Sida 1 av 1
Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: fredag 12 september 2008 19:46
av Erik Sandblom
Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Mer än hälften eller 50,8 procent av alla bilresor i Helsingborg är under fem kilometer. Och 30 procent är kortare än en kilometer.
Kommunalrådet Peter Danielsson (m) är överraskad.
— Det trodde jag inte. Men det här visar att vi måste arbeta ännu hårdare för att helsingborgarna framöver ska välja bussen eller cykeln före bilen, säger han.
Re: Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: fredag 12 september 2008 20:15
av MustangF1-43
Det finns en mycket enkel förklaring till detta:
*Bilens snabbhet
*Bilens komfort
*Bilens bekvämlighet
Det matchar inte en grön buss i Helsingborg hur gärna man än vill. Det sorgliga faktumet är dock att Helsingborg hade ett modernt trafikmedel kallat spårvagn fram till 1967. De senaste vagnarna i staden, typ F, erbjuder betydligt bättre komfort och prestanda än de gasbussar som idag används. Restiderna talar även för såväl vagnens som bilens fördel. Har mätt upp sträckan Tågaborg-Råå med bil. 20 minuter. Spårvagn 30 minuter. Bussen ligger en bra bit efter. Då hade spårvagnen trots allt två järnvägsövergångar och fler hållplatser att hantera (som påverkade körtiden) jämfört med bussarna (som har färre hållplatser och inga plankorsningar med järnvägen).
Resultatet syns även i statistiken där resandet sjunkit snabbt efter att buss infördes som lösning på alla lokaltrafikproblem i staden.
Jag anser det vara helt naturligt att folk väljer bilen för pendling då dagens lokaltrafik i Helsingborg inte är något att hänga i granen. Det finns dock undantag, linjerna 3 och 93 fungerar utmärkt och är snabba. Linjerna 1 och 2 (spårvagnsersättande linjer) är allt för långa och går alldeles för långsamt för att vara attraktiva. Det är dessa två linjer som behöver ersättas med spårväg om bilresandet ska kunna reduceras i stråken.
Det finns ingen anledning att moralisera över bilåkandet innan kollektivtrafiken är uppgraderad till modern standard med spårväg på de två tunga linjerna. Förutom det är bussbana lämpligt på vissa andra linjer. Gärna kombinerat med futuristiska bussar i stil med Irisbus Civis.
En bra början i staden är att konvertera linje 1 och 2 till bussbana och köpa Civis till dessa två linjer. Konceptet "tänk spårvagn, kör buss" införs till fullo och dessa två linjer kallas "Citybusslinjer". På sikt läggs spår i deras sträckningar. Hållplatser etc anpassas till spårväg.
Jag avslutar med två bilder. Den ena föreställer Helsingborgs modernaste fordon som man ägt själva i form av F1 43 med S1 108 tillkopplad. Under den kommer en bild av hur Helsingborg med bilattraktionskraft hade sett ut, d.v.s att stadens modernaste fordon hade hetat Bombardier Flexity Classic. Vilken då puttat ned F-vagnarna från tronen.
Mot dessa två fordon är tyvärr inte Helsingborgs bussar något att begära bilister att nyttja. De gör rätt som tar bilen. Jag är varje dag tacksam över att jag kan ta "spårvagnen" till Helsingborg i form av ett Pågatåg littera X11 som tar mig rakt in till centrum på 8 minuter.
Re: Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: fredag 12 september 2008 21:02
av 2763
Vare sig S1 eller F-vagnar kan sägas vara särskilt moderna ens i förhållande till MAN-gasbussar. Mustanger är en 1940-talskonstruktion och det är inte något som är modernt idag, det är absolut inte heller något som kan betraktas som varandes modernare än en buss från 1960-talet.
Att du anser alla spårvagnar modernare än alla bussar får stå för dig, jag tror tyvärr att du är rätt ensam om den inställningen.
Vi är dock ense om att Helsingborg behöver bättre kollektivtrafik för att avhjälpa ovanstående. Sen måste jag ju påpeka att det är föga förvånande att Hr. Sandblom även denna gång påpekar det som vi sedan länge vet att han tycker är viktigt med bilresor, dvs att de är så förbenat korta att man lika gärna kunde cyklat.......
//Tony
Re: Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: fredag 12 september 2008 21:26
av MustangF1-43
Självfallet finns det nyare fordon, något jag gav exempel på med M06. MAN-gasbussarna i Helsingborg är tyvärr vare sig speciellt bekväma eller i största allmänhet trevliga att använda. Krängande, skakig gång. Hög bullernivå internt och externt. Även om F-vagnen är avsevärt äldre går den bättre än dessa bussar och den uppfattningen har blivit ännu starkare då jag vet hur dessa vagnar går på gaturäls.
