Mera från Helsingfors
Postat: onsdag 30 juli 2003 12:53
Två klipp från YLE internet.
Hettan stör spårvagnstrafiken
30.07.03 09:49
Upp till en fjärdedel av spårvagnsturerna i Helsingfors kan utebli på grund av värmen. Trafikverket beslöt i går att spårvagnsförarna får ta extra pauser för att undvika flera spårvagnsolyckor.
Det är omöjligt att förutsäga vilka turer som uteblir varför trafiken rör till sig totalt, säger man på Helsingfors stads trafikverk.
Olycka påskyndar teknisk förnyelse
29.07.03 20:34
Förra veckans spårvagnsolycka som krävde ett dödsoffer påskyndar trafikverkets planer på att förbättra ventilationen i spårvagnarna, metrotågen och bussarna i Helsingfors.
Olyckan påskyndar en teknisk förnyelse, äldre materiel byts ut eller renoveras. Metrotågen ska få luftkonditionering. Det är bara de nyaste metrotågen och spårvagnarna som har luftkonditionering.
Luftkonditionering i lokal busstrafik är problematisk, eftersom det kan vara svårt att få systemet att fungera då dörrarna öppnas så ofta i stads- och tätortstrafik. Busschaufförerna saknar också ofta toalett och svala vilorum, i synnerhet på längre linjer.
Det körs sex miljoner kilometer varje år i stadstrafiken. Efter olyckan ökade sjukfrånvaron något bland chaufförerna i huvudstadsregionen, vilket tros bero på värme och ångest.
Hettan stör spårvagnstrafiken
30.07.03 09:49
Upp till en fjärdedel av spårvagnsturerna i Helsingfors kan utebli på grund av värmen. Trafikverket beslöt i går att spårvagnsförarna får ta extra pauser för att undvika flera spårvagnsolyckor.
Det är omöjligt att förutsäga vilka turer som uteblir varför trafiken rör till sig totalt, säger man på Helsingfors stads trafikverk.
Olycka påskyndar teknisk förnyelse
29.07.03 20:34
Förra veckans spårvagnsolycka som krävde ett dödsoffer påskyndar trafikverkets planer på att förbättra ventilationen i spårvagnarna, metrotågen och bussarna i Helsingfors.
Olyckan påskyndar en teknisk förnyelse, äldre materiel byts ut eller renoveras. Metrotågen ska få luftkonditionering. Det är bara de nyaste metrotågen och spårvagnarna som har luftkonditionering.
Luftkonditionering i lokal busstrafik är problematisk, eftersom det kan vara svårt att få systemet att fungera då dörrarna öppnas så ofta i stads- och tätortstrafik. Busschaufförerna saknar också ofta toalett och svala vilorum, i synnerhet på längre linjer.
Det körs sex miljoner kilometer varje år i stadstrafiken. Efter olyckan ökade sjukfrånvaron något bland chaufförerna i huvudstadsregionen, vilket tros bero på värme och ångest.