Sida 1 av 1
Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: fredag 07 november 2008 12:07
av Stefan_Brännström
Läste i GT om hur det framtida Heden kan tänkas bli. Bland annat stod att läsa att det tydligen kan vara aktuellt att flytta spårvägen från Avenyn österut till Södra Vägen så att den bättre servar Heden.
Frågar ni mig låter det som att man då tänkt sig en ny hållplats intill Heden (med namnet "Heden"?), för annars får ju inte Heden på något sätt närmare till någon hållplats, vilket är det enda väsentliga. (Förvisso skulle man kanske flytta Valands västra hpl öster om Avenyn, men är den lilla avståndsvinsten så viktig att man bör flytta hela sträckningen på det sättet?)
Sen kan man ju fundera på om inte Avenyn har mer resandeunderlag än Heden, och varför man om man nu skall ändra på saker och ting inte såg till att dra spåren hela vägen till Götaplatsen och sedan ner för Viktor Rydbergsgatan istället. Då kunde man anlägga en hpl utanför Stadsbiblioteket som kunde få samma namn.
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: fredag 07 november 2008 13:51
av M_M
Är inte GT rätt "bilvänligt"? Skulle det inte räcka bra med hållplats för de busslinjer som kör södra vägen - gamla allén?
Viktor Rydbergsgatan mellan Götaplatsen och Berzeligatan lutar JÄTTEMYCKET. Jag skulle inte vilja vara säkerhetsansvarig och ge godkännande för att anlägga spår just där.
Däremot tycker jag att man borde betrakta innerstaden mer som just resmål och mindre som transportsträcka, och kanske kosta på sig att ha hållplatser ännu tätare. Vad sägs om en hållplats där avenyn korsar nya allén, och en där spårvägen svänger Engebrektsvägen-Avenyn?
Om man ser till att vagnarna kan köra hyffsat snabbt på "ytterkanterna" av centrum (länken som ska byggas Järntorget - lilla torget, skånegatan, korsvägen-chalmers-Linnéplatsen/slottsskogen o.s.v.) så går det att fixa hyffsat snabba genomresor, så kan man också kosta på sig längre restidor men kortare gångsträckor för de vagnar som går mitt i smeten så att säga.
För övrigt så vore det kanske en idé att även i fortsättningen köra hagakyrkan-vasaplatsen-grönsakstorget under de tider på dygnet som turtätheten är rätt låg? genom att köra så på sena kvällar/nätter och tidig morgon så får man ett klart bättre utbud. Exempelvis går ju första turen på L11 klart tidigare än många andra linjer/turer, genom att köra den över vasaplatsen även då viktoriabron är färdigfixad så har man täckt in en större del av staden med trafik även på "ovanlig" tid, enbart med två minuters extra "körtidskostnad"! (det här stycket borde egentligen vara en egen nystartad tråd)
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: fredag 07 november 2008 14:59
av MartinW
M_M skrev:
Viktor Rydbergsgatan mellan Götaplatsen och Berzeligatan lutar JÄTTEMYCKET. Jag skulle inte vilja vara säkerhetsansvarig och ge godkännande för att anlägga spår just där.
Körde bil där senast i morse, och jag kan inte se varför det skulle luta för mycket för spårvagn. Det finns brantare backar än den i Göteborg som redan har spårväg. (Aschebergsgatan, backen vid Annedalskyrkan, Stigbergsliden)
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: fredag 07 november 2008 15:51
av Ragnar D
För väldigt många år sedan var det ett trafikbefäl på GS som lade ett förslag om spårväg i Södra vägen i stället för i Avenyn. Orsaken då var att det var så många demonstrationer och annat som stoppade spårvagnstrafiken i Avenyn att det var till stor nackdel att ha trafik där. Det var bra mycket fler tillfällen till stopp än vad man kunde tänka sig. Vad jag kommer ihåg fick aldrig förslagsställaren någon belöning utan ärendet är kanske vilande i GS förslagskommitté.