Jag undviker att åka stadsbuss i Helsingborg p.g.a deras dåliga komfort och höga buller, sedan spelar det ingen roll hur "miljövänliga" de än anses vara.
Det räcker med att prova de MAN-bussar som går på linje 219 och 220 för att upptäcka stor skillnad. Visserligen regionbussar men samma bussmodell i grunden. Klart bättre ljudisolering m.m.
För att få ordning på Helsingborg behöver linjerna 1 och 2 få moderna ledspårvagnar i stil med M06. Utvecklingen har inte gått direkt framåt i staden efter 1967 annat än nyare bussar. Men inte avgjort framåt ifråga om restider och komfort samt miljöprestanda på de linjesträckor som trafikerades av spårvagnar.
Sålänge Helsingborg kör vidare med dagens trafik som ej kan konkurrera med bilen tillåter jag mig att betrakta F-vagnen som det mest moderna kontra tekniknivån iövrigt som staden haft. Även om det självfallet är en gammal vagn när man jämför med en ny sak som M06, Variotram o.dyl.
Trots införandet av "moderna" bussar har resandet stadigt sjunkit sedan 1967, trots inköp av nya bussar. Tydligen har bussen svårt att konkurrera med bilen och därför finns det ingen större anledning att klaga över att folk åker bil istället för buss. Det finns goda skäl att ta bilen och jag skulle inte byta ner mig från bil till gasbuss.
Självfallet finns det bussar av modernt snitt. Däremot är det mycket sällan en god idé att ersätta spårvagn med buss och samtidigt som i Helsingborg införa längre restider och lägre komfort än de fordon som ersattes. För det går ju inte att säga att en MAN-buss i Helsingborgs stadstrafik idag erbjuder någon "komfort" att tala om. Låggolvskonceptet påverkar fjädringen negativt m.m. En modern spårvagn är betydligt mer attraktiv. Eller för den delen något innovativt busskoncept i stil med Civis kombinerat med bussbanor/körfiler och "tänk spårvagn kör buss".
Ursprungsinlägget antyder att det är fel att använda bilen istället för att cykla eller åka buss. Min uppfattning är att sådant moraliserande över bilen endast går för sig om kollektivtrafiken är snabb, modern och håller hög standard. Tyvärr är det inte så bra i den aktuella staden och valet av bil när sådan finns i hushållet får betraktas som fullt naturligt. Hellre 3 km i en bekväm bil än i en buss som ger sämre komfort och längre restid.
Cykel är ju dock bra för motion och miljö så den delen av det hela kan jag hålla med om. D.v.s att man kan ju använda cykel när vädret så tillåter som alternativ till bilen.
Re: Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: fredag 12 september 2008 21:47
av 2763
Det tog hårt, uppenbarligen.
Jag vet också hur vagntypen beter sig på gaturäls, just därför törs jag definitivt påstå att F-vagnarna inte är direkt moderna.
Komfortbegreppet har inte med modernitiet att göra, det är inte många som ser hjulångare som moderna, men komforten ombord kan vara väldigt hög för det.
Jag håller däremot med dig om att man behöver något som är konkurrensfördelaktigt om man skall locka bilister till den kollektiva trafiken. Spårväg är ett alternativ, men det krävs mer för du kan inte täcka en stad som Helsingborg med ett tillräckligt finmaskigt nät för att få verklig effekt.
Det är lite naivt att påstå att folk väljer bort bussen för att det är sämre komfort än i bilen. Varför går linje 4 i stockholm och linje 16 i Göteborg jämt fulla då?
Det är naturligtvis betydligt djupare frågor än så. Tidsfaktorn är direkt avgörande. Tydlighetsfaktorn lika så. Spårvagn är tydligt, komfortabelt och effektivt i högre grad än buss. Men Buss är inte så hemskt som du verkar vilja förespråka.
//Tony
Re: Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: lördag 13 september 2008 1:43
av TKO
TonyM skrev:Det tog hårt, uppenbarligen.
Jag vet också hur vagntypen beter sig på gaturäls, just därför törs jag definitivt påstå att F-vagnarna inte är direkt moderna.
Komfortbegreppet har inte med modernitiet att göra, det är inte många som ser hjulångare som moderna, men komforten ombord kan vara väldigt hög för det.
Jag håller däremot med dig om att man behöver något som är konkurrensfördelaktigt om man skall locka bilister till den kollektiva trafiken. Spårväg är ett alternativ, men det krävs mer för du kan inte täcka en stad som Helsingborg med ett tillräckligt finmaskigt nät för att få verklig effekt.
Det är lite naivt att påstå att folk väljer bort bussen för att det är sämre komfort än i bilen. Varför går linje 4 i stockholm och linje 16 i Göteborg jämt fulla då?
