Besökte det något speciella men mycket sevärda friluftsmuseet Mannaminne häromdagen. Vi hittade följande vagnar plus en till från Tallin och svarade därmed rätt på frågan om hur många spårvagnar i full skala det finns på Mannaminne, åtta stycken. Tallinvagnen lyckades jag inte få nån vettig bild på då den stod inne i ett mycket litet hus.
M67 143 från Norrköping.
Vagn 21 från Trondheim.
GS M25 602 stod inte särskilt fotovänligt till.
C5 2901.
Gullfisk 268 från Oslo.
En tysk finns det också. T57 755 från Rostock.
Kontaktledningsvagnen SSLidJ 102.
Sen ska det enliggt Vagnhallen här på sidan finnas tre vagnar till i Mannaminne. SSLidJ nr 18, Trondheim Sporvei nr 18 och nr 40. En av dom borde vara den på följande bild. De andra två var isf undangömda nånstans?
Jag har mer vidvinkel än Jocke så jag fick en bättre bild.
Tallinvagnen.
Bussmicke skrev:Är det ett museum? Tycker mer det liknar förvaring..
Tycker inte man ska se Mannaminne som ett spårvägsmuseum. Eller ett museum. Det är bara en väldigt skön plats.
Tycker jag. Men så är jag lite bissart lagd.
Det här är ju ett problem som många museer av det här slaget dras med: att få tid och övriga resurser att räcka till att ta hand om de grejer man lyckats "rädda". Det ska bli spännande att se hur det går med Mannaminne, det finns onekligen en del kul prylar där!
Presenningen ser f ö ut att ha fått lite "hjälp" att bli så där, hoppas att grejen under klarar sig tills man lyckats återställa den.