Sida 1 av 3

Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: lördag 13 september 2008 3:16
av Zill
Los Angeles Times: 4 reported dead as Metrolink cars crash into freight train
A Metrolink train and a Union Pacific freight train collided in Chatsworth this afternoon, killing at least four people and injuring at least 23 others. Dozens of people were believed to be trapped in the wreckage despite the efforts of more than 100 firefighters, police officers and paramedics.
KNX Newsradio: Metrolink Train Crash
Firefighters put out a fire under part of the wreckage and pulled people from a Metrolink car, which was partly torn open and left lying on its side. Several other cars in the Metrolink train remained upright.

The Union Pacific freight train's engine was also turned onto its side, with the rest of the train splayed out like an accordion behind it.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: lördag 13 september 2008 9:16
av kildor
Vad jag kan utläsa av ett inlägg på ett annat forum så tycks det inte finnas något ATC-liknande system på sträckan (annars borde olyckan naturligtvis inte ha ägt rum). Är det ovanligt med den typen av säkerhetssystem i USA?

http://www.railroad.net/forums/viewtopi ... 60&t=54858

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: lördag 13 september 2008 16:13
av Zill
Det skulle möjligen vara av intresse att Metrolinks tågtrafik är upphandlad, och körs av Veolia Transportation.
kildor skrev:Vad jag kan utläsa av ett inlägg på ett annat forum så tycks det inte finnas något ATC-liknande system på sträckan (annars borde olyckan naturligtvis inte ha ägt rum). Är det ovanligt med den typen av säkerhetssystem i USA?

http://www.railroad.net/forums/viewtopi ... 60&t=54858
ATC har man vanligtvis inte på s k Class I railroads i nordamerika. Jag vet inte om just denna bana (Ventura County Line) ägs av UP eller Southern California Regional Rail Authority (många långa sträckor av järnvägsbana i Los Angeles som tidigare ägdes av järnvägsbolagen UP eller BNSF (eller deras föregångare ATSF, SP osv) har köpts upp av SCRRA, fast järnvägsbolagen har kvar s k trackage rights på dessa sträckor för sina godståg.

Vi vet ju inte vad orsaken till denna olycka i Chatsworth (USAs haverikommission, NTSB, kommer att utreda), men jar kommer ihåg den svåra och blodiga olyckan ca 10 km från min bostad i Silver Spring, Maryland år 1996, då ett MARC lokaltåg kolliderade med ett snälltåg, Amtraks Capitol Limiteden bana som (då och nu) ägs av CSX. I NTSBs rapport skrevs, bl a:
The signal system functioned as designed.

The MARC train 286 engineer apparently forgot the signal aspect, which required him to be prepared to stop at Georgetown Junction, due to interference caused by various events, including performing an unscheduled station stop, that occurred between the presentation of the APPROACH aspect at signal 1124-2 and the STOP signal at Georgetown Junction.

The Federal Railroad Administration reliance on the need for increased vigilance of wayside signals and special actions in operating rules, such as the crew communication rule of emergency order 20, does not adequately safeguard the public.

Had a train control system that could utilize the cab signal equipment on the Maryland Rail Commuter cab control car been a part of the signal system on the Brunswick Line, this accident may not have occurred.

A fully implemented positive train separation control system would have prevented this accident by recognizing that MARC train 286 was not being operated within allowable parameters, based on other authorized train operations, and would have stopped the train before it could enter into the unauthorized track area.
Varför har man inte ATC på dessa banor? Dett är ett politiskt problem, och orsaken ligger med Republikanska partiet, som automatiskt sätter sig imot förslag som skulle kosta stora bolag i landet pengar.

NTSB har länge rekommenderat:
Facilitate development and implementation of positive train control systems that include collision avoidance
och
Require implementation of positive train control on main line tracks, giving priority to high-risk corridors where commuter and intercity passenger railroads operate.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: lördag 13 september 2008 17:47
av Lars Stegenius
Utvecklingen har ju faktiskt gått bakåt i USA.

