Insändare i Folkbladet om spårvägsutbyggnaden
Postat: lördag 20 september 2008 11:30
En kritisk insändare publicerad i torsdagens Folkbladet: Spårvägsutbyggnad baserad på gissningar
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Spårvägen till Östra Eneby stod mig veterligen klar långt före spårvägen till Smedstuguplan. Trafiken på Linje 4 avlastade till viss del linje 2. de båda linjerna hade gemensam ändpunkt i klingsberg men 2:an gick längre i nordänden.M_M skrev:Det pratas om att det gått en linje till Smedstuguplan. Det verkar som om det rör sig om en 400 meter lång avstickare från nuvarande spårväg. Kartan verkar säga att det dessutom inte finns nån bebyggelse bortom Smedstuguplan, förutom ett stort fabriksområde som antagligen dels genererar så mycket trafik vid enstaka toppar att det ändå är läge för bussar som går direkt till fabriksentréerna, och dels som genererar försumbar trafik då det inte råder topp. De bostäder som fått kortare väg till spårvägen av anslutningen till Smedstuguplan har med dagens sträckning "tillräckligt" nära till spårvägen.
Eller är det så att denna utbyggand byggdes innan den nuvarande spårvägen drogs nordvästut, och att man vid byggnaden av dagens linje skrotade denna "blindtarm"?
Det verkar finnas utrymme för någon spårvägsanhängare att skriva en replik-insändare, om min iaktagelse är ens i närheten av korrekt.
Jo, nog är det så som Tony skriver alltid.....TonyM skrev:Spårvägen till Östra Eneby stod mig veterligen klar långt före spårvägen till Smedstuguplan. Trafiken på Linje 4 avlastade till viss del linje 2. de båda linjerna hade gemensam ändpunkt i klingsberg men 2:an gick längre i nordänden.M_M skrev:Det pratas om att det gått en linje till Smedstuguplan. Det verkar som om det rör sig om en 400 meter lång avstickare från nuvarande spårväg. Kartan verkar säga att det dessutom inte finns nån bebyggelse bortom Smedstuguplan, förutom ett stort fabriksområde som antagligen dels genererar så mycket trafik vid enstaka toppar att det ändå är läge för bussar som går direkt till fabriksentréerna, och dels som genererar försumbar trafik då det inte råder topp. De bostäder som fått kortare väg till spårvägen av anslutningen till Smedstuguplan har med dagens sträckning "tillräckligt" nära till spårvägen.
Eller är det så att denna utbyggand byggdes innan den nuvarande spårvägen drogs nordvästut, och att man vid byggnaden av dagens linje skrotade denna "blindtarm"?
Det verkar finnas utrymme för någon spårvägsanhängare att skriva en replik-insändare, om min iaktagelse är ens i närheten av korrekt.
//Tony
Ligger en poäng i det, spårvägen ska inte sparas av nostalgiska skäl. Argumenten verkar genomtänkta.bark skrev:Idag var en ny insändare publicerad i Folkbladet med ett annat perspektiv: Lägg ner - och bygg ut
Insändaren har rätt i en del. Men fel i annat. Spårvägen är befintlig och fyller ett syfte. De driftfördelar som erhålls på grund av linje 2 innebär att även linje 3 blir billigare i drift. Det var väl delvis så man konstaterade att spårvägarna i Malmö och kanske även Gävle(?) slutgiltigt försvann. "EN" linje är för lite att hålla i trafik.bruse skrev:Ligger en poäng i det, spårvägen ska inte sparas av nostalgiska skäl. Argumenten verkar genomtänkta.bark skrev:Idag var en ny insändare publicerad i Folkbladet med ett annat perspektiv: Lägg ner - och bygg ut
Nu föreslår ju inte insändarskribenten någon minskning av spårvägstrafiken - utan en ökning jämfört med läget idag.TonyM skrev:Insändaren har rätt i en del. Men fel i annat. Spårvägen är befintlig och fyller ett syfte. De driftfördelar som erhålls på grund av linje 2 innebär att även linje 3 blir billigare i drift. Det var väl delvis så man konstaterade att spårvägarna i Malmö och kanske även Gävle(?) slutgiltigt försvann. "EN" linje är för lite att hålla i trafik.bruse skrev:Ligger en poäng i det, spårvägen ska inte sparas av nostalgiska skäl. Argumenten verkar genomtänkta.bark skrev:Idag var en ny insändare publicerad i Folkbladet med ett annat perspektiv: Lägg ner - och bygg ut
//Tony
Må så vara, men när man studerar ett spårvägssystem bör man också se till systemet som sådant. Att behålla linje 2 är inte bara något som skall bedömas mot vilka effekter det ger för just linje 2. Det måste också mätas mot vad som händer med andra delar av spårvägssystemet.TKO skrev: Nu föreslår ju inte insändarskribenten någon minskning av spårvägstrafiken - utan en ökning jämfört med läget idag.
