Sida 1 av 3
Norrköping på stan
Postat: fredag 25 juli 2003 8:29
av Bussmicke
Vi tar en promenad på stan för att se vad vi hittar.
Först en tur till Folkets park på 1 maj 1998 och där kom M94 61.

Postat: fredag 25 juli 2003 9:10
av Bussmicke
Vi fortsätter en bit på promenaden och har nu kommit till Klockaretorpet

M94 63 vid Torsten Fogelqvists gata Nationaldagen 1999
Postat: fredag 25 juli 2003 9:36
av Bussmicke
Vi tar ner på stan, till Carl johans park och beskådar vagn 64 på sin färd vid Vidablick Hjuldagen 1994

Notera vänsterdörren...
Postat: fredag 25 juli 2003 9:54
av Bussmicke

Uppe på Drottninggatan har 64 fastnat i en parad, det var (tror jag) en karneval eller demonstration som låg i täten...

För den som är hungrig kan ju åka spårvagn till Matex via byte till buss på stan...
Postat: fredag 25 juli 2003 10:05
av Bussmicke
Nere på stan har det hunnit bli sommar...

10/6 1995
Vi åker upp till Söder Tull och när vi kliver av har vagnen blivit ommålad...

2/5 1998
Postat: fredag 25 juli 2003 15:53
av Bussmicke
Gäsp, det blev visst lite sent i kväll med allt digande. Bäst vi går och lägger oss.

M94 66 vid Torsten Fogelqvists gata dagen före nyår 1997
Postat: fredag 25 juli 2003 18:33
av Bussmicke
Ny dag, vi tar oss ner till Söder Tull och hittar 66 idag med.
Söder Tull 1/5 1998
Vad användes denna "extradörr" till?

Mot kvällen ser vi M94 67 på samma ställe. bilden är från 10/1 1998.
Postat: fredag 25 juli 2003 20:10
av alexso
Hvorfor lagde du nye innlegg for hvert bilde?
Det var veldig fine bilder av trikken i Norrköping.
Hvor mange trikkelinjer og vogner har de i denne byen?
Alexander
Trikken har 2 linjer
Postat: fredag 25 juli 2003 21:00
av Reimersholme71
alexso skrev:Hvorfor lagde du nye innlegg for hvert bilde?
Det var veldig fine bilder av trikken i Norrköping.
Hvor mange trikkelinjer og vogner har de i denne byen?
Alexander
Trikken i Norrköping har 2 linjer (2 och 3, röd och grön)
kolla här för mer info om vagnar:
http://w1.112.telia.com/~u11206417/
Martin
Postat: fredag 25 juli 2003 21:42
av Jörgen_G
Bussmicke skrev:/.../
Vad användes denna "extradörr" till?
/.../
Nödutgång, krävdes visst på spårvagnar enligt någon tysk norm när de byggdes. Det skulle vara möjligt att evakuera spårvagnen om alla dörrar på högersidan skulle vara blockerade.
mvh/ Jörgen G
Postat: fredag 25 juli 2003 22:30
av Yngve
Jörgen Gustavsson skrev:Bussmicke skrev:/.../
Vad användes denna "extradörr" till?
/.../
Nödutgång, krävdes visst på spårvagnar enligt någon tysk norm när de byggdes. Det skulle vara möjligt att evakuera spårvagnen om alla dörrar på högersidan skulle vara blockerade.
mvh/ Jörgen G
S79/1 har også en slik dør.
Y
Nödutgång
Postat: fredag 25 juli 2003 22:31
av Per Lind
Nödutgång på avigsidan var inte någon tysk rikslag men däremot kan det vara någon lokal sådan.
Det är mycket få vagnar som har dörrar på "fel" sida i Tyskland.
Däremot finns sådan lag i Storbrittannien när det gäller bussar och jag har för mig så även i Holland.
-Per
Postat: fredag 25 juli 2003 23:08
av Martin Bernandersson
Bussmicke skrev:Ny dag, vi tar oss ner till Söder Tull och hittar 66 idag med.
Söder Tull 1/5 1998
Är du säker på att det är 1998? I så fall så måste det vara bland de sista trafikdagarna med M94:or med vänsterdörr, för jag är bombsäker på att jag inte sett någon sådan sedan jag flyttade hit i augusti 1998. Har dock åkt med M94:orna i de gamla färgsättningarna och med vänsterdörr, det skedde i månadsskiftet oktober/november 1996. Vill också minnas att det inte stod "stannar" när man drog i snöret/trykte på knappen, det stod "Wagen hält"

