Sida 1 av 1

Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: måndag 18 augusti 2008 12:17
av Thomas Åkerblad
"Vagnbrist hotar trafiksatsning. För tre år sedan skulle 40 moderna spårvagnar rullat i Göteborg. När vintertidtabellen börjar gälla i dag är endast 20 i trafik. Om rätt reservdelar är på plats och ingen kastat sten mot vagnarna under veckoslutet." Se länk:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... 179&ref=nb

Mvh/Thomas Å

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: måndag 18 augusti 2008 15:05
av leifd
Detta har ju diskuterats förut här, men man slås ju av att politikerna som intervjuats verkar lindrigt väl insatta.
T.ex. säger någon att andra också, haft problem med nya vagnar. Skulle väl då vara Oslo och Helsingfors då...... finns kanske fler iofs.
En sak är ju ganska klar, man har ju köpt fast sig i ett problem, som jag personligen tycker man kunde ana, problematiken i Oslo var väl ganska väl känd under upphandlingen av M32.
Att det gått bra mycket bättre med Stockholms och Norrköpings vagnköp, det verkar man inte känna till. Problem har vi inte hört så mycket om därifrån allafall.

Sen verkar man inte känna till så speciellt många spårvagnstillverkare heller, en begränsad marknad säger man. Nåja.....

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: måndag 18 augusti 2008 20:08
av 2763
Inte för att vara spydig nu Leif, men hur är det med A32 423 och dess systrar....

Tag dig inte för mycket vatten över huvudet. M06 har hittils visat sig vara en utmärkt produkt, men då är det en produkt som är köpt ur en serie där barnsjukdomarna är åtgärdade utan att ha en massa lokalt lull-lull i onödan. Man kan jämföra äpplen och päron, men då skall man vara medveten om att det är just det man gör.

A32 rullar väl förvisso utmärkt, men har även den en hel del brister som kanske inte är direkt uppenbara för den gängse resenären då framförallt vad det gäller förarmiljö

//Tony

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: måndag 18 augusti 2008 22:20
av Martin
Av vad som gick att utläsa i GP´s artikel finns 29 M32:or i Göteborg, är det då 429 som är den senast levererade,och när väntas nästa vagn? Såg förresten 428 idag vid Korsvägen,den gick söderut pålinje 8, men destinationen gick inte att utläsa då displayen tycks ha fått fnatt (oregelbundet prickmönster). Antar att man är tvungen att skicka ut allt man har i de vagnbristtider som råder istället för att fixa till ett relativt litet felsom detta.

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: måndag 18 augusti 2008 22:56
av Anders W
Martin skrev:Av vad som gick att utläsa i GP´s artikel finns 29 M32:or i Göteborg, är det då 429 som är den senast levererade,och när väntas nästa vagn? Såg förresten 428 idag vid Korsvägen,den gick söderut pålinje 8, men destinationen gick inte att utläsa då displayen tycks ha fått fnatt (oregelbundet prickmönster). Antar att man är tvungen att skicka ut allt man har i de vagnbristtider som råder istället för att fixa till ett relativt litet felsom detta.
430 har iaf varit ute i trafik, såg den senast torsdags eller fredags, 431 har jag för mig att jag sett inne på Rantorget, men är inte riktigt säker.

Nya vagnar väcker känslor

Postat: tisdag 19 augusti 2008 3:37
av Thomas Åkerblad
"Nya vagnar väcker känslor
Nästan omtyckta av resenärerna, definitivt hatade av förarna. De nya italienska spårvagnarna väcker starka känslor. Men spårtrafiken fungerade bra första dagen med tätare turer i Göteborg."

Mera info från GP: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... 9&ref=puff

Mvh/Thomas Å

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: tisdag 19 augusti 2008 16:46
av Lars Stegenius
TonyM skrev: /.../
A32 rullar väl förvisso utmärkt, men har även den en hel del brister som kanske inte är direkt uppenbara för den gängse resenären då framförallt vad det gäller förarmiljö

//Tony
Det kan ju diskuteras. SL har stoppat leveranserna av den senaste delserien på 9 vagnar sedan det visat sig svårt att få den första i delserien, 423, att fungera. Att köpa fler exemplar av en redan befintlig vagn är alltså ingen garanti för att inte få problem.

//Lars S

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: tisdag 19 augusti 2008 18:29
av Björn Ehnberg
Lars Stegenius skrev:
TonyM skrev: /.../
A32 rullar väl förvisso utmärkt, men har även den en hel del brister som kanske inte är direkt uppenbara för den gängse resenären då framförallt vad det gäller förarmiljö

//Tony
Det kan ju diskuteras. SL har stoppat leveranserna av den senaste delserien på 9 vagnar sedan det visat sig svårt att få den första i delserien, 423, att fungera. Att köpa fler exemplar av en redan befintlig vagn är alltså ingen garanti för att inte få problem.

//Lars S
Jag tror inte man ska dra parallellerna mellan de vagnupphandlingar som gjorts alltför långt, och heller inte peka finger för mycket. Det är ju alltid enkelt att vara efterklok. Fördomsfull som jag är (och gammal Fiat-ägare :) ) var jag ju tveksam när GS valde italienska spårvagnar, men Göteborg är Sveriges främsta spårvägsstad och vi har all anledning att önska trafiken där framgång med detta om vi vill kunna göra gällande att spårväg är ett trafikslag för framtiden.

Betr. A32:ans fel och förtjänster kan bl.a. sägas att PCC och jag diskuterat förarmiljön oändligt mycket (liksom vagnens utformning i övrig) och kommit fram till att vi har i stort sett diametralt olika åsikter. Så det finns olika meningar. När det gäller delserie 3 av vagntypen vill jag egentligen inte vidarebefordra obehräftade uppgifter, men det senaste jag hört var att Bombardier nu hittat problemet - ett förhållandevis enkelt elektronikfel (möjligen föranlett av någon omkonstruktion av någon krets, så det sätt Lars och jag diskuterat i annan tråd) - och att SL godkänt 423, vilket i så fall skulle innebära att leveranserna kan återupptas.

Mvh.

Björn

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: lördag 23 augusti 2008 19:14
av Johan A
Vad är problemet med 423 ?

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: söndag 24 augusti 2008 9:36
av Stefan_Brännström
Jag har för mig att jag läste på det här forumet för c:a 1 år sedan att man eventuellt skulle fortsätta med en annan modell när fler spårvagnar skall inhandlas.

Gäller det då nr. 441 - 4?? förmodar jag?

Och vilka modeller är isåfall aktuella?

Den vettiga förevändningen när det begav sig och ASEA / Hägglund byggde Göteborgs spårvagnar var ju att en någorlunda lokal fabrikant var bättre insatt i svensk spårvagnstrafik. Vilka är dom alternativen idag? Sydeuropa låter inte klockrent i mina öron.

Re: Vagnbrist hotar trafiksatsning i Göteborg

Postat: söndag 24 augusti 2008 13:30
av BaardB
Lars Stegenius skrev:Att köpa fler exemplar av en redan befintlig vagn är alltså ingen garanti för att inte få problem.
Riktig, så lenge man ikke kjøper vognene fortløpende. Med all moderne elektronikk kjøper man jo ikke helt samme produkt når produksjonen i mellomtiden har stoppet opp. I Oslo er det faktisk forskjell på de to første MX-settene (prototypene) og serieleveransen...


/Baard