Och utan att ha annat än en turists perspektiv på Norrköpings spårvägsnät så är mitt intryck att trafikunderlaget både på Öster och ut mot Fridvalla är tämligen litet.
/TKO
Insändaren föreslår att man drar nya spår i Kungsgatan vilket ger en ny alternativ körväg - som går "genom centrum" och inte lite vid sidan om!TonyM skrev:Må så vara, men när man studerar ett spårvägssystem bör man också se till systemet som sådant. Att behålla linje 2 är inte bara något som skall bedömas mot vilka effekter det ger för just linje 2. Det måste också mätas mot vad som händer med andra delar av spårvägssystemet.TKO skrev: Nu föreslår ju inte insändarskribenten någon minskning av spårvägstrafiken - utan en ökning jämfört med läget idag.
Och utan att ha annat än en turists perspektiv på Norrköpings spårvägsnät så är mitt intryck att trafikunderlaget både på Öster och ut mot Fridvalla är tämligen litet.
/TKO
Huruvida det som föreslås av insändarskribenten är att se som en ökning eller minskning eller ett status quo får andra bedöma, min känsla är dock att det skulle bli mindre och framförallt förlorar man den alternativa körväg "genom centrum" som för tillfället faktiskt får betraktas som befintlig.
//Tony
Om vi säger så här.....M_M skrev:En intressant fråga är väl vad det skulle kosta att både behålla de nuvarande spåren *och* dra nya spår där det så föreslagits? Låt dessa nya spår ha rejält glest mellan hållplatserna, så att det blir ungefär som t.ex. snabbspåret i Göteborg.
Fast då uppkommer frågan vad vagnarna har för STH? Enligt fakta här hos spårvägssällskapet så har M06 goda 70km/h medan för övriga vagntyper saknas (vad jag kan se) uppgift.
Vore det inte en god idé att faktiskt lägga tillbaka de där 400 metrarna spår till Smedstuguplan nu? Precis som 1957 kan man ju "spara" en vagn genom att vända varannan gång vid Smedstuguplan. Och jag tror att Navestad-Hageby behöver tätare turer än Fridvalla-Eneby, så det känns rätt så riktigt att föreslå TVÅ linjer till Navestad varav en går Drottninggatan och en över Öster (körtiden blir densamma, i alla fall enligt tidtabellen för några år sedan när jag funderade sist på detta) och den ena vänder på Smedstuguplan.leifd skrev:Självklart ska nuvarande spår sparas och även trafikeras. Min åsikt är ju att man måste utveckla och förtäta, för att på det viset få fler att åka, för det är först när man har ett stort utbud, som man kan få folk att tänka om.
