Ringlinje i Norrköping
Postat: fredag 25 juli 2003 2:55
Jag har kikat på det nya förslaget till Utbyggnad av spårvägen i Norrköping. Visst är jag glad att dom nu verkar ha bestämt sig efter femtio år, och att dom funderar på att lägga tillbaks spåren i Kungsgatan, men lite fantasilöst verkar förslaget vara.
Till exempel har förslaget använt sig av den nuvarande vändslingan vid Kungstorget (Norrtull) för att svänga höger från Norra Promenaden. Varför inte bygga om torget helt (som redan borde ha gjorts när dom gjorde om Centralen och bussterminalen)? Det skulle bli snyggt om den civila trafiken leds rakt fram istället för i en rondell. Då får vi en stor öppen plats med ytrymme för offentlig konst och en fontän eller nå't framför Polishuset.
"Resecentrum" måste man nog kalla för fiasko.
Nå't så urbota dumt som stor gatsten i bussfilen
vet jag inte om jag sett förr. Hela bygget verkar illa genomtänkt. Landsortsbussarna har sina hållplatser hundratals meter från tåget och spårvagnen. Stadsbussarna måste kryssa tunt i tre-fyra olika rondeller och över trafikgupp och gatsten för att komma till rätt hållplats. Kort sagt är det inte formgivet för vare sig resande eller busschaufförer.
Det som hade varit klyftigast vore ju att göra ena körbanan i Norra Promenaden till Lokaltrafikfält och låta den civila trafiken gå dubbelriktad i den andra körbanan. Där kan man ha hur mycket gatsten och gupp som man vill
- men inte i bussfilen! Förövrigt anser jag att alla Promenaderna borde ha den civila trafiken begränsad till ena körbanan och bussfil och/eller cykelbana i den andra - som det redan idag ser ut på större delan av Södra Promenaden.
En annan grej som är märklig i förslaget är att de försöker lägga spårvägen i ena kanten av Hagebygatan för att inte störa den civila trafiken. Men själva meningen med spårvägen borde ju vara att den civila "okynnesbilkörningen" försvinner. Alltså borde spårvägen ligga mitt i gatan, dels för att dra ner trafikrytmen genom att spåren är jobbiga att köra på och dels, som på ex.vis. Linnégatan i Göteborg, för att lämna så smalt utrymme för den civila trafiken att farterna hålls nere på det viset. Vilket som blir bäst på vilket ställe beror naturligtvis på bredden på gatan. Utanför Stjärnhusen får spårvagnen gå i gatan med bilarna, utanför Hageby Centrum där vägen är bredare går det att ha ett reserverat kollektivtrafikfält mitt i vägen.
Och det är här mitt förslag kommer in i bilden:
I utredningsförslaget ingår en ringlinje runt stan (eller en "öppen ringlinje" som vänder vid Södertull som är ändstation i båda ändar så att säga). Den föreslagna sträckningen följer den före detta ringlinjen som lades ner på 1950-talet.
Men en sådan ringlinje är för liten för att bli lönsam! Det var den ju 1950 också.
Mitt förslag nedan visar en bättre, större ringlinje (röd linje) via Kungsgatan och Albreksvägen som därmed skulle knyta ihop Cetralen med universitetet, bostdsområdena i Söderstaden, Ljura och längs med Östra Promenaden. Inte nog med det, den skulle också knyta ihop de radiella linjerna på det befinliga nätet (grön linje) och de linjer som antingen är planerade eller borde planeras ut mot miljonprogramområdena, sjukhuset och Lindö (blå linje).
Albrektsvägen är ett lysande exempel på en sådan gata där spårvägen kan gå i eget kollektivtrafikfält i mitten med smala civila körbanor vid sidan om (jfr. Linnégata, Karl-Johansgatan m.fl. i Göteborg) Andra sådana gator är Gamla Övägen, Skarphagsleden, Lindövägen, Finspångsvägen.
Eftersom "min" ringlinje går över hamnborn blir det inga problem med att få en spårvägslinje att angöra den illa planerade busscentralen. Dessutom får nätet tre passager över Strömmen och därmed betydligt bättre flexibilitet än dagens nät.
Det allra bästa (om jag får säga det själv
) med mitt förslag är att den kontroversiella ombyggnaden av Södertull undviks. Istället blir Gustav Adolfs Plan ny omstigningsplats för landsortsbussarna söderifrån, som sedan kan gå direkt till Centralen utan att irra runt i stan. Snabbare resa för alla, alltså.
Här är en bild av förslaget:

