Sida 1 av 1
Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 01 november 2008 20:06
av bruse
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 01 november 2008 20:13
av LÅ1
Annars har väl Djurgårdslinjen en hyfsad god statistik när det gäller personskador? Eller är det bara som det verkar för att antalet vagnkilometrar är lågt jämfört med andra spårvägslinjer?
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 01 november 2008 20:24
av 2763
I år kommer Djurgårdslinjen definitivt att räknat per personkm ha fler dödsfall än någon annan spårväg i Sverige, om inte nåt väldigt enormt händer i Göteborg eller Norrköping.
Men låt oss inte ägna för mycket tanke åt statistik och utfall här. Detta är en mycket tragisk händelse och kombinationen av det som hänt de senaste dygnet gör det naturligtvis inte bättre. Låt oss inte debattera det här mer utan skicka en tanke till den omkomnes anhöriga och inte minst till besättningen på det tåg som var iblandad i olyckan samt till övriga aktiva vid Djurgårdslinjen.
//Tony
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 01 november 2008 20:25
av stockholm79
Det måste nog va en av de svartaste dagarna i Stockholms spårvägshistoria.
Ett dödsfall orsakat av egen dumhet, ett av oaktsamhet. Så otroligt onödigt.
Bara att beklaga för förarna och de anhöriga.
Hoppas innerligen att det nu inte blossar upp nån spårvagnar-är-farliga-och-vi-vill-inte-ha-dem-på-våra-gator-debatt i media nu.
/or
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 01 november 2008 21:07
av A32
Verkligen beklagligt, tycker väldigt synd om förarna.
Hoppas bara Veolia tar sitt personalansvar NU och inte omplacerar spårvagnsföraren på Lidingö samt tunneltågföraren på bana 2 som de så gärna verkar vilja göra nuförtiden istället för att ta hand om personalen på bästa sätt och förbättra säkerheten runt om på banorna med SL.
Föraren på Djl kan man väl med säkerhet säga att denne blir bra omhändertagen..
/a32

Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 01 november 2008 21:25
av Stefan_Brännström
Det man kan hoppas angående 17-åringen som sparkade på tåget och föll ner, är att många andra ungdomar får läsa om det, och att dödsolyckan för med sig en lärdom till allmänheten vad som kan hända om man gör något liknande.
88-åringens dödsolycka lär däremot inte få folk att sluta springa framför spårvagnar, har jag en känsla av.
Det är väl ingen vild gissning att personen med tanke på den höga åldern kan ha haft nedsatt synförmåga, vilket isåfall bör ha bidragit till händelseförloppet.
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: lördag 01 november 2008 23:53
av FredrikKnr
Sorgligt var det när mannen sprang framför spårvagnen. Ännu sorgligare blev det när jag läste att han avlidit av sina skador. Kan inte minnas att något så allvarligt hänt de senaste åren på djurgårdslinjen.
Mina tankar går till mannens anhöriga och vänner.
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: söndag 02 november 2008 0:02
av Patrick
Jag tror det här är den första olyckan med dödlig utgång på Djurgårdslinjen sedan starten 1991. Det har varit ett antal olyckor med personskador tidigare, tur nog inte så allvarliga, minns för måga år sedan en liten flicka som blev påkörd vid Nybroplan, fick ligga på sjukhus. Dessutom minns jag en berusad som sprang mellan två bussar vid Skansen och sprang rakt in i sidan av en spårvagn, fick lindriga skador - skrubbsår mm. Annars har nog bil/spårvagn varit de flesta olyckorna!
Mycket tragiskt det som hände nu på Djurgården - sänder mina tankar till de anhöriga samt till föraren som nog inte mår så bra för tillfället!
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: söndag 02 november 2008 0:23
av LÅ1
Naturligtvis är detta otäcka upplevelser både för förare, övrig personal och vittnen. Och för mannens familj och vänner blir det (som så ofta) en massa frågor blandat med sorgen. Frågor av typen
varför... och
hur mycket han han tänka/känna innan ...
Denna typ av olycka drabbar naturligtvis även utryckningspersonal som skall hämta och städa upp etc. Det antas nog av en del att dessa är vana, men det blir knappast rutin ändå, utan även dessa blir berörda. Även om det kanske kommer efteråt och inte när de är mitt uppe i situationen.
Stefan_Brännström skrev:88-åringens dödsolycka lär däremot inte få folk att sluta springa framför spårvagnar, har jag en känsla av.
Det är väl ingen vild gissning att personen med tanke på den höga åldern kan ha haft nedsatt synförmåga, vilket isåfall bör ha bidragit till händelseförloppet.
En del hör dåligt också. Av fri vilja, genom att ha musik i öronpropparna! (Var det inte så med ynglingen som blev
påkörd vid Årstaberg för mindre än en månad sedan? Överlevde han?)
Och jag tror inte att vetskapen om orsaken till olyckan på Lidingö hjälper så värst länge! Dels så glöms det bort med tiden, dels så glöms det bort i den glada stämningen med kompisar och kanske med alkohol i blodet. Vi skall inte heller glömma "det händer inte mig"-inställningen!
Gick de grova ungdomsbråken ner i statistiken förra hösten efter mordet på Kungsholmen? Tror det gjorde det, men effekten satt väl inte i så länge?
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: söndag 02 november 2008 0:42
av 20581000184197
Hur har det varit med spårvagnsolyckor och sådant i Gröndal och Liljeholmen egentligen?
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: söndag 02 november 2008 18:41
av Sparkfot
20581000184197 skrev:Hur har det varit med spårvagnsolyckor och sådant i Gröndal och Liljeholmen egentligen?
Inte så många personpåkörningar mig veterligen men dock olyckor där spårvagn och bil/lastbil/buss krockat med varandra.
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Postat: söndag 02 november 2008 23:14
av Björn Ehnberg
Sparkfot skrev:20581000184197 skrev:Hur har det varit med spårvagnsolyckor och sådant i Gröndal och Liljeholmen egentligen?
Inte så många personpåkörningar mig veterligen men dock olyckor där spårvagn och bil/lastbil/buss krockat med varandra.
Jag skulle, utan att ha någon statistik tillhands, vilja påstå att det är förhållandevis lite konflikter mellan Tvärbanetågen och övrigt trafik på nämnda sträcka.Personolyckor är ovanliga och även sammanstötningar med vägfordon. Kända olycksrisker är ouppmärksamma parkerare samt trevägskorsningen Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen. Den sistnämnda är felaktigt utformad, men Stockholms stad vägrar även här att göra någonting åt saken.
Risken för personlyckor är störst där man har stora trafikantflöden över spårområdet, i första hand Liljeholmen och Årstaberg. Främsta riskområde för sammanstötning Tvärbanetåg/vägfordon är alltjämt Hammarby sjöstad.
Mvh.
Björn