Sida 1 av 2
Ny tunnelbanevagn
Postat: måndag 21 juli 2003 12:59
av grepen
Har hört att SL testar en ny tunnelbanevagn med luftkonditionering. Vad ska den heta? C21?
Är det lönt att ha luftkonditionering på Bana 3?
Där blir man väl lätt förkyld?
Postat: måndag 21 juli 2003 13:11
av bruse
C20F nr 2000.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2633
På bana 3 kandke det inte behövs, men du blir ju inte förkyld av en AC-anläggning, om den är rätt inställd.
Ny tunnelvagn
Postat: måndag 21 juli 2003 13:12
av AGR
C20F vagn no 2000 provas på bana1. En bild från leveransen. Lägg märke till de släta vagnsidorna

Postat: måndag 21 juli 2003 17:26
av M224
Tycker att det är det är urlöjigt att den inte heter C21, det är det som är det tråkiga med t-banan idag. Man åker samma vagnar varje dag (i mitt fall C20 2172,2178,2179,2190,2197,2199) Dom går på linje 13 jämt!

Variation är roligare...
Postat: måndag 21 juli 2003 19:18
av Bussmicke
Du glömde 2185, den ser jag jämt och åter jämt.
Man får vara glad att det dykt upp lite mer riktiga vagnar på Tub1 igen om än bara tiillfälligt.
Postat: måndag 21 juli 2003 20:13
av M224
Du menar C14! Varför har dom dykt upp tillfälligt?
Postat: måndag 21 juli 2003 20:16
av M224
Bussmicke! varför funkar inte din sida? Härligt och se att det börjar hända saker på tunnelbanesidan =)
Postat: måndag 21 juli 2003 20:54
av Gäst
Missade förnya avgiften för domännamnet vilket åtgärdades i morse.
Vet inte hur lång tid det tar att den kommer i gång.
Nån som vet?
Postat: måndag 21 juli 2003 21:32
av bruse
Anonymous skrev:Missade förnya avgiften för domännamnet vilket åtgärdades i morse.
Vet inte hur lång tid det tar att den kommer i gång.
Nån som vet?
Berror på vem du är
gäst
Räkna med att själva Internet behöver 1-7 dagar på sig...
Postat: måndag 21 juli 2003 22:20
av Bussmicke
Jäklar, det var jag som skrev detta.
Måste varit första gången jag missat logga in

Postat: måndag 21 juli 2003 22:30
av Kvarne
Bussmicke skrev:Jäklar, det var jag som skrev detta.
Måste varit första gången jag missat logga in

...Bussmicke skriver historia....
Tack för den infon...nu vet jag var jag inte blir insläppt i "fotodepån"

Postat: måndag 21 juli 2003 22:42
av Bussmicke
Så snart det blir klart slås portarna upp igen.
Pinsamt.

Postat: tisdag 22 juli 2003 0:14
av Gäst
Daniel skrev:Tycker att det är det är urlöjigt att den inte heter C21, det är det som är det tråkiga med t-banan idag. Man åker samma vagnar varje dag (i mitt fall C20 2172,2178,2179,2190,2197,2199) Dom går på linje 13 jämt!

Variation är roligare...
Kan bero på att de vagnar har Ac installerad...
Postat: tisdag 22 juli 2003 1:15
av JohanB
Daniel skrev:Tycker att det är det är urlöjigt att den inte heter C21, det är det som är det tråkiga med t-banan idag. Man åker samma vagnar varje dag (i mitt fall C20 2172,2178,2179,2190,2197,2199) Dom går på linje 13 jämt! Variation är roligare...
Jag tror att resenärerna på linje 13 blivit lite bortskämda. När jag var liten på 80-talet så gick det nästan bara C4:or på linje 13 & 14. Och på linje 15 (Mörby-Sätra) gick det bara C6:or, för mig som bodde i Bergshamra var det ju rena julafton när man fick åka med dåvarande högtrafiklinje 24, som ofta tursattes med C4:or. Linje 13 av idag har ju C6, C13 och C20, kan det bli roligare?
Det är nuförtiden lite av en praxis att uddavagnar som inte levereras i någon större serie inte får egna typnummer. Även de fyra C14-vagnarna med asynkronmotorer som levererades på 80-talet fick ju heta C14z (populärt ibland kallade Cz), trots att elektroniken skilde sig väsentligt.
Den i mitt tycke konstigaste vagntypsnumreringen är C15 som ju inte skiljer sig alls från C14 förutom att man på C15 inte använt begagnade motorer och koppel.
C11 på Saltsjöbanan är ju också lite udda egentligen, de borde ju heta E10 enligt littererings-standarden från 194x (nån som minns exakt?).
Postat: tisdag 22 juli 2003 1:48
av Bussmicke
Skulle man enligt denna praxis då kallat C16 för C6S?
Postat: tisdag 22 juli 2003 1:56
av Bobjörk
Bussmicke skrev:Skulle man enligt denna praxis då kallat C16 för C6S?
Nope!
Det är/var stor skillnad mellan en C6 och en C16... då skall man ha ny littera. C14 och C15 var ingen skillnad mellan som sagt. Då bör det inte behövas nytt littera.
Jämför:
C16
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=310
C6
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=300
Postat: tisdag 22 juli 2003 2:03
av Bussmicke
Okej, du kan det där bättre än mig ser jag. Hur är statusen för C16 nu när vi ändå snöat in oss på dt spåret?
Postat: tisdag 22 juli 2003 2:14
av Bobjörk
Bussmicke skrev:Okej, du kan det där bättre än mig ser jag. Hur är statusen för C16 nu när vi ändå snöat in oss på dt spåret?
Nej, jag vet inte det... dom står väl och skräpar i Hammarby...
Postat: tisdag 22 juli 2003 8:55
av adtranz
hittade ett fel i vagnhallen på c6, det står att topphastigheten e 90km/h!80km/h ska det väl stå?det är väl bara c9 o c20 som toppar 90km/h?
Postat: tisdag 22 juli 2003 12:33
av M224
Även C7 är gjorda för 90km.
Jo men för bara några år sedan kunde man åka...
C4,C6H,C12H,C13H,C20
Vi kanske blev lite bortskämda