En förutsättning för att det skall bli något bra av det här är förstås att trafikplaneringen och kollektivtrafikplaneringen samarbetar lite. Till exempel måste ju genomfartstrafiken som nu går på Östra Promenaden bort - alltså får vi bygga färdigt Söderleden i "Norr-Österleden" och från Borgsrondellen rakare till E4. Det skulle göra motorvägsstumpen till Gustav Adolfs Plan onödig och röja vägen för den nya omstigningsplatsen.
Och, bäst av allt, eftersom ett fullt utbyggt spårvägssystem i Norrköping innebär att staden innanför Promenaderna kan göras i det närmaste bil- och bussfri, går det säkerligen att söka både statsbidrag och EU-bidrag för projektet. Nollvision, miljöhänsyn, stadsmiljö... Många intresserade instanser blir det!
En annan förutsättning för att linjer till exempelvis Lindö och Smedby skall fungera (mest enfamiljshus där, ju) är att resenärerna ges möjlighet att parkera sina cyklar under tak vid större hållplatser ute i bostadsområdena. Och skall idén om bilfritt centrum verkligen funka bör det finnas infartsparkeringar där spårvagnsbiljetten ingår i parkeringsavgiften.
Vad tycker ni andra? Hur skulle du utforma spårvägssystemet i stan på ett mer rationellt sätt? Verkar min idé som något som skulle kunna flyga? Ska vi se till att dom, när dom lägger de nya spåren, lägger växlar till framtida radiella linjer, som de gjorde i Göteborg vid Järntorget och Korsvägen? Några andra förslag?

Till exempel har förslaget använt sig av den nuvarande vändslingan vid Kungstorget (Norrtull) för att svänga höger från Norra Promenaden. Varför inte bygga om torget helt (som redan borde ha gjorts när dom gjorde om Centralen och bussterminalen)? Det skulle bli snyggt om den civila trafiken leds rakt fram istället för i en rondell. Då får vi en stor öppen plats med ytrymme för offentlig konst och en fontän eller nå't framför Polishuset.

"Resecentrum" måste man nog kalla för fiasko.



Det som hade varit klyftigast vore ju att göra ena körbanan i Norra Promenaden till Lokaltrafikfält och låta den civila trafiken gå dubbelriktad i den andra körbanan. Där kan man ha hur mycket gatsten och gupp som man vill

En annan grej som är märklig i förslaget är att de försöker lägga spårvägen i ena kanten av Hagebygatan för att inte störa den civila trafiken. Men själva meningen med spårvägen borde ju vara att den civila "okynnesbilkörningen" försvinner. Alltså borde spårvägen ligga mitt i gatan, dels för att dra ner trafikrytmen genom att spåren är jobbiga att köra på och dels, som på ex.vis. Linnégatan i Göteborg, för att lämna så smalt utrymme för den civila trafiken att farterna hålls nere på det viset. Vilket som blir bäst på vilket ställe beror naturligtvis på bredden på gatan. Utanför Stjärnhusen får spårvagnen gå i gatan med bilarna, utanför Hageby Centrum där vägen är bredare går det att ha ett reserverat kollektivtrafikfält mitt i vägen.
Och det är här mitt förslag kommer in i bilden:

I utredningsförslaget ingår en ringlinje runt stan (eller en "öppen ringlinje" som vänder vid Södertull som är ändstation i båda ändar så att säga). Den föreslagna sträckningen följer den före detta ringlinjen som lades ner på 1950-talet.
Men en sådan ringlinje är för liten för att bli lönsam! Det var den ju 1950 också.

Mitt förslag nedan visar en bättre, större ringlinje (röd linje) via Kungsgatan och Albreksvägen som därmed skulle knyta ihop Cetralen med universitetet, bostdsområdena i Söderstaden, Ljura och längs med Östra Promenaden. Inte nog med det, den skulle också knyta ihop de radiella linjerna på det befinliga nätet (grön linje) och de linjer som antingen är planerade eller borde planeras ut mot miljonprogramområdena, sjukhuset och Lindö (blå linje).

Eftersom "min" ringlinje går över hamnborn blir det inga problem med att få en spårvägslinje att angöra den illa planerade busscentralen. Dessutom får nätet tre passager över Strömmen och därmed betydligt bättre flexibilitet än dagens nät.

Det allra bästa (om jag får säga det själv


Här är en bild av förslaget:

En förutsättning för att det skall bli något bra av det här är förstås att trafikplaneringen och kollektivtrafikplaneringen samarbetar lite. Till exempel måste ju genomfartstrafiken som nu går på Östra Promenaden bort - alltså får vi bygga färdigt Söderleden i "Norr-Österleden" och från Borgsrondellen rakare till E4. Det skulle göra motorvägsstumpen till Gustav Adolfs Plan onödig och röja vägen för den nya omstigningsplatsen.
Och, bäst av allt, eftersom ett fullt utbyggt spårvägssystem i Norrköping innebär att staden innanför Promenaderna kan göras i det närmaste bil- och bussfri, går det säkerligen att söka både statsbidrag och EU-bidrag för projektet. Nollvision, miljöhänsyn, stadsmiljö... Många intresserade instanser blir det!

En annan förutsättning för att linjer till exempelvis Lindö och Smedby skall fungera (mest enfamiljshus där, ju) är att resenärerna ges möjlighet att parkera sina cyklar under tak vid större hållplatser ute i bostadsområdena. Och skall idén om bilfritt centrum verkligen funka bör det finnas infartsparkeringar där spårvagnsbiljetten ingår i parkeringsavgiften.
Vad tycker ni andra? Hur skulle du utforma spårvägssystemet i stan på ett mer rationellt sätt? Verkar min idé som något som skulle kunna flyga? Ska vi se till att dom, när dom lägger de nya spåren, lägger växlar till framtida radiella linjer, som de gjorde i Göteborg vid Järntorget och Korsvägen? Några andra förslag?