Det är naturligtvis betydligt djupare frågor än så. Tidsfaktorn är direkt avgörande. Tydlighetsfaktorn lika så. Spårvagn är tydligt, komfortabelt och effektivt i högre grad än buss. Men Buss är inte så hemskt som du verkar vilja förespråka.
//Tony
Heja Tony!
Så bra så jag nästan kunde skrivit det själv...
/TKO
Re: Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: lördag 13 september 2008 9:52
av 2763
Dra inte för stora växlar Thomas. Du vet mycket väl att jag är pro spårväg. Men då skall det också marknadsföras med rätt medel.
//Tony
Re: Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: lördag 13 september 2008 15:45
av rote
Jag har iofs alltid tyckt att Helsingborg är en ganska "amerikaniserad" (i betydelsen liten stadskärna omgiven av stora glesbebyggda områden och villamattor runtom hela stan i en halvcirkel från Höganäs till Åstorp och Landskrona) stad så jag är inte förvånad över att det är mycket biltrafik där. Att det är mycket biltrafik med start och mål inom själva stan var lite mer överraskande, men jag tror att mycket av förklaringen ligger i topografin och stadsplaneringen:

Helsingborg är en stad vars stadskärna ligger nere vid havet och sedan brant stiger mot Landborgen. Det är ungefär 40 meters höjdskillnad vi talar om här mellan Knutpunkten vid havet och Kärnan på Landborgen. Detta gör att ytterst få i Helsingborg cyklar in till stan jämfört med en jämnstor stad som Norrköping. "Cykla är för jobbigt och det är jobbigt att gå uppför Landborgen, vi tar bilen in till stan". Dessutom finns ibland bara trappor som alternativ och inga cykelvägar vid exempelvis Kärnan så då blir det ännu en svårighet. Många vågar dessutom inte cykla ned för Landborgen just p.g.a. höjdskillnaderna.

Stan genomkorsas av många breda gator, inte minst Malmöleden som utgör förbindelsen mellan E6 och färjeläget. Inne i stan går Järnvägsgatan, en sexfilig trafikled förbi Rådhuset och Knutpunkten. Kommer man norrifrån kör man in till centrum via Hälsovägen, en väg som går igenom en dalgång och effektivt skär av Landborgen i två delar. Den vägen är så finurligt byggd att om man ska korsa Landborgen till fots eller cykel från norr till söder finns det ingen bro över Hälsovägen (ni kan kolla på en karta för att försöka förstå vad jag menar) vilket betyder att man tvingas till att antingen gå nedför dalen, korsa den fyrfiliga Hälsovägen, sedan gå uppför dalen igen för att nå andra sidan eller så tvingas man till en vääldigt lång omväg österut.
Summa summarum skär många av trafiklederna brutalt igenom flera förbindelser som hade kunnat vara nyttiga för gående och cyklister. Alternativet blir ofta att cykla väldigt branta vägar eller långa omvägar om man t.ex. ska nå campusområdet vid hamnen. Andra bostadsområden som är ganska svåra att nå med cykel/gång är den "kil" som ligger mellan Malmöleden, järnvägen, hamnen, Råå och industrierna i södra Helsingborg. Det området är relativt nära centrum men det finns inga jättebra cykelvägar dit från centrum som inte innebär att man tvingas bredvid enorma lastbilar.
Andra faktorer som kanske kan spela roll är att stan domineras av logistikbranschen (= mycket transportarbete och många med körkort utöver B-nivån) så biltätheten borde vara rätt hög.
Att smala av gatorna är en sak men vill man verkligen minska trafiken i centrum borde man flytta på färjeläget bort från centrum (likadant borde man göra i Helsingör f.ö., där tvingas man fortfarande köra igenom stan om man ska åka från färjeläget till motorvägen mot Köpenhamn). Jag vågar inte ens tänka på hur mycket avgaser som spys ut inne i stan p.g.a. alla fordon måste rulla på låga växlar för att köra ombord färjorna. Ett riktigt radikalt förslag vore att stänga av Järnvägsgatan för biltrafik någonstans mellan Knutpunkten och Sundstorget. Trafik som ska till färjeläget (om det ligger kvar på samma plats) får då köra Malmöleden och de som ska igenom stan får köra utanför över Österleden exempelvis eller Magnus Stenbocksgatan vid Olympia som just nu avsmalnats.
Re: Många bilresor i Helsingborg är under en halvmil
Postat: söndag 14 september 2008 11:20
av TKO
TonyM skrev:Dra inte för stora växlar Thomas. Du vet mycket väl att jag är pro spårväg. Men då skall det också marknadsföras med rätt medel.
//Tony
Och jag anser mej inte vara contra spårväg.
Så det så!
/TKO