Nytt i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av M_M »

Är det alltså så att man satsar på yttre utrop från vagnarna som kompensation för att man valt ett hållplatsmonterat högtalarsystem med försumbar taluppfattbarhet? :?
LÅS
Inlägg: 124
Blev medlem: fredag 10 oktober 2008 18:58

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av LÅS »

När man installerar denna nya fordonsdatorn "iTid", har man eller kommer man då uppgradera högtalarna eller räcker de gamla för att få bra ljud? Anledningen till att jag frågar är att det på vissa vagnar verkar spraka lite, och ljudet på utsidan låter ju inte alltför bra...

Är planen långsiktigt att denna nya rösten ska användas på alla spårvagnar, även de som fått filtret fixat? Dum fråga men vill gärna veta säkert :oops:
Användarens profilbild
soer
Inlägg: 141
Blev medlem: söndag 28 oktober 2007 11:42
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av soer »

En sak med den nya rösten som retar mig är att den säger "Nordstaden" istället för "Nordstan" som hållplatsen egentligen heter.
LÅS
Inlägg: 124
Blev medlem: fredag 10 oktober 2008 18:58

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av LÅS »

soer skrev:En sak med den nya rösten som retar mig är att den säger "Nordstaden" istället för "Nordstan" som hållplatsen egentligen heter.
Hur är det, har dem inte bytt det nu? Eller minns jag fel...?
Användarens profilbild
soer
Inlägg: 141
Blev medlem: söndag 28 oktober 2007 11:42
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av soer »

niklas_ skrev:
soer skrev:En sak med den nya rösten som retar mig är att den säger "Nordstaden" istället för "Nordstan" som hållplatsen egentligen heter.
Hur är det, har dem inte bytt det nu? Eller minns jag fel...?
Bytt vad? Namnet på hållplatsen så att det stämmer överens med det nya utropet eller utropet så att det sämmer överens med hållplatsnamnet? Senast i veckan vet jag att rösten sa "Nordstaden" i alla fall. De två olika gamla rösterna säger båda "Nordstan".
LÅS
Inlägg: 124
Blev medlem: fredag 10 oktober 2008 18:58

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av LÅS »

Jag hade för mig att den nya rösten sa Nordstan, att dem hade fixat det alltså, men det är nog som du säger. Jag har säkert blandat ihop det...
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Stefan_Brännström »

Däremot var det väl inte länge sedan hållplatsen hette Nordstaden. Typ 2006, eller något. Antar att man bytte det till det mer moderna "Nordstan" p.g.a. att turister tolkade det som något annat.
Satsa på Spårvägarna
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av MartinW »

Stefan_Brännström skrev:Däremot var det väl inte länge sedan hållplatsen hette Nordstaden. Typ 2006, eller något. Antar att man bytte det till det mer moderna "Nordstan" p.g.a. att turister tolkade det som något annat.
Den har väl alltid hetat Nordstan?
LÅS
Inlägg: 124
Blev medlem: fredag 10 oktober 2008 18:58

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av LÅS »

När man installerar denna nya fordonsdatorn "iTid", har man eller kommer man då uppgradera högtalarna eller räcker de gamla för att få bra ljud? Anledningen till att jag frågar är att det på vissa vagnar verkar spraka lite, och ljudet på utsidan låter ju inte alltför bra...
Ingen som vet detta? :)
Användarens profilbild
LarryB
Inlägg: 129
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03
Ort: Partille

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av LarryB »

soer skrev:En sak med den nya rösten som retar mig är att den säger "Nordstaden" istället för "Nordstan" som hållplatsen egentligen heter.
Rösten säger väl "NOOrdstAAden" till råga på allt, som en annan gammal skådespelare, och kommer man ut på Hisingen får man höra "RAAmbergsvallen". Ambitionerna att tala tydligt har gått lätt överstyr.
På nåt så när vårdad Göttebosska heter det: "NOdstAn" - två korta, tydliga vokaler och inget "r".
På samma klyk blir det "Rammbessvallen". Samma fel förekommer i Helsingborg där utsocknes ofta benämner mineralvattnet och stadsdelen som damcyklar: "RAAmlösa" fast det även här lokalt kallas "Rammlösa".
Jag kommer ihåg Fransson på ettan och Pärsson på trean, - de hade "det rätta stuket" på JÄÄntorget och HÄÄlanda!
Sen undrar jag varför det alltid ska vara en manlig röst som hörs, en lite ljusare röst hörs tydligare fick jag inpräntat i signaltjänsten i lumpen. Men ingen Ingvar Carlsson, tack, men gärna Anna Mannheimer.

Ändringen av hållplatsnamnet Nordstaden till Nordstan skedde, om jag minns rätt efter förfrågan/önskemål/begäran från köpmannaföreningen i det närbelägna köpcentret Nordstan, som f.ö. kallades för Östra Nordstan när det byggdes på 70-talet
/Lars B
Mr G
Inlägg: 196
Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 20:06
Ort: Biblioteksgatan 8
Kontakt:

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Mr G »

Bild

Det här låter spännande. Självklart ska väl hållplatsutropen göras på lokalt tungomål. Ingen rikssvenska typ i Göteborg, då blir jag besviken vid nästa besök. Borde väl gå att haffa en lodis i Brunnsparken och förmå honom tala så tydligt han kan. Det skulle bli finemang tror jag. Bevara de lokala skillnaderna vi har än så länge.

Kanske kunde man gå lite längre än så och låta Gyllenhammar läsa in några hållplatser på femman efter Liseberg, kanske ut mot Saltholmen också. Och för Angered är det väl bara att knalla in på socialbyrån eller arbetsförmedlingen och hämta Ahmed och låta honom läsa in på dagens Angeredsmål. Kan ev få någon hållplats i Kortedala/Bergsjön också.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Martin »

Mr G skrev: Kanske kunde man gå lite längre än så och låta Gyllenhammar läsa in några hållplatser på femman efter Liseberg, kanske ut mot Saltholmen också. Och för Angered är det väl bara att knalla in på socialbyrån eller arbetsförmedlingen och hämta Ahmed och låta honom läsa in på dagens Angeredsmål. Kan ev få någon hållplats i Kortedala/Bergsjön också.
Eller kanske tvärt om för att överbrygga skilnaderna och skapa förståelse mellan de olika sociolekterna och samhällsklasserna i stan. :roll:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av 2763 »

LarryB skrev: På samma klyk blir det "Rammbessvallen". Samma fel förekommer i Helsingborg där utsocknes ofta benämner mineralvattnet och stadsdelen som damcyklar: "RAAmlösa" fast det även här lokalt kallas "Rammlösa".
Ramnlösa och Ramnberget är den egentliga stavningen. Genom språkutveckling har 'n' trillat bort först i uttal och sedermera även i stavningen. Ramn är den svenska formen för det urnordiska ordet för korp. (Da: Ravn, Is: Hraffinn säkert med någon form av stavfel). Den svenska skrivregeln för kort/lång vokal före m sist i ord säger att när ett m står sist skall det vara en kort vokal utom i fallen Lam, Dam och Ram som har lång. Därför stavas Lamm, Damm och Ramm med två m. Ramn slutar som ni ser på n och böjningar av ordet omfattas alltså inte av den regeln. Finns ytterligare orter där ett stympat Ramn finns, exempelvis Ramdala utanför "Kallskrona"
LarryB skrev: Jag kommer ihåg Fransson på ettan och Pärsson på trean, - de hade "det rätta stuket" på JÄÄntorget och HÄÄlanda!
Sen undrar jag varför det alltid ska vara en manlig röst som hörs, en lite ljusare röst hörs tydligare fick jag inpräntat i signaltjänsten i lumpen. Men ingen Ingvar Carlsson, tack, men gärna Anna Mannheimer.
Har du något mot Boråsare? ;-)

Om rösten skall vara ljus eller mörk beror på vilken bandbedd som högtalaren har. Försök att lyssna på en hög sopranaria över en AM-sändning. AM har en bandbredd på 4,5 kHz vilket gör att de övertoner som vi behöver för att tolka den information som sänds till oss skärs bort. I en kass anläggning behöver alltså inte en damröst vara bättre än en manlig röst. Å andra sidan är det inte heller alla högtalare som klarar av att hantera murriga basljud heller...

//Tony
Med reservation för tyckfel.
jari
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 05 november 2007 15:21
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av jari »

niklas_ skrev:
När man installerar denna nya fordonsdatorn "iTid", har man eller kommer man då uppgradera högtalarna eller räcker de gamla för att få bra ljud? Anledningen till att jag frågar är att det på vissa vagnar verkar spraka lite, och ljudet på utsidan låter ju inte alltför bra...
Ingen som vet detta? :)
I samband med installationen av iTID görs endast en korrigering av volym etc.
Detta beror på att VT endast äger trafikinformationsdatorn, medans det är operatörens ansvar att ha ett bra ljudsystem med högtalare och förstärkare.
Detta försvåras även lite extra i Göteborg där man kör Tetra-radion genom samma förstärkare och därmed inte bara kan byta ut saker.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Erik Sandblom »

Martin skrev:
Mr G skrev: Kanske kunde man gå lite längre än så och låta Gyllenhammar läsa in några hållplatser på femman efter Liseberg, kanske ut mot Saltholmen också. Och för Angered är det väl bara att knalla in på socialbyrån eller arbetsförmedlingen och hämta Ahmed och låta honom läsa in på dagens Angeredsmål. Kan ev få någon hållplats i Kortedala/Bergsjön också.
Eller kanske tvärt om för att överbrygga skilnaderna och skapa förståelse mellan de olika sociolekterna och samhällsklasserna i stan. :roll:

Man kan väl överbrygga skillnaderna utan att radera ut dom?

Angående dialekter så är hållplatsutropen mest till för den som inte kan geografin (eller som inte kollat på Eniro) och dessa är i regel utsocknes och kanske inte är hemma på dialekten.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av NerdBoy »

Erbjudande från alla stockholmare till alla götlaborgare: ni kan få killen som har läst in tunnelbanestationerna på engelska, under förutsättning att ni behåller honom. Helt gratis. :wink:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:
Martin skrev:
Mr G skrev: Kanske kunde man gå lite längre än så och låta Gyllenhammar läsa in några hållplatser på femman efter Liseberg, kanske ut mot Saltholmen också. Och för Angered är det väl bara att knalla in på socialbyrån eller arbetsförmedlingen och hämta Ahmed och låta honom läsa in på dagens Angeredsmål. Kan ev få någon hållplats i Kortedala/Bergsjön också.
Eller kanske tvärt om för att överbrygga skilnaderna och skapa förståelse mellan de olika sociolekterna och samhällsklasserna i stan. :roll:
Man kan väl överbrygga skillnaderna utan att radera ut dom?
Överbryggandet och/eller upprätthållandet av skillnaderna görs lämpligtvis i t.ex. radio/tv-utständningar eller liknande...
Erik Sandblom skrev:Angående dialekter så är hållplatsutropen mest till för den som inte kan geografin (eller som inte kollat på Eniro) och dessa är i regel utsocknes och kanske inte är hemma på dialekten.
Ja, lämpligt är att göra en analys på hur lätt/svårbegriplig en viss dialekt är för utsocknes.
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av Erland »

M_M skrev: Ja, lämpligt är att göra en analys på hur lätt/svårbegriplig en viss dialekt är för utsocknes.
Låter som fullständigt onödigt arbete och bortslösade pengar. Eftersom man rimligen inte låter någon som pratar extremdialekt läsa in utropen har vi faktiskt inga svårigheter att förstå varandra i det här landet.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av M_M »

Erland skrev:
M_M skrev: Ja, lämpligt är att göra en analys på hur lätt/svårbegriplig en viss dialekt är för utsocknes.
Låter som fullständigt onödigt arbete och bortslösade pengar. Eftersom man rimligen inte låter någon som pratar extremdialekt läsa in utropen har vi faktiskt inga svårigheter att förstå varandra i det här landet.
Har du belägg för det där? Jag var t.ex. länge övertygad om att det ropades "livmodergatan" för hållplats "nymånegatan"...
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: Nytt i Göteborg

Inlägg av djth »

NerdBoy skrev:Erbjudande från alla stockholmare till alla götlaborgare: ni kan få killen som har läst in tunnelbanestationerna på engelska, under förutsättning att ni behåller honom. Helt gratis. :wink:
Killen som inte läst in tunnelbanestationerna på engelska, menar du... :roll:
Skriv svar