Nytt i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Nytt i Göteborg

Inlägg av Harald »

Idag när jag åkte spårvagn så kunde man höra hållplatsutropen. Vad är det som har hänt?
dalrok
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 11 mars 2008 9:37

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av dalrok »

Hmm... Detta har jag oxå märkt..! Har volymen höjts på utropen (främst märkbart på M31)?
På de nya stombussarna tycker jag dock att det är si och så med detta, där är det ju betdligt högre kvalitet på samplingen så varför används dessa utrop så sällan?

/En "anonym gäst" som nu vågat registrera sig... :)
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Fredrik E »

Det är det nya systemet som ersätter komFram i fordonen, den nya fordonsdatorn heter iTid och finns i bara en M31 sedan i förrgår.
Vissa bussar, speciellt de senaste Volvobussarna kommer med dessa redan installerade.

Vid varje hållplatsutrop talar systemet om i fordonets yttre högtalare vilken linje och destination som fordonet har.
Hållplatsutropet är ersatt med en mindre burkigare röst.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
soer
Inlägg: 141
Blev medlem: söndag 28 oktober 2007 11:42
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av soer »

Den nya rösten tror att det heter "Nordstaden" istället för "Nordstan" som det står på alla skyltar och i tidtabeller.
dalrok
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 11 mars 2008 9:37

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av dalrok »

[quote="Grovsnus"]Det är det nya systemet som ersätter komFram i fordonen, den nya fordonsdatorn heter iTid och finns i bara en M31 sedan i förrgår. [/quote]

Då är det nog inte detta jag har hört, verkar istället överlag som att volymen höjts på den "gamla burkiga" rösten, men detta är upp till varje förare/fordon kanske?

/daniel
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Harald »

dalrok skrev:
Grovsnus skrev:Det är det nya systemet som ersätter komFram i fordonen, den nya fordonsdatorn heter iTid och finns i bara en M31 sedan i förrgår.
Då är det nog inte detta jag har hört, verkar istället överlag som att volymen höjts på den "gamla burkiga" rösten, men detta är upp till varje förare/fordon kanske?

/daniel
Detta är också vad jag har hört i två olika M31.
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Traesk »

komFram iTid!
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Sorgligt nog så beror nog detta på att många förare förut slarvat med att se till att hållplatsutropet är på i vagnen!
Sedan en tid tillbaka så är PÅ-Läget på utropen förvalt när du kör ut vagnen på morgonen och det på högsta volym.

Slarvigt, men ändå mänskligt :o
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av JAgr »

Harald skrev:Idag när jag åkte spårvagn så kunde man höra hållplatsutropen. Vad är det som har hänt?
Någon hade uppenbarligen satt in ett lågpassfilter på varje högtalare. Varför och när är dolt i glömskans dimmor, men det håller nu på att monteras bort.
Troligen har vagnen du åkte med blivit rensad.
Samtliga vagnar M31, M29 och M28 kommer att bli genomgångna.

/JAgr
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Pwer med ölmagen »

JAgr skrev:
Harald skrev:Idag när jag åkte spårvagn så kunde man höra hållplatsutropen. Vad är det som har hänt?
Någon hade uppenbarligen satt in ett lågpassfilter på varje högtalare. Varför och när är dolt i glömskans dimmor, men det håller nu på att monteras bort.
Troligen har vagnen du åkte med blivit rensad.
Samtliga vagnar M31, M29 och M28 kommer att bli genomgångna.

/JAgr
Se där!
Ytterligare någonting man inte visste om :mrgreen:
Perra-Spårvagnsförare!
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Johan A »

Jag tycker det brukar låta som han sitter i en burk o pratar i Göteborg .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Harald »

Johan A skrev:Jag tycker det brukar låta som han sitter i en burk o pratar i Göteborg .
Ja, men det var alltså det det inte gjorde längre och förklaringen till det har vi ju också fått i tråden.
dalrok
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 11 mars 2008 9:37

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av dalrok »