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: fredag 07 november 2008 16:16
av Erik Sandblom
Jag tycker det är en god idé att flytta spårvägen från Avenyn till Södra vägen om Heden bebyggs. Det blir samma antal hållplatser men färre svängar och något kortare avstånd för spårvagnen vilket kan ge lite kortare restid.
Fast det blir problem med linjerna 3, 7 och 10. Det blir längre att gå när man ska byta till linjerna 4 & 5 vid Valand.
Angående demonstrationer på Avenyn kanske det problemet minskat nu när man kan köra Skånegatan?
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: fredag 07 november 2008 17:27
av Stefan_Brännström
Är det inte troligast att om man drar nytt längs Södra Vägen, att man norröver följer svängen innan vallgraven (som bl.a. Röd Express kör) och istället tar bort spåren helt längs norra delen av Avenyn?
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: fredag 07 november 2008 18:33
av Fredrik E
Det är den mest troliga vägen, Kungsporten-Södra vägen-Engelbrekstgatan.
Hållplatser för linje 4 och 5 blir då vid Heden ungefär och 3,7 och 10 i höjd med 7-Eleven.
Fler oaser för Göteborgaren att kunna spatsera på samt mindre tillbud pga av helgfylla för spårvagn/buss.
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: lördag 15 november 2008 15:29
av M_M
Erik Sandblom skrev:Jag tycker det är en god idé att flytta spårvägen från Avenyn till Södra vägen om Heden bebyggs. Det blir samma antal hållplatser men färre svängar och något kortare avstånd för spårvagnen vilket kan ge lite kortare restid.
Fast det blir problem med linjerna 3, 7 och 10. Det blir längre att gå när man ska byta till linjerna 4 & 5 vid Valand.
Det bytet är väl å andra sidan åtminstone delvis "artificiellt", d.v.s. vissa av dessa byten skulle kanske kunna undvikas om man ändrar linjenätet?
Erik Sandblom skrev:Angående demonstrationer på Avenyn kanske det problemet minskat nu när man kan köra Skånegatan?
Göteborgsvarvet, eller vad det nu var, var väl ivägen även för trafiken på Skånegatan om jag inte minns fel?
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: söndag 16 november 2008 12:02
av Ragnar D
När första exemplaret av M 32 hade kommit bad en grupp från Bergen få komma på besök till Västtrafik. De höll ju på och planerade sin bybane. Vi fick göra en provtur med vagnen, men plötsligt var Avenyn stängd beroende på skjutning med skarp ammunition. Vagnen fick då göra en tur på länken i Skånegatan trots att den inte var öppnad för trafik. Vill minnas att det gick bra om man inte stannade på någon av hållplatserna. Det var min första tur på Skånegatan!
PS Som bekant håller man på som bäst och bygger bybanen i Bergen.
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: söndag 16 november 2008 12:25
av 2763
Ragnar D skrev:När första exemplaret av M 32 hade kommit bad en grupp från Bergen få komma på besök till Västtrafik. De höll ju på och planerade sin bybane. Vi fick göra en provtur med vagnen, men plötsligt var Avenyn stängd beroende på skjutning med skarp ammunition. Vagnen fick då göra en tur på länken i Skånegatan trots att den inte var öppnad för trafik. Vill minnas att det gick bra om man inte stannade på någon av hållplatserna. Det var min första tur på Skånegatan!
PS Som bekant håller man på som bäst och bygger bybanen i Bergen.
Det här kan inte stämma. 401 "levererades" 9/8 2004.
Skånegatan öppnade ett år innan det i september 2003.
//Tony
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: söndag 16 november 2008 12:43
av Ragnar D
Tony. Du har helt rätt. Jag råkade ha kvar programmet för besöket 2003-08-25--26 på datorn. I programmet ingick färd till Majorna för att se mockupen av M 32! Vad jag väl egentligen ville ha fram med mitt inlägg var att innan länken var offentligt öppnad kom den till pass under några timmar.
Re: Underlig idé om spårvägen mellan Kungsportspl. och Berzelig.
Postat: söndag 16 november 2008 12:56
av Harald
Om detta kunde man den aktuella dagen läsa här på forumet:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... tan#p21547