Redan på 30-talet fanns det sträckor med ATS (automatiskt tågstopp), sträckor som Bew York - Chicago och Chigago - Milwaukee. Där körde man ångloksdragna persontåg i upp till 160 km/h. När sedan det började gå allt sämre för järnvägsbolagen så försvann i princip allt som kostade pengar i underhåll - järnvägsbranschen slet med överbemanning (5 personer per godståg!) och lagstiftning som gjorde att prissättningen var reglerad.

Mu pågår prov med GPS-baserade system.

//Lars S

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: lördag 13 september 2008 17:55
av Zill

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: lördag 13 september 2008 18:24
av Zill
Lars Stegenius skrev:Utvecklingen har ju faktiskt gått bakåt i USA.
T v ja.
Lars Stegenius skrev:Redan på 30-talet fanns det sträckor med ATS (automatiskt tågstopp), sträckor som Bew York - Chicago och Chigago - Milwaukee. Där körde man ångloksdragna persontåg i upp till 160 km/h. När sedan det började gå allt sämre för järnvägsbolagen så försvann i princip allt som kostade pengar i underhåll - järnvägsbranschen slet med överbemanning (5 personer per godståg!) och lagstiftning som gjorde att prissättningen var reglerad.
På Amtraks N.E. Corridor måste ett lok i varje godståg ha s k LSL (locomotive speed limiting) - Amtraks egna lok har en sorts ATC, Advanced Civil Speed Enforcement System (ACSES).
Lars Stegenius skrev:Mu pågår prov med GPS-baserade system.
Skulle vara betydligt bättre än ingenting.

American Association of Railroads gav uttryck för USAs stora järnvägar 2005 ang. ATC:

http://www.ntsb.gov/events/symp_ptc/pre ... rClute.pdf

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: lördag 13 september 2008 23:17
av kildor
Det är ju inte så märkligt att olyckor inträffar om den enda barriären är en ensam (?) förares åtlydnad av en optisk signal.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: söndag 14 september 2008 5:29
av Zill
kildor skrev:Det är ju inte så märkligt att olyckor inträffar om den enda barriären är en ensam (?) förares åtlydnad av en optisk signal.
Precis!

L.A. Times: Metrolink says its engineer failed to heed signal in Chatsworth train crash

Jag förstår att lokföraren måste nu meddela på radion till sina medarbetare ombord vilken aspekt föraren ser vid varje signal som passeras.

Detta genomfördes på MARC lokaltåg efter olyckan i Silver Spring. Vet inte om Metrolink har (eller hadde) liknande regler.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: söndag 14 september 2008 11:24
av 76
GP har också plockat upp storyn. Dock så har de hittan någon annan att skylla på, nämligen mekanikern...

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=305&a=445013

Hmm... :wink:

Nja...

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: söndag 14 september 2008 14:18
av kildor
Det står inget om mekaniker i artikeln, men det kanske gjorde det förut. Låter i så fall som en misslyckad översättning av engineer...

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: söndag 14 september 2008 15:24
av 76
Haha, ja det gjorde det. Byt ut lokföraren mot mekanikern så har du artikeln innan den fixades.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: måndag 15 september 2008 4:33
av joxsfo
Enligt nbc har en tonårig tågentusiast sms:at med föraren så vid olyckstillfället...http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp ... 8#26704621

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: måndag 15 september 2008 4:43
av Zill
L.A. Times: Metrolink dispatcher tried to warn engineer
Metrolink officials on Saturday said their train's engineer apparently failed to heed a trackside red light near a junction with a railroad siding. But they did not disclose how they knew the red light was functioning properly.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: måndag 15 september 2008 4:49
av Zill
joxsfo skrev:Enligt nbc har en tonårig tågentusiast sms:at med föraren så vid olyckstillfället...http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp ... 8#26704621
KNX Newsradio (CBS) rapporterar liknande:
Engineer's Text Message Was Received Just Before Crash och

METROLINK ENGINEER REPORTED TO BE TEXTING BEFORE CRASH

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: måndag 15 september 2008 7:49
av Olle
..... och så här ser Metro Links tåg ut.

Bild


Bild

:!: lle.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: måndag 15 september 2008 19:09
av Zill
Olle skrev:..... och så här ser Metro Links tåg ut.