Jag åkte idag med M31 359 som verkar vara en vagn med nytt högtalarutrop. Tyvärr så var volymen så lågt inställd så det var nästan omöjligt att höra... Verkar dock som att att utropet numera säger "Stannar vid..." istället för "Nästa..." när någon tryckt på stopp, eller hörde jag fel?
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Zawaq »

Jättebra att "vagnen" säger vilken linje det är, men helvete vad dumt det låter när rösten säger "stannar vid" istället för "Nästa"
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Karsten »

Grovsnus skrev: Vid varje hållplatsutrop talar systemet om i fordonets yttre högtalare vilken linje och destination som fordonet har.
Du menar säkert vid varje hållplatsuppehåll, eller hur? :wink:
dalrok
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 11 mars 2008 9:37

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av dalrok »

Zawaq skrev:Jättebra att "vagnen" säger vilken linje det är, men helvete vad dumt det låter när rösten säger "stannar vid" istället för "Nästa"
Kanske inte jättedumt för personer med nedsatt syn som kanske inte kan se att STANNAR-skylten lyser... Fast då vill det ju till att volymen höjs mot det jag hörde idag...
Användarens profilbild
Anti
Inlägg: 49
Blev medlem: måndag 05 juni 2006 18:16
Ort: Axvall

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Anti »

Jag har också hört "Stannar vid"-utropen, de är ju bra men om man tänker efter så är det dumt av Västtrafik?/GS? att satsa på utropen när de nästan aldrig hörs ändå. Jag tyckte det var bra nu när man höjt upp ljudet på M31-ornas utrop men nu när de får de nya utropen verkar de vara på låg volym igen.
Själv tycker jag det är bra med höga och tydliga hpl-utrop, då tänker jag särskilt på ovana resenärer. Hållplatsutrop stör inte mig ett skit!
:wink:
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Pwer med ölmagen »

När det gäller hållplatsutrop så är vi inne i ett kritiskt skede då det skall bytas utrustning från Thoreb C90 till någon ny sak som heter I TID.
Det ni har hört ""STANNAR VID"" är den nya utrustningen som även skall gapa ut linjenummer och riktning på yttersidan av vagnen när den stannar vid hållplats.

Var snäll och gapa o skrik inte på en gång för att det inte verkar fungera. Om det är standard när det gäller ny utrustning så får man räkna med en viss inkörstid innan det fungerar ordentligt :wink: :D

Det där med att det ropas ut på utsidan torde väl även bli intressant för de individer som redan gnäller över att spårvagnarna för liv mitt i natten. Ser scenariot framför mig när vagnen rullar in på en hållplats i Majorna kl 4 på morgonen.

- LINJE ELVA MOT BERGSJÖÖÖÖN!
Perra-Spårvagnsförare!
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Nupski »

Pwer med ölmagen skrev:När det gäller hållplatsutrop så är vi inne i ett kritiskt skede då det skall bytas utrustning från Thoreb C90 till någon ny sak som heter I TID.
Det ni har hört ""STANNAR VID"" är den nya utrustningen som även skall gapa ut linjenummer och riktning på yttersidan av vagnen när den stannar vid hållplats.

Var snäll och gapa o skrik inte på en gång för att det inte verkar fungera. Om det är standard när det gäller ny utrustning så får man räkna med en viss inkörstid innan det fungerar ordentligt :wink: :D

Det där med att det ropas ut på utsidan torde väl även bli intressant för de individer som redan gnäller över att spårvagnarna för liv mitt i natten. Ser scenariot framför mig när vagnen rullar in på en hållplats i Majorna kl 4 på morgonen.

- LINJE ELVA MOT BERGSJÖÖÖÖN!
Så gör det redan på buss. Brukar stänga av yttre utrop efter skymmning om jag kör genom villaområden, kan nog bli en del klagosånger annars. Kan bli skoj att stå i Brunnsparken under rusning och lyssna till skrålet från alla bussar och vagnar som skall samsas där.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Fredrik E »

Precis, det går att sänka eller stänga av helt och den manövern tar 10 sekunder av ens arbetstid.
Yttre högtalarens extraarbete är ett led i Västtrafiks Kolla-projekt, bättre en gång för mycket...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Skriv svar