blir det en ganska lång väg till stan som skulle få svårt att stå sig i konkurrensen med bussarna tror jag, vad gäller Fiskebäcksborna.
Re: L10 på 90-talet?
Postat: torsdag 20 november 2008 8:42
av Slagpåse
Nånn Linje 7/11 har väl aldrig funnits på 2000-talet.
Dock gick L11 från Saltholmen till Brunnsparken där den ankom omskyltad till L8 mot "Tynnered via Korsvägen"
L8 kom från Tynnered via Korsvägen till Brunnsparken där den ankom omskyltad till L11 mot "Saltholmen"
Detta var en bra linje att köra, dock var det en del som inte var vaksamma på vad som stog på skyltarna och även om man informerade så åkte folk som skulle till Bergsjön vidare ut mot Tynnered.
Ibland fick man en harrang vid Kungsportsplatsen om att "Varför har Du inte sagt nått??" När man då svarade att man visst informerat om detta så var man "Idiot, lögnare osv" det senare var inte ens värt att kommentera utan man sa bara att "Läs destinationsskyltarna och lyssna på given information så ska Du se att det blir mycket lugnare för dig och ditt hjärta!" och så var man 2-3 minuter sen
Iövrigt så fanns det inget sktrikt västligt/östligt system förutom gamla nattrafiken som utgick från Centralstationen och Brunnsparken.
Centralstation utgick linjer till "Bergsjön via Redbergsplatsen" (förövrigt den linjen jag gillade mest på natten), /Angered via snabbspåret" och "Länsmansgården"
Brunssparken utgick linjer till "Marklandsgatan via Majorna" och Tynnered via Vasaplatsen/Linnégatan"
Det som var strikt öst/väst förr var stationstillhörighet bland förare och att vissa linjer var knutna till varje station, station i detta fallet var hur förarna var stationerade.
Re: L10 på 90-talet?
Postat: torsdag 20 november 2008 11:37
av Stefan_Brännström
väst /öst kanske är fel begrepp, men gamla Långedragslinien, när den var klassad som järnväg låg ju ändå för sig ute i väst enligt vad jag har läst.
L3 vände väl i närheten av Vagnhallen Majorna, med destinationsskylten "Majorna", medan Långedragslinien gick mellan Saltholmen och Stadsgränsen (Kungssten).
Fanns det någon särskild buss som kunde ta passagerarna mellan Kungssten och Majorna på den tiden? Sen kom väl (om jag minns rätt) L4 att bli första linje som trafikerade Sannabacken och den spårsträcka som sedermera förband Långedragslinien med spårvagnsnätet?
Re: L10 på 90-talet?
Postat: torsdag 20 november 2008 14:23
av hej
Långedragslinjen var aldrig en separat linje utan den har alltid varit sammanbunden med det övriga linjenätet. Linje 9 var en trofast linje som gick mellan Järntorget och Långedrag sedan bara efter något år förlängd till Saltholmen men annars inga större ändringar på lite drygt 65 år. Dock var den länge klassad som järnväg efter Stadsgränsen.