Alfred Grenander - Svensk arkitekt i Berlin

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Alfred Grenander - Svensk arkitekt i Berlin

Inlägg av LÅ1 »

Alfred Grenander var en svensk arkitekt som ritat en hel del byggnader i Berlin. Bl a flera U-banstationer.

Från Arkitekturmuseets hemsida (länk nedan):
"Som ingen annan formade Grenander Berlins stadstrafik. Han utförde ornament till stålpelarna till stadens första högbana, ritade biljettkassor, entréportaler och tidningskiosker. Han skapade underjordiska färgrum med hjälp av kakel, som exempelvis de berömda pelarna på Alexanderplats. Han ansvarade för inredning och utseende för såväl tunnelbanevagnar som dubbeldäckare och bussar."

Jag låter länkarna tala:
Arkitekturmuseet i Stockholm (Synd man missade den utställningen!)

Webutställningen från Deutches Technikmuseum

Arkitekt Alfred Grenander

Alfred Grenander - mannen från Skövde som byggde Berlin

Grenanderkarta (pdf)

Lyssna på berättelsen om Alfred Grenander

Bildlänk: U-Bahnhof Wittenbergplatz
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Alfred Grenander - Svensk arkitekt i Berlin

Inlägg av Ulrik Berggren »

Coolt värre! Mycket man inte vet om Svenska arkitekturinsatser utomlands :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Alfred Grenander - Svensk arkitekt i Berlin

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:Coolt värre! Mycket man inte vet om Svenska arkitekturinsatser utomlands :D
Ja, jag visste bara att det var en svensk som ritat stationsbyggnaden vid Wittenbergplatz. Och att han ritat lite andra saker i Berlin. Så råkade jag hitta namnet och googlade. Och blev överaskad över hur mycket han gjort. Inte minst i U-bahn!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Alfred Grenander - Svensk arkitekt i Berlin

Inlägg av LÅ1 »

Via en länk i en annan tråd råkade jag hitta en sida som bl.a. har en sammanställning över Alfred Grenanders verk. Många med länkar till äldre bilder. Även en "Hochbahnwagen" har han ritat.

Och när jag ändå länkar om Grenander så varför inte länka till ett kort SvT-klipp med auktion i Stockholm där man säljer möbler ritade av Grenander. (Det var också et helt avsnitt i serien Antikmagasinet som handlade om Grenander, men det finns tydligen inte kvar på SvT-play.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar