Nytt i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
dalrok
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 11 mars 2008 9:37

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av dalrok »

Nu har det ju gått ett tag med de nya utropen och min generella uppfattning är att det hörs mkt bra i högtalarna när systemet väl används. Tyvärr så tycker jag att volymen fortfarande ofta är alldeles för låg för att hållplatsutropet överhuvudtaget ska göra någon nytta. I 4 fall av 5 är volymen ju antingen för låg eller utropet helt avstängt. Jag åker dagligen en mix av spårvagn/buss i innerstaden in GBG och det verkar gälla oavsett fordon som har det nya systemet. Varför är det inte alltid maxvolym som gäller? Så fort det är några som snackar i fordonet, alt. man passerar över en växel eller i en skrikig kurva så finns det ingen chans att höra vad som sägs om det inte är "hög" volym... Och ja, jag har normal hörsel... ;)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av M_M »

dalrok skrev:Nu har det ju gått ett tag med de nya utropen och min generella uppfattning är att det hörs mkt bra i högtalarna när systemet väl används. Tyvärr så tycker jag att volymen fortfarande ofta är alldeles för låg för att hållplatsutropet överhuvudtaget ska göra någon nytta. I 4 fall av 5 är volymen ju antingen för låg eller utropet helt avstängt. Jag åker dagligen en mix av spårvagn/buss i innerstaden in GBG och det verkar gälla oavsett fordon som har det nya systemet. Varför är det inte alltid maxvolym som gäller? Så fort det är några som snackar i fordonet, alt. man passerar över en växel eller i en skrikig kurva så finns det ingen chans att höra vad som sägs om det inte är "hög" volym... Och ja, jag har normal hörsel... ;)
I M31-vagnarna tycker jag INTE det är för lågt ljud, om vi diskuterar det nya utropsystemet.
grönsvart
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 01 oktober 2006 7:26
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av grönsvart »

dalrok skrev:Nu har det ju gått ett tag med de nya utropen och min generella uppfattning är att det hörs mkt bra i högtalarna när systemet väl används. Tyvärr så tycker jag att volymen fortfarande ofta är alldeles för låg för att hållplatsutropet överhuvudtaget ska göra någon nytta. I 4 fall av 5 är volymen ju antingen för låg eller utropet helt avstängt. Jag åker dagligen en mix av spårvagn/buss i innerstaden in GBG och det verkar gälla oavsett fordon som har det nya systemet. Varför är det inte alltid maxvolym som gäller? Så fort det är några som snackar i fordonet, alt. man passerar över en växel eller i en skrikig kurva så finns det ingen chans att höra vad som sägs om det inte är "hög" volym... Och ja, jag har normal hörsel... ;)
När jag testar ljudvolymen i samband med vagnens ordningsställande tycker jag att det brukar låta väldigt högt och ibland sänker jag volymen. Men det är ju i en relativt tyst vagnhall och dessutom oftast tidigt på morgonen när öronen är lite känsligare än vanligt. Tycker du att hållplatsutropen är för låga - säg till föraren. Det är enkelt att höja volymen. Det händer väldigt sällan att folk ber oss höja volymen, och jag har tolkat det som att volymen är ok.
dalrok
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 11 mars 2008 9:37

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av dalrok »

grönsvart skrev:När jag testar ljudvolymen i samband med vagnens ordningsställande tycker jag att det brukar låta väldigt högt och ibland sänker jag volymen. Men det är ju i en relativt tyst vagnhall och dessutom oftast tidigt på morgonen när öronen är lite känsligare än vanligt.
Ja det är nog svårt att faktiskt förutse hur hög volymen måste vara för att den ska överrösta allt bakgrundsljud men hög måste den (tyvärr?) vara... Speciellt M31an har ju en fantastisk resonanslåda till låggolvsdel som kräver konserthögtalare för att överröstas...Men man vill ju inte heller i onödan läxa upp resenärerna på alla hållplatsnamn till maxvolym om det inte behövs när det är tystare i bakgrunden. Tidigare i tråden talades det om att det gamla utropssystemet då nyligen hade blivit omställt till att default vara på max, då lät det kanon tycker jag, varför går det inte göra nått liknande med det nya? Själv är jag ju som resenär inte särskilt beroende av ett fungerande utrop men kollektivtrafikfrågor är ändå något som berör mig och jag kan tänka mig att andra resenärsgrupper har betydligt större behov/nytta av att utropet är "högt". Framförallt tänker jag på personer med nedsatt synförmåga som förlitar sig på fungerande högtalare men nu till sommaren är ju t.ex. förvirrade turister oxå en sådan grupp som behöver all hjälp de kan få ombord på fordonen.

Att uppgradera till ett (säkert dyrt) system som har så mkt potential men som inte används rätt är ju både synd och att kasta pengar i sjön...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av M_M »

En grej som nog är rätt dyr att fixa i efterhand, men som säkert inte är lika dyrt att fixa när man ändå antingen nybygger eller stor-reviderar vagnar är nåt system som "provlyssnar" på bullret i vagnarna. Eller så är det kanske svindyrt även om man slipper jobbet att gömma kablar i befintlig installation, det är väl en specialapplikation...
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Stefan_Brännström »

Det är lätt att glömma att gemene man (även Göteborgare generellt sett) har ganska taskig koll på hur spårvägarna "ligger".

Jag kan ge mig f-n på att det är förvånansvärt få Göteborgare (även kollektivresenärer) som kan peka ut Linje 11:s ändhållplatser.

Många resande bryr sig nog bara om sina egna linjer, och skiter fullständigt i resten. På ett sätt förståeligt, men då är man ju rökt så fort man skall åka någonstans man inte reser reguljärt.

Frågar ni mig är det t.ex. nyttig allmänbildning att veta att det är Linje 10 som går till Guldheden. Sedan är det överkurs att veta exakt var i Guldheden vändslingan ligger, precis som det är överkurs att veta att den går via Valand och inte Domkyrkan på sin väg mellan Centrum och Guldheden.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av M_M »

Stefan_Brännström skrev:Det är lätt att glömma att gemene man (även Göteborgare generellt sett) har ganska taskig koll på hur spårvägarna "ligger".

Jag kan ge mig f-n på att det är förvånansvärt få Göteborgare (även kollektivresenärer) som kan peka ut Linje 11:s ändhållplatser.
Menar du peka ut dem på en fysisk karta där man ser spåren, gator o.s.v. men inte några namn på gator, linjer, hållplatser o.s.v., eller menar du att peka ut ändhållplatserna på en spårlinjekarta där alla linjer fått samma färg och alla namn tagits bort, eller vad?

Är det förresten något speciellt med just linje 11?
Stefan_Brännström skrev:Många resande bryr sig nog bara om sina egna linjer, och skiter fullständigt i resten. På ett sätt förståeligt, men då är man ju rökt så fort man skall åka någonstans man inte reser reguljärt.
Fast detsamma gäller väl även de som åker med eget fordon. Sökfunktionen på västtrafiks hemsida är för övrigt rätt bra när man åker till "konstiga" ställen.
Stefan_Brännström skrev:Frågar ni mig är det t.ex. nyttig allmänbildning att veta att det är Linje 10 som går till Guldheden. Sedan är det överkurs att veta exakt var i Guldheden vändslingan ligger, precis som det är överkurs att veta att den går via Valand och inte Domkyrkan på sin väg mellan Centrum och Guldheden.
Min personliga åsikt är att södra Guldheten består i princip av bostäder och ett vattentorn med fräck utsikt och ett trevligt Café. Om man inte känner nån som bor i den trakten så har man troligtvis ingen större anledning att åka till/från bostäderna. Det mest allmänbildande som återstår då är att veta att det är buss 49 och 52 som har hållplats vid Syster Estrids Gata som är hållplatsen närmast guldhedstornet, resten är av mindre nytta.

Personligen tycker jag att det är mer användbart att veta vilka vägar ALLA linjerna kör genom centrum än var mer än hälften av linjerna har sina ändhållplatser. Jag har t.ex. åkt till/förbi Torp/Kålltorp en enda gång i hela mitt liv. Första gången var för att se hur det ser ut där och hur miljöerna längs linjen ser ut (jag åkte L5 dit och L3 därifrån), andra gången var på spårvägssällskapets årsmöte för ett par år sen. Jag har i övrigt inte haft nån nytta av att veta att L3 och L5 går dit, för min skull så kunde de lika gärna vända vid Härlanda respektive St. Sigfrids plan, jag skulle inte märka någon som helst skillnad. I Centrum däremot åker jag med alla spårvagnslinjer och ett helt gäng av busslinjerna. Jag hoppar helt fräckt på det fordon som går först dit jag tänkt åka, med undantaget att när Victoriabron nu kommer igång igen så håller jag mig oftast från att ta L3 Järntorget-Brunnsparken om det är mindre än två minuter till någon annan vagn (som har 2 minuter kortare körtid).

Men det går nog inte att avgöra vad som är användbar kunskap för någon annan utan att också veta väldigt mycket om den personen. Jag känner t.ex. ingen vid Olskrokstorget och har nästan aldrig haft nåt ärende där, ändå har jag nytta av att veta att det bara finns två hållplatslägen. Varför? Enkelt, om man storhandlar på Hissingen och ska mot nordost så är det smidigt att ta buss 17 första halvan av resan och byta till L6/L8 just vid olskrokstorget eftersom bytet sker mellan två linjer som angör samma plattform. Det är säkert inte så värst lätt att gissa för de som inte har järnkoll på allt.
Skriv svar