Wagen Hält! En sån skylt skulle man ha hemma på väggen!
Postat: fredag 25 juli 2003 23:37
av Reimersholme71
Martin Bernandersson skrev:
...
Vill också minnas att det inte stod "stannar" när man drog i snöret/trykte på knappen, det stod "Wagen hält"

Ja, det tyckte jag också var himla kul. Kompenserade helt för högljuddheten i "leden"... Som jag minns det var hjulen inte så där helt runda då heller utan dunkade rejält redan då. Men nu är det fixat!
Några svar.....
Postat: lördag 26 juli 2003 0:14
av leifd
- Dörren på vänster sida bak på M94 (och SL79) är ingen nödutgång, utan en reservdörr att använda, om vagnen måste köras baklänges, vid t.ex. störningar i trafiken, då man kanske vänt i en övergångsväxel. Dessa växlar är ju vanliga på många spårvägssystem.
Utrymning av vagnen i nödsituation, sker ju lämpligen genom att krossa rutor med därför avsedd hammare.
- Ang M94 66, så har jag konsulterat tidningen TURLISTAN och konstaterar följande: 24 april -98, var vagn 66 i trafik och den 3 november -98 så var den ca 2 veckor från att bli färdig, efter renovering.
Alltså, borde det vara rimligt att vagnen gick i trafik 1:a maj 1998, i gamla krämvita färgen.
- Stannarsignalen byttes ganska snart ut till "Stannar" i de flesta vagnar, men jag vill minnas att 66:an nog blev bortglömd.
Som kuriosum då, kan jag berätta att i december -94, så råkade jag själv göra bredsladd med vagnen och krockade med en luftledningsstolpe (!!)
//Leif D
Postat: lördag 26 juli 2003 0:16
av Bussmicke
Martin Bernandersson skrev:

Söder Tull 1/5 1998
Martin Bernandersson skrev:Är du säker på att det är 1998? I så fall så måste det vara bland de sista trafikdagarna med M94:or med vänsterdörr, för jag är bombsäker på att jag inte sett någon sådan sedan jag flyttade hit i augusti 1998. Har dock åkt med M94:orna i de gamla färgsättningarna och med vänsterdörr, det skedde i månadsskiftet oktober/november 1996. Vill också minnas att det inte stod "stannar" när man drog i snöret/trykte på knappen, det stod "Wagen hält"

Visst är jag säker och enligt LD:s inlägg ovan mitt så är jag ännu mer säker på det. Råkar nämligen vara minutiös med fotoanteckningarna.
Re: Några svar.....
Postat: lördag 26 juli 2003 13:48
av Martin Bernandersson
Leif D skrev:
- Ang M94 66, så har jag konsulterat tidningen TURLISTAN och konstaterar följande: 24 april -98, var vagn 66 i trafik och den 3 november -98 så var den ca 2 veckor från att bli färdig, efter renovering.
Alltså, borde det vara rimligt att vagnen gick i trafik 1:a maj 1998, i gamla krämvita färgen.
Aha, med andra ord så flyttade jag hit tre månader "försent" då =).
Re: Några svar.....
Postat: lördag 26 juli 2003 15:48
av leifd
Martin Bernandersson skrev:Leif D skrev:
- Ang M94 66, så har jag konsulterat tidningen TURLISTAN och konstaterar följande: 24 april -98, var vagn 66 i trafik och den 3 november -98 så var den ca 2 veckor från att bli färdig, efter renovering.
Alltså, borde det vara rimligt att vagnen gick i trafik 1:a maj 1998, i gamla krämvita färgen.
Aha, med andra ord så flyttade jag hit tre månader "försent" då =).
Så kan man kanske se det ja ! //Leif D
M94 bildsidan utökad
Postat: lördag 26 juli 2003 18:02
av Bussmicke
Nu har jag slängt ut ytterligare bilder på min M94-sida. Hela 30 bilder varav ni har sett hälften här.
M94 i Norrköping
Ett smakprovpådet nya:
M94 68 vid Hörsalen och vid Klockaretorpet tidigare på dagen.

Postat: lördag 26 juli 2003 18:19
av Bussmicke
Bussmicke skrev:
Uppe på Drottninggatan har 64 fastnat i en parad, det var (tror jag) en karneval eller demonstration som låg i täten...
Boven i dramat.... syns bakom M95 100 med en väl bekant förare.