Tyvärr verkar korsningen mellan Trädgårdsgatan och Drottninggatan inte vara helt fullständig (d.v.s. man kan bara köra i fem av de sex 'tänkbara' riktningarna). Vad sägs om en linje Navestad-Nygatan-Östra-Trädgårdsgatan-Drottninggatan-Navestad? Om det hade gått att köra hur man vill i den nyss nämnda korsningen så hade man kunnat växla medurs/moturs i centrum styrt av vilka relationer folk åker mest på i rusningen... Fast då missar man centralen...Reimersholme71 skrev:Vore det inte en god idé att faktiskt lägga tillbaka de där 400 metrarna spår till Smedstuguplan nu? Precis som 1957 kan man ju "spara" en vagn genom att vända varannan gång vid Smedstuguplan. Och jag tror att Navestad-Hageby behöver tätare turer än Fridvalla-Eneby, så det känns rätt så riktigt att föreslå TVÅ linjer till Navestad varav en går Drottninggatan och en över Öster (körtiden blir densamma, i alla fall enligt tidtabellen för några år sedan när jag funderade sist på detta) och den ena vänder på Smedstuguplan.leifd skrev:Självklart ska nuvarande spår sparas och även trafikeras. Min åsikt är ju att man måste utveckla och förtäta, för att på det viset få fler att åka, för det är först när man har ett stort utbud, som man kan få folk att tänka om.
Spår på Kungsgatan måste vi förstås ha också! Vad sägs om Kungsgatan-Albrektsvägen-Ektorp-spårreservatet i Vilbergen-Sjukhuset, så kan man till att börja med trafikera Navestad-Centralen-Sjukhuset. "Till att börja med" säger jag förstås för att mitt mål är att spårvägifiera alla bussarna i Norrköping, även de som går till Smedby, Lindö och Skarphagen.
Om man vill ha lägre turtäthet till Eneby än till Navestad så finns det redan nu en vändmöjlighet vid Norr Tull.M_M skrev:
Istället för att lägga tebax spåren vid Smedstugplan så vore kanske en vändmöjlighet vid Centralen inte så dumt?
Helt riktig, så vänder man ju bra vid Norr Tull istället för vid Resecentrum, vad många inte tänker på, är ju att man faktiskt ska ha plats för att vända och stå uppställd en stund också.Olle L skrev:Om man vill ha lägre turtäthet till Eneby än till Navestad så finns det redan nu en vändmöjlighet vid Norr Tull.M_M skrev:
Istället för att lägga tebax spåren vid Smedstugplan så vore kanske en vändmöjlighet vid Centralen inte så dumt?
Att bygga ytterligare en vändslinga vid Resecentrum (500 m från Norr Tull) känns inte motiverat ...
Vagnar från Navestad skulle passera Resecentrum på väg till Norr Tull.
På så vis får Navestad förbindelse med Resecentrum med hög turtäthet.
Om varannan vagn på linje 2 (eller hellre en av två linjer) vänder vid Norr Tull så halveras turtätheten på den norra delen.
Men linje 3 fortsätter ju som i dag i gemensam sträckning med linje 3 till Hagaskolan. Så Marielund och Haga har nytta av båda linjerna.
Jag tycker det verkar vara vettigt att succesivt "trappa av" turtätheten på detta sätt.
Detta som en anpassning till att det bor mer folk i söder än i norr.
Smedstuguplan ...
Där låg spåret kvar 11 år efter nedläggningen (1966-1977).
Om det legat kvar i dag hade det kunnat användas som vändmöjlighet.
Men man bygger knappast en ny linje där. Smedstuguplan ligger inom gångavstånd från befintlig linje 2 i Taborsbergsvägen.
Ja, det har du rätt i!leifd skrev:
Helt riktig, så vänder man ju bra vid Norr Tull istället för vid Resecentrum, vad många inte tänker på, är ju att man faktiskt ska ha plats för att vända och stå uppställd en stund också.
Men eftersom vi "snart" har 15 tvåriktningsvagnar, så är det ju inte omöjligt att bygga en vändplats för en linje vid "gräshållpatsen", där finns dessutom plats för ett spår till om man skulle vilja.
Ett spår och några växlar, borde lösa detta.
Vad gäller Smedstuguplan så finns ingen som helst anledning att sörja den snutten, motsvarande vändmöjlighet går lätt att anordna på Taborbergsvägen, med ytterligare växlar, Plats för uppställningsspår finns dessutom redan. Här finns ju dessutom spårtriangel för att kunna vända, vid Hagaskolan.