Sida 1 av 1

Kollektivtrafitrafikfordon och bilkolonner

Postat: torsdag 17 juli 2003 7:50
av Jörgen_G
Go'morron!

Långt ner i annan tråd undrar Dennis angående utrymmeskraven för bilar och kollektivtrafik:
Dennis Hage skrev:/.../ingen här på Forumet diskuterar detta.
Så jag jag kan väl börja, genom att återgå till hans inlägg:
Dennis Hage skrev:/.../Hur många kvadratmeters yta tar en bil upp på dyrbar mark? /.../
Man kan ju fundera lite på hur långa bilkolonner olika kollektiva transportmedel motsvarar.

I rusningstrafik, när de kollektiva transportmedlen är som mest frekventerade och bilköerna som mest kompakta kan man överslagsmässigt räkna på hur långt gatuutrymme det behövs för personbilar för att motsvara olika typer kollektivtrafikfordon. Härvid antas att det sitter 1,2 personer i varje personbil och att varje personbil antas kräva 10 meter körfältslängd. De kollektiva transportmedlen antas utnyttjas till 90%. Rätt eller fel? Rätta mig gärna om någon sitter inne med bättre underlag. Fordonstyperna är från Stockholm och max antal passagerare ungefärligt.

Röd normalbuss
max 70 pass, 525m bilkoklonn

Stor blå innerstadsstomledbuss
max 117pass, 878m bilkolonn

Innerstadsspårvagn A25 Mustang, enkelvagn
max 105 pass, 788m bilkolonn

Innerstadsspårvägståg A25 med släp eller modern A32-spårvagn, enkelvagn
max 210 pass, 1575m bilkolonn

A32-spårvagn, tvåvagnståg
max 420pass, 3150m bilkolonn

tunneltåg, tre vagnar C20
max 1200 pass, 9km bilkolonn

pendeltåg, 4 enheter
Osäker, men jag har för mig max 1600 pass, 12km bilkolonn

Tilläggas bör ju att jämförelserna haltar när man jämför tunnelbana och järnväg med biltrafik. Dels ska dessa inte dela på samma utrymme, dels finns det ju även inom denna del av spårtrafiken krav på säkerhetsavstånd som gör att man inte kan packa spåren fulla av framrusande tåg. Å andra sidan så tar man bort en mil bilkö om man lyckas fylla ytterligare ett pendeltåg i rusningstrafiken.

Och lite att fundera över så här på morgonkulan blev det ju...

mvh/ Jörgen G

Re: Kollektivtrafitrafikfordon och bilkolonner

Postat: torsdag 17 juli 2003 10:18
av Marcus L
I rusningstrafik, när de kollektiva transportmedlen är som mest frekventerade och bilköerna som mest kompakta kan man överslagsmässigt räkna på hur långt gatuutrymme det behövs för personbilar för att motsvara olika typer kollektivtrafikfordon. Härvid antas att det sitter 1,2 personer i varje personbil och att varje personbil antas kräva 10 meter körfältslängd. De kollektiva transportmedlen antas utnyttjas till 90%. Rätt eller fel? Rätta mig gärna om någon sitter inne med bättre underlag. Fordonstyperna är från Stockholm och max antal passagerare ungefärligt.
Tänk på hur snabbt en bilkö med 10 meter mellan bilarna kan köra, knappast mer än 20 km/h.

Re: Kollektivtrafitrafikfordon och bilkolonner

Postat: torsdag 17 juli 2003 10:31
av Jörgen_G
Marcus L skrev: Tänk på hur snabbt en bilkö med 10 meter mellan bilarna kan köra, knappast mer än 20 km/h.
Det verkar riktigt - även om farten kan hållas högre på vissa sträckor är det är en fullt realistisk genomsnittshastighet i innerstan i rusningstrafik. Kanske lite hög till och med. För bussarna är hastighetn lägre, främst beroende på att de utöver trafikhinder även skall stanna vid hållplatser.

mvh/ Jörgen G

Re: Kollektivtrafitrafikfordon och bilkolonner

Postat: torsdag 17 juli 2003 13:04
av Marcus L
Jörgen Gustavsson skrev:
Marcus L skrev: Tänk på hur snabbt en bilkö med 10 meter mellan bilarna kan köra, knappast mer än 20 km/h.
Det verkar riktigt - även om farten kan hållas högre på vissa sträckor är det är en fullt realistisk genomsnittshastighet i innerstan i rusningstrafik. Kanske lite hög till och med. För bussarna är hastighetn lägre, främst beroende på att de utöver trafikhinder även skall stanna vid hållplatser.

mvh/ Jörgen G
Ett intressant mått kanske kan vara personer/s och snitthastighet på olika typer av vägar/trafikslag/banor.

Re: Kollektivtrafitrafikfordon och bilkolonner

Postat: fredag 18 juli 2003 11:40
av TimK
Jörgen Gustavsson skrev:
-klipp-

Tilläggas bör ju att jämförelserna haltar när man jämför tunnelbana och järnväg med biltrafik. Dels ska dessa inte dela på samma utrymme...

-klipp-
Jämförelsen är intressant för det, eftersom det i många fall handlar om hur man ska använda våra skattepengar: till att bygga spårtrafikanläggningar eller till att bygga motorvägar. Då handlar det också om hur MYCKET mark som ska tas i anspråk över huvud taget. Om man finner att man kan förflytta samma mängd människor och ändå ta mycket mindre mark till ändamålet så är din jämförelse högst vidkommande.

Mvh Tim

Re: Kollektivtrafitrafikfordon och bilkolonner

Postat: söndag 20 juli 2003 17:48
av Gäst
Marcus L skrev: Ett intressant mått kanske kan vara personer/s och snitthastighet på olika typer av vägar/trafikslag/banor.
Det borde, om jag räknat rätt, innebära att det med ovanstående antaganden för innerstadstrafik blir 40 pers/min om utrymmet används för biltrafik.

Vilket i sin tur också med ovanstående antagande skulle innebära trafik med 1 min och 35 sek intervall med vanlig buss eller 2 min och 38 sek intervall med ledbuss.

Så tätt kör man inte med buss !

Den slutsats jag drar av ovanstående är att om man kör med vanlig buss bör denna gå i blandtrafik och kör man med ledbuss bör detta endast undantagsvis motivera egna körfält. Dvs ungefär så som gatunätet i Stockholms innerstad används idag.

Skillnad vore det förståss med spårvagn, men sådan finns ju inte för närvarande.