Färgbilder på spårvägen i Malmö efterlyses!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Kalle

Färgbilder på spårvägen i Malmö efterlyses!

Inlägg av Kalle »

Som spårvagnsdiggande malmöbo för ung för att ha sett spårvägen i Malmö annat än som kvarglömd spårvagnsräls så är jag hyfsat nyfiken på hur det såg ut sådär för trettio-fyrtio år sedan. Det verkar vara rätt tunt med färgilder på Malmös spårvagnar från 50-60-70-talen, och det skulle vara himla kul om man kunde få se lite diggarbilder i färg från Malmö.

Det skulle vara extra kul med bilder från någon annanstans än Gustaf Adolfs Torg, och kanske speciellt från linje 1:s sträcka längs Amiralsgatan-Bergsgatan (där jag bor) Hittills har jag inte lyckats se en enda bild på hur det i modern tid såg ut då det gick spårvagnar förbi Latinskolan och Möllevångstorget.

Tackar på förhand, K
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 19 maj 2011 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 19 maj 2011 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

Flera av vykorten som olagligt skannats på den ovan refererade sidan finns att köpa hos Svenska Spårvägssällskapets Malmöavdelning för 4 kr st.

Jag vill samtidigt påpeka det obehagliga i att någon skannar bilder som är tagna av andra än den som lagt ut bilderna och publicerar dem på nätet. Man lägger aldrig ut bilder på nätet utan tillstånd av upphovsmannen = fotografen!!!!

Upphör inte detta oskick kommer anmälan att göras (upphovslagen gäller i detta fall).
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 19 maj 2011 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Färgbilder på spårvägen i Malmö efterlyses!

Inlägg av Bussmicke »

Kalle skrev:Som spårvagnsdiggande malmöbo för ung för att ha sett spårvägen i Malmö annat än som kvarglömd spårvagnsräls så är jag hyfsat nyfiken på hur det såg ut sådär för trettio-fyrtio år sedan. Det verkar vara rätt tunt med färgilder på Malmös spårvagnar från 50-60-70-talen, och det skulle vara himla kul om man kunde få se lite diggarbilder i färg från Malmö.

Det skulle vara extra kul med bilder från någon annanstans än Gustaf Adolfs Torg, och kanske speciellt från linje 1:s sträcka längs Amiralsgatan-Bergsgatan (där jag bor) Hittills har jag inte lyckats se en enda bild på hur det i modern tid såg ut då det gick spårvagnar förbi Latinskolan och Möllevångstorget.

Tackar på förhand, K

Här finner du två stycken:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=264
Där finns länk till tråd i Postvagnen
Micke
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Färgbilder

Inlägg av AGR »

Ett par bilder en från Södervärn på Linje 1 och en på ringlinjen linje 3 vid Centralen.

Bild
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

PG skrev:Flera av vykorten som olagligt skannats på den ovan refererade sidan finns att köpa hos Svenska Spårvägssällskapets Malmöavdelning för 4 kr st.

Jag vill samtidigt påpeka det obehagliga i att någon skannar bilder som är tagna av andra än den som lagt ut bilderna och publicerar dem på nätet. Man lägger aldrig ut bilder på nätet utan tillstånd av upphovsmannen = fotografen!!!!

Upphör inte detta oskick kommer anmälan att göras (upphovslagen gäller i detta fall).
/PG
Gör det PG! Jag är på din sida, men tveka inte, gör en anmälan direkt! Anmäl även till abuseavdelningen hos den som äger webbservern. Stoppar de inte hemsidan när de blivit medvetna om brottet, anser iallafall jag, att de medverkar till brottet. Och de flesta, om inte alla, webbhotell är seriösa, å stänger av sådana kriminella företeelser. Lycka till!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Roar G. Nilsson

Danmark, det er dejligt (Skjoldenæsholm 9. juli 2000)

Inlägg av Roar G. Nilsson »

Bild
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Ville bara meddela att jag kört 74:an!
Den var trevlig att köra... förutom ljuset när man bromsar då... ni i Skjoldenæsholm vet vad jag menar :wink:
Bantekniker
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Jonas M. Bobjörk skrev:Ville bara meddela att jag kört 74:an!
Den var trevlig att köra... förutom ljuset när man bromsar då... ni i Skjoldenæsholm vet vad jag menar :wink:
Sedan vagnen fått nya batterier vet vi inte alls vad du menar :wink:
(M.a.o. belysningen dämpas inte längre vid elbroms.)

/T
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Det var precis det jag menade... men jag visste inte att ni hade bytt :)

Men det är ju bra... sprakar det på tredje fartkontakten fortfarande (eller om det var andra...)
Bantekniker
Skriv svar