Bild

:!: lle.
Samma eller liknande (Bombardier BiLevel Coach) vagnar rullar dessutom i Toronto (GO Rail), Seattle (Sounder), New Jersey (NJ Transit) och San Diego (Coaster).

Bombardiers egen sida om BiLevel cars här.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: torsdag 18 september 2008 17:47
av Zill
Los Angeles Times: Probe looks at whether Metrolink engineer's split shift played part in deadly crash
Federal investigators are trying to determine whether back-to-back, split-shift workdays that began before dawn and ended at 9 p.m. played a role in a Metrolink engineer's failure to heed warning lights in last week's crash that left 25 people dead.

Engineer Robert M. Sanchez's regular five-day workweek was spread over nearly 53 hours, according to authorities. He would have been near the end of that schedule Friday afternoon when his train sped through a red light and collided head-on with a Union Pacific freight train.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: torsdag 18 september 2008 21:13
av kildor
Zill skrev:Los Angeles Times: Probe looks at whether Metrolink engineer's split shift played part in deadly crash
Federal investigators are trying to determine whether back-to-back, split-shift workdays that began before dawn and ended at 9 p.m. played a role in a Metrolink engineer's failure to heed warning lights in last week's crash that left 25 people dead.

Engineer Robert M. Sanchez's regular five-day workweek was spread over nearly 53 hours, according to authorities. He would have been near the end of that schedule Friday afternoon when his train sped through a red light and collided head-on with a Union Pacific freight train.
Ja, detta känns ju som en klart mer bidragande faktor till olyckan än eventuell förekomst av sms:ande. Jag vet inte om jag tolkar artikeln rätt, men om han började 5:54 varje dag och slutade 21:00 (visserligen med uppehåll mellan 9:26 och 14:00) så är det märkligt att det inte hänt en olycka tidigare. Nattvilan är knappt 9 timmar, veckoarbetstiden 53 timmar!!! Horribelt. Kan det verkligen vara så illa?

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: fredag 19 september 2008 17:52
av Zill
kildor skrev:
Zill skrev:Los Angeles Times: Probe looks at whether Metrolink engineer's split shift played part in deadly crash
Federal investigators are trying to determine whether back-to-back, split-shift workdays that began before dawn and ended at 9 p.m. played a role in a Metrolink engineer's failure to heed warning lights in last week's crash that left 25 people dead.

Engineer Robert M. Sanchez's regular five-day workweek was spread over nearly 53 hours, according to authorities. He would have been near the end of that schedule Friday afternoon when his train sped through a red light and collided head-on with a Union Pacific freight train.
Ja, detta känns ju som en klart mer bidragande faktor till olyckan än eventuell förekomst av sms:ande. Jag vet inte om jag tolkar artikeln rätt, men om han började 5:54 varje dag och slutade 21:00 (visserligen med uppehåll mellan 9:26 och 14:00) så är det märkligt att det inte hänt en olycka tidigare. Nattvilan är knappt 9 timmar, veckoarbetstiden 53 timmar!!! Horribelt. Kan det verkligen vara så illa?
Jag misstänker att SMS:ande hadde mera med saken att göra, om lokföraren verkligen körde förbi en signal som visade stopp. Men det vet vi inte ännu.

S k split shifts är ganska vanligt inom kollektivtrafiken i USA.

Re: Kalifornien: Metrolink lokaltåg krockade med UP godståg

Postat: fredag 19 september 2008 18:01
av Zill
L.A. Times: Teen rail enthusiasts grieve for Metrolink engineer on the Internet
A group of youths -- some believed to have been text messaging the engineer on the day of the crash -- have shied away from the media. But their pain is visible in online videos and message boards.
L.A. Times: Metrolink crash leads to ban on cellphone use by train crews
After two California train accidents this summer in which cellphone use may have been a factor, state regulators were preparing a ban on the wireless devices for rail crews in the weeks prior to the Metrolink crash in Chatsworth that killed 25 people.
The grim irony was disclosed Thursday by state Public Utilities Commission officials as they voted to impose the cellphone ban. It came a day after federal investigators confirmed that a Metrolink engineer had been sending and receiving text messages while on duty last Friday, the day of the head-on collision with a Union Pacific freight train, the worst California train disaster in 50 years.